Permalänk
Inaktiv

Asus Z97-A [Röd TPU LED]

Goddag,

Sitter här och funderar på vad jag kan göra för att få ner temperaturen på CPU en smula, och kollade runt på diverse inställningar som kan göras direkt på moderkortet (Switchar), och har observerat att TPU LED lyser konstant rött.

Jag har inte tänkt att OC någon hårdvara, utan kör allting med stock. Googling efter googling har bara lett mig till andra problem med röda LED lampor på detta moderkort och inget klart svar på vad som gäller här. Några förslag på hur man ska börja felsöka detta? Jag har dubbelkollat i BIOS att XMP är inaktiverat, och TPU på moderkortet är inställt på av.

Permalänk
Medlem

TPU LED lyser väl alltid om den fysiska TPU switchen på moderkortet är i ON-läge, menar du att switchen på moderkortet är på OFF men lampan lyser ändå?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

TPU LED lyser väl alltid om den fysiska TPU switchen på moderkortet är i ON-läge, menar du att switchen på moderkortet är på OFF men lampan lyser ändå?

Den ska enligt manualen ha tre lägen. TPU - TPU I - TPU II (I & II ska vara aktiva lägen, och TPU ska vara av). Bruksanvisningen är skit i det här fallet

Permalänk
Inaktiv

eh ... kröp ner på golvet med ficklampa (fönster i chassit) och kollade igen ... nu hade fanskapet slocknat. Vet inte hur jag ska tolka det här :/

Permalänk
Medlem

När jag skruvade ihop min burk trodde jag att det var TPU-leden som lös och förstod inte vad det var. Efter en närmare titt så såg jag att det var "boot_device"-leden som lös. Har samma moderkort som du, så tänkte att jag skulle skriva det så kan du kolla om det skulle vara samma för dig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770