Vill jag utnyttja M.2-anslutning till primär SSD om jag kan?

Permalänk

Vill jag utnyttja M.2-anslutning till primär SSD om jag kan?

Jag kan välja en vanlig Samsung EVO 850GB som systemdisk, kopplad med vanlig SATA.

Men om mitt moderkort har en M.2-koppling, är det dumt att inte utnyttja den? Eller är det endast för mycket speciella användningsområden? Det är en ganska högbudget speldator det handlar om. Sekundär disk är en WD RED 3TB.

Permalänk
Medlem

Ja och den disken ska sitta kopplad med vanlig sata och kan inte kopplas in med något annat.

M.2 är en ganska ny teknik och diskarna letar sig fortfarande ut på marknaden och är hyfsat dyra idag.
Som kan synas är det en sådan här disk du pratar om:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/harddiskar/in...

Sen har du nog en samsung 850 EVO men de betyder inte att den är 850GB för det finns ingen disk med den storleken i samsung evo serie.
Om du nu skriver högbudget speldator får du gärna skriva ut specifikationerna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Oops, ursäkta. Jag var lite för snabb. Självklart vet jag att det är en 250 GB disk. Jag råkade förkorta modellbeskrivningen lite på fel sätt där.

Som jag tänker mig datorn just nu är det ungefär så här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7774384/2015-03-06
Fast jag kanske byter till en Noctua NH-D15 och monterar på den själv.

Men för att återgå till ursprungsfrågan; ja det finns diskar med M.2-koppling istället för vanlig SATA, och de är lite dyrare än samma diskstorlek med SATA-koppling. Frågan är bara när man har nytta av att systemdisken är kopplad via M.2? Är det t.ex. om man vill överföra 10 GB data via lokalt nätverk jättefort? Inte annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Oops, ursäkta. Jag var lite för snabb. Självklart vet jag att det är en 250 GB disk. Jag råkade förkorta modellbeskrivningen lite på fel sätt där.

Som jag tänker mig datorn just nu är det ungefär så här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7774384/2015-03-06
Fast jag kanske byter till en Noctua NH-D15 och monterar på den själv.

Men för att återgå till ursprungsfrågan; ja det finns diskar med M.2-koppling istället för vanlig SATA, och de är lite dyrare än samma diskstorlek med SATA-koppling. Frågan är bara när man har nytta av att systemdisken är kopplad via M.2? Är det t.ex. om man vill överföra 10 GB data via lokalt nätverk jättefort? Inte annars?

Oh ok då förstår jag.

Det är korrekt, i dagsläget skulle jag säga nej, kanske i framtiden när det gått ner i pris lite och finns större storlekar.

Att överföra större mängder data lokalt klarar en vanlig SSD av att göra och även dom flesta mekanisk diskar eftersom standarden trådbundet i lokala nätverk idag fortfarande bara är 1Gbit vilket är 120MB/s sen kan de ju finnas andra flaskhalsar på nätverket som gör man ligger kring 100MB/s, beroende på nätverkskort och prestandan på andra datorn hur man skickar filerna och med vilka program osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Visst gör det skillnad men frågan är om den bara är mätbar...
Hittar du en Samsung SSD XP941 eller SM951 så kommer du att ha det snabbaste som finns idag på den porten och kan läsa in stora filer till internminnet snabbare än med en SATA disk

Läs mer på:
http://www.anandtech.com/show/8979/samsung-sm951-512-gb-review
Och
http://www.anandtech.com/show/8006/samsung-ssd-xp941-review-the-pcie-era-is-here

Permalänk

På papperet har M.2 högre överföringshastighet, men i dagsläget är det sällan bandvidden på överföringen mellan disk och dator som begränsar vad man får ut av sin SSD. En sak som kan vara värd att fundera på är om du räknar med att få brist på SATA3-anslutningar. I så fall kan det vara värt att ta en M.2-disk för att få loss en SATA3 till, men annars skulle jag satsa på en "vanlig" SSD.

Permalänk

Tack. Nu har jag sammantaget fått en (enkel) helhetsbild genom era olika synpunkter, och kommer nog inte välja en SSD med M.2, eftersom det inte behövs och jag inte tror jag får brist på SATA3. (X99:an har 8 anslutningar)

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att du kan ladda tex. stora banor eller stora bilder/ritningar märkbart fortare med en M2 SSD
men om det är värt den ökade kostnaden är ju upp till dig.

Permalänk
Medlem

Jag planerar ett htpc/spelmaskin i ett Fractal Node 605 chassi. På grund av utrymmes begränsning då större grafikkort används så kommer jag använda en M.2 hårddisk, så antar att det med fördel kan användas i mindre chassin

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Entusiast

Det är viktigare att titta på hur en SSD klarar av fragmenterade skrivningar/läsningar. Alltför många SSD:er blir sega som kall tjära när det kommer till fragmenterade läsningar/skrivningar.
Sekventiella läsningar och skrivningar är något ett typiskt system sällan jobbar med, så den prestandan är inte speciellt intressant. I alla fall inte för en disk tänkt för operativsystem och program. Det man kan märka av på sin höljd är att en snabbare ytterst knappt märkbart snabbare hibernering till disk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Det är viktigare att titta på hur en SSD klarar av fragmenterade skrivningar/läsningar. Alltför många SSD:er blir sega som kall tjära när det kommer till fragmenterade läsningar/skrivningar.
Sekventiella läsningar och skrivningar är något ett typiskt system sällan jobbar med, så den prestandan är inte speciellt intressant. I alla fall inte för en disk tänkt för operativsystem och program. Det man kan märka av på sin höljd är att en snabbare ytterst knappt märkbart snabbare hibernering till disk.

Kan du visa någon källa som styrker det du påstår. Jag hävdar att en SSD inte besväras av att datan är fragmenterad. Rent BS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Kan du visa någon källa som styrker det du påstår. Jag hävdar att en SSD inte besväras av att datan är fragmenterad. Rent BS!

Jag tror ni har missläst det jag skrev. Jag talar inte om fragmenterade data på själva lagringsmediat, jag talar om fragmenterade läsningar och skrivningar. Det vill säga slumpartat hoppande mellan flertal olika block för korta läsningar/skrivningar. Speciellt om de områdena ligger utanför flashkontrollerns interna adresserings-spann (Se det som ett fönster som måste flyttas omkring för att kunna se ett specifikt område). Vet man hur ett flashminne fungerar, så känner man också till detta.

Här är en bildsökning:
https://www.google.se/search?q=ssd+4k+benchmark&tbm=isch&sa=X

Kolla på 4K-läsningar-skrivningar i bild-dumparna. Ser ni där en prestandaförlust?
Det beror på att flashkontrollern måste jobba hårdare med I/O-operationer och mindre med dataöverföringar. Därav "prestandaförlusten".
Och de flesta program och operativsystem jobbar utifrån en väldigt slumpartad natur när det kommer till diskaccess för generellt operativsystemsdrift.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag tror ni har missläst det jag skrev. Jag talar inte om fragmenterade data på själva lagringsmediat, jag talar om fragmenterade läsningar och skrivningar. Det vill säga slumpartat hoppande mellan flertal olika block för korta läsningar/skrivningar. Speciellt om de områdena ligger utanför flashkontrollerns interna adresserings-spann (Se det som ett fönster som måste flyttas omkring för att kunna se ett specifikt område). Vet man hur ett flashminne fungerar, så känner man också till detta.

Här är en bildsökning:
https://www.google.se/search?q=ssd+4k+benchmark&tbm=isch&sa=X

Kolla på 4K-läsningar-skrivningar i bild-dumparna. Ser ni där en prestandaförlust?
Det beror på att flashkontrollern måste jobba hårdare med I/O-operationer och mindre med dataöverföringar. Därav "prestandaförlusten".
Och de flesta program och operativsystem jobbar utifrån en väldigt slumpartad natur när det kommer till diskaccess för generellt operativsystemsdrift.

Erkänner att jag inte kollade länken men låter som att det i såna fall är mjukvarufel i os och detta borde väl kunna åtgärdas i nyare os?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

Det du visar på där beror väl mer på SATA gränssnittets enkelriktade kommunikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Erkänner att jag inte kollade länken men låter som att det i såna fall är mjukvarufel i os och detta borde väl kunna åtgärdas i nyare os?

Nej det är inte åtgärdat i nyare OS och det är därför man inte märker av någon skillnad i hastighet i vardagligt datoranvändande mellan en snabb respektive långsam SSD disk då systemläsningarna sker oftast i 4K spannet och där presterar dom flesta SSDer likvärdigt oavsett om SSD disken klarar 150MB/S eller 550MB/S i sekventiella överförings hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Tack. Nu har jag sammantaget fått en (enkel) helhetsbild genom era olika synpunkter, och kommer nog inte välja en SSD med M.2, eftersom det inte behövs och jag inte tror jag får brist på SATA3. (X99:an har 8 anslutningar)

Men många M.2 är bara PCIe x2 så en snabb M.2 SSD exempelvis samsungs begränsas av porten.

Permalänk
Medlem

SSD på M.2 anslutning med PCIe x4 gränssnitt har potential att ge höga hastigheter och låga svartider med NVMe stöd, i nuläget finns inga SSD diskar av typen på marknaden som kan utnyttja bandbredden fullt ut. Sandforce, Marvell, Samsung och Phison har kontrollers på väg ut med läs hastigheter typ ~2800MB/sek. Om det blir försäljning till slutanvändare är en annan sak.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Så i den här jämförelsen, vore inte M.2 att föredra?

http://www.inet.se/jamfor?compare=4304846&compare=4304721

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlashTec:

Så i den här jämförelsen, vore inte M.2 att föredra?

http://www.inet.se/jamfor?compare=4304846&compare=4304721

Båda är SATA 3.0. M.2 är inte en databuss egentligen utan mer en formfaktor som kan ha olika bussar kopplade till sig. Du kan ha M.2 med SATA, PCIe och till och med USB 3.0. Grundidén var att slå ihop mSATA och mPCIe till en lite mer flexibel och standardiserad formfaktor vilket underlättar design. Det är alltså inte bara till för lagring utan idealt kommer alla laptopar ersätta sina mSATA och mPCIe med M.2 så att de kan blanda och ge lite med olika specifikationer på samma moderkort enklare. Just den M.2 SSD har alltså en SATA-stryrkrets så det är samma sak. Enda fördelen är lite lägre pris men en sämre enheten eftersom det är EVA mot PRO. Så valet där är snarare om man vill bli av med en 2,5" enhet i chassit. Det kan ju vara intressant för vissa, speciellt om man har ett kompakt system. Så egentligen ska du jämföra med den här: http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series.... Är det värt ett par hundralappar mer för att slippa en strömsladd och en SATA-sladd?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänker byta ut min Sata SSD mot en M.2 för att slippa så mycket kablar i burken, då jag inte ahr någon annan disk och föredrar ett cleant bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Båda är SATA 3.0. M.2 är inte en databuss egentligen utan mer en formfaktor som kan ha olika bussar kopplade till sig. Du kan ha M.2 med SATA, PCIe och till och med USB 3.0. Grundidén var att slå ihop mSATA och mPCIe till en lite mer flexibel och standardiserad formfaktor vilket underlättar design. Det är alltså inte bara till för lagring utan idealt kommer alla laptopar ersätta sina mSATA och mPCIe med M.2 så att de kan blanda och ge lite med olika specifikationer på samma moderkort enklare. Just den M.2 SSD har alltså en SATA-stryrkrets så det är samma sak. Enda fördelen är lite lägre pris men en sämre enheten eftersom det är EVA mot PRO. Så valet där är snarare om man vill bli av med en 2,5" enhet i chassit. Det kan ju vara intressant för vissa, speciellt om man har ett kompakt system. Så egentligen ska du jämföra med den här: http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series.... Är det värt ett par hundralappar mer för att slippa en strömsladd och en SATA-sladd?

Tack för info, känns klart värt ett par extra hundralappar att bli av med en 2,5" enhet för ökad luftgenomströmning i lådan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Frågan e om man kör m.2, E alla moderkort bootbara från dom diskarna ? Annars kan ju de skapa problem ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nevil:

Frågan e om man kör m.2, E alla moderkort bootbara från dom diskarna ? Annars kan ju de skapa problem ?

De är, så vitt jag vet, fullt AHCI-kompatibla. Det vill säga att de flesta moderna operativsystem som kan starta från SATA i AHCI-lägen, även kunna starta på M.2 diskar, som per default använder AHCI. Operativsystemen ser egentligen ingen skillnad mellan de fysiska anslutningarna.

Och AHCI stöds av Windows Vista eller senare, samt Linux 2.6.19 eller senare.
(Mac OS X är en annan femma då Apple stängt av support för SSDer som inte är godkända av Apple själva, oavsett anslutningstyp. Fast detta är bara ett bekymmer för Mac-ägare som kör en egenhändigt installerad SSD-enhet. Detta är dock inget som berör den här tråden.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror att du kan ladda tex. stora banor eller stora bilder/ritningar märkbart fortare med en M2 SSD
men om det är värt den ökade kostnaden är ju upp till dig.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

På papperet har M.2 högre överföringshastighet, men i dagsläget är det sällan bandvidden på överföringen mellan disk och dator som begränsar vad man får ut av sin SSD. En sak som kan vara värd att fundera på är om du räknar med att få brist på SATA3-anslutningar. I så fall kan det vara värt att ta en M.2-disk för att få loss en SATA3 till, men annars skulle jag satsa på en "vanlig" SSD.

Om man kan köra NVMe, så blir det helt klart en kraftig prestandan skillnad, så länge SSDn klarar mer.
AHCI är flaskhalsen idag som gör att dessa M.2 diskar inte kan sträcka på benen. Sen vad detta gör i märkbar skillnad mot en bra Sata3 SSD vete tusan.

Om du köra AHCI M.2 vs ACHI Sata3 kan det kvitta dock. Du använder först och främst 4k läs/skriv och då IOPs. Och en 850 EVO klarar lätt 80-90k som är typ taket på AHCIs gräns. Du använder troligen sällan mer än 10-20k ändå. Enda fördelen M.2. diskarna har då, är om du kopiera enorma filer från SDD till SDD, "vilket vi alla gör varje dag"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Om man kan köra NVMe, så blir det helt klart en kraftig prestandan skillnad, så länge SSDn klarar mer.
AHCI är flaskhalsen idag som gör att dessa M.2 diskar inte kan sträcka på benen. Sen vad detta gör i märkbar skillnad mot en bra Sata3 SSD vete tusan.

Om du köra AHCI M.2 vs ACHI Sata3 kan det kvitta dock. Du använder först och främst 4k läs/skriv och då IOPs. Och en 850 EVO klarar lätt 80-90k som är typ taket på AHCIs gräns. Du använder troligen sällan mer än 10-20k ändå. Enda fördelen M.2. diskarna har då, är om du kopiera enorma filer från SDD till SDD, "vilket vi alla gör varje dag"

Det verkar ju som att hoppet från AHCI till NVMe i alla fall kan ge någon sorts märkbar förbättring till skillnad från den högre bandbredden. Kommer ju inte bli samma natt och dag-känsla som det är att gå från HDD till SSD men de tidiga benchmarks jag sett ser lovande ut. Ska bli intressant att se när det kommer ut ordentligt stöd för NVMe och M.2.

Edit: Men personligen ser jag mest fram emot att kunna köra systemdisken mer eller mindre integrerad på moderkortet och därmed kunna slänga ut en SATA-enhet till från chassit. Färre kablar är bra kablar. Vidare borde de bli lite billigare i längden då man slipper ett chassi som bara kostar pengar till ingen nytta. Ska bara bli volymproduktion på styrkretsar och enheter först. Men 1 TB M.2 SSD direkt på moderkortet så hade jag nog klarat mig helt utan andra lagringsenheter i datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Edit: Men personligen ser jag mest fram emot att kunna köra systemdisken mer eller mindre integrerad på moderkortet och därmed kunna slänga ut en SATA-enhet till från chassit. Färre kablar är bra kablar. Vidare borde de bli lite billigare i längden då man slipper ett chassi som bara kostar pengar till ingen nytta. Ska bara bli volymproduktion på styrkretsar och enheter först. Men 1 TB M.2 SSD direkt på moderkortet så hade jag nog klarat mig helt utan andra lagringsenheter i datorn.

Tror tyvärr inte den dagen kommer förrän HDDn är helt död och begraven, och CD/DVD ligger kvar än på mångas datorer. Floppy kontakten var kvar till för bara några år sedan. Är svårt att döda gamla sätt.
Det kan ju ske att 2,5" diskar försvinner och ersätts med M.2 men eftersom folk ofta snålar och inte vill köpa en stor disk direkt, så kommer nog SATA leva vidare i 20+ år till, var så säker.
Sen inte sagt att detta alternativ du söker inte kommer finnas. Det finns ju redan på en hel del moderkort.

Själv tycker jag inte direkt sata+ström kabeln till dem är vidare i vägen. Styva och tjocka PCI-E och moderkort kablar är mitt största irritationsmoment, då man sällan kan ta bort dessa

Kan dock ärligt säga att jag hellre sitter med ca 250-500GB SSD på en dator och sen allt lagrat på en NAS som har backup. Känns som mindre problem än att behöva ordna backup på 1-2TB SSD på alla datorer man har.
Inte denna helgen, men nästa borde jag hinna få ihop min nya maskin, med 2x 1TB SSD. Vete F vad jag ska med 2TB RAID 0 SSD... men kul ska det bli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Om man kan köra NVMe, så blir det helt klart en kraftig prestandan skillnad, så länge SSDn klarar mer.
AHCI är flaskhalsen idag som gör att dessa M.2 diskar inte kan sträcka på benen. Sen vad detta gör i märkbar skillnad mot en bra Sata3 SSD vete tusan.

Om du köra AHCI M.2 vs ACHI Sata3 kan det kvitta dock. Du använder först och främst 4k läs/skriv och då IOPs. Och en 850 EVO klarar lätt 80-90k som är typ taket på AHCIs gräns. Du använder troligen sällan mer än 10-20k ändå. Enda fördelen M.2. diskarna har då, är om du kopiera enorma filer från SDD till SDD, "vilket vi alla gör varje dag"

Bildhantering, CAD, Spela och ladda stora banor... Det är ofta man inte är i ett 4k scenario men visst under vanligt pcarbete är det ju mest IOP arbete med små filer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Tror tyvärr inte den dagen kommer förrän HDDn är helt död och begraven, och CD/DVD ligger kvar än på mångas datorer. Floppy kontakten var kvar till för bara några år sedan. Är svårt att döda gamla sätt.
Det kan ju ske att 2,5" diskar försvinner och ersätts med M.2 men eftersom folk ofta snålar och inte vill köpa en stor disk direkt, så kommer nog SATA leva vidare i 20+ år till, var så säker.
Sen inte sagt att detta alternativ du söker inte kommer finnas. Det finns ju redan på en hel del moderkort.

Själv tycker jag inte direkt sata+ström kabeln till dem är vidare i vägen. Styva och tjocka PCI-E och moderkort kablar är mitt största irritationsmoment, då man sällan kan ta bort dessa

Kan dock ärligt säga att jag hellre sitter med ca 250-500GB SSD på en dator och sen allt lagrat på en NAS som har backup. Känns som mindre problem än att behöva ordna backup på 1-2TB SSD på alla datorer man har.
Inte denna helgen, men nästa borde jag hinna få ihop min nya maskin, med 2x 1TB SSD. Vete F vad jag ska med 2TB RAID 0 SSD... men kul ska det bli

Kontakterna får gärna vara kvar, men jag slipper gärna dra fler kablar än nödvändigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Bildhantering, CAD, Spela och ladda stora banor... Det är ofta man inte är i ett 4k scenario men visst under vanligt pcarbete är det ju mest IOP arbete med små filer

De 4 du anger ovan beror på vad du gör. Ofta laddar du in en "liten" bild som packas upp i RAM. Sällan något som en vanlig SSD inte kan göra snabbt. Har du många 500MB/s stora bilder?

CAD vet jag inte hur den hanterar, men gissar på att det är helt RAM baserat också. Ev läser den in delarna, en för en, och då är det IOPs, inte sekvensiell. Alt en mellanting.

Spela. Grafikkortet... Nuf said. Laddningen typ ALLA spel jag vet idag är slumpmässig. Väldigt få spel idag laddar in allt till RAM, utan det laddas slumpmässigt in texturer och detaljer, kod och övrigt. Antingen innan du börjar spela, eller successivt när du spelar, beroende på hur det är gjort.

"Stora banor" som troligtvis består av flera filer, i flera delar, som ska "byggas upp" i RAM. Åter IOPs.

Är väldigt få gånger som man ens märker skillnaden mellan SATA2 och 3, så länge du kan få samma IOPs från disken, till samtliga du har angivit ovan. Enda jag vet är ren sekventiell läs/skriv som bara sker om du typ, kopierar en ISO från en disk till en annan, eller stora filmer.
Ofta läser man bara in bitar även av stora filer, även om filen "är en stor monster fil".

Permalänk
Medlem

M2 finns i två varianter.

Den som kör på SATA-600 interface tex. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205313-ssd_25...
Tyvärr så blir det ingen annan vinst jämfört med en "vanlig" SSD med SATA-anslutning vad gäller prestanda. Allt du vinner är egentligen bara att den tar mindre plats, slipper två stycken kablar.

Köper man däremot en med PCI-E interface (men ändå med M2 kontakt) så kliver man upp både i prestanda och pris.
Tex: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168201473...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.