Permalänk
Medlem

intel i3 2100 underpresterar?

Hejsan, jag har en HTPC/server med en inte i3 2100 @3,1Ghz http://ark.intel.com/products/53422/Intel-Core-i3-2100-Processor-3M-Cache-3_10-GHz Som går i 100% när jag har igång min MC server, Teamspeak server och en stream igång. Enligt enhetshanteraren så ligger MC och drar 75% och streamen 25% av CPU load. Har märkt av detta nu då streamen börjat lagga som fasen. kan vara sen efter jag uppdaterade MC för ca 2 veckor sedan.

Såg dessutom att den bara visar 2 kärnor på HW-monitor men fyra i enhetshanteraren. Ska det vara så?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Den visar 4 logiska processorer p.g.a. Intel kör med "hyperthreading".
Lite enkelt beskrivet så har CPU'n 2 fysiska kärnor men kan köra 4 trådar på samma gång.

Nu vet jag inte vad du menar med "MC", men i3-2100 är en ganska så kompetent CPU.
Däremot har den såklart begränsningar.

Först på listan när nånting suger CPU kraft är att leta malware och virus.
Det är väldigt poppis att bundla diverse mjukvara med miners/RAT's etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den visar 4 logiska processorer p.g.a. Intel kör med "hyperthreading".
Lite enkelt beskrivet så har CPU'n 2 fysiska kärnor men kan köra 4 trådar på samma gång.

Nu vet jag inte vad du menar med "MC", men i3-2100 är en ganska så kompetent CPU.
Däremot har den såklart begränsningar.

Först på listan när nånting suger CPU kraft är att leta malware och virus.
Det är väldigt poppis att bundla diverse mjukvara med miners/RAT's etc.

Jo vet att det är HT, men fått för mig att alla 4 "kärnor" syntes, men kanske bara är jag som fått för mig det

MC står för Minecraft. Har kört både malwarebytes och scan med Eset NOD 32 och har inte funnit något med något av dessa.
Har som sagt inte haft prestandaproblem innan utan har kommit först nu.

Tycker att den borde klara Minecraft, teamspeak och en twitch stream utan problem?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Jo vet att det är HT, men fått för mig att alla 4 "kärnor" syntes, men kanske bara är jag som fått för mig det

MC står för Minecraft. Har kört både malwarebytes och scan med Eset NOD 32 och har inte funnit något med något av dessa.
Har som sagt inte haft prestandaproblem innan utan har kommit först nu.

Tycker att den borde klara Minecraft, teamspeak och en twitch stream utan problem?

Aktivitetshanteraren skall ju visa 4 "kärnor".

Men det låter som att du kanske skulle leta reda på en i5'a istället.
Dom har betydligt bättre ork för er som gillar att köra servers etc. hela tiden

Permalänk
Medlem

HW-monitor visar väl temperaturen. Det finns två kärnor att visa temperaturen på.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att HWmonitor visar hälften eftersom det bara finns 2 tempsensorer. Min visar t.ex. 8 i aktivitetshanteraren och 4 i HWmonitor.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Aktivitetshanteraren skall ju visa 4 "kärnor".

Men det låter som att du kanske skulle leta reda på en i5'a istället.
Dom har betydligt bättre ork för er som gillar att köra servers etc. hela tiden

Har planer på att uppgradera min "main" snart, då min i7 2600k blir över flyttas den över till servern. Dock vet jag inte hur länge jag orkar vänta på nästa generation eller om det är värt att uppgradera innan.

Skrivet av lorgix:

HW-monitor visar väl temperaturen. Det finns två kärnor att visa temperaturen på.

ok, inget att oroa sig för då

Skrivet av Zeecor:

Stämmer bra att HWmonitor visar hälften eftersom det bara finns 2 tempsensorer. Min visar t.ex. 8 i aktivitetshanteraren och 4 i HWmonitor.

Tack för svaret

Visa signatur

Citera för garanterat svar