Permalänk

Kan jag överklocka min processor?

Tjenare alla sweclocks, ny på detta forum.

Spelar Breaking Point mod (Arma 3) och ligger runt 20fps (en bra speldag).
Student som jag är med pengabrist blir uppgradering av processor dyrt. Undrar därför om jag kan klocka min processor och hur.

Dator specifikationer finner ni i signaturen.

Med vänliga hälsningar.

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem

Du kommer inte mycket högre i fps i arma mp

Permalänk

Vet polare som har högre fps, sen är 30fps som sagt "en bra speldag" oftast nere vid 15-20.

Frågan gäller om jag kan överklocka processorn eller inte, och även hur jag skall göra.

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem

dålig på AMD, men varför skulle det inte gå? Dock så måste du nog byta kylare

Permalänk
Inaktiv

Kanske rensa datorn, så blir nog dom där "bra dagarna" vanligare
När det gäller att överklocka... Den där rackarn had väll en ganska hög TDP? Du kommer TROLIGEN behöva en ny kylare, vad har du nu?

Permalänk

Redan installerat om datorn på nytt så rensa den är inget alternativ Jag har vanlig fläktkylning men min gtx 580 har sådan specialkylning med tre fläktar (kommer inte ihåg vad det heter).

Edit: TDP: max 125 watt, säger mig ingenting dock

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem

Har du googlat på "overclock Phenom 9950" och följt guiderna?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Har du googlat på "overclock Phenom 9950" och följt guiderna?

Nja, asså jag har ju läst runt. Men har inte moderkortet stor betydelse också? Vill inte klocka processorn för att sedan få alla komponenter att paja. Därför lämnar jag det lite till er experter

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Nja, asså jag har ju läst runt. Men har inte moderkortet stor betydelse också? Vill inte klocka processorn för att sedan få alla komponenter att paja. Därför lämnar jag det lite till er experter

Du kommer inte paja din CPU, det är väldigt ovanligt om det ens händer om man inte rycker bort kylaren under 100% load. Har du koll på tempen och tar det i små steg så går det inte snett. Om du startar en tråd om överklockning så måste du våga testa också. Annars är alla tips från oss meningslösa. Ta hjälp av en polare som kan vara där med dig om du är osäker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Du kommer inte paja din CPU, det är väldigt ovanligt om det ens händer om man inte rycker bort kylaren under 100% load. Har du koll på tempen och tar det i små steg så går det inte snett. Om du startar en tråd om överklockning så måste du våga testa också. Annars är alla tips från oss meningslösa. Ta hjälp av en polare som kan vara där med dig om du är osäker.

Jo jag skall absolut testa, hittade denna http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=344940 och det står att jag kan multiplicera med 15x i bios för att få ut 3Ghz så skall testa detta nu

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Det är så olika för olika processorer hur de kan överklockas.
Att öka multiplikatorn ett par steg brukar fungera oftast men att ändra FPS'en påverkar mer i systemet.
Min gamla AMD FX-8150 har standard 3,6 GHz. Jag kör min nu på 4,5 GHz med boost till 4,8 GHz.
Detta är gjort utan andra förändringar såsom spänning eller fps höjningar. Normal temp 40 grader.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det är så olika för olika processorer hur de kan överklockas.
Att öka multiplikatorn ett par steg brukar fungera oftast men att ändra FPS'en påverkar mer i systemet.
Min gamla AMD FX-8150 har standard 3,6 GHz. Jag kör min nu på 4,5 GHz med boost till 4,8 GHz.
Detta är gjort utan andra förändringar såsom spänning eller fps höjningar. Normal temp 40 grader.

Okej jag förstår. Men vad kan gå fel om man försöker öka Ghz? Slutar det med paj dator eller paj processor. Hoppas du förstår min fråga, vill gärna inte paja något

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Det som händer är bara att datorn hänger sig i uppstarten eller i Windows.
Då får man starta om och justera i BIOS...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det som händer är bara att datorn hänger sig i uppstarten eller i Windows.
Då får man starta om och justera i BIOS...

Okej bra att veta . Testar AMD OverDrive just nu och skall tweaka upp processorn till 3,0Ghz, hur vet jag att programmet gör som det skall? Kan jag övervaka processorn och se att det verkligen är 3Ghz? Dum fråga från en ej så insatt person

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

AMD Overdrive klockar upp och sparar ändringarna allt eftersom datorn överlever eller startar om. Programmet ändrar även fps och vcc vilket jag ogillar... Så det är enklare att själv bara ändra multiplikatorn ett halvt steg i taget och provköra med Windows.

När du startar datorn visar starttexten bland annat klockningen.
Du ser det även i Kontrollpanelen - System.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Lite mer kräm får du nog allt av att överklocka CPUn men faktum kvarstår att det är en väldigt gammal plattform du sitter på.

Skulle rekommendera att kolla efter begagnade prylar t.ex en i5 2500K och sen moderkort och RAM till det.

EDIT: http://www.anandtech.com/bench/product/21?vs=288

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Okej bra att veta . Testar AMD OverDrive just nu och skall tweaka upp processorn till 3,0Ghz, hur vet jag att programmet gör som det skall? Kan jag övervaka processorn och se att det verkligen är 3Ghz? Dum fråga från en ej så insatt person

Snälla, använd helst inte AMD Overdrive.
Den överdriver som satan med volten vilket är allt annat än det du önskar.
Överklocka hellre själv, är du osäker så öka i mindre steg. Det märks när du kommer för högt, för då blir systemet instabilt med blå-kalle som följd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av matte56:

Lite mer kräm får du nog allt av att överklocka CPUn men faktum kvarstår att det är en väldigt gammal plattform du sitter på.

Skulle rekommendera att kolla efter begagnade prylar t.ex en i5 2500K och sen moderkort och RAM till det.

EDIT: http://www.anandtech.com/bench/product/21?vs=288

Mm jo jag skall uppgradera datorn allt eftersom.

Skrivet av Waxinator:

AMD Overdrive klockar upp och sparar ändringarna allt eftersom datorn överlever eller startar om. Programmet ändrar även fps och vcc vilket jag ogillar... Så det är enklare att själv bara ändra multiplikatorn ett halvt steg i taget och provköra med Windows.

När du startar datorn visar starttexten bland annat klockningen.
Du ser det även i Kontrollpanelen - System.

Okej tack då vet jag. När jag körde CPU-Z första gången utan klockning så visade den "multiplier 6,5 som gav core speed cirka 1300Mhz. Nu har jag klockat x13 som ger standarden 2600Mhz i core speed? Har ju en 2,6Ghz processor så förstår inte varför CPU-Z visade cirka 1300Mhz i core speed med 6.5x?

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Snälla, använd helst inte AMD Overdrive.
Den överdriver som satan med volten vilket är allt annat än det du önskar.
Överklocka hellre själv, är du osäker så öka i mindre steg. Det märks när du kommer för högt, för då blir systemet instabilt med blå-kalle som följd.
/Lifooz

Okej tack för tipset! *Tummen upp*

Off topic: Måste säga att jag är grymt nöjd med sweclockers och eran hjälp

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Skrivet av nickenjonny:

... Okej tack då vet jag. När jag körde CPU-Z första gången utan klockning så visade den "multiplier 6,5 som gav core speed cirka 1300Mhz. Nu har jag klockat x13 som ger standarden 2600Mhz i core speed? Har ju en 2,6Ghz processor så förstår inte varför CPU-Z visade cirka 1300Mhz i core speed med 6.5x?

Det beror troligen på att processorn klockade ned när den var overksam. (Cool'n'quiet).
Du måste låta processorn jobba lite för att den skall klocka upp från "Idle"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hade jag varit TS hade jag kollat vad jag hade för temps under max load innan jag börja överklocka
HWmonitor och prime95 brukar jag köra, jag vet inte hur bra dessa program fungerar ihop med AMD

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det beror troligen på att processorn klockade ned när den var overksam. (Cool'n'quiet).
Du måste låta processorn jobba lite för att den skall klocka upp från "Idle"

Aa okej! Så nu när jag klockade upp den till 2,6Ghz så gav den mig ingenting? haha, får öka stegvis och se vart jag hamnar. Vet att när jag testade multiplier x15 = 3Ghz så blev du bluescreen tillslut. Vilket gör mig lite besviken :/

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hade jag varit TS hade jag kollat vad jag hade för temps under max load innan jag börja överklocka
HWmonitor och prime95 brukar jag köra, jag vet inte hur bra dessa program fungerar ihop med AMD

Kollade phenom 9950 x4 Black edition som jag har och där står det max temp 61°C, vet inte om det är det du menar men ligger nu spelandes via hwmonitor på 55°C typ. Behöver förmodligen bättre kylning

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Som jag skrev innan så skiljer sig processorer mycket även inom samma familj.
De tillverkar en platta med processor chips, skär ut och monterar dem i separata kapslar.
Sedan testas de med olika klockningar och de bästa säljer de sedan dyrare med högre klockning specifikation.
De sämre och de med felaktiga kärnor säljs lite billigare som 3-kärniga i stället för som tänkta 4-kärniga.

Vissa äldre processorer började få problem redan under 65 grader. Nyare processorer klockar ned i stället vid övertemp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har klockat till 2,8Gzh, denna lilla ökning ger mig 5fps extra så ligger nu på 25-27 fps (från min vanliga 15-20fps)
Tempen på cpu core ligger på 58°C och vet inte hur stabil klocken är, vill ju gärna öka mer men tror jag behöver bättre kylning till datorn. Kul att det iaf funkar

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Skrivet av nickenjonny:

Har klockat till 2,8Gzh, denna lilla ökning ger mig 5fps extra så ligger nu på 25-27 fps (från min vanliga 15-20fps)
Tempen på cpu core ligger på 58°C och vet inte hur stabil klocken är, vill ju gärna öka mer men tror jag behöver bättre kylning till datorn. Kul att det iaf funkar

Detta vet jag av egen erfarenhet att ger nästan sjukt mer FPS http://steamcommunity.com/app/107410/discussions/14/558752451...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenjonny:

Har klockat till 2,8Gzh, denna lilla ökning ger mig 5fps extra så ligger nu på 25-27 fps (från min vanliga 15-20fps)
Tempen på cpu core ligger på 58°C och vet inte hur stabil klocken är, vill ju gärna öka mer men tror jag behöver bättre kylning till datorn. Kul att det iaf funkar

Jag skulle rekommendera denna kylare.
Mina argument är att jag har en polare som använt en sådan, till både AMD och Intel, och den kyler betydligt bättre än vad hans föregående Hyper 212 EVO gjorde.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Technorat:

Detta vet jag av egen erfarenhet att ger nästan sjukt mer FPS http://steamcommunity.com/app/107410/discussions/14/558752451...

Tror att dom har uppdaterat BP så det ger inget längre, testade förut idag och gav mig ingenting. Står även längre ner i länken att det är ett gammalt tips. Men kan lugnt säga att 22-27 fps e sjukt mycket mjukare än ynka 19fps

Edit: Det var inte detta tips jag läst. Skall testa detta

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle rekommendera denna kylare.
Mina argument är att jag har en polare som använt en sådan, till både AMD och Intel, och den kyler betydligt bättre än vad hans föregående Hyper 212 EVO gjorde.
/Lifooz

Härligt, små pengar ju även för en student !

Visa signatur

Computer Specs
GPU: Geforce GTX 580
CPU: AMD Phenom(tm) 9950 Quad-Core Processor (4CPUs), -2.6GHz
MEMORY: 6144MB
MOTHERBOARD: GA-MA780G-UD3H

Permalänk

Angående vattenkylare så får man inte vara känslig för brum från vattenpumpen !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA