Electronic Arts lägger ned Maxis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Absolut det är vi överens om och alla dessa nedläggningar kan ju peka på en kompetensbrist inom EA där man inte lyckas fånga upp nyttan inom de nya företagen fullständigt vilket leder till att man istället lägger ner.

Rätt tydligt att du är sjukt vinklad och inte kan sätta sig in i en företagssituation med de sedvanliga argumenten om att företag är satan och att de bara skor sig på vanligt folk, så tänker inte dra diskussionen längre. Tycker det är så tråkigt med den mängd "Corporate-shaming" i detta land, speciellt när de bara är en enkel syndabock.

Skrivet av Marinlik:

Nu får du ändå ge dig. Du försöker som vanligt få företag att låta mycket värre än vad de är, denna gång genom att få det att låta som att EA köpte Maxis och sen valde att direkt lägga ner det.

EA köpte Maxis 1997. De har alltså ägt det i 17 år, så det här som du skriver är alltså helt missvisande: "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla".

Varför tjänar de inte på såna här beslut i längden? Maxis har inte varit särskilt heta på länge. Spelen de har gjort de senaste åren är Spore och Sim City. Spel som inte är särskilt bra på grund av Maxis beslut och skapande. The Sims som du pratar om(ett till faktafel från din sida) har utvecklats av en annan studio.

Vad jag vet så är inte EA konkurshotat på något sätt så de hade säkerligen haft råd att ha kvar studion, eller åtminstonne gett de anställda jobb inom en annan studio. Det är ju det som är fördelen med att ha en koncern, att man kan vara flexibel. Men EA ser inte "human resources" verkar det som utan det är "human waste". Sedan har jag inte sagt att företag är satan, men jag tänker inte sitta tyst när så gott som alla andra applåderar beslutet bara för att det är "företaget som bestämmer". Att bli arbetslös kan sluta i personlig tragedi för många, vem tänker på det?

Sedan är det såklart inte så enkelt. I ena änden har vi det att människan gärna tar beslut som gynnar en själv kortsiktigt, som EA nu gör, och i andra änden har vi regler som tillåter ett sådant beteende, och ursäktas med "frihet under ansvar".. Sen får väl alla tycka vad de vill men jag tycker inte EA visar på ett ansvar när de gör såhär. Det hade varit OK om de erbjudit de anställda jobb inom EA på ett annat område eller något men nu är det liksom inget sådant. "Tack för 17 år av hårt slit, du får sparken!!". Men nej nu ska vi inte prata illa om de fina företagen som naturligtvis får bete sig hur som helst för hu vad hemskt om deras vinstmarginal naggas lite i kanten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag vet så är inte EA konkurshotat på något sätt så de hade säkerligen haft råd att ha kvar studion, eller åtminstonne gett de anställda jobb inom en annan studio. Det är ju det som är fördelen med att ha en koncern, att man kan vara flexibel. Men EA ser inte "human resources" verkar det som utan det är "human waste". Sedan har jag inte sagt att företag är satan, men jag tänker inte sitta tyst när så gott som alla andra applåderar beslutet bara för att det är "företaget som bestämmer". Att bli arbetslös kan sluta i personlig tragedi för många, vem tänker på det?

Sedan är det såklart inte så enkelt. I ena änden har vi det att människan gärna tar beslut som gynnar en själv kortsiktigt, som EA nu gör, och i andra änden har vi regler som tillåter ett sådant beteende, och ursäktas med "frihet under ansvar".. Sen får väl alla tycka vad de vill men jag tycker inte EA visar på ett ansvar när de gör såhär. Det hade varit OK om de erbjudit de anställda jobb inom EA på ett annat område eller något men nu är det liksom inget sådant. "Tack för 17 år av hårt slit, du får sparken!!". Men nej nu ska vi inte prata illa om de fina företagen som naturligtvis får bete sig hur som helst för hu vad hemskt om deras vinstmarginal naggas lite i kanten.

Och du fortsätter alltså med lögnerna. EA sa direkt att de som avskedades från studion kommer ha möjlighet att få jobb på andra studios. Om de väljer att lämna EA så hjälper EA till med karriär assistans och så vidare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Och du fortsätter alltså med lögnerna. EA sa direkt att de som avskedades från studion kommer ha möjlighet att få jobb på andra studios. Om de väljer att lämna EA så hjälper EA till med karriär assistans och så vidare.

Det stog inte i artikeln, det stog att det innebär att samtliga anställda blev arbetslösa. Men om det stämmer så är det ju helt OK. Men det borde även vara lag på det tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Och du fortsätter alltså med lögnerna. EA sa direkt att de som avskedades från studion kommer ha möjlighet att få jobb på andra studios. Om de väljer att lämna EA så hjälper EA till med karriär assistans och så vidare.

Yeah, basically EA is Jesus undercover. They are here to enlighten humankind in the ways of fluff; body-parts getting blown up; with drone-like gaming.

Citat:

These emails will make you angry if you believe that companies ought to compete instead of fix prices. They'll make you even angrier if you believe that workers have the right to sell their labor at the maximum price the market will bear — because Jobs, Schmidt and Brin appear to have spent years instructing their recruiters and HR staff to avoid hiring staff from each others' companies, according to Pando: http://www.businessinsider.com/emails-eric-schmidt-sergey-bri...

Obviously, these companies have nothing in common with EA Sports, and their only common factor is that they're American. lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Nåväl, Maxis har ju faktiskt inte gjort något bra sedan Sim City 4. Allt efter det har bara varit barnspel. Arkitektdelen av The Sims var ganska skoj, men inte mycket mer.
Will Wright sa i och för sig efter SC4 att hans spel hade börjat bli lite för avancerade, något som jag INTE höll med om.

Jag gråter i alla fall inte över denna nyhet.

Beror på vad du menar med avancerat. Jag gillar detaljer i spel, men jag tycker sims city 4 är för svårt att lyckas med och för statiskt. Allt går jätte bra upp till typ 10 000 invånare eller liknade, kommer inte ihåg, sedan tar det bara stopp.

Jag tycker dock att spelvärlden var på sin top i början av 2000-talet, mycket mer kreativt då, vilket gav förhoppningar om framtiden. Men det har väl inte utvecklats som man har hoppats, nu känns spelen bara så extremt ytliga, det finns lite kreativtet in i indie spel, men det är också låg budget spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

EA verkar finnas till för att köpa upp och lägga ner, mycket sorgligt men historien talar sitt tydliga språk.

Mjölka så mycket som möjligt sen går dom vidare till nästa företag.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Detta gäller Emeryville-delen av Maxis:

"Today we are consolidating Maxis IP development to our studios in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki and Melbourne locations as we close our Emeryville location,"

http://www.ign.com/articles/2015/03/04/simcity-developer-maxi...

Citerar ännu en gång...läs länken.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det dröjer innan Dice läggs ner...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Undrar hur länge det dröjer innan Dice läggs ner...

så fort Battlefeald börjar gå dåligt...

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen man hörde nåt EA-hat nu när ubisoft tagit över idiothatten, skönt att allt är som vanligt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi bortser från faktafelen, halmgubbarna och personangreppen i era inlägg så kvarstår fortfarande faktum att de här personerna blir arbetslösa på grund av EA's "bedömningar", vilket lika gärna skulle kunna vara baserat på rena Hollywood-bokföringen. Man måste vara riktigt kreativ för att få det till att Sim-serien inte är populär och säljer bra, och vad är tacken för det? Jo man får sparken tydligen. Denna eviga jakt på lönsamhet hela tiden.. Jag blir så trött. Och de "Spelregler" som sätts upp går för den delen att ändra.. Det är inte direkt så att gud kom med dem i form av stentavlor. Nej företag borde fokusera mer på mjuka värden.. Annars kan ägarna lika gärna ge alla sparken och sälja av alla inventarier och rättigheterna till de populäraste spelen, så har de nog sitt på det torra sedan. Fattar inte att så fort det diskuteras företags svinighet så är det alltid någon som hoppar av glädje för att få försvara ett företags rätt att bete sig som svin.

De tjänar pengar på att klaga.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Cities: Skylines?

Det ser lovande ut blir väl ett köp sen på steams sommarrea för kommer inte hinna spela något särskilt förrän till hösten igen och de lilla jag har tid med kommer slukas av GTA 5 till PC när de släpps.. nån gång..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Det var ett tag sen man hörde nåt EA-hat nu när ubisoft tagit över idiothatten, skönt att allt är som vanligt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inget fel på ubisoft?

Har inte rört ett spel från dem sen de publicerade far cry 3 och är hatar verkligen ufail!

Dold text
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Game over man! Game over....

Permalänk
Skrivet av Usling:

Det var ett tag sen man hörde nåt EA-hat nu när ubisoft tagit över idiothatten, skönt att allt är som vanligt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja du kan ju se hur deras titlar är lanserade, senaste åren. från BF3 till hardline och dragon age, även ubisoft gör ju riktigt buggia lanseringar inte konstigt folk blir sura/irriterade.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är precis det jag menar. Köper man upp ett bolag så har man ett ansvar att förvalta det hela på ett bra sätt. Allt annat är ren och skär sadism. "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla", vad fan är det liksom? Därav också paralellen med Oracle.. De förstör ju precis allt de köper upp.. Java, solaris, open office.. Allt går under motorsågen..

Sedan om man ska se till "lönsamhet" så får man också ha i beaktande att dålig PR ofta också ger dålig lönsamhet. Man vill inte köpa produkter av folk som behandlar människor och djur illa till exempel. Ingen tjänar på ett sådant här beslut i längden, utom möjligen då EA's "marknadsanalytiker" som säkert får en fet bonus när de hånflinande pekar på att de lyckats göra en (kortsiktig) besparing åt företaget. Nej jag tycker det här är riktigt hemskt jag.

Så om jag köper aktier har jag en skyldighet att behålla dem även om det ser ut som att de kommer halveras i värde framöver? Under de förutsättningarna skulle ingen investera i nånting. Dålig PR kan man kontra med bra PR, vilket EA bevisligen lyckas med gång på gång. Det här betyder inte att EA är ett trevligt företag men man kan inte ignorera verkligheten.

Och det här med välgörenhet. Näringslivet är fullständigt isolerat från välgörenhet. Inte ens när ett företag ger till välgörenhet är det välgörenhet, det är PR. Inget företag ger någonting till välgörenhet om de inte får mer tillbaka från andra håll till följd.

Varje beslut som ett företag tar måste per definition vara försvarbart inför aktieägarna, som vill ha MER PENGAR. Annars ryker ledningen. Väx upp och inse att vi inte lever i en kommunistisk utopi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Så om jag köper aktier har jag en skyldighet att behålla dem även om det ser ut som att de kommer halveras i värde framöver? Under de förutsättningarna skulle ingen investera i nånting. Dålig PR kan man kontra med bra PR, vilket EA bevisligen lyckas med gång på gång. Det här betyder inte att EA är ett trevligt företag men man kan inte ignorera verkligheten.

Och det här med välgörenhet. Näringslivet är fullständigt isolerat från välgörenhet. Inte ens när ett företag ger till välgörenhet är det välgörenhet, det är PR. Inget företag ger någonting till välgörenhet om de inte får mer tillbaka från andra håll till följd.

Varje beslut som ett företag tar måste per definition vara försvarbart inför aktieägarna, som vill ha MER PENGAR. Annars ryker ledningen. Väx upp och inse att vi inte lever i en kommunistisk utopi.

Om vi börjar med att bortse från dina personangrepp, och istället konstaterar att Sweclockers artikel, som jag baserade mina svar på, visat sig vara fullkomligt nedlusad med faktafel, så förstår du säkert min infallsvinkel.

Att företag skulle vara isolerat från välgörenhet är en definitionsfråga. Man kan till exempel då fråga sig varför vi har LAS i Sverige, om så är fallet.

Sedan detta tugget om aktier alltså.. Aktier är inte människor. Du förstör inte folks liv om du köper eller säljer aktier, vilket däremot kan ske vid uppsägningar.

Sedan gör det mig inget alls om skumraskföretag som EA "avskräcks från att göra investeringar". Är det ingen samhällsnytta med dem så kan det kvitta.

Komunism... Ja du.. det är vanligt att dra till med hyperbole när man inte har något vettigt att komma med. Lycka till alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi börjar med att bortse från dina personangrepp, och istället konstaterar att Sweclockers artikel, som jag baserade mina svar på, visat sig vara fullkomligt nedlusad med faktafel, så förstår du säkert min infallsvinkel.

Att företag skulle vara isolerat från välgörenhet är en definitionsfråga. Man kan till exempel då fråga sig varför vi har LAS i Sverige, om så är fallet.

Sedan detta tugget om aktier alltså.. Aktier är inte människor. Du förstör inte folks liv om du köper eller säljer aktier, vilket däremot kan ske vid uppsägningar.

Sedan gör det mig inget alls om skumraskföretag som EA "avskräcks från att göra investeringar". Är det ingen samhällsnytta med dem så kan det kvitta.

Komunism... Ja du.. det är vanligt att dra till med hyperbole när man inte har något vettigt att komma med. Lycka till alltså.

Okej... Vi gör ett försök att bryta ner ditt inlägg.

Först pratar du om personangrepp, vänligen peka ut vilka det är. Och för den delen, ett tidigare inlägg började du med "Om vi bortser från faktafelen, halmgubbarna och personangreppen i era inlägg" där du svarade på dessa två nedan, snälla peka ut deras faktafel, halmgubbar och personangrepp med så det blir lite mer tydligt vad du menar:

Skrivet av Stefan Lundmark:

Snällt? Ska folk utan uppgifter vara anställda av välgörenhetsskäl eller vad menar du?

Det är ungefär lika korkat som att du skulle behöva köpa spel du inte gillar eller vill spela för att hjälpa återhämtningen av världsekonomin.

Skrivet av Eriksson_91:

Men SNÄLLA lilla du. Menar du på allvar att det är företagens ansvar att se till att världsekonomin återhämtar sig och att folk inte blir arbetslösa? Företag agerar inom den marknad och de klimatet som de har, du kan knappast påstå att företag bör gå med förlust eller fortsätta investera i dåliga investeringar bara för att ingen ska någonsin behöva få sparken?

Om nu alla företag ska vara snälla och aldrig någonsin ändra sina investeringar eller göra sig av med en dålig affär kommer knappast något företag att bli framgångsrikt, vilket leder till sänkning av befintliga löner och tilllslut konkurs, vilket knappast leder till fler människor i arbete.

Om nu EA stänger ner denna studio är det väl bevisligen ett problem med den divisionens lönsamhet, och tro det eller ej men det är lönsamheten som styr och det gäller inte endast för EA. Nu är jag ingen som påstår att EA är ett superbra bolag som gör alla rätt, men att se någon påstå att de ska driva vidare en division där de inte ser någon framtid för att folk inte ska få sparken eller för att världsekonomin ska återhämta sig gör mig ju mörkrädd.

Om du vill att folk ska komma i arbete och att världsekonomin ska återhämta sig får du låta företagen spela sitt spel enligt de spelregler som sätts upp

Dold text

Sen kommer du in på välgörenhet och nämner LAS som ett exempel. Att LAS ens finns borde i sig räcka som bevis för avsaknaden av välgörenhet hos företag. Välgörenhet är definierat som något frivilligt, en lag är inte frivillig.

Sen det här med mitt tugg om aktier, det beror på att en aktie är en andel i ett företag och artikeln som vi kommenterar handlar om ett företag som lägger ner ett annat företag som finns i det första företagets ägo. Dessutom är det aktieägarna som bestämmer över ledningen och därmed styr vad för beslut de kan och inte kan ta. Därmed mitt tugg om aktier.

Det sista du säger som inte är ren retorik är att du tycker att EA är ett "skumraskföretag" och att investeringar som inte har någon samhällsnytta gärna får avskräckas. Personligen skiter jag i samhällsnyttan med investeringar så där tycker vi olika men vad man än tycker har EA hållit Maxis vid liv i över 17 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi börjar med att bortse från dina personangrepp, och istället konstaterar att Sweclockers artikel, som jag baserade mina svar på, visat sig vara fullkomligt nedlusad med faktafel, så förstår du säkert min infallsvinkel.

Att företag skulle vara isolerat från välgörenhet är en definitionsfråga. Man kan till exempel då fråga sig varför vi har LAS i Sverige, om så är fallet.

Sedan detta tugget om aktier alltså.. Aktier är inte människor. Du förstör inte folks liv om du köper eller säljer aktier, vilket däremot kan ske vid uppsägningar.

Sedan gör det mig inget alls om skumraskföretag som EA "avskräcks från att göra investeringar". Är det ingen samhällsnytta med dem så kan det kvitta.

Komunism... Ja du.. det är vanligt att dra till med hyperbole när man inte har något vettigt att komma med. Lycka till alltså.

Vissa företag sysslar med välgörenhet, och andra inte. Men de företag som gör det har alltid (iaf i 99% av fallen) en plan bakom det hela. Om jag som konsument ser texten "När du köper den här saken så ger vi bort 5 kr oavkortat till <valfri hjälporganisation>" så tänker jag: Vilket bra företag som tänker på det där.

Så i slutändan så är det fler som köper den produkten. Eller att de som köper t.o.m är beredda att betala 7 kr mer (alltså 2 kr mer i vinst per produkt).

Det är alltså en j**ligt simpel strategi som du inte verkar förstå.

Sammanfattning: Ett företag ska gå med vinst. Om det inte går med vinst så gör man något åt det (t.ex lägger ner). Synd, ja visst. Konstigt? Nej inte alls!

EDIT: Kolla bara på Apples fina miljösida https://www.apple.com/se/environment/. Allt stämmer säkert till 100%. Men om du tänker till lite medens du läser det där, så har nästan allt att göra med att Apple får större vinstmarginal om det där görs. Och utsläppet från fabrikerna kan vara ett krav från landet som fabriken ligger i, massor med miljökrav för att få en certifiering (finns hundratal som företag gärna vill ha) eller helt enkelt för att slippa dålig PR från media. Alltså med rubriker som "Apple släpper ut såhär mycket CO2 i atmosfären".

Här är det också saker som vinst, vinst och återigen VINST som allt handlar om.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Vissa företag sysslar med välgörenhet, och andra inte. Men de företag som gör det har alltid (iaf i 99% av fallen) en plan bakom det hela. Om jag som konsument ser texten "När du köper den här saken så ger vi bort 5 kr oavkortat till <valfri hjälporganisation>" så tänker jag: Vilket bra företag som tänker på det där.

Så i slutändan så är det fler som köper den produkten. Eller att de som köper t.o.m är beredda att betala 7 kr mer (alltså 2 kr mer i vinst per produkt).

Det är alltså en j**ligt simpel strategi som du inte verkar förstå.

Sammanfattning: Ett företag ska gå med vinst. Om det inte går med vinst så gör man något åt det (t.ex lägger ner). Synd, ja visst. Konstigt? Nej inte alls!

EDIT: Kolla bara på Apples fina miljösida https://www.apple.com/se/environment/. Allt stämmer säkert till 100%. Men om du tänker till lite medens du läser det där, så har nästan allt att göra med att Apple får större vinstmarginal om det där görs. Och utsläppet från fabrikerna kan vara ett krav från landet som fabriken ligger i, massor med miljökrav för att få en certifiering (finns hundratal som företag gärna vill ha) eller helt enkelt för att slippa dålig PR från media. Alltså med rubriker som "Apple släpper ut såhär mycket CO2 i atmosfären".

Här är det också saker som vinst, vinst och återigen VINST som allt handlar om.

Tja, bara se den iso vi har på vårat företag, ska vara ordning och reda, sen se till att hålla en bra kvalité på saker man tillverkar (mätverktyg och sånt måste märkas om det är kalibrerat eller inte, samma med verktyg ska märkas upp). Det följs inte så noga, snarare veckan innan kontrollen görs oftast någon seriösare/halvhjärtat försök med att städa och märka upp gods:P

Så ja man kan inte lita på ens märkningarna betyder något.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av webknut:

Inte vidare troligt då skaparna bakom Cities Skylines är baserade i Finland och inte Kalifornien.

"Today we are consolidating Maxis IP development to our studios in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki and Melbourne locations as we close our Emeryville location,"

Helsingfors ligger i Finland.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Okej... Vi gör ett försök att bryta ner ditt inlägg.

Först pratar du om personangrepp, vänligen peka ut vilka det är. Och för den delen, ett tidigare inlägg började du med "Om vi bortser från faktafelen, halmgubbarna och personangreppen i era inlägg" där du svarade på dessa två nedan, snälla peka ut deras faktafel, halmgubbar och personangrepp med så det blir lite mer tydligt vad du menar:

Dold text

Sen kommer du in på välgörenhet och nämner LAS som ett exempel. Att LAS ens finns borde i sig räcka som bevis för avsaknaden av välgörenhet hos företag. Välgörenhet är definierat som något frivilligt, en lag är inte frivillig.

Sen det här med mitt tugg om aktier, det beror på att en aktie är en andel i ett företag och artikeln som vi kommenterar handlar om ett företag som lägger ner ett annat företag som finns i det första företagets ägo. Dessutom är det aktieägarna som bestämmer över ledningen och därmed styr vad för beslut de kan och inte kan ta. Därmed mitt tugg om aktier.

Det sista du säger som inte är ren retorik är att du tycker att EA är ett "skumraskföretag" och att investeringar som inte har någon samhällsnytta gärna får avskräckas. Personligen skiter jag i samhällsnyttan med investeringar så där tycker vi olika men vad man än tycker har EA hållit Maxis vid liv i över 17 år.

Skrivet av zillio:

Vissa företag sysslar med välgörenhet, och andra inte. Men de företag som gör det har alltid (iaf i 99% av fallen) en plan bakom det hela. Om jag som konsument ser texten "När du köper den här saken så ger vi bort 5 kr oavkortat till <valfri hjälporganisation>" så tänker jag: Vilket bra företag som tänker på det där.

Så i slutändan så är det fler som köper den produkten. Eller att de som köper t.o.m är beredda att betala 7 kr mer (alltså 2 kr mer i vinst per produkt).

Det är alltså en j**ligt simpel strategi som du inte verkar förstå.

Sammanfattning: Ett företag ska gå med vinst. Om det inte går med vinst så gör man något åt det (t.ex lägger ner). Synd, ja visst. Konstigt? Nej inte alls!

EDIT: Kolla bara på Apples fina miljösida https://www.apple.com/se/environment/. Allt stämmer säkert till 100%. Men om du tänker till lite medens du läser det där, så har nästan allt att göra med att Apple får större vinstmarginal om det där görs. Och utsläppet från fabrikerna kan vara ett krav från landet som fabriken ligger i, massor med miljökrav för att få en certifiering (finns hundratal som företag gärna vill ha) eller helt enkelt för att slippa dålig PR från media. Alltså med rubriker som "Apple släpper ut såhär mycket CO2 i atmosfären".

Här är det också saker som vinst, vinst och återigen VINST som allt handlar om.

Ja det är ju bara konstatera att vi tycker olika. Jag anser att det vore bättre för samhället att företag är snälla och gör saker som är bra för samhället och deras anställda, och att ett uppköp är ett livslångt åtagande, och jag tycker att det beteende som beskrevs i artikeln är fel.

Men som sagt så var ju artikeln full av faktafel så i slutändan betedde sig EA så som jag tycker borde krävas av ett företag DVS hjälpte de anställda när de sade upp dem, även om jag naturligtvis hellre hade sett att de inte sade upp dem alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"In many ways, we built an MMO," Maxis boss Lucy Bradshaw wrote on EA's website" ... undra hur det blir med deras SimCity MMO nu, som dessutom går att spela utan nätverk.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

EA är som Oracle.. Köp upp, förstör, lägg ner.

Dessutom är det ju lagom snällt av dem att göra folk arbetslösa. Vi har redan väldigt många arbetslösa människor och det hjälper knappast återhämtningen av världsekonomin att EA nu ser till att det blir ännu fler.

Motsvarigheten till EA inom bilvärlden är GM. Så nu är det bevisat, Amerikaner kan inte hantera fler än ett företag/märke.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!