Permalänk
Medlem

All About No Bass ?

En låt jag har hört flertalet gånger på radio i höst och stört mig på är "All About That Bass"
Länk: Meghan Trainor - All About That Bass

Den är inte utmärkande dålig. Men för att vara "All About That Bass" så upplever jag att låten är ganska fattig på bas...
Lite falsk marknadsföring med låtens titel och delar av texten, mot hur låten verkligen är.
Försöker de ha en image av att låten/artisten är något den inte är?
Är låten ironisk?

En låt som är lite tvärtom, som jag också upptäckt via radio under hösten är "I'm an Albatraoz"
Länk: AronChupa - I'm an Albatraoz

En rätt fånig låt egentligen, men... bitvis har den ganska tung bas som gör att det ändå kan vara gott att höja volymen om man är på det humöret.

Är det fler än jag som upplever "All About That Bass" vara ironisk (avsiktlgt eller inte) ?

För att tråden inte bara ska handla om en låt och vara över innan den ens startar...
Kommer ni på fler låtar som försöker framstå som något de inte är ?
Eller har ni några favoritlåtar när ni är på partyhumör eller tränar eller vad det kan vara när ni vill ha en extra boost?

Permalänk
Testpilot

Låten syftar inte på basen i musiken utan på kvinnokroppen, speciellt en viss bakre kroppsdel som ska vara stor: http://www.vulture.com/2014/09/what-is-all-about-that-bass-ev...
https://en.wikipedia.org/wiki/All_About_That_Bass#Recording_a...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Låten syftar inte på basen i musiken utan på kvinnokroppen, speciellt en viss bakre kroppsdel som ska vara stor: http://www.vulture.com/2014/09/what-is-all-about-that-bass-ev...
https://en.wikipedia.org/wiki/All_About_That_Bass#Recording_a...

Så det är en hyllning till övervikt?
Tack för ditt svar.

Permalänk
Testpilot

Kan ju erkänna att jag inte direkt tolkat låten på det viset när jag hörde den men googlar man texter så brukar man ofta förstå mycket lättare än av att bara lyssna på låtarna, är lätt att missa något när man bara hör en låt på radio och har man inte engelska som modersmål gör det ju inte saken lättare heller.

Artiklarna visar ju på att kanske inte ens de som är bra på engelska förstått vad låten handlar om

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

För övrigt så skulle det låta skitkonstigt om kontrabasen var lika dominerande som den elektroniska basen i t.ex. "I'm an Albatraoz". "All About That Bass" är ingen house-låt trots allt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Haha. Snudd på pinsam misstolkning från TS, egentligen. Om än man har en begränsad förståelse för det engelska språket så borde det räcka med att förstå en enda rad ur någon av verserna för att greppa att låten är en hyllning till mulliga damer. Videon är småkul, i synnerhet den mulliga killen som dansar gör en ypperlig prestation.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem

Här är en mycket bättre version:

PS! Här syftar "Base" på något helt annat...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

All your bass are belong to us?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För övrigt så skulle det låta skitkonstigt om kontrabasen var lika dominerande som den elektroniska basen i t.ex. "I'm an Albatraoz". "All About That Bass" är ingen house-låt trots allt.

Det är sant.
"All About That Bass" är lite som om jag skulle göra en lugn låt helt utan elektroniska instrument och döpa den till "That Techno Song".
Sannolikheten att någon tycker att det är klart missvisande är ganska stor.

Eller som "Katy Perry - I Kissed A Girl ", nu är det ju länge sen, men ändå...
Var inte det dessutom Katy Perrys genombrottslåt?
Hursomhelst, så vitt jag vet fanns det inte bevis på att hon faktiskt kysst en tjej?
Som uttrycket "pics or it didn't happen"
Varför börja karriären med en lögn?
Det hade varit så enkelt för henne att bara kyssa någon tjej i musikvideon till låten.
Det är ju inte så att hon hade behövt stå och grovhångla genom halva musikvideon. En gång en liten sensuell kyss så hade det varit överstökat.
Så slipper man tänka
- I kissed a girl and ...
- No you didn't

Eller som detta....
Nvidias GTX 970 marknadsföring (YouTube)
(nu har visserligen inte detta något med musik att göra)

Skrivet av Bascule666:

Här är en mycket bättre version:

https://www.youtube.com/watch?v=RV5WqRnFejI]ALL ABOUT THAT...

PS! Här syftar "Base" på något helt annat...

Den var lustig och mer logisk än originalet.

haha
Det var en klart mer ärlig version som inte försöker låtsas vara något den inte är.

Skrivet av Patashnic:

All your bass are belong to us?

Bass Mekanik - How Do U Say Bass

Jag hoppas att inte grannarna låg och sov fortfarande
(Ja det var mycket bas i den)

Skrivet av Skogswald:

Haha. Snudd på pinsam misstolkning från TS, egentligen. Om än man har en begränsad förståelse för det engelska språket så borde det räcka med att förstå en enda rad ur någon av verserna för att greppa att låten är en hyllning till mulliga damer. Videon är småkul, i synnerhet den mulliga killen som dansar gör en ypperlig prestation.

Du är ett Trainor fan hör jag.
Jag tycker fortfarande att låttiteln är missvisande, som att det är avsiktligt att det ska misstolkas. "Falsk marknadsföring". Försöker ge den en annan image etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker fortfarande att låttiteln är missvisande, som att det är avsiktligt att det ska misstolkas. "Falsk marknadsföring". Försöker ge den en annan image etc.

Jag tycker att varannan låt som innehåller ordet bass är falsk marknadsföring, då det inte låter som rock n roll.
nZr8iReEqMQ

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är ett problem. Att någon använder metaforer i sina låttexter är inte precis något nytt, och visar egentligen bara att man besitter någon form av kreativitet i sitt skapande, till skillnad från många radioplågor. *host* Melodifestivalen! *host* Världen skulle vara ganska tråkig om inte folk tänkte utanför ramarna ibland.

Skrivet av GuessWho:

Det är sant.
"All About That Bass" är lite som om jag skulle göra en lugn låt helt utan elektroniska instrument och döpa den till "That Techno Song".
Sannolikheten att någon tycker att det är klart missvisande är ganska stor.

Men det spelar ju egentligen ingen roll om någon tycker den är missvisande eller ej, låten är fortfarande lika bra/dålig. Det är faktiskt ett ganska bra sätt att få folk att diskutera ens musik och meningen bakom den, vilket denna tråd är ett bevis för. Den här tråden har gjort mer nytta för Megan Trainor än det motsatta.

Skrivet av GuessWho:

Du är ett Trainor fan hör jag.
Jag tycker fortfarande att låttiteln är missvisande, som att det är avsiktligt att det ska misstolkas. "Falsk marknadsföring". Försöker ge den en annan image etc.

Varför? Lyssnar man på texten är det ganska klart vad som den syftar på. Och varför ska bas behöva vara av det typen som finns i house-musik t.ex.? Hon hade lika gärna kunnat sjunga om sin akustiska bas som hon har hemma i garderoben och låtnamnet hade inte blivit mer missvisande. Hur en person tolkar något är helt beroende på denne personens referenser, inte skaparens.

Några andra exempel på låtar som vid första anblick kan vara svåra att dra direkta förklaringar mellan namnet och texten.
Led Zeppelin - Kashmir
Gorillaz - Feel Good Inc.
Daft Punk - Instant Crush
Pucifer - Horizons

All About That Base har en solklar mening bakom låtnamnet och texten i förhållande till dessa om du frågar mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är sant.
"All About That Bass" är lite som om jag skulle göra en lugn låt helt utan elektroniska instrument och döpa den till "That Techno Song".
Sannolikheten att någon tycker att det är klart missvisande är ganska stor.

Eller som "Katy Perry - I Kissed A Girl ", nu är det ju länge sen, men ändå...
Var inte det dessutom Katy Perrys genombrottslåt?
Hursomhelst, så vitt jag vet fanns det inte bevis på att hon faktiskt kysst en tjej?
Som uttrycket "pics or it didn't happen"
Varför börja karriären med en lögn?
Det hade varit så enkelt för henne att bara kyssa någon tjej i musikvideon till låten.
Det är ju inte så att hon hade behövt stå och grovhångla genom halva musikvideon. En gång en liten sensuell kyss så hade det varit överstökat.
Så slipper man tänka
- I kissed a girl and ...
- No you didn't

Eller som detta....
Nvidias GTX 970 marknadsföring (YouTube)
(nu har visserligen inte detta något med musik att göra)

Den var lustig och mer logisk än originalet.

haha
Det var en klart mer ärlig version som inte försöker låtsas vara något den inte är.

Jag hoppas att inte grannarna låg och sov fortfarande
(Ja det var mycket bas i den)

Du är ett Trainor fan hör jag.
Jag tycker fortfarande att låttiteln är missvisande, som att det är avsiktligt att det ska misstolkas. "Falsk marknadsföring". Försöker ge den en annan image etc.

Bara för att du inte förstår dig på metaforer så blir det inte falsk marknadsföring. I det här fallet behövs knappt den förståelsen, utan grundläggande engelskaförståelse borde räcka gått och väl. Man får kalla en låt vad man vill. Du tar titel och text i musik på tok för seriöst. Det är inga dokumentärfilmer vi snackar om här. Man kan sjunga om vad som helst, från vilket perspektiv som helst, utan att ha varit med om det själv. Det blir inte falsk marknadsföring. I behöver inte vara jag som i jag, utan kan vara jag som i karaktär. På samma sätt som att man inte blir Hitler och behöver beodra mördandet av flera folkgrupper bara för att man spelar han i en film.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är ett problem.

Då får vi ta upp större problem...

Klänningens färg ? (länk)

Är klänningen vit och guld eller är den svart och blå ?

Skrivet av Casgar:

Men det spelar ju egentligen ingen roll om någon tycker den är missvisande eller ej, låten är fortfarande lika bra/dålig. Det är faktiskt ett ganska bra sätt att få folk att diskutera ens musik och meningen bakom den, vilket denna tråd är ett bevis för. Den här tråden har gjort mer nytta för Megan Trainor än det motsatta.

Korrekt.
Då väntar vi på att hon kommer och tackar.

Skrivet av Marinlik:

Bara för att du inte förstår dig på metaforer så blir det inte falsk marknadsföring. I det här fallet behövs knappt den förståelsen, utan grundläggande engelskaförståelse borde räcka gått och väl. Man får kalla en låt vad man vill. Du tar titel och text i musik på tok för seriöst. Det är inga dokumentärfilmer vi snackar om här. Man kan sjunga om vad som helst, från vilket perspektiv som helst, utan att ha varit med om det själv. Det blir inte falsk marknadsföring. I behöver inte vara jag som i jag, utan kan vara jag som i karaktär. På samma sätt som att man inte blir Hitler och behöver beodra mördandet av flera folkgrupper bara för att man spelar han i en film.

For you Marinlik and Skogswald's enjoyment I will write in English. This will make you very satisfied and excited.
Yes you can call a song what the F you want and no it's not a documentary.

I haven't called overweight people for "bass" in the past. Just because it CAN be used as a metaphor, does that mean that I HAVE TO think that every metaphor is a great metaphor? Because If I don't think it is a great metaphor, that does mean I s_ck at English?
(Maybe I do anyways, but that is because I hit my head falling of Mount Everest one day when I climbed it wearing nothing but shorts, t-shirt and boots and then snowboarded down in the afternoon.)
Also I do not understand the glorification of being overweight, what are the advantages?
Sure being to skinny/underweight isn't good either. I think reasonably fit and healthy would be preferable.

Permalänk
Medlem

80-talets tautologiska barnramsor och sånger har förstört en hel generation.

Imse vimse svindel
Min katt den har tre tanter
Tio små negerbojar

Resultatet talar för sig självt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Also I do not understand the glorification of being overweight, what are the advantages?
Sure being to skinny/underweight isn't good either. I think reasonably fit and healthy would be preferable.

Det är inte ens någon glorifiering av övervikt. Som hon sjunger så är hon nöjd med sin kropp som den är och hon uppmanar till lyssnaren att inse att detta gäller de allra flesta. Hon tackar i låten åskilliga gånger sin mors visdom för detta och önskar helt klart sprida vidare budskapet.
Och därför är texten väldigt rakt på.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

80-talets tautologiska barnramsor och sånger har förstört en hel generation.

Imse vimse svindel
Min katt den har tre tanter
Tio små negerbojar

Resultatet talar för sig självt.

Var det verkligen en imse vimse spindel? Kan vi få se bildbevis på detta? Annars är det falsk marknadsföring.

Hade hatten tre kanter? Hade katten tre tanter? Vem vet. Falsk marknadsföring!

Och OT: Om du faktiskt lyssnade på texten i låten och inte märkte att bass stod för att ha lite umph i kroppen, att ha lite bas(vara lite kraftig, att ha en bra bas), så har du inte bra engelska förståelse, eller så lyssnade du bara inte på texten. För de hymlade ingenstans om vad bass faktiskt stod för. Med tanke på att du undrade om låten var ironisk om mängden bas, eller om de försökte ljuga om att den var mer baskraftig än den är, så förstod du uppenbarligen inte texten.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Då får vi ta upp större problem...

Klänningens färg ? (länk)

Är klänningen vit och guld eller är den svart och blå ?

.....
Nu har du tappat mig...?

Och som Alakai m.fl har sagt så handlar låten inte om glorifiering av övervikt, utan om att man ska vara nöjd med den man är. Ifall du nu inte har snappat upp allt genom att höra låten så har du texten här annars.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Nu har du tappat mig...?

Jag visste inte att jag hade dig ?

Men... tja den där klänningen har tydligen diskuterats massvis det senaste

Bla, på Flashback finns en tråd Är klänningen guld/vit eller svart/blå? som för närvarande är 37 sidor?!? lång...

Du skrev
"Jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är ett problem."
Det känns som att tråden har blivit oproportionerlig... så då kan vi lika gärna kasta in något annat som inte är ett riktigt problem.

Skrivet av Marinlik:

Var det verkligen en imse vimse spindel? Kan vi få se bildbevis på detta? Annars är det falsk marknadsföring.

Hade hatten tre kanter? Hade katten tre tanter? Vem vet. Falsk marknadsföring!

Och OT: Om du faktiskt lyssnade på texten i låten och inte märkte att bass stod för att ha lite umph i kroppen, att ha lite bas(vara lite kraftig, att ha en bra bas), så har du inte bra engelska förståelse, eller så lyssnade du bara inte på texten. För de hymlade ingenstans om vad bass faktiskt stod för. Med tanke på att du undrade om låten var ironisk om mängden bas, eller om de försökte ljuga om att den var mer baskraftig än den är, så förstod du uppenbarligen inte texten.

Jag kom på att jag kanske borde använt termen poser. Poser är en ganska passande beskrivning på när man försöker ge något en image av att vara något det egentligen inte är. Kanske mer passande term än falsk marknadsföring, förutom i exemplet med GTX 970.

Det är lite som när det är någon YouTube video som har en tumbnail på tuttar eller något stunt eller vad som helst som ska locka en att klicka och sen så har tumbnailen ingenting med videon att göra. Man kan även kombinera det med en titel som inte har något med videon att göra. Det kan jag också störa mig på.

Det känns som att det här börjar bli You Know What Really Grinds My Gears

I exemplet "All About That Bass" så hade ju titeln något med sången att göra. Men ja första gången man hör låt titeln utan att ha hört låten så kan man förvänta sig en annan typ av låt. Lite ala click jacking fenomenet.

För mig blev låten lite ironisk. Lite som att hitta på något bandnamn som låter som något hårdrocksnamn eller dyl och sen spelar man dansbandsmusik eller något.

Skrivet av GuessWho:

Kommer ni på fler låtar som försöker framstå som något de inte är ?

Eftersom det tydligen inte finns några andra exempel på något/några/någon inom musik som kan uppfattas som poser(s) så kan vi sammanfatta tråden med:

Sammanfattning
* Så länge det finns någon i världen som kan uppfattas som poser så kan jag inte ett ord Engelska.
* Inget man sjunger, säger eller gör behöver vara baserat på en själv.

Permalänk
Medlem

Jag antar att GuessWho anser att Bob Marley och senare Eric Clapton borde sättas dit för "I Shot the Sheriff". Antingen för att dom gjorde det eller för att dom ljög om det.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Jag antar att GuessWho anser att Bob Marley och senare Eric Clapton borde sättas dit för "I Shot the Sheriff". Antingen för att dom gjorde det eller för att dom ljög om det.

De får väl sjunga "Because I got high" och yrka på tillfällig sinnesförvirring och sen som straff så får de en bitchslap och 3 månader på celebrity rehab

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på de här:

SONGS IN REAL LIFE!!

Där här de gjort tvärtom, att ta sånger och mixa in de i "verkligheten".
Ganska kul, finns även del 2, del 3 och del 4.

Permalänk
Medlem

Mina första reaktion när jag såg denna tråden och lästa första inläget var *Troll*. Men efter läst lite mer så förstår jag hur du menar men finns ju fler låtar osv som inte "stämmer" om man nu ska tänka det så.

Men handlar som sagt tidigare att man får kolla lyrics till låten . Många låtar har rätt mycket djup i sig.
Tar några exempel som kan bli fel om man bara hör namnet på låten (som jag kan komma på lite såhär på kvällen)

"Sex on fire" = aj?!
"People = shit" = blähh!
"a sky full of stars" = no way!!
"cry me a river" = Helt omöjligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur