Cpu led lyser rött under windows installationen

Permalänk

Cpu led lyser rött under windows installationen

hej
jag behöver hjälp, min bildskärm sluter fungera hela tiden så fort windows 8 börjar installera sig. Om jag kollar inuti chassis så lyser cpu lampan rött.

Intel i5 4690k
asus moderkort z87-a
asus gtx 960
CORSAIR CX 500W M BRONZE ATX12V 2.3
ASUS DRW-24B5ST DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I3/I5/I7 1333MHZ
SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
det går att komma in i bioset utan problem,jag kan även se mina komponeter angivna i bioset

Permalänk

bios version 1602, måste jag uppdatera mitt bios kanske, och hur gör man det

Permalänk
Medlem

Läs manualen för moderkortet och se vad lampan står för?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Läs manualen för moderkortet och se vad lampan står för?

jag läste nyss på deras hemsida så rekommederas det att uppdatera bioset om man ha en 4 gen intel processor

Permalänk
Medlem

Flasha bios med EZ Flash 2

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

jag gjorde det nyss, men det gick inte fick security verifaication failed

Permalänk
Permalänk

jag lyckades uppdatera mitt bios nu till 2004 men problemet med cpu lampan återstår,so fort jag lämna bioset och börja installera windows 8 så slocknar skärmen

Permalänk

fan jag borde ha köpt ett z97 istället för ett z87

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag lyckades uppdatera mitt bios nu till 2004 men problemet med cpu lampan återstår,so fort jag lämna bioset och börja installera windows 8 så slocknar skärmen

Testa den senaste biosen från sidan 2004 är en betaversion.
Vad får du för fel code på dispayen?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Testa den senaste biosen från sidan 2004 är en betaversion.

vadå ska jag uppdatera till 2005 istället
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_CPU/
kan jag ta vilken som helst då som det står 2005 på

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Testa den senaste biosen från sidan 2004 är en betaversion.
Vad får du för fel code på dispayen?

no signal och så lyser cpu lampan. Men det händer bara om jag lämnar biosen eller installera windows

Permalänk
Medlem

Trodde du hade en display på moderkortet där man kunde se fel code, men det fanns inte såg jag.

Det veta fasiken vad felet kan vara, borde funka om man flashar till bioset som stödjer processorn man har.
Vart köpte du moderkortet?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

vadå ska jag uppdatera till 2005 istället
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_CPU/
kan jag ta vilken som helst då som det står 2005 på

Testa den senaste Z87-A BIOS 2103

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

fast det är en sak som är lite skumt, i rar filen som man laddar ner så finns det alltid två filer bios updater och en cab fil

Permalänk

det hjälper inte det ändå samma fel

Permalänk
Medlem

Kör bara på den som heter Z87-A BIOS 2103, inte den som heter Z87-A BIOS 2103 and BIOS updater
Sen är det bara formatera USB stickan till fat32 och lägga in biosen där och flasha med EZ Flash 2.
Om inte det funkar så har jag ingen aning om vad felet är.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag lyckades uppdatera mitt bios nu till 2004 men problemet med cpu lampan återstår,so fort jag lämna bioset och börja installera windows 8 så slocknar skärmen

Var har du kopplat in skärmen?

Citat:

*Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool.

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/HelpDesk_CPU/

http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Kör bara på den som heter Z87-A BIOS 2103, inte den som heter Z87-A BIOS 2103 and BIOS updater
Sen är det bara formatera USB stickan till fat32 och lägga in biosen där och flasha med EZ Flash 2.
Om inte det funkar så har jag ingen aning om vad felet är.

det hjälper inte, Jag tror att man måste installera den där bios updater exe filen först, men det går ju inte om man inte ens kan installera windows 8

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Var har du kopplat in skärmen?

det är nog inget fel på skärmen och den är inkopplat i grafikkortet. Skärmen slutar så fort jag börja installera windows 8 eller lämna biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

det är nog inget fel på skärmen och den är inkopplat i grafikkortet. Skärmen slutar så fort jag börja installera windows 8 eller lämna biosen

Om du tar ut grafikkortet & kör på det inbyggda då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag fattar inte varför det inte funka mitt bios är ju uppdaterat till den senaste versionen.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Om du tar ut grafikkortet & kör på det inbyggda då?

då funkera bildskärmen inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag fattar inte varför det inte funka mitt bios är ju uppdaterat till den senaste versionen.

Kört en clear mos?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag fattar inte varför det inte funka mitt bios är ju uppdaterat till den senaste versionen.

Kör du med bios 2103 nu?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

det går inte heller att ge tillbaks moderkortet, då webhallen inte att tillbaks produkter som man har packat ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag fattar inte varför det inte funka mitt bios är ju uppdaterat till den senaste versionen.

Det är konstigt faktiskt, för om du uppdaterat BIOS/UEFI till absolut senaste och dessutom pluggat in kabeln i moderkortets HDMI-utgång så skall det ju fungera.
Är CPU´n eller moderkortet nytt eller har du köpt något begagnat?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Kör du med bios 2103 nu?

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

det går inte heller att ge tillbaks moderkortet, då webhallen inte att tillbaks produkter som man har packat ut

Klart dom tar tillbaka den om den inte funkar som den ska. Bara reklamera och säga att du har den senaste bios versionen men den funkar inte.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det är konstigt faktiskt, för om du uppdaterat BIOS/UEFI till absolut senaste och dessutom pluggat in kabeln i moderkortets HDMI-utgång så skall det ju fungera.
Är CPU´n eller moderkortet nytt eller har du köpt något begagnat?
/Lifooz

jag köpte moderkortet och cpu för några dagar sedan i butiken (webhallen).