Förstärkare + Teve = Inget ljud

Permalänk

Förstärkare + Teve = Inget ljud

Hej! Jag köpte en begagnad LG 50" Plasma, så hade jag tänkt koppla in min gamla förstärkare men jag får inget ljud.

Innan jag köpte denna 50tummare, så hade jag en 32" som jag kunde använda headphones uttaget i TVn med en RCA till 3.5mm.

Men det finns inget headphones uttag i den här TVn, endast scart och RCA, sen en optisk ljudingång.

Detta är Baksidan (google bild) : http://obrazki.elektroda.pl/8646310200_1329858080.jpg

Men jag tycker att jag borde kunna koppla via RCA + RCA hane i båda ändarna. Men de fungerar ändå inte..

Är så fruktansvärt dålig på sånt här, så uppskattar verkligen all hjälp jag kan få. Ser ju verkligen dumt ut att jag har en förstärkare och högtalare som står men utan användning..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det är ingångar. För att få ljud från tv'n så måste du använda optisk eller om någon av hdmi portarna stöder ARC.

Hur är bildkällan inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Scarten är ju märkt in och ut så den borde funka om du vill ha analogsignal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och den optiska är mest troligt en utgång och inte en ingång. Jag skulle lätt kört på optisk framför scart.

Sen fungerar säkert Scart till RCA bra vid en analog "antennkälla", men själv har jag haft mycket besvär med scart genom åren såsom störningar t ex.

EDIT: Och där fanns en bild också ja Optical out var det mycket riktigt ja.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Det är ingångar. För att få ljud från tv'n så måste du använda optisk eller om någon av hdmi portarna stöder ARC.

Hur är bildkällan inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill kunna använda förstärkaren som ljud när jag kollar på tv som vanligt. Har ingen Dvd eller liknande.

Skrivet av mrqaffe:

Scarten är ju märkt in och ut så den borde funka om du vill ha analogsignal.

Jag har provat alla möjliga saker. Jag har prova satt kabeln i förstärkaren där jag brukar ha den till datorn, men de fungerar inte. Har provat alla de andra och tryckt på varenda knapp på förstärkaren, men inget verkar fungera. Jag vill ju ha analogt ljud då jag inte har någon optisk kontakt på min gamla Technics förstärkare från 80-90 talet Vet inte heller om jag lär ändra någonting på TVn när har förstärkaren i. Har kollat på ljudinställningar men har inte sett något.

Skrivet av Gling:

Och den optiska är mest troligt en utgång och inte en ingång. Jag skulle lätt kört på optisk framför scart.

Sen fungerar säkert Scart till RCA bra vid en analog "antennkälla", men själv har jag haft mycket besvär med scart genom åren såsom störningar t ex.

EDIT: Och där fanns en bild också ja Optical out var det mycket riktigt ja.

Har tyvär inte optisk kontakt på min 20-30 år gamla förstärkare

Men jag har ju bara en kabel ja köpte på biltema (skitgrymt 29kr)

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Och jag satte den mellan förstärkaren och TVn i hopp om att de skulle fungera, men de gjorde det inte.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spritvit:

Jag vill kunna använda förstärkaren som ljud när jag kollar på tv som vanligt. Har ingen Dvd eller liknande.

Jag har provat alla möjliga saker. Jag har prova satt kabeln i förstärkaren där jag brukar ha den till datorn, men de fungerar inte. Har provat alla de andra och tryckt på varenda knapp på förstärkaren, men inget verkar fungera. Jag vill ju ha analogt ljud då jag inte har någon optisk kontakt på min gamla Technics förstärkare från 80-90 talet Vet inte heller om jag lär ändra någonting på TVn när har förstärkaren i. Har kollat på ljudinställningar men har inte sett något.

Har tyvär inte optisk kontakt på min 20-30 år gamla förstärkare

Men jag har ju bara en kabel ja köpte på biltema (skitgrymt 29kr)

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Och jag satte den mellan förstärkaren och TVn i hopp om att de skulle fungera, men de gjorde det inte.

Har du använt en scart med både in och ut eller vad menar du ? En som är kopplad så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du använt en scart med både in och ut eller vad menar du ? En som är kopplad så här
http://e-shop.ftelectronics.gr/wp-content/uploads/2014/11/sca...

Jag tror han har provat Component in RCAn, vilket är en ingång.

Som mrqaffe skriver så får du nog använda dig av scart anslutningarna.
En sån här borde väl fungera att plocka ljudet från:
http://www.lindy.co.uk/images/scart-adapter-s-video-composite-audio-p3433-1921_zoom.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte har optiska ingångar i förstärkaren så är det som mrqaffe säger, du måste använda scarten för att få ut analogt ljud. Med en scart adapter så kan du använda dina befintliga RCA kablar mellan tv´n och förstärkaren.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Edit: Danzle hann före

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du använt en scart med både in och ut eller vad menar du ? En som är kopplad så här
http://e-shop.ftelectronics.gr/wp-content/uploads/2014/11/sca...

Har inte provat en sån, endast kabeln från biltema jag länkade har jag provat.

Skrivet av Danzle:

Jag tror han har provat Component in RCAn, vilket är en ingång.

Som mrqaffe skriver så får du nog använda dig av scart anslutningarna.
En sån här borde väl fungera att plocka ljudet från:
http://www.lindy.co.uk/images/scart-adapter-s-video-composite-audio-p3433-1921_zoom.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en sån där vanlig scart dosa man kan sätta en gul, vit och röd i. Men ingen med sån där knapp på eller med en sån där s-video ingång.

För jag provade nyss med en vanlig scart dosa, och satte den röda och vita i. Sedan i förstärkaren, men de fungerade då inte :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Sitter där inte ett hörlursuttag på sidan av TVn?

Permalänk
Skrivet av maniac:

Om du inte har optiska ingångar i förstärkaren så är det som mrqaffe säger, du måste använda scarten för att få ut analogt ljud. Med en scart adapter så kan du använda dina befintliga RCA kablar mellan tv´n och förstärkaren.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Edit: Danzle hann före

Okej, men så de fungerar inte med en vanlig scart dosa? :/ För om de ska fungera med en sån där mojäng, så får ja väl ta och köpa mig en sådan!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Skrivet av spritvit:

Hej! Jag köpte en begagnad LG 50" Plasma, så hade jag tänkt koppla in min gamla förstärkare men jag får inget ljud.

Innan jag köpte denna 50tummare, så hade jag en 32" som jag kunde använda headphones uttaget i TVn med en RCA till 3.5mm.

Men det finns inget headphones uttag i den här TVn, endast scart och RCA, sen en optisk ljudingång.

Detta är Baksidan (google bild) : http://obrazki.elektroda.pl/8646310200_1329858080.jpg

Men jag tycker att jag borde kunna koppla via RCA + RCA hane i båda ändarna. Men de fungerar ändå inte..

Är så fruktansvärt dålig på sånt här, så uppskattar verkligen all hjälp jag kan få. Ser ju verkligen dumt ut att jag har en förstärkare och högtalare som står men utan användning..

På alla kontakter på din bild så står det 'in', du måste ju någon 'out' ifall det ska fungera. Det ser ju ut som att du har fler kontakter till höger, vad står det på dem? Och har du några fler kontakter?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av spritvit:

Okej, men så de fungerar inte med en vanlig scart dosa? :/ För om de ska fungera med en sån där mojäng, så får ja väl ta och köpa mig en sådan!

Du måste ha en scartsladd kopplad som Output eller ha en scart adapter med switch som den jag länkade så att du kan välja Output. Du vill ju ha "ut" ljudet från TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

På alla kontakter på din bild så står det 'in', du måste ju någon 'out' ifall det ska fungera. Det ser ju ut som att du har fler kontakter till höger, vad står det på dem? Och har du några fler kontakter?

Okej, men på den dära dosan på kjell.com fanns de ett reglage så man kan välja mellan in/out, ska jag då ha den på "out" så fungerar de?

http://imgur.com/29kiEow

Detta är kontakterna på sidan. Har provat dessa utan framgång.

Det står " Video (L)Mono-Audio(R) S-Video HDMI IN 3 USB-N"

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Sitter där inte ett hörlursuttag på sidan av TVn?

Det gör ju inte det. Jag har bara Audio in på den enda 3.5mm kontakten som finns. På min förra tv så fanns de headphones, där kunde man köra direkt med 3.5mm. Men de går ju inte nu, det som är det tråkiga.. :/

Skrivet av Danzle:

Du måste ha en scartsladd kopplad som Output eller ha en scart adapter med switch som den jag länkade så att du kan välja Output. Du vill ju ha "ut" ljudet från TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej men då köper jag en sådan adapter, sätter den på output och de skall fungera?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

"Teve". Haha, inte sett det på många år.

Men lycka till i alla fall!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spritvit:

För jag provade nyss med en vanlig scart dosa, och satte den röda och vita i. Sedan i förstärkaren, men de fungerade då inte :/

Kan du definiera vanlig ? Du måste ha en som ger ljudutgång via rca eller nått som är fullkopplat så du har både in och ut, jag misstänker att du provat nån adapter som är till för att koppla en spelkonsol till scart och de är inte fullkopplade utan de försöker spara in 10 öre på tillverkningskostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spritvit:

Okej, men så de fungerar inte med en vanlig scart dosa? :/ För om de ska fungera med en sån där mojäng, så får ja väl ta och köpa mig en sådan!

Som nämnts innan, se bara till att köpa en scart adapter som har omställare för in/ut, tex den från Kjell så ska det nog fungera

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Southman:

"Teve". Haha, inte sett det på många år.

Men lycka till i alla fall!

När jag skrev detta inlägg samt alla kommentarer, så hade ja inte sovit på runt 20-25h. Så de vart som de vart! Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Kan du definiera vanlig ? Du måste ha en som ger ljudutgång via rca eller nått som är fullkopplat så du har både in och ut, jag misstänker att du provat nån adapter som är till för att koppla en spelkonsol till scart och de är inte fullkopplade utan de försöker spara in 10 öre på tillverkningskostnaden.

Ja en vanlig som jag hade till mitt typ ps2, men då köper jag en med in/output på.

Skrivet av maniac:

Som nämnts innan, se bara till att köpa en scart adapter som har omställare för in/ut, tex den från Kjell så ska det nog fungera

Tack för hjälpen! Ska fixa en sådan sen, återkommer om de inte funkar

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.