AMD introducerar hela Radeon 300-serien på Computex

Permalänk
Inaktiv

Bra att vi fått något slags datum. Intressant att se vad som levereras.

Skrivet av OldComputer:

Asså, jag fattar inte hur andra får sina grafikkort att bli så extremt varma. Den varmaste komponenten i min dator är ca 60 grader vid en mätning (siffror från program) och då går grafikkort och CPU på max i benchmarking i flera minuter. Just nu när jag skriver detta så är nätaggregatet (passivt) varmare än grafikkortet. Lägger man handen på nätaggregatet så känns det varmt, på grafikkortet så känns det precis svalare än handen samt att fläktarna står helt stilla på kortet.

Processorn jag använder är en AMD 8350 med en corsair H100i och grafikkortet ett ASUS 7970

Refernsmodeller av R9 290-serien går varmt. Sedan är det mycket (fanboy) tramsande med. När GTX 480 kom var det tvärtom, högpresterande grafikkort skulle självklart gå varmt medans AMDs svala HD5870 ansågs av dessa vara dåliga. Så det är lite ombytt nu.

Nu överdrevs det både då och nu om hur varma och energikrävande korten är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag ser vart du vill komma. Men det är ju ändå skillnad och det kommer ut luft som ligger på 50° C eller närmare 80° C vid utblåsen.

Näe, där har du faktiskt förstått termodynamiken fel. Det spelar ingen roll hur varm temperaturen är. Det som avgör är den totala effektförbrukningen. Vill du ha ett tydligt exempel då kan jag exempelvis inte värma upp mitt rum med en 1 watt laser även om den når ca 800 grader där den träffar. Däremot är det inga peoblem att värma upp ett rum med ett element som ger 1500 watt som inte blir varmare än 30grader.
Alltså har du två grafikkort som båda förbrukar 150w så kommer de värma upp ett rum med exakt 150w i timmen oavsett om gpun bara är 40 grader eller om fen får jobba i 200 grader. Kanske känns det märkligt, men så fungerar det faktiskt.

EDIT:
För bättre förståelse kan jag tillägga att två grafikkort som drar 150 watt alltid kommer ha samma temperatur på utblåsluften om flödesmängden på luft är densamma. Detta gäller oavsett temperaturer på gpuerna.
En bra kylare påverkar alltså inte uppvärmningstakten av rummet utan det enda man får av en bättre kylare är en lägre temperatur på komponenten man vill kyla.

Skrivet av Finlandssvensken:

Sen har ju AMD sin agenda om effektförbrukning också. Förutsatt att den hålls kvar, självfallet. Snackades ju om att köra ut vad som går ur en PCI-E-port på 300-serien för nån månad sen.

Näe. Däremot har tillverkarna olika sätt att mäta TDP men det är inte samma sak som effektförbrukning även om båda mäts i enheten watt.

Skrivet av Finlandssvensken:

Men det är svårt att spekulera. Men faktum kvarstår att korten och deras närliggande område kommer att vara varmare hos AMD-användare både för att varmare luft blåses runt i chassit och ut ur det samt en relativt hög strömförbrukning i dagens läge jämfört med konkurrensen även om skillnaden inte är extrem.

Ett kort kan som sagt ha en låg effektförbrukning och ändå hög temperatur. Det finns ingen koppling där.
Som sagt, det enda som spelar roll för uppvärmningen av omgivningen är effektåtgången. Inget annat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag ser vart du vill komma. Men det är ju ändå skillnad och det kommer ut luft som ligger på 50° C eller närmare 80° C vid utblåsen.

Sen har ju AMD sin agenda om effektförbrukning också. Förutsatt att den hålls kvar, självfallet. Snackades ju om att köra ut vad som går ur en PCI-E-port på 300-serien för nån månad sen.

Men det är svårt att spekulera. Men faktum kvarstår att korten och deras närliggande område kommer att vara varmare hos AMD-användare både för att varmare luft blåses runt i chassit och ut ur det samt en relativt hög strömförbrukning i dagens läge jämfört med konkurrensen även om skillnaden inte är extrem.

Skrivet av Söderbäck:

Näe, där har du faktiskt förstått termodynamiken fel. Det spelar ingen roll hur varm temperaturen är. Det som avgör är den totala effektförbrukningen. Vill du ha ett tydligt exempel då kan jag exempelvis inte värma upp mitt rum med en 1 watt laser även om den når ca 800 grader där den träffar. Däremot är det inga peoblem att värma upp ett rum med ett element som ger 1500 watt som inte blir varmare än 30grader.
Alltså har du två grafikkort som båda förbrukar 150w så kommer de värma upp ett rum med exakt 150w i timmen oavsett om gpun bara är 40 grader eller om fen får jobba i 200 grader. Kanske känns det märkligt, men så fungerar det faktiskt.

Näe. Däremot har tillverkarna olika sätt att mäta TDP men det är inte samma sak som effektförbrukning även om båda mäts i enheten watt.

Ett kort kan som sagt ha en låg effektförbrukning och ändå hög temperatur. Det finns ingen koppling där.
Som sagt, det enda som spelar roll för uppvärmningen av omgivningen är effektåtgången. Inget annat.

Om mängden luft som passerar genom kylaren är konstant blir det skillnad om temperaturen är 50° eller 80°.
Om den utvecklade effekten är konstant kommer inte mängden luft vara konstant när uttemperaturen ändras från 50° till 80°.

P = ṁ * Cp * (T_ut - T_in)

Exempel 1:
Grafikkortet utvecklar 100W.
Kylaren är lite halvkass, och tar in 30° luft och släpper ut luft vid 80°. Temperaturen hos GPU måste vara >80°C.

100W = ṁ * Cp * (80° - 30°)

Exempel 2:
Samma grafikkort, men nu är kylaren lite bättre och släpper ut luft vid 50°. Temperaturen hos GPU måste vara >50°C.

100W = ṁ * Cp * (50° - 30°)

Cp är konstant (egentligen temperaturberoende, men det förenklar vi bort).

Därav följer att massflödet av luft i exempel 2 är 250% av massflödet i exempel 1.
Samma effekt tillförs rummet, och det värms upp lika mycket.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Om mängden luft som passerar genom kylaren är konstant blir det skillnad om temperaturen är 50° eller 80°.

Ja visst, men det är inte så relevant för sammanhanget kanske :).
Här gällde det ju en modell av grafikkort med olika typer av kylning. De kommer inte kunna ha samma luftflöde och så stor temperaturvariation med tanke på hur snarlik effektförbrukningen är.

Däremot kan ju såklart flödesmängden vara olika som du säger vilket jag inte fick med. You are right.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

...
Nu överdrevs det både då och nu om hur varma och energikrävande korten är.

Dessa fanboys ja, dom har väl alltid en för liten ...

... plånbok

Dold text
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

När AMD hade svalare kort är Nvida var det inte på tapeten hur varma korten blir, inte på samma sätt som idag då det verkar vara världens i-landsproblem att hårdvaran blir varm då den används.
Minns att mitt 6600gt gick upp i 115° vid drift utan att brinna. Fermi var väl inte så sval heller?

Bara för att Nvidias kort är svalare nuförtiden har inte fanboysen rätt o slänga skit över på Amd imho. Hade ni hellre valt svalare kort med mindre prestanda? Klocka ner det då om det är ett sånt jätteproblem utanför internet.

Permalänk
Inaktiv

LÖJLIGT, vad då dröjer pga rådande lagerstatus. Det är samma sak som att ge nVidia chansen att hinna svarva ihop något tills dess typ Titan X o 980Ti. AMD är sämst på jorden när det gäller o marknadsföra sina produkter vid rätt tidpunkt.

Det kan ju vara skit snack men om de håller tillbaka 390X pga nuvarande lager så tycker jag synd om dem. Bättre att göra rebranding av de gamla modellerna vilket de ändå tänkt till stor del och släppa nytt flaggskepp medans det är säsong i spelbranschen.

Till sommaren kan jag garantera att inga grafikkort flyger av hyllorna i någon större utsträckning. Och ge nVidia chans att kontra 390X e bara löjligt. Vem vet, nVidia kanske redan jobbar på en Maxwell med 2.5D eller 3D stackat minne som de då kan släppa samtidigt eller direkt efter sommaren.

AMD blev helt överkörda och tagna på sängkanten i höstas och det tar dem 9 månader att kontra nVidia. Om inte AMD skärper sig kommer de snart gå från nuvarande 26% till under 10% i marknadsandel och då är grafikkortsmarknaden körd om nVidia får regera fritt, utvecklingen kommer saktas ner avsevärt om det inte finns konkurrens.

Jag ser bara en chans snart att rädda grafikkortsmarknaden, det är att Samsung köper AMD. De är massiva med egna fabriker och vill in på server och superdator marknaden vilket idag drivs till stor del av GPU:er.

nVidia skulle bli ordentligt oroliga om Samsung svepte upp AMD. Samsung har ju redan presenterat fungerande 10nm prototyp och ska ha 10nm tillverkning rullande redan vid årsskiftet.

Kom igen Samsung, öppna upp plånboken o klipp AMD så har ni gjort ett kap. Kanske vi kan få mobiler bundlade med grafikkorten i stället för spel Radeon 490X Galaxy S7 bundle...

Permalänk
Skrivet av aniron:

Om mängden luft som passerar genom kylaren är konstant blir det skillnad om temperaturen är 50° eller 80°.
Om den utvecklade effekten är konstant kommer inte mängden luft vara konstant när uttemperaturen ändras från 50° till 80°.

P = ṁ * Cp * (T_ut - T_in)

Exempel 1:
Grafikkortet utvecklar 100W.
Kylaren är lite halvkass, och tar in 30° luft och släpper ut luft vid 80°. Temperaturen hos GPU måste vara >80°C.

100W = ṁ * Cp * (80° - 30°)

Exempel 2:
Samma grafikkort, men nu är kylaren lite bättre och släpper ut luft vid 50°. Temperaturen hos GPU måste vara >50°C.

100W = ṁ * Cp * (50° - 30°)

Cp är konstant (egentligen temperaturberoende, men det förenklar vi bort).

Därav följer att massflödet av luft i exempel 2 är 250% av massflödet i exempel 1.
Samma effekt tillförs rummet, och det värms upp lika mycket.

Det är helt sant. Jag argumenterar inte mot fysiken. Vad jag argumenterar mot är AMDs referenskylning vilken egentligen är något de kunde hoppa över liksom nVidia gjorde med GTX 970. Jag vet bara att mitt rum enkelt drar upp från 21,5° C till 26-27° C eller mer vid endast lätt spelande med stängd dörr. Detta på ett GTX 770 med en av de bättre kylarna där ute. Så eftersom det du skrivit ovan stämmer (utgår jag från, jag blev knappt godkänd i gymnasiefysiken) så innebär det att referenskylare eller kylare med sämre värmeledningsförmåga och fläktar skulle värma upp mitt rum ännu mer. Eller har jag missförstått saken nu?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är helt sant. Jag argumenterar inte mot fysiken. Vad jag argumenterar mot är AMDs referenskylning vilken egentligen är något de kunde hoppa över liksom nVidia gjorde med GTX 970. Jag vet bara att mitt rum enkelt drar upp från 21,5° C till 26-27° C eller mer vid endast lätt spelande med stängd dörr. Detta på ett GTX 770 med en av de bättre kylarna där ute. Så eftersom det du skrivit ovan stämmer (utgår jag från, jag blev knappt godkänd i gymnasiefysiken) så innebär det att referenskylare eller kylare med sämre värmeledningsförmåga och fläktar skulle värma upp mitt rum ännu mer. Eller har jag missförstått saken nu?

I så fall kan jag säga två saker:

1: Den kylaren kyler väldigt bra eftersom värmen måste ta vägen någonstans enligt fysiklagen och då blir ditt rum varmare.

2: Ditt rum har dålig ventilation och syrebrist då om du får så pass hög temperatur. Då en temperaturökning på 6 °C motsvarar flera spisar i ett vardagsrum med 250 °C i ugnen. Jag får inte ens en halv grad ökning då jag har ugnen och alla plattor på max samtidigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

I så fall kan jag säga två saker:

1: Den kylaren kyler väldigt bra eftersom värmen måste ta vägen någonstans enligt fysiklagen och då blir ditt rum varmare.

2: Ditt rum har dålig ventilation och syrebrist då om du får så pass hög temperatur. Då en temperaturökning på 6 °C motsvarar flera spisar i ett vardagsrum med 250 °C i ugnen. Jag får inte ens en halv grad ökning då jag har ugnen och alla plattor på max samtidigt.

Jo jag har definitivt taskig ventilation. Har ingen AC då jag bor i ett väldigt gammalt hus (ca 150+) och det har helt enkelt inte blivit installerat hittills trots att mitt rum endast är ca 15 år gammalt. Har dock golvvärme här inne, vilket gör att det skulle kännas mycket dumt att ha fönstret öppet. Det är lite som att elda åt kråkorna. Kan inte heller ha på någon fläkt då jag ofta sitter på Skype och/eller håller på och spelar in med en känslig mikrofon.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är helt sant. Jag argumenterar inte mot fysiken. Vad jag argumenterar mot är AMDs referenskylning vilken egentligen är något de kunde hoppa över liksom nVidia gjorde med GTX 970. Jag vet bara att mitt rum enkelt drar upp från 21,5° C till 26-27° C eller mer vid endast lätt spelande med stängd dörr. Detta på ett GTX 770 med en av de bättre kylarna där ute. Så eftersom det du skrivit ovan stämmer (utgår jag från, jag blev knappt godkänd i gymnasiefysiken) så innebär det att referenskylare eller kylare med sämre värmeledningsförmåga och fläktar skulle värma upp mitt rum ännu mer. Eller har jag missförstått saken nu?

I början av posten fick jag intrycket av att du förstod, men så drog du slutsatsen att annan kylare skulle värma upp rummet ännu mer. Du har missförstått.
Jag vet inte om jag kan hjälpa till att förklara, men jag ska försöka.

Effekten på ett visst grafikkort är konstant. Du har möjligheten att köra fläkten långsamt. Det ger hög temperatur på GPUn, och litet men varmt luftflöde. Om du istället ökar fläkthastigheten får du låg temperatur på GPUn, och ett stort luftflöde som bara är ljummet.

Samlar du in luften som gått genom kylaren under 1 minut kommer du ha en liten ballong med varm luft och en stor ballong med ljummen luft. Netto-energiinnehållet i båda ballongerna kommer dock vara detsamma. Tillför du rumstempererad luft till den lilla ballongen så att volymen blir som den stora kommer båda ballongerna ha samma temperatur.

Ytterligare en liknelse, med vatten för enkelhetens skull.
Du har två spannar med 20 liter 20 gradigt vatten vardera. Från den första spannen tar du 1 liter vatten som sätter på spisplatta. Från den andra spannen tar du 2 liter vatten som du sätter på en likadan spisplatta. Starta spisplattorna. När den första kokar mäter du temperaturen på vattnet i den andra kastrullen. Eftersom det är dubbla volymen har du fått ca halva uppvärmningen, ca 60 grader. +40 från utgångstemperaturen då det kokande vattnet har värmts upp 80 grader. Häll tillbaka vattnet i den spann det tillhör, och rör runt.
Spannarna kommer ha samma temperatur på vattnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

I början av posten fick jag intrycket av att du förstod, men så drog du slutsatsen att annan kylare skulle värma upp rummet ännu mer. Du har missförstått.
Jag vet inte om jag kan hjälpa till att förklara, men jag ska försöka.

Effekten på ett visst grafikkort är konstant. Du har möjligheten att köra fläkten långsamt. Det ger hög temperatur på GPUn, och litet men varmt luftflöde. Om du istället ökar fläkthastigheten får du låg temperatur på GPUn, och ett stort luftflöde som bara är ljummet.

Samlar du in luften som gått genom kylaren under 1 minut kommer du ha en liten ballong med varm luft och en stor ballong med ljummen luft. Netto-energiinnehållet i båda ballongerna kommer dock vara detsamma. Tillför du rumstempererad luft till den lilla ballongen så att volymen blir som den stora kommer båda ballongerna ha samma temperatur.

Ytterligare en liknelse, med vatten för enkelhetens skull.
Du har två spannar med 20 liter 20 gradigt vatten vardera. Från den första spannen tar du 1 liter vatten som sätter på spisplatta. Från den andra spannen tar du 2 liter vatten som du sätter på en likadan spisplatta. Starta spisplattorna. När den första kokar mäter du temperaturen på vattnet i den andra kastrullen. Eftersom det är dubbla volymen har du fått ca halva uppvärmningen, ca 60 grader. +40 från utgångstemperaturen då det kokande vattnet har värmts upp 80 grader. Häll tillbaka vattnet i den spann det tillhör, och rör runt.
Spannarna kommer ha samma temperatur på vattnet.

Jo, jag förstår principen, men som sagt så är fysiken minst sagt rostig i dagsläget. Men dina exempel gör allt solklart. Det betyder alltså att mer eller mindre varje kylare kommer ha samma inverkan på rumstemperaturen, om jag är med på noterna nu eller kanske jag bara inbillar mig.

Då förstår jag. Dock känns det då som att det är viktigare att fokusera på, i detta fall, kretskortet och processorn, vare sig det är frågan om CPU, GPU eller något annat, som blir nerkylt och att de inte blir alltför varma.

Jag blev faktiskt intresserad av r9-serien efter diskussionen här och kollade runt. Kollade t.ex. upp MSIs version av r9 290 och den låg runt 75° C vilket inte är helt galet långt ifrån mitt GTX 770 med två skärmar. Dock misstänker jag att det R9-kortet bara hade en skärm inkopplad. Sen var det Unigine Valley som kördes i videon också medan jag tar mina temperaturer mer från vanligt spelande av relativt krävande spel (läs Battlefield 4). Dock har jag för ca. en vecka sedan införskaffat ännu en skärm och kör alltså på tre i dagsläget. Detta ger mig idle-temperaturer på närmare 50° C i ett Define R4 med 6 chassifläktar + CPU och nätagg. Detta tycker jag låter väldigt högt men sen kör jag de flesta fläktarna på så låga varv som möjligt också vilket, som du sa, kommer leda till en varmare omgivning. Dock kör jag hellre på lägre varvtal för ljudnivåns skull.

Åh, blir bara massa babbel från mig i denna tråd. Och snälla missförstå mig inte, hade R9-serien varit på den prispunkt här i Finland som den är på i Sverige hade jag slagit till på ett i mitt kommande bygge utan tvekan. Då hade jag antagligen siktat in mig på just MSIs variant för de väldigt tysta fläktarna jämfört med många andra. Dock tror jag att jag kommer att gå på ett 970 i slutänden då jag försöker att hålla ljudnivån nere så mycket som möjligt och därför kommer den semi-passiva driften komma mycket väl till pass.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jo, jag förstår principen, men som sagt så är fysiken minst sagt rostig i dagsläget. Men dina exempel gör allt solklart. Det betyder alltså att mer eller mindre varje kylare kommer ha samma inverkan på rumstemperaturen, om jag är med på noterna nu eller kanske jag bara inbillar mig.

Du är rätt på det nu!
Kylartyp eller gputemp gör ingen skillnad för rumstemperaturen :). Bara den förbrukade effekten avgör hur varmt rummet blir.
Tack hardwareguy! Pedagogiskt förklarat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När AMD hade svalare kort är Nvida var det inte på tapeten hur varma korten blir, inte på samma sätt som idag då det verkar vara världens i-landsproblem att hårdvaran blir varm då den används.
Minns att mitt 6600gt gick upp i 115° vid drift utan att brinna. Fermi var väl inte så sval heller?

Bara för att Nvidias kort är svalare nuförtiden har inte fanboysen rätt o slänga skit över på Amd imho. Hade ni hellre valt svalare kort med mindre prestanda? Klocka ner det då om det är ett sånt jätteproblem utanför internet.

nVidia fick ju en jäkla massa sk*t för hur varma korten blev.
Och att kylarna lät som hårtorkar.

Permalänk
Medlem

Då kan man köpa en ny dator med skylake och bra grafikkort till hösten. På sommaren ska man väl ändå inte sitta inne och spela?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Då kan man köpa en ny dator med skylake och bra grafikkort till hösten. På sommaren ska man väl ändå inte sitta inne och spela?

Finns ju en hel vår just nu med 2 grader ute o snålblåst där jag bor....EVGA gtx 980 från webhallen kanske?

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Då kan man köpa en ny dator med skylake och bra grafikkort till hösten. På sommaren ska man väl ändå inte sitta inne och spela?

Det är ju på sommarn man stresstestar sin överklock, så att man vet att datorn pallar årets varmaste dag. Så att den sedan är redo för hösten!

(Sen hade vi iofs en dag i juni, 2012 tror ja det var, dom var kallare än julaftonen innan. Man ska inte lita på årstiderna längre)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

jag tror skillnaden mellan ett 290X och 390X kommer att vara som det var mellan ett 7970Ghz och 6970 kort. över 50% snabbare för det nya kortet. http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

eller ett 390X är lika snabbt som ett AMD 295

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När AMD hade svalare kort är Nvida var det inte på tapeten hur varma korten blir, inte på samma sätt som idag då det verkar vara världens i-landsproblem att hårdvaran blir varm då den används.
Minns att mitt 6600gt gick upp i 115° vid drift utan att brinna. Fermi var väl inte så sval heller?

Förr i tiden så fanns ju processorer med passiv kylning.. nätaggen var inte så superfeta som dom är idag för 10-15år sedan..
hade själv en PSU som var SLI certifierad och 450W. Nu är det ju minst 750W man vill ha för SLI.

Är bra om vi går tillbaka med kraven på ström, jag menar Teslas dröm om gratis ström till alla har inte direkt uppfyllts ännu.

Permalänk
Medlem

oofan! Fösöker hitta på en ursäkt att byta ut min 280X till något häftigare.. ser ut som att min ursäkt kommer snart då ^^

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

nVidia fick ju en jäkla massa sk*t för hur varma korten blev.
Och att kylarna lät som hårtorkar.

Nvidia själva kommenterade med detta mästerverk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jaså, nu nalkas det 35 grader varma sovrum ser jag. Sen tycker jag kanske att skandal verkligen inte är det bästa ordvalet. Men någon ursäkt måste man väl ha...

Därför man har AC jue

Permalänk

Vissa källor påstår att hela linjen kommer att vara ny, inga rebrands på begäran av senior management:

http://wccftech.com/amd-r9-300-series-not-rebrands/
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr Najsman:

Vissa källor påstår att hela linjen kommer att vara ny, inga rebrands på begäran av senior management:

http://wccftech.com/amd-r9-300-series-not-rebrands/
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Riktigt lovande om det nu är så. Och förmodligen svårare att låta bli att uppgradera med skulle jag tro hehe.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Därför man har AC jue

Den som ändå hade råd med det samt hade möjlighet att ha sådana jetmotorer i sin närhet

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Mr Najsman:

Vissa källor påstår att hela linjen kommer att vara ny, inga rebrands på begäran av senior management:

http://wccftech.com/amd-r9-300-series-not-rebrands/
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Får hoppas att AMD har budget för detta i så fall.

Men låter ju som dom ska släppa rebrands rätt snart och släppa nya korten i juni enligt andra artikeln.

Det mest intressanta är i alla fall freesync som tydligen kommer den 19 mars (knepigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ryktas om 8GB nu.

"However, our sources who like to remain unnamed (for decades) are now telling Fudzilla that AMD planned to launch Fiji with 4GB of memory. The cards had been sampled and they are up and running for quite some time. The 4GB card needs four 8Gb chips (1GB) with a 1000MHz core clock, so you can end up with a total bandwidth of 512GB/s.

In order to put 8GB on the card you need eight 8Gbit chips (1GB per chip) with 1024GB/s bandwidth. This does sound like a beast and this is what an ultra-high-end card from AMD should look like. The downside is that the yield of 8GB cards is probably lower than with 4GB of cards and that they are more expensive to produce. The benefits are clear, as you get more bandwidth for super high settings at 4K and UHD (3840x2160), or 5K and beyond."

Läs mer på.
http://www.fudzilla.com/news/graphics/37258-fiji-radeon-390x-...

Visa signatur

/havoc