SSD "stänger" ner sig vid inaktivitet, när jag använder den som extern källa.

Permalänk
Medlem

SSD "stänger" ner sig vid inaktivitet, när jag använder den som extern källa.

Hej Alla. Trodde jag fick världen snilleblixt när jag tänkte använda mig av en SSD i ett externchassi och koppla den till min router och använda som nätverksdisk. Min USB sticka fungerar klockrent, men är inte så snabb att jag ex. kan ladda ner direkt till stickan. Med SSD inkopplad så är hastigheten inget problem. Dock så kopplar den efter en viss tid, och är omöjlig att få igång, annat än att gå in i routern och lägga till den igen. När jag kör den direkt i tv´n så räcker det att jag drar ut kabeln och stoppar i den igen så hittas disken. Disken är en ny Samsung EVO 840.

Någon som har några ideér?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk

Routerns namn och modell ?
USB -diskchassi namn och modell ?

Om det fungerar avbrottsfritt med ett USB-Minne men inte med USB-expansionen, så lutar det åt att elektroniken i boxen stänger av disken efter en timeout... vilket du bekräftar med TV'n där du måste starta upp disken genom att återansluta den. Finns där någon möjlighet till inställningar i USB-expansionen ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Routerns namn och modell ?
USB -diskchassi namn och modell ?

Om det fungerar avbrottsfritt med ett USB-Minne men inte med USB-expansionen, så lutar det åt att elektroniken i boxen stänger av disken efter en timeout... vilket du bekräftar med TV'n där du måste starta upp disken genom att återansluta den. Finns där någon möjlighet till inställningar i USB-expansionen ?

Dessa pryttlar.

Deltaco MAP-GD28U3
https://www.dustin.se/product/5010745427/map-gd28u3

Samsung 850 EVO
https://www.dustin.se/product/5010810112/850-evo

Netgear 7500
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2771262

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk

Har du någon ide om tiden det tar tills SSD'n går till vila (10min?) ? Ingenstans nämns någon timeout hos varken Samsung eller Deltaco. Netgear anger flera gånger att USB enheter skall använda sin egen strömförsörjning vilket blir svårt utan någon typ av Y-kabel där man skarvar på en extra strömförsörjning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du någon ide om tiden det tar tills SSD'n går till vila (10min?) ? Ingenstans nämns någon timeout hos varken Samsung eller Deltaco. Netgear anger flera gånger att USB enheter skall använda sin egen strömförsörjning vilket blir svårt utan någon typ av Y-kabel där man skarvar på en extra strömförsörjning.

Hmm, du menar att jag skulle kunna mata SSD med bägge usb portarna från routern?

Skulle tro att den slår ifrån efter ca 10 min.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk

Nej, inte från två portar på routern utan den ena från en USB-laddare. Anledningen skulle vara att routerportarna stängde av matningen efter en tid så disken kopplades loss. Angående 10 minuters så finns denna tidsinställning för en USB-skrivarport på sidan 96 i manualen. Tiden kan ställas in mellan 1-600 minuter. Men kanske har detta enbart att göra med Windows hantering av portarna att göra.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej, inte från två portar på routern utan den ena från en USB-laddare. Anledningen skulle vara att routerportarna stängde av matningen efter en tid så disken kopplades loss. Angående 10 minuters så finns denna tidsinställning för en USB-skrivarport på sidan 96 i manualen. Tiden kan ställas in mellan 1-600 minuter. Men kanske har detta enbart att göra med Windows hantering av portarna att göra.

Du är ett levande uppslagsverk, tackar
Men lite konstigt att USB stickan inte tappar kontakten, iofs är kanske SSD mer strömkrävande, kan ju vara någon inbyggd strömsparfunktion i disken?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Du är ett levande uppslagsverk, tackar
Men lite konstigt att USB stickan inte tappar kontakten, iofs är kanske SSD mer strömkrävande, kan ju vara någon inbyggd strömsparfunktion i disken?

Vill minnas att EVO diskens spec (står på den, är 5V 1,4A, på min iaf). Den drar dock inte det alltid, utan det är peak.
Men moderna SSD har mycket strömbesparingsläge. Du valde en av de mest moderna SSDerna, som har alla. USB stickor har inte det...

Du kunde ju köpt nästan vilken seg gammal SSD som helst, och den hade lätt matat allt den USB3 orkar.

Behöver du någonsin en SSD, köp en beg, eller skräp 240GB SSD och byt dessa, sätt EVO disken i datorn, där den kan sträcka på benen. Visserligen inget fel att använda den så, men det känns lite... "overkill".

Men jag håller med Waxinator, det är en idle timeout. Och sen har inte routern fullgoda instruktioner till att "dra igång den" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill minnas att EVO diskens spec (står på den, är 5V 1,4A, på min iaf). Den drar dock inte det alltid, utan det är peak.
Men moderna SSD har mycket strömbesparingsläge. Du valde en av de mest moderna SSDerna, som har alla. USB stickor har inte det...

Du kunde ju köpt nästan vilken seg gammal SSD som helst, och den hade lätt matat allt den USB3 orkar.

Behöver du någonsin en SSD, köp en beg, eller skräp 240GB SSD och byt dessa, sätt EVO disken i datorn, där den kan sträcka på benen. Visserligen inget fel att använda den så, men det känns lite... "overkill".

Men jag håller med Waxinator, det är en idle timeout. Och sen har inte routern fullgoda instruktioner till att "dra igång den" igen.

Man kan inte gå in i diskens "bios" och stöka runt lite?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Man kan inte gå in i diskens "bios" och stöka runt lite?

Inte så länge du inte känner någon som har deras källkod...
Tyvärr.
Enda jag kan tänka mig är om du sätter ett program att "läsa en fil" var 5:e min, hela tiden.
Men det är inte direkt en fin lösning :=/

Permalänk
Medlem

Jag får rota reda på på någon gammal SSD och testa med den.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Nu har jag tjongat in en annan SSD. Återkommer med utfall.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Den här stänger med ner i routern, ska testa i tv´n ikväll.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Nix. Uppkopplad ca 5 min, sen går det inte reconecta.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Då vete F hur du ska ordna detta. Felanmäl det på din routers hemsida iaf.

Du kanske får titta på en annan NAS lösning, eller en gigantisk USB sticka (som dock aldrig är snabba nog känns det som, om man inte ska punga ut en förmögenhet.)

Permalänk
Medlem

När den sitter i datorn via usb så kopplas den bort efter ca 2 min och ett felmeddelande dyker upp att enheten inte känns igen. Därefter måste man koppla in den igen. Helskumt.

Något bra förslag på program som skriver till hårdisken men någon minuts mellanrum?

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte vara den enda med problem. Lösningen kanske finns i denna tråd. Ska hem och testa.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-h...

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

Nu kopplar disk*äveln ner även när jag använder den. Helt plötsligt får jag meddelande att disken inte känns igen.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

Nu kopplar disk*äveln ner även när jag använder den. Helt plötsligt får jag meddelande att disken inte känns igen.

Jag har också liknande proble med min disk, fast jag har ingen ssd utan har en HDD wd blue 2.5" 500gb.
Men jag upplever det som stora problem när den håller på att kopla ner och inte hittar disken osv.

Har prata med Netgear om det här och dom hänvisade givetvis till windows eftersom det inte skulle bero på deras router.

MVH.