Google gör Android för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Google gör Android för virtuell verklighet

Virtuell verklighet har fått en renässans med Oculus Rift och nu är arbetar praktiskt taget alla på en egen lösning. Däribland Google, som söker att ta Android till kategorin.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket sådant nu. Jag ser själv fram emot att få testa Valve's variant framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om ni inte redan fått tillstånd så får ni nog fråga Tested om ni får använda deras bild, alternativt ge cred till dom för den.

Permalänk
Medlem

Oj oj, precis har vi lämnat hypen med Smarta klockor så ska alla företag göra VR/AR av alla produkter de har i sin lineup

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Mobil VR intresserar mig inte ett dugg. Förstår inte riktigt vem den här marknaden är riktad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Mobil VR intresserar mig inte ett dugg. Förstår inte riktigt vem den här marknaden är riktad till.

Instämmer. Som jag skrivit förr så tror jag att det endast kommer föra med sig negativitet mot VR. En smart phone kan inte mäta sig med en ordentlig dator och kommer troligen leverera halvdana VR-upplevelser som inte på lång väg kan mäta sig med produkter så som Rift och Vive.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

VR till mobiler och annat där det inte funkar bra, helt pantat enbart, tror denna fluga kommer att försvinna lika fort som den kom, efter att folk upptäckt att detta inte var nån höjdare minst sagt.

Riktig dedikerad VR är dock en helt annan sak, kommer med lite tid bli väldigt trevligt för spel, men också 3D film.

Synd bara att dessa 5öres VR lösning kommer att förstöra hela VR konceptet när folk kommer att bli avskräckta att testa riktig VR när det kommer.

Tyckte smart klockor var dumt och är dumt utom från några få tex löpare, men detta är sju resor värre dumt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så otroligt fånigt med vr på en telefon ær skeptisk till vr på konsoller pga hårdvaran, men detta tar priset. Vem vet snart kanske vi får server program, avancerade cadprogram till mobilerna oxå, dæremot augumented reality kan kanske vara nåt på bærbart men inte vr
(undrar nær 80 talets luktisar kommer till mobiler & datorværlden før 80 talets teknologi verkar stå høgt i kurs i dag(ironisk))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

VR till mobilen är framtiden självklart. Det behöver man inte vara en stjärnforskare för att förstå.
Hela nya generationen har sitt liv i mobilen. Det är ett sätt att bygga upp sitt eget varumärke på genom olika sociala medier med mera, men också att ha så mycket som möjligt paketerat under ett och samma skal. Ditt second life, så självklart kommer VR också bli stort i mobiltelefonen, men kanske inte än på många år.

Jag tror konsoler kommer att slå först hemma vid miljöer hemma där man blir trygg med VR. Men när tekniken är inne för att implementera en bra VR-miljö i mobilen så självklart.
Det var många som sa samma sak med spel till mobiltelefoner. Kolla hur stort det är och det är bara början med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lite som förstoringsglas

Känns lite onödigt på en mobil, men visst de kan va ju en kul grej liksom. Förstår fortfarande inte varför man skulle vilja ha de på en mobil?
Jippi använda en vr för att hitta sin kompis i kontaktlistan WOW stopp där. Framtidens glasögon spårar helt ur.

Kanske sådär

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte underligt att efter ca 100 år av utveckling av hur media konsumeras med allt bättre kvalitet allt mer naturtroget bild eller ljud kan bli har det på dom sista 10 åren gått bakåt i en allt snabbare takt.

på ljudsidan har vi stenkaka >vinyl >CD >DVD-A/SACD
För bild VHS >DVD >Bluray >snart 4K bluray

Men folk numera nöjer sig med skitkvalite som youtube, stream, netflix osv
eller spotyfy på ljudsidan.

Vist för att slötitta på youtube hur folk kör i diket, eller gulliga klipp på katter funkar det ju, men folk sväljer med hull och hår samma låga kvalite på spelfilm m.m på samma sätt, märkligt minst sagt.

PÅ ljudsidan lite bättre med 320mp3 eller som wimp kör med CD kvalite, men riktigt högupplöst ljud har i stort sett försvunnit.

Hur blev det på det här sättet egentligen, varför är dom flesta nöjda med att det kvalitetsmässigt gått bakåt i ljud och bild...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skyller allt på operatörernas begränsade surfpotter och telefonernas låga lagringskapaciteter. Eftersom mobiltelefonerna har tagit över världen är det de som styr och då blir utveckling så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är det inte underligt att efter ca 100 år av utveckling av hur media konsumeras med allt bättre kvalitet allt mer naturtroget bild eller ljud kan bli har det på dom sista 10 åren gått bakåt i en allt snabbare takt.

på ljudsidan har vi stenkaka >vinyl >CD >DVD-A/SACD
För bild VHS >DVD >Bluray >snart 4K bluray

Men folk numera nöjer sig med skitkvalite som youtube, stream, netflix osv
eller spotyfy på ljudsidan.

Vist för att slötitta på youtube hur folk kör i diket, eller gulliga klipp på katter funkar det ju, men folk sväljer med hull och hår samma låga kvalite på spelfilm m.m på samma sätt, märkligt minst sagt.

PÅ ljudsidan lite bättre med 320mp3 eller som wimp kör med CD kvalite, men riktigt högupplöst ljud har i stort sett försvunnit.

Hur blev det på det här sättet egentligen, varför är dom flesta nöjda med att det kvalitetsmässigt gått bakåt i ljud och bild...

skulle vilja säga att man inte hör någon skillnad på en 128kbps (vilket är HD ljud i Spotify och Wimp) och en 320kbps mp3.

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3-sound-quality-test-12...

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Det som borde prioriteras till mobiler är augmented reality likt hololens. Fast såklart mycket mindre och ska se ut som vanliga glasögon och i framtiden kanske till och med linser.

Det tar bara tid att tekniken ska finnas för detta. Men det kommer förr eller senare.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är det inte underligt att efter ca 100 år av utveckling av hur media konsumeras med allt bättre kvalitet allt mer naturtroget bild eller ljud kan bli har det på dom sista 10 åren gått bakåt i en allt snabbare takt.

på ljudsidan har vi stenkaka >vinyl >CD >DVD-A/SACD
För bild VHS >DVD >Bluray >snart 4K bluray

Men folk numera nöjer sig med skitkvalite som youtube, stream, netflix osv
eller spotyfy på ljudsidan.

Vist för att slötitta på youtube hur folk kör i diket, eller gulliga klipp på katter funkar det ju, men folk sväljer med hull och hår samma låga kvalite på spelfilm m.m på samma sätt, märkligt minst sagt.

PÅ ljudsidan lite bättre med 320mp3 eller som wimp kör med CD kvalite, men riktigt högupplöst ljud har i stort sett försvunnit.

Hur blev det på det här sättet egentligen, varför är dom flesta nöjda med att det kvalitetsmässigt gått bakåt i ljud och bild...

Du tror inte att ha ett nästan oändligt bibliotek av film och musik i både telefon och dator i riktigt bra kvalitet trumfar att ha en dyr och begränsad samling plastskivor i bokhyllan med superb kvalitet för nästan alla människor?

De flesta har ju inte ens utrustning för att kunna nyttja bättre bild- eller ljudkvalitet och i ärlighetens namn hör jag sällan någon klaga. Bluray finns fortfarande kvar.

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Lite som förstoringsglas

Känns lite onödigt på en mobil, men visst de kan va ju en kul grej liksom. Förstår fortfarande inte varför man skulle vilja ha de på en mobil?
Jippi använda en vr för att hitta sin kompis i kontaktlistan WOW stopp där. Framtidens glasögon spårar helt ur.

Kanske sådär

Tveksamt att syftet är att visa kontaktlistan i 3D

Med mer beräkningskraft i mobilerna kan man väl ha samma tillämpningar som på en PC... i framtiden alltså <3

Permalänk
Medlem

Jag börjar tappa räkningen nu, det stormar av VR nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Du tror inte att ha ett nästan oändligt bibliotek av film och musik i både telefon och dator i riktigt bra kvalitet trumfar att ha en dyr och begränsad samling plastskivor i bokhyllan med superb kvalitet för nästan alla människor?

De flesta har ju inte ens utrustning för att kunna nyttja bättre bild- eller ljudkvalitet och i ärlighetens namn hör jag sällan någon klaga. Bluray finns fortfarande kvar.

Nästan oändligt bibliotek är nog bra, men den är oftast i dålig kvalitet, tex allt strömmat i bild är i ej godkänd kvalitet samt ljudet är aldrig av 5.1 DTS eller bättre kvalitet, vilket är tycker jag ett minikrav.

Sen samma mentalitet finns det när det gäller hårdvara, speciellt hörlurar, högtalare, hemmabio förstärkare, det ska vara som Comviq säger billigt, billigt, billigt att det sen låter apa verkar många inte bry sig om, konstigt.

Fast finns en del som fortfarande lägger ner lite omsorg tid och pengar för bra ljud, och bild, men verkar krympa.

Eller är det så att det är så många som kör piratat bluray att ingen klagar för dom samlar på sig Tb av sånt i god kvalitet ändå, på filmsidan.

Förr i tiden gilla folk bra ljud, så är det tydligen kanske inte längre...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Snart sitter vi alla med någon form av VR headset på bussar o tåg osv...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

När nyhetens behag har lagt sig, och de flesta har testat på att åka virtuell berg och dal bana, och blivit åksjuka, så kommer de flesta skippa att använda VR hjälmen för att det är helt enkelt för otympligt. Men det finns en Killer-app för VR, och det är porr. Och just porr vill inte mobiljättarna befatta sig med. Vilket innebär att detta blir en kortlivad fluga.

Man kan ju tycka vad man vill om det, men det finns helt enkelt ingen annan "killer-app" för VR just nu.
Och med "killer-app" så menar jag något som är perfekt för just VR, som är krångligt att styra utan VR och är designat för VR i första hand. Jag tror det kommer dröja innan vi hittar ett bra kontroll system, och vi kommer få dras med div styrspakar och annat lulllull innan vi hittar något som faktiskt funkar bra. mus+keyb funkar bra framför datorn, joypad funkar bäst till konsoller, men för VR så behövs det något bättre.
Vi får väl se vad det blir i framtiden helt enkelt. men innan dess så kommer dessa "mobila" VR varianter helt enkelt vara för tråkiga för att folk ska använda dem i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

skulle vilja säga att man inte hör någon skillnad på en 128kbps (vilket är HD ljud i Spotify och Wimp) och en 320kbps mp3.

Skaffa bättre gear, lol.
Xonar Essence ST + Fidelio X1, jag hör skillnad mellan en 320kbps rip och lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

skulle vilja säga att man inte hör någon skillnad på en 128kbps (vilket är HD ljud i Spotify och Wimp) och en 320kbps mp3.

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/mp3-sound-quality-test-12...

Dåligt exempel, jag hör ingen skillnad där, men på andra, modernare låtar kan man höra skillnaden på diskanten (t.ex. cymbaler). Speciellt om du äger ett par monitorer eller dyrare hörlurar.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Något som hade varit korkat är att helt vänta med utvecklandet av VR för mobiler tills beräkningskraften i en mobil kommer upp i vad som här anses som acceptabla nivåer. Då hade vi fått vänta ytterligare ett par år, bättre att köra det parallelt. Det är som med matlagning, man börjar med såsen medans pastan kokar

Sen tror jag absolut att VR för mobiler redan nu kan ge en underhållande upplevelse. En mobil har inte mycket att komma med för spel jämnfört med en PC, två helt skilda världar, men trots detta så sitter många och spelar på sina mobiler trots att datorn kan vara inom räckhåll. Det man är ute efter med mobil VR är knappast 120 fps Battlefield i ultra utan en annan form av upplevelse.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur blev det på det här sättet egentligen, varför är dom flesta nöjda med att det kvalitetsmässigt gått bakåt i ljud och bild...

Vi streamar allt detta över internet. Vilket vi inte gjorde förut, vilket ger oss begränsningar i kvalitéer vi kan kolla på.
Vem går för övrigt och köper en DVD idag eller en fysisk CD? Inte många.

För det är ju så att kvalité och data går hand i hand. Högre kvalité = större mängd data.
Om vi också tänker på våra fysiska begränsningar som människor behöver vi inte så mycket högre kvalité än som det redan finns.
Jag har inte testat att kolla på en 8k-skärm men jag antar att den ser exakt ut som 4k för oss, i ungefär samma storlek på panel då.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2