Permalänk
Medlem

Hoppandes tempreratur med H110

Hej

Installerade nyligen en h110, visserligen med bara en utav två fläktar. Får däremot väldigt dåliga resultat, eller snarare udda. Temperaturen hoppar bokstavligen fån 35C idle till 75C på tiden av 1.5s. Någonting är ju mystiskt, ska jag om montera den? Använde bara kylpastan som redan var applicerad men det såg ut som väldigt lite. Har massor kylpasta liggandes här omkring så känns som om att testa byta skulle kunna vara värt det.

EDIT: Kanske bör tillägga att temperaturen går ner lika snappt som den går upp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av philipborg:

Hej

Installerade nyligen en h110, visserligen med bara en utav två fläktar. Får däremot väldigt dåliga resultat, eller snarare udda. Temperaturen hoppar bokstavligen fån 35C idle till 75C på tiden av 1.5s. Någonting är ju mystiskt, ska jag om montera den? Använde bara kylpastan som redan var applicerad men det såg ut som väldigt lite. Har massor kylpasta liggandes här omkring så känns som om att testa byta skulle kunna vara värt det.

EDIT: Kanske bör tillägga att temperaturen går ner lika snappt som den går upp.

Hej Philip,

Jag skulle rekommendera dig att dubbelkolla monteringen av kylaren, kolla så att du fått dit backplaten som den ska.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Philip,

Jag skulle rekommendera dig att dubbelkolla monteringen av kylaren, kolla så att du fått dit backplaten som den ska.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Kan dubbelkolla monteringen men har inbygd backplate iom x99 platformen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Varför kör du men en fläkt om man får fråga?
Hur ser dina värden ut i load?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Varför kör du men en fläkt om man får fråga?
Hur ser dina värden ut i load?

Kabeln till den andra fläkten var för kort så har bara inte köpt en förlängningsladd. Återkommer senare idag med exakta mätvärden vid belastning och idle.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Varför kör du men en fläkt om man får fråga?
Hur ser dina värden ut i load?

Här är en demonstration:

Är det att montera om eller?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är inte maximum heat testet väldigt artificiellt och speglar inte normalt datoranvändande? Vad får du för värde i "Blend"-testet?

Permalänk
Medlem

Prime95 ger inga riktiga temps längre utan är ofta bra mycket högre än vad de ska vara. Min 4670k låg på 80 grader där men har aldrig fått den över 50 när jag spelar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hej

Installerade nyligen en h110, visserligen med bara en utav två fläktar. Får däremot väldigt dåliga resultat, eller snarare udda. Temperaturen hoppar bokstavligen fån 35C idle till 75C på tiden av 1.5s. Någonting är ju mystiskt, ska jag om montera den? Använde bara kylpastan som redan var applicerad men det såg ut som väldigt lite. Har massor kylpasta liggandes här omkring så känns som om att testa byta skulle kunna vara värt det.

EDIT: Kanske bör tillägga att temperaturen går ner lika snappt som den går upp.

Att temperaturen skjuter i höjden är väl inte konstigt om du kör ett stresstest? Du max belastar processorn vilket avger mycket värme.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Är inte maximum heat testet väldigt artificiellt och speglar inte normalt datoranvändande? Vad får du för värde i "Blend"-testet?

67C hoppar den till, har ej testat längre belastning.

Skrivet av Pelegrino:

Prime95 ger inga riktiga temps längre utan är ofta bra mycket högre än vad de ska vara. Min 4670k låg på 80 grader där men har aldrig fått den över 50 när jag spelar.

Skrivet av AltUnderCtrl:

Att temperaturen skjuter i höjden är väl inte konstigt om du kör ett stresstest? Du max belastar processorn vilket avger mycket värme.

Så det är helt normala värden helt enkelt och ett dåligt test? Känns fortfarande som tempratur förändringarna är väldigt dramatiska, både upp och ner. Men det kanske är resultatet utav vattenkylning gentemot luft?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Så det är helt normala värden helt enkelt och ett dåligt test? Känns fortfarande som tempratur förändringarna är väldigt dramatiska, både upp och ner. Men det kanske är resultatet utav vattenkylning gentemot luft?

Testets syfte är att generera värme. Det gör det uppenbarligen, och är således inget dåligt test.
Tempkurvan har dessutom precis den form man förväntar sig. Jag ser inget konstigt här. Klocka vidare du.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av philipborg:

67C hoppar den till, har ej testat längre belastning.

Så det är helt normala värden helt enkelt och ett dåligt test? Känns fortfarande som tempratur förändringarna är väldigt dramatiska, både upp och ner. Men det kanske är resultatet utav vattenkylning gentemot luft?

Skulle inte säga att det är något konstigt med ett sånt test du kör.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Hej

Installerade nyligen en h110, visserligen med bara en utav två fläktar. Får däremot väldigt dåliga resultat, eller snarare udda. Temperaturen hoppar bokstavligen fån 35C idle till 75C på tiden av 1.5s. Någonting är ju mystiskt, ska jag om montera den? Använde bara kylpastan som redan var applicerad men det såg ut som väldigt lite. Har massor kylpasta liggandes här omkring så känns som om att testa byta skulle kunna vara värt det.

EDIT: Kanske bör tillägga att temperaturen går ner lika snappt som den går upp.

Konstigt att ingen har anmärkt detta men du ska alltid ta bort gammal kylpasta och göra rent(med tex kemisk ren bensin eller isopropan) på både kylare och processor. Eller kommer h110 med förapplicerad pasta på? Hade du gjort ren processorn innan isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Här är en demonstration:

https://www.youtube.com/watch?v=2ez7hzLThgQ&feature=youtu.be

Är det att montera om eller?

startar du ett stresstest så skjuter temperaturerna i taket. stoppar du stresstestet så sjunker dem kraftigt. jag ser inget problem alls i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Testets syfte är att generera värme. Det gör det uppenbarligen, och är således inget dåligt test.
Tempkurvan har dessutom precis den form man förväntar sig. Jag ser inget konstigt här. Klocka vidare du.

Skrivet av Corsair Johan:

Skulle inte säga att det är något konstigt med ett sånt test du kör.

Skrivet av versions:

startar du ett stresstest så skjuter temperaturerna i taket. stoppar du stresstestet så sjunker dem kraftigt. jag ser inget problem alls i videon.

Ok, var bara ovan med sådana kraftiga hopp. Troligen då jag inte har kört sådana extreme cpu tester tidigare. Är vanare vid att se förändringar som inte är riktigt lika dramatiska.

Skrivet av StuntmanMike:

Konstigt att ingen har anmärkt detta men du ska alltid ta bort gammal kylpasta och göra rent(med tex kemisk ren bensin eller isopropan) på både kylare och processor. Eller kommer h110 med förapplicerad pasta på? Hade du gjort ren processorn innan isåfall?

Självklart jag rengjorde det ordentligt, valde kemiskt ren bensin som jag hade från när jag bytte kylpastan på ett gammalt gtx 580. Samt ja, h110 kommer med förapplicerad kylpasta även om jag är tveksam till att det är nog för en så stor proccessor som LGA 2011(-3).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Konstigt att ingen har anmärkt detta men du ska alltid ta bort gammal kylpasta och göra rent(med tex kemisk ren bensin eller isopropan) på både kylare och processor. Eller kommer h110 med förapplicerad pasta på? Hade du gjort ren processorn innan isåfall?

Det är inte alls konstigt.

Då H110 kommer med för applicerad kylpasta (Som alla deras kylare gör)

Isopropanol (isopropan ? ) är ju att fördra istället för kemisk ren bensin.

Ren isopropanol 99.5 % finns att köpa på Kjell & Company för under 200Kr Om det är en sak som bör finnas i varje nörds hem, så är det isopropanol

Dels för att rengöra hårdvaran med 99.5 %

Och dels för att: 2/3 isopropanol och 1/3 destillerat vatten får rent alla glas, prova själv
Fönster, displayglas, objektiv, glasögon etc etc Det blir bara bäst

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]