Vad ska man skaffa - over ear?

Permalänk
Avstängd

Vad ska man skaffa - over ear?

Ska användas vid datorn, har just nu ett par audio technica ath m20x som är helt ok för priset men skulle vilja steppa upp minst en klass eller två. Det jag inte alltid uppskattar med m20x är att den riktiga klarheten, definitionen eller separationen inte uppnås. Max pris är cirka tvåtusen. Skulle vilja ha lite förslag eller om det helt enkelt finns något självklart val? Är inte helt hemma när det gäller hårdvara för ljud. Vore t.e.x. Sony MDR-1A ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett par öppna hörlurar om du inte behöver isolering för dig eller andra. Och om du har möjlighet köp ett ljudkort (om du inte har ett), ett billigt alternativ är Asus Xonar DG/DGX.

Några alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734934
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18766

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jomakr:

Jag skulle rekommendera ett par öppna hörlurar om du inte behöver isolering för dig eller andra. Och om du har möjlighet köp ett ljudkort (om du inte har ett), ett billigt alternativ är Asus Xonar DG/DGX.

Några alternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734934
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18766

Tack för alla förslag! Tror jag slår till på ett ett par Beyerdynamic DT 880. 1999:- hos dustin är väl ett bra pris? Ser sjukt bekväma ut och efter vad jag googlat fram efter ditt tips så är de riktigt bra.

Permalänk
Inaktiv

Du bör addera ett ordentligt ljudkort (xonar STX). De vanliga ljudkorten kan inte driva bra hörlurar vilket betyder att ljudet kommer inte bli så bra (gott om distorsion).

Jag är jävligt nöjd med Xonar STX+Senheiser PC350. Bra ljud och framförallt är det ett headset vilket är användbart (jag har bättre hörlurar men det slutar fortfarande att jag använder dessa då headset är bra mycket mer användbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Du bör addera ett ordentligt ljudkort (xonar STX). De vanliga ljudkorten kan inte driva bra hörlurar vilket betyder att ljudet kommer inte bli så bra (gott om distorsion).

Jag är jävligt nöjd med Xonar STX+Senheiser PC350. Bra ljud och framförallt är det ett headset vilket är användbart (jag har bättre hörlurar men det slutar fortfarande att jag använder dessa då headset är bra mycket mer användbart.

ok, är det verkligen nödvändigt med ett separat ljudkort? Har dåligt med plats i chassiet, planerar köra sli i ett ganska litet chassie, kanske fungerar ialla fall? Behöver inget headset med mic. Finns det externa usb ljudkort som är lika bra? Eller blir man tvungen att köra någon slags hörlursförstärkare,,,oops här blir det dyrare än jag trodde plötsligt.
edit: ok ännu fler frågor:
Är det meningslöst att köpa ett par bättre hörlurar om man inte samtidigt skaffar ett bra ljudkort för cirka 2k? Kommer jag bli nöjdare med ljudet om jag skaffar ett bra ljudkort och behåller lurarna jag har nu? Jag har tyvärr inte råd med både high-end lurar och ljudkort . Som sagt 2k är vad jag är beredd att lägga totalt.

Jag är ingen "riktig audiofil finsmakare" jag var bara ute efter bättre ljud än jag har nu även om det inte alls är dåligt enligt mig men kanske jag ska glömma det och nöja mig med vad jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ok, är det verkligen nödvändigt med ett separat ljudkort? Har dåligt med plats i chassiet, planerar köra sli i ett ganska litet chassie, kanske fungerar ialla fall? Behöver inget headset med mic. Finns det externa usb ljudkort som är lika bra? Eller blir man tvungen att köra någon slags hörlursförstärkare,,,oops här blir det dyrare än jag trodde plötsligt.
edit: ok ännu fler frågor:
Är det meningslöst att köpa ett par bättre hörlurar om man inte samtidigt skaffar ett bra ljudkort för cirka 2k? Kommer jag bli nöjdare med ljudet om jag skaffar ett bra ljudkort och behåller lurarna jag har nu? Jag har tyvärr inte råd med både high-end lurar och ljudkort . Som sagt 2k är vad jag är beredd att lägga totalt.

Jag är ingen "riktig audiofil finsmakare" jag var bara ute efter bättre ljud än jag har nu även om det inte alls är dåligt enligt mig men kanske jag ska glömma det och nöja mig med vad jag har.

Nej det är inte bortkastat - men du kanske i första läget skall titta på lättdrivna lurar, te.x :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579487
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1531447

Du vill inte ha för hög Ohm då du kan behöva en hörlursförstärkare för att få ut max av hörluren.
Exemplen ovan går fint från det inbygda ljudkortet.
Med en DAC och AMP kan du ytterligare få mer ut av hörluren - men här bör bara hörluren ge en märkbar skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

ok, är det verkligen nödvändigt med ett separat ljudkort? Har dåligt med plats i chassiet, planerar köra sli i ett ganska litet chassie, kanske fungerar ialla fall? Behöver inget headset med mic. Finns det externa usb ljudkort som är lika bra? Eller blir man tvungen att köra någon slags hörlursförstärkare,,,oops här blir det dyrare än jag trodde plötsligt.
edit: ok ännu fler frågor:
Är det meningslöst att köpa ett par bättre hörlurar om man inte samtidigt skaffar ett bra ljudkort för cirka 2k? Kommer jag bli nöjdare med ljudet om jag skaffar ett bra ljudkort och behåller lurarna jag har nu? Jag har tyvärr inte råd med både high-end lurar och ljudkort . Som sagt 2k är vad jag är beredd att lägga totalt.

Jag är ingen "riktig audiofil finsmakare" jag var bara ute efter bättre ljud än jag har nu även om det inte alls är dåligt enligt mig men kanske jag ska glömma det och nöja mig med vad jag har.

Ärligt talat tror jag att du tjänar mer på ett bra kort. Se bara till att använda endast bak utgången då chasi utgången är full av brus då ingen tillverkare sköldar dessa kablar ordentligt. En hörlursförstärkare kommer inte hjälpa om det är skit på utgången av ljudkortet. Det är därför separata kort är bra då de har filters och i xonar STX fallet separat strömförsörjning som hjälper med att behålla brus nivån så låg som möjligt.

Generella rådet är att ha hela kedjan på ungefär samma nivå. Jättebra hörlurar med skitljudkort kommer bara göra att du hör hur dåligt kortet är (liknande om du har dåligt rippad musik du lyssnar på).

Permalänk
Medlem

Finns absolut bra externa lösningar för ljudkort. Köp t ex något från Kina på aliexpress eller e-bay. Billigt och fungerar faktiskt bra med tanke på vad det kostar!

T ex:
http://www.aliexpress.com/item/HIFI-exquis-XiangSheng-DAC-01B...

Finns massor att välja på i olika prisklasser.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Avstängd

Jag köpte Sennheiser HD598 förra veckan, Extremt nöjd med dessa.. Grymt sköna
Hittade på Media Markt för 1395

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Ärligt talat tror jag att du tjänar mer på ett bra kort. Se bara till att använda endast bak utgången då chasi utgången är full av brus då ingen tillverkare sköldar dessa kablar ordentligt. En hörlursförstärkare kommer inte hjälpa om det är skit på utgången av ljudkortet. Det är därför separata kort är bra då de har filters och i xonar STX fallet separat strömförsörjning som hjälper med att behålla brus nivån så låg som möjligt.

Generella rådet är att ha hela kedjan på ungefär samma nivå. Jättebra hörlurar med skitljudkort kommer bara göra att du hör hur dåligt kortet är (liknande om du har dåligt rippad musik du lyssnar på).

Ok, tack. Funderar på att slå till på ett ASUS Essence STX II istället och behålla mina lurar ett tag till.
Av intresse; vad är det som gör att "öppna hörlurar" rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, tack. Funderar på att slå till på ett ASUS Essence STX II istället och behålla mina lurar ett tag till.
Av intresse; vad är det som gör att "öppna hörlurar" rekommenderas?

Många tycker (jag också) att öppna lurar låter bättre, det finns slutna lurar som självklart låter bra också, men öppna lurar har vanligen lite mer högtalare likt ljud, ofta mer öppet ljud och klarare, luftigare.
Folk som gillar rejält bastungt ljud brukar gilla slutna modeller bättre.

Dom lurar jag har som användes hemma är öppna, har i dagsläget 2 st AKG K701 samt Grado SR225i kör dom till olika typ av musik.
Ute kör jag in-ear..

ASUS Essence STX II är ett bra val av ljudkort..
Finns många bra val av externa lösningar också, från ca tusenlappen till ca 20.000 och en del mer också, välj och vraka bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Många tycker (jag också) att öppna lurar låter bättre, det finns slutna lurar som självklart låter bra också, men öppna lurar har vanligen lite mer högtalare likt ljud, ofta mer öppet ljud och klarare, luftigare.
Folk som gillar rejält bastungt ljud brukar gilla slutna modeller bättre.

Dom lurar jag har som användes hemma är öppna, har i dagsläget 2 st AKG K701 samt Grado SR225i kör dom till olika typ av musik.
Ute kör jag in-ear..

ASUS Essence STX II är ett bra val av ljudkort..
Finns många bra val av externa lösningar också, från ca tusenlappen till ca 20.000 och en del mer också, välj och vraka bara

Tack för förklaringen om öppna lurar!
Du säger att det finns stort urval av bra externa ljudkort, men vill helst inte chansa, är det verkligen så enkelt som att "välja och vraka"? Tips på externa ljudkort upp till tvåtusen som är mer prisvärda än STX II mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tack för förklaringen om öppna lurar!
Du säger att det finns stort urval av bra externa ljudkort, men vill helst inte chansa, är det verkligen så enkelt som att "välja och vraka"? Tips på externa ljudkort upp till tvåtusen som är mer prisvärda än STX II mottages tacksamt!

Tja du, tycker själv att det egentligen inte finns nått av externa saker för upp till 2000:- som är direkt bättre än STX II.
nästa steg ligger snarare runt 3,5-5 tusen för att ge hörbart bättre än STX II.

Och vill man ha steget över 3.5-5 tusen, som kan bli hörbart får man öppna plånboken på vid gavel typ en hel månadslön om man tjänar hyfsat.
exempel kad då vara DAC från Harmony design, och hörlursförstärkare från Woo Audio..
Eller kanske en kombinerad, tex denna som är i sammanhanget rätt prisbilligt http://www.wooaudio.com/products/wa7fireflies.html

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

O2 + ODAC är ett mycket bättre alternativ än STX II.

Finns här på Head 'n' HiFi.
Landar mellan 1900 - 2000 beroende på kurserna.

Lycka till!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paprikum:

O2 + ODAC är ett mycket bättre alternativ än STX II.

Finns här på Head 'n' HiFi.
Landar mellan 1900 - 2000 beroende på kurserna.

Lycka till!

Intressant, tack!

Permalänk
Medlem

Du bör nog köpa andra hörlurar sen om du köper STX nu, tror inte M20x låter så mycket bättre med en hörlursförstärkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jomakr:

Du bör nog köpa andra hörlurar sen om du köper STX nu, tror inte M20x låter så mycket bättre med en hörlursförstärkare.

Javisst, idealiska vore väl både ljudkort och nya lurar, tror jag satsar på ljudkort först.

Permalänk
Avstängd

Kan starkt rekommendera Asus Xonar Essence STX i kombination med Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm och flac filer.