Permalänk
Medlem

Sub till musikanlägning?

Hej

Jag har investerat i min första anlägning... inget super men jag är nöjd!

Förstärkaren är en cambridge audio minx xi och högtalarna är dali zensor 3.

Nu funderar jag på att köpa till en sub. Jag använder anlägning främst till musik, så det är en "musik sub" jag vill ha, även om jag har allt kopplat till tv:en också....

Jag kan ingenting om sånt här så jag behöver hjälp med vilken typ av sub jag ska köpa. Storlek och märke osv....

Vore kanon om nån ville guida mig lite!

Permalänk

Jag ser att du har en "Sub Out" -RCA kontakt så du kan ansluta valfri baslåda med inbyggd förstärkare.
Försök hitta en 10" - 12" högtalare i lämplig prisklass. T.ex: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag ser att du har en "Sub Out" -RCA kontakt så du kan ansluta valfri baslåda med inbyggd förstärkare.
Försök hitta en 10" - 12" högtalare i lämplig prisklass. T.ex: http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Japp!
Vill bara ha nått tipps på nån som är lämplig med det jag har!

Permalänk
Medlem

Om du inte har en flerkanalig reciver så blir det pepparkaka då Dalin inte kommer delas neråt mot suben, vilket oftast ger kraftiga fasfel och väldigt konstig bas.
Men det är lätt fixat med en sub som tar högnivå in och som skickar vidare filtrerad signal till stativarna. Och framför allt avlastar man stativarna från lägsta basen. Den lösningen är inte så vanlig längre för recivermarknaden har tagit över.

Utan att ha tittat i manualen så är jag ändå relativt säker att Yamaha NS-SW300 har den lösningen (se på netonnet länken)
http://exceptional-av.co.uk/media/catalog/product/y/a/yamaha-...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Om du inte har en flerkanalig reciver så blir det pepparkaka då Dalin inte kommer delas neråt mot suben, vilket oftast ger kraftiga fasfel och väldigt konstig bas.
Men det är lätt fixat med en sub som tar högnivå in och som skickar vidare filtrerad signal till stativarna. Och framför allt avlastar man stativarna från lägsta basen. Den lösningen är inte så vanlig längre för recivermarknaden har tagit över.

Utan att ha tittat i manualen så är jag ändå relativt säker att Yamaha NS-SW300 har den lösningen (se på netonnet länken)
http://exceptional-av.co.uk/media/catalog/product/y/a/yamaha-...

Visst har du rätt i det, men det finns ju inget som säger att man måste ha sin sub inställd på att dela vid en given frekvens, typ 80hz. Dom flesta kan man ju ställa delningen på själv. Där Dali högtalarna börjar ge sig låter man subben komma in. Vill man ha lite förstärkt bas kan man dela subben lite högre upp, eller bara lpta den spela med lite högre volym.

Hur som helst, valfri sub bör funka till dig. Om det främst är musik och du hellre vill ha något lite mindre rekommenderar jag dig att leta efter en sub som rullar av ganska tidigt men jämt, till mltsats mot en som sträcker sig lite lägre och därefter dör av direkt. Detta för att basgångar inte ska bli alltför konstiga.

Hittar du något som går så lågt som till 25Hz t.ex. är det kanske mindre viktigt för det mesta utom mer speciell musik.

Du bör sikta på att klara ca 32hz åtminstone.

Och just det ja, har du råd med två mindre istället för en lite större så är två bättre! Men inte alltför billiga, då är det bättre att gå på kvalitet!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

xtz subbarna är det mest prisvärda man kan få i budget/instegs segmentet...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Visst har du rätt i det, men det finns ju inget som säger att man måste ha sin sub inställd på att dela vid en given frekvens, typ 80hz. Dom flesta kan man ju ställa delningen på själv. Där Dali högtalarna börjar ge sig låter man subben komma in. Vill man ha lite förstärkt bas kan man dela subben lite högre upp, eller bara lpta den spela med lite högre volym.

Hur som helst, valfri sub bör funka till dig. Om det främst är musik och du hellre vill ha något lite mindre rekommenderar jag dig att leta efter en sub som rullar av ganska tidigt men jämt, till mltsats mot en som sträcker sig lite lägre och därefter dör av direkt. Detta för att basgångar inte ska bli alltför konstiga.

Hittar du något som går så lågt som till 25Hz t.ex. är det kanske mindre viktigt för det mesta utom mer speciell musik.

Du bör sikta på att klara ca 32hz åtminstone.

Och just det ja, har du råd med två mindre istället för en lite större så är två bättre! Men inte alltför billiga, då är det bättre att gå på kvalitet!

Det fetstilda är det som är källan till problemet, beorende på högtalare kan problemet bli mindre eller mycket för inga högtalare är den andra lik.
Det låter kanske som skitsak, oftast blir det helt enkelt sämre med sub än utan. Suben blir även extremt placeringskänslig mot stativarna, lägg sedan till alla grejer rummet ställer till med.
Varför inte då göra det enkelt för sig så man enbart har subens kontra rummet att brottas med?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det fetstilda är det som är källan till problemet, beorende på högtalare kan problemet bli mindre eller mycket för inga högtalare är den andra lik.
Det låter kanske som skitsak, oftast blir det helt enkelt sämre med sub än utan. Suben blir även extremt placeringskänslig mot stativarna, lägg sedan till alla grejer rummet ställer till med.
Varför inte då göra det enkelt för sig så man enbart har subens kontra rummet att brottas med?

Verkar jobbigt med att hålla på. Vill ju inte att ljudet ska bli sämre. Kanske skiter i sub

Permalänk
Medlem

God dag Uklo!

Jag kan starkt rekommendera DALI subbas, riktigt bra ljud som hänger med oavsett vilken typ av musik/film som spelas! Jag har DALIs SUB E-9 F SUBBAS, helt underbar i ett mellanstort rum! Kostar lite mer än "billiga" basar, men det kommer det vara värt i slutändan.

Ska du ha en bas som är välljudande så satsa på en rejäl bas, de billiga klena och dåliga basarna blir man bara förbannad på hur dåligt de låter.

/Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan du ställa in en crossover för subwoofer-utgången i inställningarna på förstärkaren?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om du inte har en flerkanalig reciver så blir det pepparkaka då Dalin inte kommer delas neråt mot suben, vilket oftast ger kraftiga fasfel och väldigt konstig bas.
Men det är lätt fixat med en sub som tar högnivå in och som skickar vidare filtrerad signal till stativarna. Och framför allt avlastar man stativarna från lägsta basen. Den lösningen är inte så vanlig längre för recivermarknaden har tagit över.

Utan att ha tittat i manualen så är jag ändå relativt säker att Yamaha NS-SW300 har den lösningen (se på netonnet länken)
http://exceptional-av.co.uk/media/catalog/product/y/a/yamaha-...

Bättre då att dela subbasen så att den tar vid där frontarna faller av naturligt, fasfel får man alltid när man introducerar en till ljudkälla men att skicka högnivån till frontarna via ett (ofta) "el cheapo" högpassfilter? Nej tack...

Permalänk

Jag har en "Velodyne SPL-1000 Ultra" med ett 10" element och 1200W förstärkare.
Jag kan ställa övre frekvensfiltret mellan 40-134 Hz.
Dubbla högtalaringångar och RCA kontakter.
Mikrofon för analys av basspridningen i rummet.
Automatisk/Manuellt tillslag.
Lite dyr kanske...

P.S. Den har även inställning för fasförskjutning i fyra steg (00 - 90 - 180 - 270 grader)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Det fetstilda är det som är källan till problemet, beorende på högtalare kan problemet bli mindre eller mycket för inga högtalare är den andra lik.
Det låter kanske som skitsak, oftast blir det helt enkelt sämre med sub än utan. Suben blir även extremt placeringskänslig mot stativarna, lägg sedan till alla grejer rummet ställer till med.
Varför inte då göra det enkelt för sig så man enbart har subens kontra rummet att brottas med?

Om man har möjligheten att göra det enkelt för sig så visst!

Men inte tycker jag att det är så värst svårt att få en sub att smälta in till ett par frontar!

Det problemet blir ju snarare när dom rullar av över 100Hz. Så kass är väl inte dom dali'na? Jag har inte läst om dom själv.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uklo:

Verkar jobbigt med att hålla på. Vill ju inte att ljudet ska bli sämre. Kanske skiter i sub

Nej för tusan, inte ska du det men det är bättre att veta förutsättningarna innan man börjar trixa runt med det. Har man bara delning på sub och på stativarna så är det inte så svårt att fixa till det.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Bättre då att dela subbasen så att den tar vid där frontarna faller av naturligt, fasfel får man alltid när man introducerar en till ljudkälla men att skicka högnivån till frontarna via ett (ofta) "el cheapo" högpassfilter? Nej tack...

Om du någon gång har mätt och framförallt hört vad som händer när man inte filtrerar så hade du nog ändrat inställning.
Oftast får man en större dip då subar alltid delas brant och högtalare oftast faller väldigt flakt.
Sen vet jag ärligt inte hur filterna är uppbyggda då dom oftast följer med delningen man sätter på subben.
Och man kan alltid bygga ett egetpassivt högpassfilter, men det blir inte billigt.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om man har möjligheten att göra det enkelt för sig så visst!

Men inte tycker jag att det är så värst svårt att få en sub att smälta in till ett par frontar!

Det problemet blir ju snarare när dom rullar av över 100Hz. Så kass är väl inte dom dali'na? Jag har inte läst om dom själv.

Jag säger inte emot för alla har vi olika krav och förutsättningar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Om du någon gång har mätt och framförallt hört vad som händer när man inte filtrerar så hade du nog ändrat inställning.
Oftast får man en större dip då subar alltid delas brant och högtalare oftast faller väldigt flakt.
Sen vet jag ärligt inte hur filterna är uppbyggda då dom oftast följer med delningen man sätter på subben.
Och man kan alltid bygga ett egetpassivt högpassfilter, men det blir inte billigt.

Jag säger inte emot för alla har vi olika krav och förutsättningar.

Tack för det

Men du har såklart en poäng med delningen.
Fasfelen däremot. Visst, ställer man högtalarna på ett ställe och vägrar flytta på dom så blir det problem, men kan man tänka sig att flytta runt lite, gärna enligt principen - fasvända basen, justera delningen och flytta runt, lyssna efter det ställe där man får minst bas, vända tillbaka och sedan justera volymen - så tycker jag man kommer en bra bit på vägen.
Men visst är det så att det blir en punkt där det antingen kommer bli för mycket eller för lite bas. Har man tur kanske man kan hitta en placering som kompenserar för det.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om du någon gång har mätt och framförallt hört vad som händer när man inte filtrerar så hade du nog ändrat inställning.
Oftast får man en större dip då subar alltid delas brant och högtalare oftast faller väldigt flakt.
Sen vet jag ärligt inte hur filterna är uppbyggda då dom oftast följer med delningen man sätter på subben.
Och man kan alltid bygga ett egetpassivt högpassfilter, men det blir inte billigt.
.

Jag har både lyssnat och mätt ganska mycket
Det är naturligtvis kanon att filtrera signalen till fronthögtalarna, men då bör det anpassat till högtalaren ifråga och helst aktivt.
Ett passivt HP filter som sannolikt består av en ~150-200µF elektrtolytkonding gör mer skada än nytta i mina öron.
Att delningsfrekvensen till frontarna "oftast" skulle följa med inställningen som sätts för subben tror jag inte en sekund på, jag har aldrig sett det (men det vore kul att få ett exempel på en produkt som fungerar så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Jag har både lyssnat och mätt ganska mycket
Det är naturligtvis kanon att filtrera signalen till fronthögtalarna, men då bör det anpassat till högtalaren ifråga och helst aktivt.
Ett passivt HP filter som sannolikt består av en ~150-200µF elektrtolytkonding gör mer skada än nytta i mina öron.
Att delningsfrekvensen till frontarna "oftast" skulle följa med inställningen som sätts för subben tror jag inte en sekund på, jag har aldrig sett det (men det vore kul att få ett exempel på en produkt som fungerar så).

Jag vet som jag skrev innan inte exakt hur dessa filter ser ut men passivt lør det inte vara om det är ställbart. Givetvis så förstör dåliga filter precis som ingen filtrering, då är jag en av dom som hellre skippar suben helt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag vet som jag skrev innan inte exakt hur dessa filter ser ut men passivt lør det inte vara om det är ställbart. Givetvis så förstör dåliga filter precis som ingen filtrering, då är jag en av dom som hellre skippar suben helt.

Men det är passivt eftersom det är en högnivåsignal som filtreras...

Jag håller med om att det är problematiskt att lägga till en ljudkälla med överlappande frekvensinnehåll, men att det är så problematiskt att det är bättre att låta bli??
Min datorsetup består av Elac BS243 + R.E.L. T2 och det enda spår jag märker av subben är att jag saknar bottenstöd om jag stänger av den. Jag tror problemet ligger i hur många använder sina subbar, drar upp nvåerna på tok för högt, slarvar med placering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Men det är passivt eftersom det är en högnivåsignal som filtreras...

Jag håller med om att det är problematiskt att lägga till en ljudkälla med överlappande frekvensinnehåll, men att det är så problematiskt att det är bättre att låta bli??
Min datorsetup består av Elac BS243 + R.E.L. T2 och det enda spår jag märker av subben är att jag saknar bottenstöd om jag stänger av den. Jag tror problemet ligger i hur många använder sina subbar, drar upp nvåerna på tok för högt, slarvar med placering osv.

Jag undrar om det verkligen är ett rent passivt filter om det är reglerbart, men men. Hur resulatet blir beror som sagt på vad man använder för högtalare och hur dom faller. Men ingen faller jämt och fint det blir lite som att blanda olika hög/lågpass som Butterworth 6db - Linkwitz 12db. Där kommer det att bli konstiga utsläckningar. Är båda tex Butterworth men med olika branthet så är problemet nästan eliminerat.

Jag ska se om jag kan fixa fram lite exempel, du kommer att bli förvånad!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag undrar om det verkligen är ett rent passivt filter om det är reglerbart, men men. Hur resulatet blir beror som sagt på vad man använder för högtalare och hur dom faller. Men ingen faller jämt och fint det blir lite som att blanda olika hög/lågpass som Butterworth 6db - Linkwitz 12db. Där kommer det att bli konstiga utsläckningar. Är båda tex Butterworth men med olika branthet så är problemet nästan eliminerat.

Jag ska se om jag kan fixa fram lite exempel, du kommer att bli förvånad!

Vad ska göra mig förvånad? Jag är väl bevandrad i olika filtertypers överföringsfunktioner, dess karaktäristik och olika fördelar/nackdelar både i teori och praktik.

Du missar poängen, det är inte ställbart eftersom det inte är aktivt... Visa mig ETT exempel på en sub som filterar sidohögtalarna via högnivå och där högpassfiltret är ställbart och/eller aktivt. Det finns konstruktioner där man med en switch kan välja mellan ex. 40Hz/80Hz brytfrekvens för HP filtret men det är i princip två passiva filter man väljer mellan.

Ditt resonemang är alltså att alla högtalare som ska spela tillsammans med en subwoofer ska högpassfiltreras för då låter det bättre?
Om man tittar på ljudåtergibning från perspektivet att alla ingående komponenter är ideala inom sitt arbetsområde, att högtalarna har spikrak frekvens/fas -gång, att alla filter har oändlig branthet, att rummet inte har någon påverkan alls, då håller jag med dig.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är väl bevandrad då vet du också hur fas och även impulsresponsen beter sig när man blandar ihop olika filterkurvor.
Speciellt Bessel blandat med Linkwitz eller Butterworth blir oftast pannkaka och om man vet vad man ska lyssna efter så behöver man inte ens mäta för att höra det.

Jag citerar mig själv
Den lösningen är inte så vanlig längre för recivermarknaden har tagit över.
Det har funnits subar med flera val av passivdelning uppåt men idag är dom nästan utdöda, med aktivt filter för linjesignal finns det väl fortfarande (förutom Waxinators ex) ett gäng av. Har förövrigt en Atlantic Technology stående på jobb som har justerbart aktivt högpassfilter.
Perfekt om man man har Pre out - amp in på sin förstärkare.

Mitt resonomang (förutom att allt blir enklare vid installation) är att det oftast blir sämre bas om man inte filtrerar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Uklo:

Japp!
Vill bara ha nått tipps på nån som är lämplig med det jag har!

De högtalare som du nu har, spelar redan bra bas även om de inte får golvet att vibrera.
Jag rekommenderar en subbas i samma högtalarserie. T.ex. DALI SUB E-12 F Subbas.
Den har LFE-ingång som passar din förstärkares subbas utgång.
Du kan få en billigare subbas med mindre baselement m.m. men denna är prisvärd (4998kr).
En subbas är alltid ganska lättplacerad eftersom den riktigt låga basljudet är svårlokaliserat i rummet.

"Hi-Fi klubben: SUB E-12 F är en elegant 12-tums subbas som matchar DALIs egen ZENSOR-serie och andra högtalarsystem av hög kvalitet. Med 220-watts klass D-förstärkare har du krafter nog till det mesta, oavsett om det står musik eller film på programmet."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

De högtalare som du nu har, spelar redan bra bas även om de inte får golvet att vibrera.
Jag rekommenderar en subbas i samma högtalarserie. T.ex. DALI SUB E-12 F Subbas.
Den har LFE-ingång som passar din förstärkares subbas utgång.
Du kan få en billigare subbas med mindre baselement m.m. men denna är prisvärd (4998kr).
En subbas är alltid ganska lättplacerad eftersom den riktigt låga basljudet är svårlokaliserat i rummet.

"Hi-Fi klubben: SUB E-12 F är en elegant 12-tums subbas som matchar DALIs egen ZENSOR-serie och andra högtalarsystem av hög kvalitet. Med 220-watts klass D-förstärkare har du krafter nog till det mesta, oavsett om det står musik eller film på programmet."

Har du lyssnat på subben eller utgår du bara från Hifiklibbens reklam?
Dali-subbarna i den serien är inte mycket att hänga i julgranen! Spelar långt under sin prisklass och kostar ändå lika mycket som XTZ:as subbar (som spelar skjortan av dessa på alla sätt).
Detsamma verkar gälla det mesta av Hifi-klubbens billigare subb-sortiment: Fyllt med design-subbar (scandyna, PV1D, sony-subben), andra budgetsubbar som säljer för att folk vill färgmatcha sina högtalare (dali E-serien m.m.) eller subbar som inte ens försöker spela djupbas (CV).

Till musik behövs inte särskilt djup bas, men djupbaskapabilitet är inget som skadar subbens övriga användningsområden om konstruktionen är sund. Skulle själv kollat på sub från t.ex. XTZ (10"-modellerna och uppåt), BK electronics eller SVS till Zensor 3 om djupare bas önskas. Finns några fler som tillverkar prisvärda subbar i rimlig prisklass, men många billiga subbar använder undermåliga element i dåliga lådor verkar rikta in sig på att köparna bara har logitech-subbar som referens.