Har Posten skadat SSD:n?

Permalänk

Har Posten skadat SSD:n?

Beställde en SSD från NetOnNet som levererades i ett tunt kuvert. Brevbäraren släppte ner kuvertet i brevinkastet med en ordentlig smäll i golvet (kanske 1,5 meter fallhöjd). Nu undrar jag om SSD:n kan ha tagit skada av smällen? Hade det varit en vanlig hårddisk hade jag nog skickat tillbaks den utan att öppna, men hur tålig är en SSD för fysiskt våld?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem

Om den har emblage så är det knappast någon större risk. Dom tål i teorin en hel del under en kort stund. Många G under några ms så. Men är den sönder så är det ju RMA oavset så.

Permalänk

Ok tack för infon! Den ligger ju i sin förpackning, men förpackningen är väldigt slimmad och knappast gjord för stötdämpning. Får väl hoppas på att den funkar bra sen när den ska användas då (SSD:n är till ett datorbygge som inte har alla komponenter än)...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem

Kuvert? Då är det ju ett sådant med bubblor på insidan. Din SSD är garanterat okej.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

På vilka dörrar sitter brevinkastet 150cm från golvet?

Permalänk

1,5 meter falhöjd? Hur högt brevinkast har ni xD. Men ont borde ssdn klarat sig, inget rörande i de så inte direkt något som kan gå sönder så. Kretskorten är väldigt stryktåliga.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

Jag tror garanterat disken har klarat sig.

Dock tror jag inte brevinkastet på dörren sitter 1,5m högt upp för det borde vara uppe vid hålet man tittar ut genom dörren

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Det här är vad en kingston klarar typ 20G
Vibrationstolerans 2.17 g @ 7-800 Hz (vid drift) / 20 g @ 10-2000 Hz (i vila)

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

SSD:s tål ganska många G och själv krashen sker ju knappast hårt mot hårt då retardationen(alltså tiden mellan att paketetbörjar sakta in från golvet tills att det är helt stilla. Dessutom väger ju grejerna ingenting så rörelseenergin blir ju inte överdrivet hög gentemot om man skulle tappa en mekaniskt som väger betydligt mycket mer.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

vi brukar sitta och slå och banka på SSDar i drift på jobb, ibland med verktyg, aldrig någon hittils som dött eller konstrat sig på grund utav disken.

kan ju tilläga att jag slår ganska hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

vi brukar sitta och slå och banka på SSDar i drift på jobb, ibland med verktyg, aldrig någon hittils som dött eller konstrat sig på grund utav disken.

kan ju tilläga att jag slår ganska hårt.

Varför i hela fridens namn gör ni det?

Permalänk

Hehehe, ok... jag funderade på att mäta avståndet till brevinkastet innan jag postade inlägget men bestämde mig för att det var överkurs och gick på en usel uppskattning istället.

Hursomhelst blev det en jäkla duns, så antingen ÄR brevinkastet 150cm upp, eller så tog brevbäraren sats från andra sidan farstun när han bombade ner brevet..

Det känns iaf skönt att höra att de brukar tåla hårda tag!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några off topic/meningslösa inlägg enligt §1.6.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

vi brukar sitta och slå och banka på SSDar i drift på jobb, ibland med verktyg, aldrig någon hittils som dött eller konstrat sig på grund utav disken.

kan ju tilläga att jag slår ganska hårt.

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

hahaha

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Det här är vad en kingston klarar typ 20G
Vibrationstolerans 2.17 g @ 7-800 Hz (vid drift) / 20 g @ 10-2000 Hz (i vila)

Klartext?

Permalänk
Medlem

Att du kan skicka iväg disken i en katapult och den kommer fortfarande att fungera.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=eULFf6F5Ri8 se 3:42
Nä troligen inte, SSD är jävligt tåliga, föreställ dej ett stort usb minne med tunt metalskal.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

Går ett USB-minne sönder om man tappar det från 150cm höjd? Går en SSD sönder om man tappar den från 150cm höjd?

Jag tror din SSD har klarat sig alldeles utmärkt. Dunsen du hörde kan nog ha varit själva brevinkastet också. I båda lägenheterna jag bott i senaste året så har det smällt riktigt rejält av själva brevinkastet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Cool Runnings:

Varför i hela fridens namn gör ni det?

Skrivet av Paddanx:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

Om man utvecklar utrustning t.ex. till militära ändamål så måste allting utsättas för otroliga fysiska påfrestningar innan man kan godkänna produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Varför i hela fridens namn gör ni det?

Skrivet av Paddanx:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

Kollar man vad som står under hans "Yrke" på profilen så verkar det helt OK.

Permalänk
Skrivet av J.son:

https://www.youtube.com/watch?v=eULFf6F5Ri8 se 3:42
Nä troligen inte, SSD är jävligt tåliga, föreställ dej ett stort usb minne med tunt metalskal.

ahhaha Den videon. Man har inte så mycket nytta av 2Gbit sek idag i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur som helst tror jag att din SSD inte har skadats. Har den det är det avsändaren som är ansvarig. En försändelse som skickas med posten ska vara i emballage som klarar fall från 1m höjd. Oavsett om det är paket eller brev. Att det smäller när man skickar in post i brevinkastet kan jag förstå. Fjädern som sitter i locket på inkastet är OFTAST allt för spänd.

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Varför i hela fridens namn gör ni det?

Skrivet av Paddanx:

Tror era driftavdelning behöver har mer vettigt att göra, eller färre anställda om ni har tid att banka skiten ur SSDer.

Skrivet av m4gnify:

Kollar man vad som står under hans "Yrke" på profilen så verkar det helt OK.

Skrivet av Laine:

Om man utvecklar utrustning t.ex. till militära ändamål så måste allting utsättas för otroliga fysiska påfrestningar innan man kan godkänna produkten.

som JaZid nämnde. vi slår och testar våra produkter för att kunna garantera att den inte klappar ihop för att man råkar slå till en dator i drift eller mer.

onT: du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hissmusikern:

Hehehe, ok... jag funderade på att mäta avståndet till brevinkastet innan jag postade inlägget men bestämde mig för att det var överkurs och gick på en usel uppskattning istället.

Hursomhelst blev det en jäkla duns, så antingen ÄR brevinkastet 150cm upp, eller så tog brevbäraren sats från andra sidan farstun när han bombade ner brevet..

Hahahaha asså ju mer du försöker förklara desto sjukare låter det, du uppskattar alltså inte höjden på brevinkastet utifrån ögonmått utan utifrån hur hög duns det blir när ett paket slår i marken? Har du någonsin sett det här omtalade brevinkastet eller kan han ha släppt den genom skorstenen?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Jag körde över min usb sticka med bilen och hittade den på parkeringen någon dag senare men det fungerade fint.

Förmodligen fungerar din ssd som den ska men är den trasig så har du väl garanti på den svårare än så är det väl inte