Windows 7 tillåter ej formatering av SSD

Permalänk
Medlem

Windows 7 tillåter ej formatering av SSD

Hej

jag var tvungen att ominstallera min operativsystem (Windows 7) och har stött på ett litet problem gällande formateringen av en av mina övriga diskar.

Jag kan formatera om samtliga övriga enheter i datorn men då jag försöker göra samma sak med den disk jag använder som lagring för mina spel får jag följande felmeddelande:

(OBS jag använder programmet diskpart)

Virtual Disk Service-fel:
Rensning tillåts inte på disken som innehåller den aktuella start-,
system-, växlingsfils-, kraschdumpfils- eller vilolägesfilsvolymen.

http://i.imgur.com/6NcKwZo.png

Min fråga är då varför detta felmeddelande visas. Innan mitt system krävde ominstallation användes som sagt denna disk ENDAST till att innehålla steam-filer. Den var aldrig kopplad till mitt operativsystemets filer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxzzen:

Hej

jag var tvungen att ominstallera min operativsystem (Windows 7) och har stött på ett litet problem gällande formateringen av en av mina övriga diskar.

Jag kan formatera om samtliga övriga enheter i datorn men då jag försöker göra samma sak med den disk jag använder som lagring för mina spel får jag följande felmeddelande:

(OBS jag använder programmet diskpart)

Virtual Disk Service-fel:
Rensning tillåts inte på disken som innehåller den aktuella start-,
system-, växlingsfils-, kraschdumpfils- eller vilolägesfilsvolymen.

http://i.imgur.com/6NcKwZo.png

Min fråga är då varför detta felmeddelande visas. Innan mitt system krävde ominstallation användes som sagt denna disk ENDAST till att innehålla steam-filer. Den var aldrig kopplad till mitt operativsystemets filer osv.

Det står ju i klartext varför du inte kan formatera den:
Rensning tillåts inte på disken som innehåller den aktuella start-, system-, växlingsfils-, kraschdumpfils- eller vilolägesfilsvolymen.

Om du ska formatera alla diskar du gör du det enklast med Windows skivan. Boota upp och formatera alla diskar. Stäng sedan av datorn och koppla ur ALLA diskar utom den SSD som du ska installera Windows på. Sedan bootar du igen på Windows skivan och installerar Windows. Efter det kan du kolla in dina öriga diskar och göra vad du vill med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det står ju i klartext varför du inte kan formatera den:
Rensning tillåts inte på disken som innehåller den aktuella start-, system-, växlingsfils-, kraschdumpfils- eller vilolägesfilsvolymen.

Om du ska formatera alla diskar du gör du det enklast med Windows skivan. Boota upp och formatera alla diskar. Stäng sedan av datorn och koppla ur ALLA diskar utom den SSD som du ska installera Windows på. Sedan bootar du igen på Windows skivan och installerar Windows. Efter det kan du kolla in dina öriga diskar och göra vad du vill med dom

Jo jag förstod det, dock inte varför (skulle varit tydligare).

Det är kul att windows verkar gilla att lägga dessa filer på närliggande diskar vid installation.. Gör det bara extra jobbigt för mig då jag gjort windows installationer väldigt många gånger (med flera diskar inkopplade vid tillfället) utan att stöta på detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxzzen:

Jo jag förstod det, dock inte varför (skulle varit tydligare).

Det är kul att windows verkar gilla att lägga dessa filer på närliggande diskar vid installation.. Gör det bara extra jobbigt för mig då jag gjort windows installationer väldigt många gånger (med flera diskar inkopplade vid tillfället) utan att stöta på detta problem.

Då har du lärt dig nu att aldrig har mer än bara Windows disken inkopplad när du gör det. Ser Windows 2 tomma enheter så kommer den att använda båda, en för Windows, en annan för system partitionen.

Du får samma felmeddelande om den gamla installationen innehöll dessa, då det nya inte "vågar ta bort dem".
Du kan använda 3:e part program att ta bort, men om de mot förmodan skulle vara aktiva, så kommer datorn sluta att boota.

Det kan dock i detta fallet vara allt från en gammal växlingsfil på befintlig partition till system partition som ligger kvar.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar ur disken du vill formattera och startar om utan den, vägrar window starta eller fungerar det som vanligt ?
Starta upp utan den disken, koppla sedan in den efter uppstart och testa då att formattera.
Altså använd dockningstation/externt hdd skal eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då har du lärt dig nu att aldrig har mer än bara Windows disken inkopplad när du gör det. Ser Windows 2 tomma enheter så kommer den att använda båda, en för Windows, en annan för system partitionen.

Nja ser windows 2 HELT tomma diskar dvs utan partitioner alls på kommer det faktiskt gå bra och allt ink boot partition hamnar på rätt disk.

Vad som aldrig går bra är när man haft Windows installerat på en HDD och sen lägger till en SSD och börjar installera Windows på denna, utan att koppla ur HDD då hamnar alltid system/ Boot på den gamla HDD, och går inte att formatera från befintlig Windows.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja ser windows 2 HELT tomma diskar dvs utan partitioner alls på kommer det faktiskt gå bra och allt ink boot partition hamnar på rätt disk.

Vad som aldrig går bra är när man haft Windows installerat på en HDD och sen lägger till en SSD och börjar installera Windows på denna, utan att koppla ur HDD då hamnar alltid system/ Boot på den gamla HDD, och går inte att formatera från befintlig Windows.

Har installerat med 2-3 tomma diskar flertalet gånger, och varenda gång så gör det som jag beskrev. Sen om du själv skapar partitionen så gör den kanske rätt, men detta problemet sker allt för ofta, därför är det bättre att köra med bara en disk. Eller så får du se till att ha 100% fylla diskar (partitionsmässigt) på de andra, då går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har installerat med 2-3 tomma diskar flertalet gånger, och varenda gång så gör det som jag beskrev. Sen om du själv skapar partitionen så gör den kanske rätt, men detta problemet sker allt för ofta, därför är det bättre att köra med bara en disk. Eller så får du se till att ha 100% fylla diskar (partitionsmässigt) på de andra, då går det.

Det där var märkligt, gjort samma sak och det har aldrig blivit bot på fel disk.

Men jag tror att det är mer saker som spelar in, tex hur HDD och SSD ansluts till kontrollern, dvs vilken SATA port man använder.
Sätter själv alltid den disk jag vill ha som system på den port som har lägsta numret, och om det finns fler än en kontroller tex om det finns en intel och en marvel/asmedia så alltid systemdisken på Intelkontrollern med lägsta numret på SATA porten.

Skulle tro att om diskarna är helt tomma och om HDD sitter där man egentligen skulle ha satt sin SSD, så hamnar boot på HDD.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300