Benq XL2430T eller Eizo Foris FG2421? Hjälp.

Permalänk
Medlem

Benq XL2430T eller Eizo Foris FG2421? Hjälp.

Uppdaterar tråden då jag nu tänker om och satsar på en ny 24"are istället:

För gaming 90%, kontor 10%, GTX760.

Vilken ska jag välja:
Benq XL2430T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2748335 eller
Eizo Foris FG2421 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Fy sjutton svar svårt allt blev. Total beslutsångest.

Nedan är gamla diskussioner

Många lovordar denna skärm, är den fortfarande bra trots att den börjar bli gammal? Ca 3000 kr nu.
Rekommenderas även av FlatpanelsHD.

Vill ha en skärm med bra flyt.

Tacksam för råd.

Mvh
Niklas

Nya uppkomna val
Permalänk

Benq 2430T
http://www.displaylag.com/benq-xl2430t-review-144hz-gaming-mo...
http://www.tomshardware.com/reviews/xl2430t-144hz-gaming-moni...

Jag har två ^^^ själv, och om du lägger ner lite tid på inställingar, så är den prima.
Gamingmode är som att använda profiler, tänk förenklat Powerstrip.

S-switch, tryck på en knapp för att snabbt switcha mellan 3 profiler.

AOC G2460PG
http://www.tomshardware.com/reviews/aoc-g2460pg-g-sync-monito...
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pqu/
G-synch!

Eizo Foris FG2421 Can be a hit, and miss.

More$$$:
Benq XL2420G
Benq XL2730T
Acer Predator XB270HU
Asus Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Under kategorin "more $$$" tycker jag inte man kan utelämna Acer xb270hu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Under kategorin "more $$$" tycker jag inte man kan utelämna Acer xb270hu.

True, and prolly:
Asus Swift PG278Q
In fact, done!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

True, and prolly:
Asus Swift PG278Q
In fact, done!

Varför ska man ha en TN-panel istället för IPS?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Glömde att meddela mitt graffekort som är ett GTX760 så det bör ju vara nåt som matchar det kortet kanske? Ja, det är inte nytt eller häftigt.
Har idag en Benq G2420HDBL som också börjar bli till åren.

Jag är inte i behov av det senaste och priset bör landa mellan 3-4-5000 kr. Men är det kanske så att det är bättre att satsa på en ny 24:a istället för en 27:a?

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Varför ska man ha en TN-panel istället för IPS?

Gaming.

Skrivet av Spyder69:

Glömde att meddela mitt graffekort som är ett GTX760 så det bör ju vara nåt som matchar det kortet kanske? Ja, det är inte nytt eller häftigt.
Har idag en Benq G2420HDBL som också börjar bli till åren.

Jag är inte i behov av det senaste och priset bör landa mellan 3-4-5000 kr. Men är det kanske så att det är bättre att satsa på en ny 24:a istället för en 27:a?

Depends, on what games you play. Twitch, or half fast FPS 24', RTS and games that benefits from increased screen space 27'. Bigger screens will force you to sit farther away from the screen, and sitting farther away will slow down your reactions

Citat:

Here's a paper on the link between perception and reaction time. The general theme in biology is that the greater number of neurons an animal has in series, the more latency that animal will have in that pathway. This can partially account for organisms which have tiny nervous systems and very quick reflexes. http://biology.stackexchange.com/questions/19918/what-limits-...

Try for yourself, sitting close and far away from the screen:
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Men skiljer det inte sig oerhört mycket i färgerna? Om man inte är en blodigt seriös CS-spelare så ska man väl satsa på IPS...? Om det nu har 144 hz också.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spyder69:

Uppdaterar tråden då jag nu tänker om och satsar på en ny 24"are istället:

För gaming 90%, kontor 10%, GTX760.

Vilken ska jag välja:
Benq XL2430T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2748335 eller
Eizo Foris FG2421 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Fy sjutton svar svårt allt blev. Total beslutsångest.

Nedan är gamla diskussioner

Många lovordar denna skärm, är den fortfarande bra trots att den börjar bli gammal? Ca 3000 kr nu.
Rekommenderas även av FlatpanelsHD.

Vill ha en skärm med bra flyt.

Tacksam för råd.

Mvh
Niklas

Benq 2430t kräver en massa pill på inställningarna för att få en bra bild som generellt passar de flesta spel. Jag gillade inte 2430t. För mkt inställningar. Jag fick inte till dem så jag blev nöjd. Blev retur och köp av asus swift, som jag inte gjort en ända inställning på. Bästa skärm jag haft!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tomshardware:

Our calibration changed the color gamut from 2.4dE to an excellent 1.15dE. It’s not an earth-shattering difference, but we could see it in real-world content. If you can’t do an instrumented adjustment, just use the Standard picture mode with Gamma 5 and you’ll have an almost-perfect image.

If you need to do color-critical work, the XL2430T can fill in nicely for a much more expensive pro display. The .34 percent deficiency we measured is not visible to the eye or even on the charts we use to calculate gamut volume.
http://www.tomshardware.com/reviews/xl2430t-144hz-gaming-moni...

I'll say this; I agree with Tomshardware, BUT it requires an effort. Straight out of the box you'll NOT like the monitor,
or its presets. IF you like tweaking, well, then it's a beast.

I'll give you an example: the color "timbre" changes @60 @100 @120 @144 (HZ).
I also noticed a difference with DP vs DVI. I'm not talking about the limited SRGB space (bug) either (DP related...).

Conclussion, yes it will rival an IPS (color-wise), and be better at gaming. BUT it's very user-unfriendly, and
it takes a lot of effort from the end-user for it to happen (hours...).

That said, once you're set, it's awesome.

Skrivet av Dave1080:

Men skiljer det inte sig oerhört mycket i färgerna? Om man inte är en blodigt seriös CS-spelare så ska man väl satsa på IPS...? Om det nu har 144 hz också.

Skrivet av makn:

Benq 2430t kräver en massa pill på inställningarna för att få en bra bild som generellt passar de flesta spel. Jag gillade inte 2430t. För mkt inställningar. Jag fick inte till dem så jag blev nöjd. Blev retur och köp av asus swift, som jag inte gjort en ända inställning på. Bästa skärm jag haft!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Men skiljer det inte sig oerhört mycket i färgerna? Om man inte är en blodigt seriös CS-spelare så ska man väl satsa på IPS...? Om det nu har 144 hz också.

144Hz, 1440p och G-sync. Försök hitta det hos en IPS-panel.

Permalänk
Medlem

Tack Lju$mörd4r3n för dina svar. Du verkar ha koll på läget när det gäller sånt här. Finns det rekommenderade inställningar nånstans för att uppnå bästa bild, enligt nån som kan? Annars känns det ju som en omöjlig uppgift. Vill ju inte lägga en vecka på detta direkt, det brukar sluta med att man ger upp som Makn gjorde.

Är förvånad av att det inte finns nyare skärmar än de som är ett par år gamla som rekommenderas, det måste ju finnas en enorm marknad här? Känns ju inte som en vill-ha-det-senaste marknad.

En 27:a är inte aktuell längre, det krävs högre upplösning isf, vilket i sig kräver ny hårdvara i maskinen för att palla med detta.

Är det nån som har erfarenhet av Eizon annars?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spyder69:

Tack Lju$mörd4r3n för dina svar. Du verkar ha koll på läget när det gäller sånt här. Finns det rekommenderade inställningar nånstans för att uppnå bästa bild, enligt nån som kan? Annars känns det ju som en omöjlig uppgift. Vill ju inte lägga en vecka på detta direkt, det brukar sluta med att man ger upp som Makn gjorde.

Är förvånad av att det inte finns nyare skärmar än de som är ett par år gamla som rekommenderas, det måste ju finnas en enorm marknad här? Känns ju inte som en vill-ha-det-senaste marknad.

En 27:a är inte aktuell längre, det krävs högre upplösning isf, vilket i sig kräver ny hårdvara i maskinen för att palla med detta.

Är det nån som har erfarenhet av Eizon annars?

Jag höll på ca 1 vecka, nån timme varje dag. Men det blev aldrig bra. Blev fan tokig :/

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag en Eizo Foris FG2421 på webhallen som hade lite kampanjpris just nu. Hoppas det blir bra.

Permalänk
Skrivet av Spyder69:

Tack Lju$mörd4r3n för dina svar. Du verkar ha koll på läget när det gäller sånt här. Finns det rekommenderade inställningar nånstans för att uppnå bästa bild, enligt nån som kan? Annars känns det ju som en omöjlig uppgift. Vill ju inte lägga en vecka på detta direkt, det brukar sluta med att man ger upp som Makn gjorde.

Är förvånad av att det inte finns nyare skärmar än de som är ett par år gamla som rekommenderas, det måste ju finnas en enorm marknad här? Känns ju inte som en vill-ha-det-senaste marknad.

En 27:a är inte aktuell längre, det krävs högre upplösning isf, vilket i sig kräver ny hårdvara i maskinen för att palla med detta.

Är det nån som har erfarenhet av Eizon annars?

I understand, and it annoyed me to no end as well. I might end up doing a guide on this forum, IF talking with Benq should prove futile. Benq is a longshot at best, BUT I figured I'll adress the issue at the source, to begin with. We'll see how it goes

Skrivet av Spyder69:

Nu beställde jag en Eizo Foris FG2421 på webhallen som hade lite kampanjpris just nu. Hoppas det blir bra.

Good screen, BUT with bad quality control. RMA it until you get a good one. Good luck and, let us know how it turns out.

Permalänk
Skrivet av Spyder69:

Nu beställde jag en Eizo Foris FG2421 på webhallen som hade lite kampanjpris just nu. Hoppas det blir bra.

Det blir nog bra! Har en själv och är mycket nöjd, endast en pixel som är defekt och den lyser grönt nästan allra längst upp till höger så inget jag stör mig på. Det är en bra skärm helt enkelt om man spelar FPS!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder69:

Uppdaterar tråden då jag nu tänker om och satsar på en ny 24"are istället:

För gaming 90%, kontor 10%, GTX760.

Vilken ska jag välja:
Benq XL2430T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2748335 eller
Eizo Foris FG2421 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Fy sjutton svar svårt allt blev. Total beslutsångest.

Nedan är gamla diskussioner

Många lovordar denna skärm, är den fortfarande bra trots att den börjar bli gammal? Ca 3000 kr nu.
Rekommenderas även av FlatpanelsHD.

Vill ha en skärm med bra flyt.

Tacksam för råd.

Mvh
Niklas

Skulle säga Eizon alla dagar i veckan pga VA-panel som har mycket skönare svärta, färger och betraktningsvinklar. samt att eizo's support är oerhört bra!

Edit: såg att du beställt eizon, bra val! återkom gärna med vad du tycker om skärmen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tack alla, för råd och tips. Ska försöka lämna rapport när den kommer. Om man kommer ihåg det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

144Hz, 1440p och G-sync. Försök hitta det hos en IPS-panel.

Acer xb270hu som jag länkade tidigare uppfyller alla de kraven. Kommer dock med en högre prislapp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

144Hz, 1440p och G-sync. Försök hitta det hos en IPS-panel.

Acer XB270HU?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

har också en Eizo FG2421 som jag nyligen skaffade. väldigt nöjd med skärmen, är inget proffs på FPS men det känns bra o spela på!

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Sådär, levererad och installerad.
Inget att klaga på än så länge, har kört många olika testprogram för att se om jag hittar nåt men det gör jag inte.
120 Hz och 240 hz, inget jag märker av än men det kommer säkert när jag gejmar lite framåt kvällen.

[EDIT] Den reflekterar lite mer än min gamla, hoppas det inte blir nåt man stör sig på. Min gamla Benq var nog rätt bra, men nytt är ju ändå roligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spyder69:

Sådär, levererad och installerad.
Inget att klaga på än så länge, har kört många olika testprogram för att se om jag hittar nåt men det gör jag inte.
120 Hz och 240 hz, inget jag märker av än men det kommer säkert när jag gejmar lite framåt kvällen.

[EDIT] Den reflekterar lite mer än min gamla, hoppas det inte blir nåt man stör sig på. Min gamla Benq var nog rätt bra, men nytt är ju ändå roligt.

Hej, hoppas du läser detta inom snar framtid då jag står i dagarna i valet inför ny skärm? Hur pass mycket skillnad är det mellan 120/144 hz mot dina 240hz? Är det dubbelt så snabbt? Borde jag köpa Eizon eller vänta någon månad tills IPS 144hz G-sync kommer? /Tobias

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Eizon arbetar i 120 Hz. Dess 240 Hz består av att den släcker ned lysdioderna och tvingar fram en kort uppdatering av svart, så kallad BFI, black frame insertion.

Motsvarande finns hos Benq-skärmar, men då kallas det för Blur Reduction och använder sig att släcka ned lysdioderna. BFI-metoden ska vara effektivare men jag har inte fått möjlighet att jämföra i praktiken.