Permalänk
Medlem

Processor från 1999

Hejsan.
Min flickväns far var här och lämnade över lite saker datorprylar från förr inom sitt yrke då han snart ska gå i pension.
Han lämnade över en sak som inte sett innan men efter lite googlande så hittade jag modell och så.
Det var denna
http://gyazo.com/04d745ceba189dad8c6e930f0493972d

Kan de va så de kan finnas något värde i denna? Kanske om nåt år?

Type CPU / Microprocessor
Market segment Desktop
Family Intel Celeron
CPU part number
BX80524P400128 is an OEM/tray microprocessor
Frequency ? 400 MHz
Bus speed ? 66 MHz
Clock multiplier ? 6
Package 370-pin Plastic Staggered Pin Grid Array
1.95" x 1.95" (4.95 cm x 4.95 cm)
Socket Socket 370 / PGA370
Introduction date 4-Jan-99
Price at introduction $158

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte att det är eller kommer vara något värde i den där. De enda är väl de som vill bygga en gammal dator för att köra gamla spel osv, men det brukar i så fall vara 486'or eller möjligtvis Pentium som är intressant.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En adapter från Slot 1 till PPGA 370, såna var länge sen man såg

Värdet är nog så nära noll man kan komma :).

/Erik

Permalänk
Medlem

Ser ut som en processor i sin slot till intel pentium 2, kan hända att några tidiga pentium III hade det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

En vän till mig sa att detta var en sorts processor platta för förr så var vissa så dåliga då kunde man använda denna...på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Troligen lätt att klocka till 600Mhz med 100Mhz buss.

Men den är inget kul att handla idag.
Den var billig och gick snabbt, med övrklockning, när den kom.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

En adapter från Slot 1 till PPGA 370, såna var länge sen man såg

Värdet är nog så nära noll man kan komma :).

Kanske någon som är sentimental som vill ha den? Minns ni när man kunde köra dubbla hårt klockade Celeron 300/300A i slot1-moderkort genom att modda adaptern? Det var tider det. http://download.milesburton.com/Libretto/www.fixup.net/tips/d...

Permalänk
Medlem

Du kanske hittar någon samlare men annars så kostar den inget förmodligen

Permalänk
Medlem

Hmm... Tror det var celeron 300A som var klockmästaren... inte 400 men kan ha fel. Tror inte det är den dock, för din verkar sitta på en Slot 1 till 370 adapter, sen en 370 socket CPU på den. 300A var nog en äkta slot1.

Om det är rätt CPU så kan du ha något som nostalgiker kanske är intresserade av, men vf den är värd vågar jag inte spekulera (troligen inte mycket, än) om det är rätt del.

Om det inte är "något unikt", så är det bara guldvärdet mer eller mindre

EDIT: hakro807 hittade nog den CPUn jag tänkte på över 100% överklock var najs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hakro807:

Kanske någon som är sentimental som vill ha den? Minns ni när man kunde köra dubbla hårt klockade Celeron 300/300A i slot1-moderkort genom att modda adaptern? Det var tider det. http://download.milesburton.com/Libretto/www.fixup.net/tips/d...

Åh, Tyan moderkort. Nostalgi. hade aldrig dubbla P2, men dubbla P3 på ett MSI moderkort samt dubbla Xeon (från P4 familjen) på ett ASUS moderkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ahh PPGA370....massiv procentuell overklockning Hade en celeron 800 som gick i 1200mhz och som fortfarande är igång hos morsan tror jag, fortfarande med samma OC.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kul med lite fart i min tråd! Vi får se..funderar på slänga ut den på tradera..men vad vågar man skriva i rubriken^^

Permalänk
Medlem

Om du hade haft en SLOT1-adapter som inte är böjd, så kunde den haft något litet värde.

I annat fall är det bara kuriosa. Har en P2-350 och en P3-500 stående i bokhyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... Tror det var celeron 300A som var klockmästaren...

Var det inte vanliga 300-modellen, den som saknade L2-cache, som var den riktigt grymma vad gäller överklockning? Eller minns jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Var det inte vanliga 300-modellen, den som saknade L2-cache, som var den riktigt grymma vad gäller överklockning? Eller minns jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det var celeron på 400mhz som var den magiska där man kunde uppnå 100% ökning

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Var det inte vanliga 300-modellen, den som saknade L2-cache, som var den riktigt grymma vad gäller överklockning? Eller minns jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BrottOchStraff:

Tror det var celeron på 400mhz som var den magiska där man kunde uppnå 100% ökning

Det var för länge sedan för att minnas, men det var kul tider det
Vet iaf att Intel gjorde bort sig lite där och överklockare fick nys om det. På den tiden så var ju 200-300Mhz snabbt, så 450Mhz var ju rejäl skillnad, och till billigare pris dessutom.