Permalänk
Medlem

Bra modekort för sockel 1155 ?

Hej.
letar runt lite efter ett bra nytt modekort till min i5 3570k prolle socket 1155.
Vad kan ni rekommendera ni som är djupt insatta i det ?

Min Uppsättning är idag detta: lägg gärna en comment på vad som bör bytas i prio ordning
Corsair CX 600W PSU
Intel Core i5-3570K Processor 3.4 ghz
MSI B75MA-P45, Socket-1155 ( måste bytas ?)
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (måste bytas )
MSI GeForce GTX970 Gaming. OC.
samsung evo 840 ssd 120 gb.

Permalänk

Varför måste du byta moderkort? Är det för att kunna överklocka?

Varför byta minnen? Trasiga?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roppski:

Hej.
letar runt lite efter ett bra nytt modekort till min i5 3570k prolle socket 1155.
Vad kan ni rekommendera ni som är djupt insatta i det ?

Min Uppsättning är idag detta: lägg gärna en comment på vad som bör bytas i prio ordning
Corsair CX 600W PSU
Intel Core i5-3570K Processor 3.4 ghz
MSI B75MA-P45, Socket-1155 ( måste bytas ?)
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (måste bytas )
MSI GeForce GTX970 Gaming. OC.
samsung evo 840 ssd 120 gb.

Du behöver inte byta något alls. Om något är trasigt behöver det bytas ut, men då får du berätta vad som är trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roppski:

Hej.
letar runt lite efter ett bra nytt modekort till min i5 3570k prolle socket 1155.
Vad kan ni rekommendera ni som är djupt insatta i det ?

Min Uppsättning är idag detta: lägg gärna en comment på vad som bör bytas i prio ordning
Corsair CX 600W PSU
Intel Core i5-3570K Processor 3.4 ghz
MSI B75MA-P45, Socket-1155 ( måste bytas ?)
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB (måste bytas )
MSI GeForce GTX970 Gaming. OC.
samsung evo 840 ssd 120 gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168003
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Varför måste du byta moderkort? Är det för att kunna överklocka?

Varför byta minnen? Trasiga?

tänkte mer på SSD portarna men ja kanske är ute och cyklar :), och det är väl itne det bästa moderkortet just nu heller :)?
Minnena är väl inte de bästa de vart väl de jag tänkte på mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du behöver inte byta något alls. Om något är trasigt behöver det bytas ut, men då får du berätta vad som är trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey så detta håller alltså ett tag till ? men jag tänkte på att installera en SSD till men modekortet stödjer det fler än 1 ssd ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roppski:

Okey så detta håller alltså ett tag till ? men jag tänkte på att installera en SSD till men modekortet stödjer det fler än 1 ssd ?

Du har 1st SATA 6gb/s och 5st 3gb/s
Ingen skillnad förutom möjligtvis i benchmarks.

Varför vill du byta ramminnet?

Permalänk

SSD kopplas till moderkortet med en vanlig sata kabel så det är inga problem Om moderkortet är bra eller inte får du avgöra själv, Har det alla portar och funktioner som du behöver så är det ett bra moderkort

Om du tänker köpa nytt moderkort och minnen så ha i åtanke att du inte kommer att märka någon som hellst skillnad i prestanda

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

Som de andra skriver behöver du inte byta något förutom om du vill överklocka din CPU, då behöver du ett annat moderkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med, bytt till ett z77 moderkort, kanske hittar du ett begnat till ett bra pris eller vill du ha garantin så köper du nytt.
Sälj ditt nuvarande, varför jag går tvärtemot alla andra är att du har bra komponenter och kan OC din 3570k om det behövs.
För säkerhetens skull se till att köpa med SLI stöd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaydreamerVlad:

Jag håller inte med, bytt till ett z77 moderkort, kanske hittar du ett begnat till ett bra pris eller vill du ha garantin så köper du nytt.
Sälj ditt nuvarande, varför jag går tvärtemot alla andra är att du har bra komponenter och kan OC din 3570k om det behövs.
För säkerhetens skull se till att köpa med SLI stöd.

Det blir en riktigt dyr överklockning om han ska behöva moderkort och dessutom skaffa kylning för väldigt lite extra prestanda. Väldigt onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

så tacksam för alla dessa svar. !

Permalänk
Medlem

Behåll grejerna om du inte kan komma över ett riktigt billigt z77.
Annars om det inte är nåt fel på dem eller om du har för mycket pengar så kör på.

Då är det bättre du väntar på Skylake om det ska vara värt att uppgradera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du har en riktigt fin dator redan, det enda du kan göra är att byta moderkort men isåfall får du nog även skaffa en rejäl kylare om du ska överklocka processorn.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Behåll grejerna om du inte kan komma över ett riktigt billigt z77.
Annars om det inte är nåt fel på dem eller om du har för mycket pengar så kör på.

Då är det bättre du väntar på Skylake om det ska vara värt att uppgradera.

jajamen tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har en riktigt fin dator redan, det enda du kan göra är att byta moderkort men isåfall får du nog även skaffa en rejäl kylare om du ska överklocka processorn.

Ok tack för hjälpen :)! vad kan man värdera den till i ca pris ? är så dålig på sådant men 5k borde man kanske få ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

Ok tack för hjälpen :)! vad kan man värdera den till i ca pris ? är så dålig på sådant men 5k borde man kanske få ?

Du bör rimligtvis kunna få 4-5K om du har tur.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

Ok tack för hjälpen :)! vad kan man värdera den till i ca pris ? är så dålig på sådant men 5k borde man kanske få ?

4000-5000:- här på Sweclockers, beror på om du säljer i delar eller som komplett dator. Du får nog mer i delar skulle jag säga, dock så blir du säkerligen kvar med moderkortet då.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

ookok tack :)! bara intressant och veta "ifall" man ska sälja någongång