Permalänk
Medlem

Bästa fläktarna 2014-2015?

Hej!

Sitter och funderar på att fylla ut eller byta alla fläktarna här i min kära burk(Fractal Design Define R2 XL) och undrar där på om hjälp angående vilket som är de bästa fläktarna och hur dessa borde sitta?

Har hört att passiv/positiv kylning ska vara det bästa, alltså fläktar som bara kör in luft i chassit så inga utblås..
Och är ute efter fläktar med bra CFM för en relativt billig peng. Är inte den som stör mig allt för mycket på ljudet men vill ju självklart inte ha någon jetmotor heller.

Har haft tankarna till dessa:Silverstone SST-FHP141 140mm Fan(https://www.komplett.se/silverstone-sst-fhp141-140mm-fan/822757?cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C)

Hur skulle ni göra?

Permalänk

SKulle nog sikta på Noctua fläktar, bra flöde och lagom ljudnivå och pris.
jag personligen skulle inte köra utan utblås. Jag vill ha ett utblås, annars stannar ju den varma luften i chassit..

Kör för nuvarande sug på baksidan och ett sug över HDD i fronten. Dammfilter på båda. sen utblås med vibrationsdämpare på sidopanelen en bit ovanför grafikkortet.

http://www.inet.se/produkt/5322360/corsair-air-series-af140-q...
Kör en sån i fronten på full kapacitet, låter som en bålgeting.
Jävligt bra flöde, men lite ljudlig tycker jag.

http://www.inet.se/produkt/6308869/noctua-nf-s12b-redux-1200r...
På baksidan vanligtvis. Den är tyst och trevligt flöde

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

SKulle nog sikta på Noctua fläktar, bra flöde och lagom ljudnivå och pris.
jag personligen skulle inte köra utan utblås. Jag vill ha ett utblås, annars stannar ju den varma luften i chassit..

Kör för nuvarande sug på baksidan och ett sug över HDD i fronten. Dammfilter på båda. sen utblås med vibrationsdämpare på sidopanelen en bit ovanför grafikkortet.

http://www.inet.se/produkt/5322360/corsair-air-series-af140-q...
Kör en sån i fronten på full kapacitet, låter som en bålgeting.
Jävligt bra flöde, men lite ljudlig tycker jag.

Den "passiva/positiva" kylningen ska fungera på sådant sätt att det blir sådan turbulens så att damm och varmluft åker ut genom springer etc.

Drog hem en sådan fläkt jag länka för att testa och kan säga att den fungerar prima och låter inte något vidare mycket, inte ens för "power-mode" då den levererar över 170CFM. Konstig passform dock då den ska skruvas på 120mm platser och inte 140mm.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av vikand91:

Hej!

Sitter och funderar på att fylla ut eller byta alla fläktarna här i min kära burk(Fractal Design Define R2 XL) och undrar där på om hjälp angående vilket som är de bästa fläktarna och hur dessa borde sitta?

Har hört att passiv kylning ska vara det bästa, alltså fläktar som bara kör in luft i chassit så inga utblås..
Och är ute efter fläktar med bra CFM för en relativt billig peng. Är inte den som stör mig allt för mycket på ljudet men vill ju självklart inte ha någon jetmotor heller.

Har haft tankarna till dessa:Silverstone SST-FHP141 140mm Fan(https://www.komplett.se/silverstone-sst-fhp141-140mm-fan/822757?cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C)

Hur skulle ni göra?

Vad i hela friden har du hört det någonstans?

Positivt tryck har jag hört talas om är bättre än negativt. Alltså att du har mer inblås än vad du har utblås, har du negativt tryck så sugs luft in från alla håligheter och ihåligheter men har du positivt så kommer luften enbart in där det sitter fläktar, alltså där du normalt även har dammfilter. Allra bäst är väl neutralt, alltså i princip ingen turbulens inne i chassit men lycka till med den ekvationen.

Har du bara inblås löper du ju risken att det blir en väldig turbulens inne i chassit och luften hålls varmare än nödvändigt. Du vill ju ha ett konstant flöde av rumstempererad luft över dina komponenter och inte samma luft som virvlar runt gång på gång innan det försvinner ut. Luften trycks ju ut till slut men får den hjälp att evakueras kommer flödet bli bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad i hela friden har du hört det någonstans?

Positivt tryck har jag hört talas om är bättre än negativt. Alltså att du har mer inblås än vad du har utblås, har du negativt tryck så sugs luft in från alla håligheter och ihåligheter men har du positivt så kommer luften enbart in där det sitter fläktar, alltså där du normalt även har dammfilter. Allra bäst är väl neutralt, alltså i princip ingen turbulens inne i chassit men lycka till med den ekvationen.

Har du bara inblås löper du ju risken att det blir en väldig turbulens inne i chassit och luften hålls varmare än nödvändigt. Du vill ju ha ett konstant flöde av rumstempererad luft över dina komponenter och inte samma luft som virvlar runt gång på gång innan det försvinner ut. Luften trycks ju ut till slut men får den hjälp att evakueras kommer flödet bli bättre.

Ouj jadu x,D något man plockat upp under årens gång!

Jaja, tror datorn klarar sig sen jag satt i fläkten och ändrat dom andra har värmen i datorn sänkts med ca:5-7% jämfört med innan.
Tror att de någon får bli att göra en ordentlig genom gång med kabeldragning och diverse.
Men vad har du för tips på fläktar?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av vikand91:

Ouj jadu x,D något man plockat upp under årens gång!

Jaja, tror datorn klarar sig sen jag satt i fläkten och ändrat dom andra har värmen i datorn sänkts med ca:5-7% jämfört med innan.
Tror att de någon får bli att göra en ordentlig genom gång med kabeldragning och diverse.
Men vad har du för tips på fläktar?

Ja det beror på vart fläkten skall sitta. Behöver du en fläkt som blåsa igenom hårddiskburar eller radiatorer så föreslår jag en fläkt som Noctua NF-F12. Är det fritt och skall bara trycka över så mycket luft det bara kan så föreslår jag en fläkt såsom Noctua NF-S12A alternativt NF-S12B redux .

Ska du köpa in mängder med fläktar och det drar i snåltarmen så är Corsairs fläktar bra "budget" alternativ. Corsair SP120 för högt tryck och Corsair AF120 för högt luftflöde. (OBS dubbelpack på dom priserna!)

Sen har Noctua sin Industrial-serie som låter mer men också varvar upp mer. Svindyra dock. Passar väl bäst att sätta vid en 120-radiator eller liknande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt