Hur ska jag ändra fläktkylningen i min nya dator?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag ändra fläktkylningen i min nya dator?

Efter att datorintresset har legat i dvala flera år så köpte jag nyss en ny dator från inet (som dom satte ihop).
Blev ett Fractal Design R5 (ingår två 140mm fläktar), med cpu-vattenkylning samt annat som inte är intressant här. Nu till problemet.
I R5an sitter det orginal en 140mm fläkt fram samt en bak, men nu satte dom båda två i fronten samt cpu-kylningen bak som trycker in luft i chassit.
Bör jag ändra denna konfigurationen på något sätt? Känns som att man vill ha ett utblås någonstans iaf, tex vattenkylaren för att in få in eventuell skit utifrån in i kylblocket.

Hur hade ni gjort? Är inte helt oäven inför att köpa någon ytterligare chassifläkt om det skulle kännas nödvändigt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Efter att datorintresset har legat i dvala flera år så köpte jag nyss en ny dator från inet (som dom satte ihop).
Blev ett Fractal Design R5 (ingår två 140mm fläktar), med cpu-vattenkylning samt annat som inte är intressant här. Nu till problemet.
I R5an sitter det orginal en 140mm fläkt fram samt en bak, men nu satte dom båda två i fronten samt cpu-kylningen bak som trycker in luft i chassit.
Bör jag ändra denna konfigurationen på något sätt? Känns som att man vill ha ett utblås någonstans iaf, tex vattenkylaren för att in få in eventuell skit utifrån in i kylblocket.

Hur hade ni gjort? Är inte helt oäven inför att köpa någon ytterligare chassifläkt om det skulle kännas nödvändigt.

Jag skulle ha vänt cpu-kylaren så den blåser utåt. Sedan om du märker att det blir väldigt höga temperaturer under belastning, satt dit ett till utblås i taket/sidan.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Främre fläktarna trycker in sval luft i lådan. Alltså bör bakre fläkten transportera ut varmluften baktill.
Vattenkylningen fungerar bäst om den får den svalare luften utifrån. Inner temperaturen kan stiga något men processorn trivs... Nätaggregatet brukar hjälpa till att blåsa ut lådans varmluft.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nätaggregatet brukar hjälpa till att blåsa ut lådans varmluft.

Inte på R5-lådan, väl? Nätagregatet ligger längst ner i lådan och suger in luft till sin egen kylning utan termiskt samband med resten av lådan, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Inte på R5-lådan, väl? Nätagregatet ligger längst ner i lådan och suger in luft till sin egen kylning utan termiskt samband med resten av lådan, om jag minns rätt.

Stämmer, men har man lite konstig config med sina fläktar så kan man även låta nätagget ta luft från chassit och blåsa ut.

Men jag rekommenderar att köra de två 140mm fläktarna som insug i fronten och att köra fläkten på din AIO som utblås, CPUn kommer få någon grad varmare luft, men det blir i överlag svalare i chassit (bra för minnen, mosfets och grafikkort).
Man vill (i de lägen man kan) ha positivt tryck i lådan för att minska mängden damm som tar sig in genom springor i chassit (självklart bör man ha filtrerade insug annars spelar det ingen roll, men det har ju R5).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

När jag köpte en färdig vattenkylare stod det att man skulle suga luft direkt utifrån genom radiatorn (som inet gjort )i instruktionsboken. Men du kan ju alltid vända fläkte på den och se hur många grader det skiljer. Märker du ingen skillnad är det bättre med utblås genom radiatorn för jag antar det inte sitter fläktfilter där?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När jag köpte en färdig vattenkylare stod det att man skulle suga luft direkt utifrån genom radiatorn (som inet gjort )i instruktionsboken. Men du kan ju alltid vända fläkte på den och se hur många grader det skiljer. Märker du ingen skillnad är det bättre med utblås genom radiatorn för jag antar det inte sitter fläktfilter där?

Man ska bara ta in luft utifrån via fläkt om det finns ett damfilter som stoppar dammet och i toppen eller på baksidan finns det sällan dammfilter så ingen bra ide alls att trycka in luft där oavsett vad tillverkarna tycker.

Dammar man ur sin dator en gång i veckan med tryckluft, funkar det nog, men vem gör det så ofta.
Samt radiatorn blir efter ett förvånansvärd kort tid ganska igensatt med damm som kan vara svår att få bort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man ska bara ta in luft utifrån via fläkt om det finns ett damfilter som stoppar dammet och i toppen eller på baksidan finns det sällan dammfilter så ingen bra ide alls att trycka in luft där oavsett vad tillverkarna tycker.

Dammar man ur sin dator en gång i veckan med tryckluft, funkar det nog, men vem gör det så ofta.
Samt radiatorn blir efter ett förvånansvärd kort tid ganska igensatt med damm som kan vara svår att få bort.

Ja det var ju därför jag rekommenderade utblås om det funka pga att det saknas dammfilter. Men haft min Htpc dator med insug på radiatorn där bak sen sent 2011 utan att ha rengjort radiatorn. Så är ju knappast krav med filter. Du får nog städa oftare hemma eller så har du för håriga husdjur. Kanske dax att kika där nu men har inga värme problem i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb