HGST klämmer in tio terabyte i hårddisk med Helioseal och SMR

Permalänk
Melding Plague

HGST klämmer in tio terabyte i hårddisk med Helioseal och SMR

Två nyckeltekniker används när HGST introducerar den första hårddisken med tio terabyte lagringsutrymme, men en mycket påtaglig nackdel begränsar användningsområdet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lär väl vara bra som Fraps disk kan ja tänka mig, då man bara skriver rakt av då och inte små skrivningar.

Permalänk
Medlem

Inte helt kasst ändå.
Det motsvarar att ha en blockstorlek på 256 MB och det är inte helt galet i vissa sammanhang.
Med HDFS är default blockstorleken 64 MB exempelvis.

En SSD för big data helt enkelt.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Perfekt för arkivering av semesterfilmerna. Bara priset blir rimligt nu också...

Permalänk

Undrar, blir inte läs hastigheten superb med tanke på densiteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Undrar, blir inte läs hastigheten superb med tanke på densiteten?

I teorin iaf, jo.
Och läshuvudet påverkas ju inte av nackdelen som skrivningen har, då läshuvudet är mindre.

Denna disken kommer inte bli kul när den är typ 75% full och fragmenterad dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Perfekt för arkivering av semesterfilmerna. Bara priset blir rimligt nu också...

Priset lär nog bli rätt högt, om man ser till vad de andra diskarna i deras He-serie kostar. Enterprise-klass är sällan billigt.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=hgst%20ultrastar%20he

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av matti4s:

Inte helt kasst ändå.
Det motsvarar att ha en blockstorlek på 256 MB och det är inte helt galet i vissa sammanhang.
Med HDFS är default blockstorleken 64 MB exempelvis.

En SSD för big data helt enkelt.

"SSD" är väl att ta i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Priset lär nog bli rätt högt, om man ser till vad de andra diskarna i deras He-serie kostar. Enterprise-klass är sällan billigt.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=hgst%20ultrastar%20he

Aaah, missade att det var Enterprise, hoppades på en konkurrent till Seagates 8TB variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Undrar, blir inte läs hastigheten superb med tanke på densiteten?

Jag tror inte det. Densiteten är hög eftersom spåren överlappar dvs radial densiteten är hög. Läshuvudet kan ändå bara läsa ett spår i taget och angular densiteten för det spåret är troligen lika hög som en vanliga disk. Läshastigheten begränsas av angular densiteten plus rotationshastigheten.

Permalänk

Ah, då var det inte lika roligt, trodde det var rätt linjärt med skalningen där. Man blir alltid besviken av hårddiskar;P

Permalänk
Medlem

Ja det är väl ett naturligt steg. Det vanligaste användningsområdet för Hårddiskar idag är väl just lagring, så skrivhastigheten är inte kritisk, men däremot lagringskapaciteten. Men frågan är vad det blir av klassiska hårddiskar när SSD's kommer upp i samma lagringskapacitet och liknande pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Köper hellre 2 WD red på 5 TB vardera. Ingen skillnad, bara priset.

Permalänk

Snacka om fint om den rasar:)

Att göra diskar med mer utrymme verkar inte lätt, bör ju öka lagringstätheten per skiva i stället eller göra dubbelslotts HDD (bygger den på höjden):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Lär väl vara bra som Fraps disk kan ja tänka mig, då man bara skriver rakt av då och inte små skrivningar.

i 720p kanske

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Köper hellre 2 WD red på 5 TB vardera. Ingen skillnad, bara priset.

fysiskt blir den en jävla skillnad

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Världens långsammaste OS disk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

fysiskt blir den en jävla skillnad

Ja den fysiska skillnaden är ju att där finns en extra hårddisk som man inte ser. Känns jobbigt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Alibaba123:

Ja den fysiska skillnaden är ju att där finns en extra hårddisk som man inte ser. Känns jobbigt.

Det blir jobbigt om du behöver några petabyte, då gör en halvering av antalet diskar stor skillnad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Lite OT men, Jag kommer ihåg att jag läste i Illustrerad Vetenskap för typ 6 år sedan om en "ny teknik" som baserades på att man la minnet som lutande pelare istället för rakt på, "Vilket kommer öka hårdiskkapaciteten med 100%" eller något.

Har något sådant kommit på marknaden än?

Detta är vad jag minns:

1. Varje magnetisk koboltlager utgör en bit, , emellan dessa lager ligger en icke-magnetisk koppar,

2. Läshuvudets elektromagnet bildar ett magnetfält,

3. Nanopelarens magnetfält har här motsatt riktning mot elektromagnetens. Detta ger ett lågt motstånd, så att det kan gå ström från hårdisken upp till STM-spetsen, biten registreras då som 0.

4. Nanopelarens magnetfält har här samma riiktning som elektromagneten, det ger ett högt motstånd, så att det inte kan gå ström från hårddisken upp till STM-spetsen, då registreras biten med 1.

Det vill säga: Lutande pelare ökar kapaciteten, kanske med 10 gånger dess originella storlek.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Ja den fysiska skillnaden är ju att där finns en extra hårddisk som man inte ser. Känns jobbigt.

Med logiken du förr så drar jag slutsatsen att du lika gärna kan köpa dig 20 500 GB diskar så länge de inte syns det vill säga

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Trams. Ska man vara så begränsad kan man lika gärna köra tape. Låter bättre på alla plan faktiskt, med tanke på att en så ovanlig produkt kommer bli dyr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Lite OT men, Jag kommer ihåg att jag läste i Illustrerad Vetenskap för typ 6 år sedan om en "ny teknik" som baserades på att man la minnet som lutande pelare istället för rakt på, "Vilket kommer öka hårdiskkapaciteten med 100%" eller något.

Har något sådant kommit på marknaden än?

Du tänker antagligen på Perpendicular recording, som har använts sedan 2006...

http://en.wikipedia.org/wiki/Perpendicular_recording

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det brukar vara svårt att täta så att helium inte läcker. Mycket svårare än vanlig luft. Jag skulle tro att det blir så som diskarna slutar fungera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Hmm.. Det brukar vara svårt att täta så att helium inte läcker. Mycket svårare än vanlig luft. Jag skulle tro att det blir så som diskarna slutar fungera.

Tänkte också på det. Helium har väll en tendens till att läcka. även om om hårddiskar ska vara extremt täta för att undvika trubbel lär jö detta vara ett problem

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Inaktiv

Jag är fundersam på vilken målgrupp som denna hårddisk riktar sig åt. För hårddiskar som man har för backup vill man ha beprövad teknik på och en hårrdisk innehållande helium känns ej som att den har bättre livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snacka om fint om den rasar:)

Att göra diskar med mer utrymme verkar inte lätt, bör ju öka lagringstätheten per skiva i stället eller göra dubbelslotts HDD (bygger den på höjden):)

Meh, i enterprise har man betydligt fler än 1 disk och man har tillräcklig redundans. Att diskar går sönder blir ingen ledsen över.

Nä, det vore fullkomligt idiotiskt eftersom det då är bättre att ha två diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hmm.. Det brukar vara svårt att täta så att helium inte läcker. Mycket svårare än vanlig luft. Jag skulle tro att det blir så som diskarna slutar fungera.

Min tanke också. Jag antar att det som skulle ske är att luftmotståndet ökar vilket innebär högre energianvändning och mer ljud. Vilket i slutändan ger mer vibrationer tills den börjar få bad blocks.

Permalänk
Medlem

Kul med större hårddiskar, men det verkar som att priset/GB stått stilla och stampat på >30 öre/GB i flera år nu, dvs samma priser som innan översvämningarna i Thailand hösten 2011. Med den sopiga kronkursen blir ju diskarna t.o.m. dyrare.

Skrivet av Findecanor:

Hmm.. Det brukar vara svårt att täta så att helium inte läcker. Mycket svårare än vanlig luft. Jag skulle tro att det blir så som diskarna slutar fungera.

Om det är tryckjämvikt så kan inte bara helium läcka ut utan vidare, eftersom det då skulle bli ett onaturligt undertryck. Luft måste då läcka in i utbyte mot helium, vilket är mycket svårare. Så det blir inte svårare att hålla heliumet på plats än att hålla ute luften.

Permalänk
Avstängd

Så den här disken är inte bra till server bruk?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815