Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

Permalänk
Skrivet av anon5930:

För att denna nya produkt är väldigt lik vad just Ouya försökte göra. Nvidia lär inte lyckas, likt alla tidigare som försökt göra samma sak.

Är så mycket som kan gå fel samt tekniska brister som gör att molnbaserat spel inte kommer bli någon hit. Sony har ju sin Playstation Now-tjänst eller vad den nu heter. Onlive osv. Kanske fungerar i länder med väl utbyggd internetinfrastruktur. Lär bli en totalflopp i exempelvis USA. Samt alla latenser, problem med nätverk och allt annat som lär störa tjänsten.

Strömma lokalt bör säkert gå bra men finns flera andra lösningar för det redan som dessutom inte kräver specifik hårdvara. Steams In Home Streaming exempelvis.

Inte då.

För min egen del tycker jag Nvidias satsningar är minst lika mycket för Nvidia Grid.

D.v.s. att bygga molntjänst baserad på deras grafikkort och strömma spel till klienter den vägen. Något Ouya inte alls sysslade med.

Ouya var en Androidspelkonsoll men i.m.h.o. verkar spel generellt suga för Android och jag antar att mycket inte är skapat med en precis handkontroll i åtanke.

Jag ser Nvidias Gridprodukter mer som ett alternativ för den som vill spela PC-spel utan att betala för en prestanda-PC och köpa spelen utan istället en tjänst som gör det möjligt att spela dem.

USA har enorma variationer.

Permalänk
Skrivet av zeg:

Ja att PS4 och XBONE skulle vara muskelmaskiner är att ta i. Nvidias lilla rackare kommer förmodligen ha en GPU med ungefär halva beräkningskraften av XBONE vilken inte är så illa ändå.
Det som är illa är nog hellre att det verkar som om inom några år kommer mobiler och plattor ha bättre GPU än PS4/XBONE.

Vilket förutsätter att konsollerna aldrig skulle uppgraderas eller att de börjar använda strömmande spel där med ..

Med tanke på att det är X86-hårdvara baserad på komponenter som har designats för PC känns det ju inte som att Microsoft och Sony måste vänta 8 år innan de byter ut APUn mot en ny.

Skillnad när de skulle specialdesigna allt.

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Allt jag vill ha är en apparat som kan streama från min PC till min TV (Spelet som streamas använder hårdvaran på min PC). Apparaten ska ha en kontroll och med apparaten ska jag kunna välja vad jag vill spela så jag slipper gå till datorn hela tiden.

Det är Valves manick med deras kontroll för halva priset tänkt att göra. Den här har gissningsvis bättre förmåga själv och kan såklart strömma från Nvidia Grid med istället för att kräva en spel-PC.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Menar du denna artikel? http://www.sweclockers.com/nyhet/20121-imagination-avtacker-p...

Det Starkaste av de kretsarna sägs ha 800GFLOPS. XBONE har 1,3TFLOPS & ps4 1,8TFLOPS. Så den kretsen ligger ju ganska långt efter. Visst GFLOPS är nog inte allt, men att den skulle kunna konkurrera med de båda konsolerna har jag svårt att se.

Å andra sidan klarar den ju alla Androidspel för ett tag framöver och det är väl ändamålet med den egna hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det jag syftar på här är Nvidia GRID, som är ett nätverk av datacenter som renderar spelströmmarna som konsollen fångar. På serversidan har du alltså tiotusentals grafikkort av värsta slaget i kombination med x86-processorer som ligger redo processa spel.

Ja, för det ligger ju servrar med tiotusentals grafikkort som ligger och väntar på att du ska koppla upp dig.
Hype-trams.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av senkommare:

Inte då.

För min egen del tycker jag Nvidias satsningar är minst lika mycket för Nvidia Grid.

D.v.s. att bygga molntjänst baserad på deras grafikkort och strömma spel till klienter den vägen. Något Ouya inte alls sysslade med.

Ouya var en Androidspelkonsoll men i.m.h.o. verkar spel generellt suga för Android och jag antar att mycket inte är skapat med en precis handkontroll i åtanke.

Jag ser Nvidias Gridprodukter mer som ett alternativ för den som vill spela PC-spel utan att betala för en prestanda-PC och köpa spelen utan istället en tjänst som gör det möjligt att spela dem.

USA har enorma variationer.

Ouya var en nichad konsol som inte levererade på något område. Det bästa man kunde göra med den var väl att köra XBMC på den som en billig HTPC. Och det är lite vad denna satsning faktiskt upplevs.

Jag har inte gått på Nvidias hype här så jag tvivlar starkt på att detta lär bli något. Alltför mycket som talar emot.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker att det hära är en bra/kraftig mediaspelare + ett sätt att få all kraft från den riktiga spel datorn till vardagsrummer där man kan spela nått co-op spel med vänner och familj ?

Permalänk
Medlem

Istället för att bygga nå htpc eller steambox.
2000kr sen lägger man all fokus på prestanda burken man "lirar" med.
Jag tycker det hära är ett bra alternativ, nått man inte heller behöver uppgradera.

Permalänk

Finns det något lansering datum i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung-Piierre:

Finns det något lansering datum i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter en del googlande på "nvidia shield console europe" så verkar det som att den inte dyker upp förrän Q4 2015. :/

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --