Pågående klockning av Pentium G3258 Anniversary Edition

Permalänk
Medlem

Pågående klockning av Pentium G3258 Anniversary Edition

Hej!

Håller på att klocka ovanstående processor.

Resultaten för idag är 4,6GHz med 1,292V och håller mig under 65 grader i prime95.

Hur är resultaten tycker ni? Ska jag pusha för mer? Håller på och tweakar lite med CPU cache voltage nu som hjälpt en del.

Någon som vet vilken volt man ska hålla sig under för att inte sänka livslängden alltför mycket? Samt max temp?

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är allt under 1.3 volt bra och tempen är nice.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad jag har hört är allt under 1.3 volt bra och tempen är nice.

Känns som att sweetspoten för mitt chip är 4,5GHz med 1,243V. Kommer aldrig över 55 grader då.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej!

Håller på att klocka ovanstående processor.

Resultaten för idag är 4,6GHz med 1,292V och håller mig under 65 grader i prime95.

Hur är resultaten tycker ni? Ska jag pusha för mer? Håller på och tweakar lite med CPU cache voltage nu som hjälpt en del.

Någon som vet vilken volt man ska hålla sig under för att inte sänka livslängden alltför mycket? Samt max temp?

Tack på förhand!

Mvh
Kristoffer

Vad har du för moderkort? Jag har 2 G3258:or som jag tänkt klocka, den ena har jag testat lite på men jag har inget bra moderkort.. Och den andra kom på posten i onsdags så den har jag inte hunnit testa alls Men det verkar ganska bra för dig, vill minnas att jag inte fick 4,5GHz stabilt ända upp på 1,4 volt. För över 1,4 ville jag inte gå men det blev inte stabilt där heller så 1,37 eller något hade jag i 4,4GHz..

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Vad har du för moderkort? Jag har 2 G3258:or som jag tänkt klocka, den ena har jag testat lite på men jag har inget bra moderkort.. Och den andra kom på posten i onsdags så den har jag inte hunnit testa alls Men det verkar ganska bra för dig, vill minnas att jag inte fick 4,5GHz stabilt ända upp på 1,4 volt. För över 1,4 ville jag inte gå men det blev inte stabilt där heller så 1,37 eller något hade jag i 4,4GHz..

Asus Z97-Pro. Det är rätt mkt man måste tweaka i bios för att krama ur så mkt som möjligt ur processorn. Vilka inställningar pillade du med?

Skrivet av Trebsor:

Vad kör du för kylare?

Noctua NH-D14

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Asus Z97-Pro. Det är rätt mkt man måste tweaka i bios för att krama ur så mkt som möjligt ur processorn. Vilka inställningar pillade du med?

Noctua NH-D14

Jag körde bara multipel, volt och lite offset. Har svårt att hitta inställningarna på det moderkortet jag har för inget heter samma sak som i guiderna..

Permalänk
Medlem

försök klara 4,7ghz då, temperaturerna är ju låga vilket inte är så förvånande när du kyler en liten pentium med en d14. 1,35v ska du väl minst kunna köra i, säkert 1,4 också. då du har ett z97-pro så låter det som att det är mest för skojs skull ändå.

Permalänk
Medlem

Låter som ett ganska bra chip.
4,5 GHz hade kanske varit sweet-spot, men nu har du ju så pass kraftig kylning. Med den tempen hade iaf jag pushat vidare.
Åtminstone för att testa, ganska sannolikt att jag backat ett steg efter att ha hittat gränsen, men det är jag.

edit: versions hann visst före.. så.. det han sa, i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag körde bara multipel, volt och lite offset. Har svårt att hitta inställningarna på det moderkortet jag har för inget heter samma sak som i guiderna..

Vilket kör du?

Skrivet av versions:

försök klara 4,7ghz då, temperaturerna är ju låga vilket inte är så förvånande när du kyler en liten pentium med en d14. 1,35v ska du väl minst kunna köra i, säkert 1,4 också. då du har ett z97-pro så låter det som att det är mest för skojs skull ändå.

Jo men lite tråkigt att bränna chippet bara för att leka loss totalt Vad skulle du säga är en ok 24/7 volt som inte sliter alltför mkt?

Skrivet av lorgix:

Låter som ett ganska bra chip.
4,5 GHz hade kanske varit sweet-spot, men nu har du ju så pass kraftig kylning. Med den tempen hade iaf jag pushat vidare.
Åtminstone för att testa, ganska sannolikt att jag backat ett steg efter att ha hittat gränsen, men det är jag.

edit: versions hann visst före.. så.. det han sa, i princip

Lite sugen är jag, men ska först tweaka klart 4,5-4,6GHz så vet jag hur vilka inställningar som jag kan köra 24/7

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att du kan köra 4,7 med en temp och spänning som funkar tills du vill byta ut processorn.
Den större frågan är om du inte vill ge NH-D14 ett lite mer meningsfullt jobb under den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilket kör du?

Har ett MSI Z97i AC tror jag att det heter. Iaf ett mITX från MSI. Inget höjdarkort att klocka på men har tänkt att köpa ett bättre moderkort och en 4690K till min main rigg och klocka lite seriösare på det kortet.

Edit: MSI Z87I AC heter det visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Har ett MSI Z97i AC tror jag att det heter. Iaf ett mITX från MSI. Inget höjdarkort att klocka på men har tänkt att köpa ett bättre moderkort och en 4690K till min main rigg och klocka lite seriösare på det kortet.

PM:a mig din e-mail så kan jag skicka en bra startguide som en vän skrivit ner.

Denna sidan är också helt ok:

http://www.overclockersclub.com/guides/intel_pentium_g3258_oc...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

55-65 °C? Det är knappt varmare än i kylskåpet ju

Bränn på lite mer om du kan, jag har ett chip och väntar på moderkortet, allt under 85-90 °C och 1.4V fungerar fint för mig. Need More GHz!

(Chippet throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130°C)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

55-65 °C? Det är knappt varmare än i kylskåpet ju

Bränn på lite mer om du kan, jag har ett chip och väntar på moderkortet, allt under 85-90 °C och 1.4V fungerar fint för mig. Need More GHz!

Mm ska Ska bara tweaka klart "lagom-hastigheterna" först

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mm ska Ska bara tweaka klart "lagom-hastigheterna" först

Dela gärna med dig av vilken spänning som krävs för varje multipel, om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dela gärna med dig av vilken spänning som krävs för varje multipel, om du kan.

1,243V @ 4,5GHz har jag fått stabil än så länge.

1,292V @ 4,6GHz också.

Men tror att jag kan tweaka ner dem lite.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilket kör du?

Jo men lite tråkigt att bränna chippet bara för att leka loss totalt Vad skulle du säga är en ok 24/7 volt som inte sliter alltför mkt?

Lite sugen är jag, men ska först tweaka klart 4,5-4,6GHz så vet jag hur vilka inställningar som jag kan köra 24/7

skulle börja bli försiktig över 1,4v. det är inte så att processorn exploderar om du knappar in 1,43v heller, det är inga problem om man har kylning till det. hur mycket det påverkar livslängden vet jag inte men det är inte så att den dör inom en månad direkt och det är ju ändå bara en pentium. skulle i alla fall hålla mig en bra bit under 1,5v.

Skrivet av DavidtheDoom:

55-65 °C? Det är knappt varmare än i kylskåpet ju

Bränn på lite mer om du kan, jag har ett chip och väntar på moderkortet, allt under 85-90 °C och 1.4V fungerar fint för mig. Need More GHz!

(Chippet throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130°C)

ganska säker på att det är 100c för haswell och 105c för ivy/sandy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

(Chippet throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130°C)

Säker? Intel säger att max temp är 72c. Jag har dock ingen koll på hur de beter sig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säker? Intel säger att max temp är 72c. Jag har dock ingen koll på hur de beter sig.

B!

Jag tror att 72 gäller "case", medan dom högre siffrorna gäller "core". Beroende på kylning kan dom ligga ganska långt ifrån varandra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säker? Intel säger att max temp är 72c. Jag har dock ingen koll på hur de beter sig.

B!

Ja, helt säker.

Har varit över detta gång på gång på forumet.

  • TCase är max temp för hela paketet, LGAxxxx samt IHS får max vara 72 °C.

  • TJMax är temperatur på kärnorna för Throttling. När denna temperatur uppnås så kommer signalen #PROCHOT

  • #THERMTRIP stänger av datorn med omedelbar verkan, detta sker vid 130 °C på Intels senare generationer (Sandy och framåt Big Core) och 90 °C på AMDs AM3+, FM1 och framåt.

Vill du lära dig mer så har jag inlägg #2 i överklockningsguiden och har förklarat lite kring detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vill du lära dig mer så har jag inlägg #2 i överklockningsguiden och har förklarat lite kring detta.

Så intresserad var jag inte. Du täckte det mer än väl nog här, Tack så mycket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kunde ej låta bli att köpa mig en sådan sist de fanns på Netonnet för 399 kr.

Har hittills inte haft tid att klocka och testa den enligt konstens alla regler utan bara gjort det på en höft och fått följande resultat:

Sweetspoten är 4,7 Ghz med vcore på 1,27. Max 73 grader i Prime 95 v28.5 med en sketen CM TX3. Stabilt i allt verkar det som.

Vid 4,8 Ghz blir den spänningsgirig och behöver matas med runt 1,36 V för att få den stabil. Temp runt 83 grader.

2 Haswell-kärnor på 4,7 Ghz för 400 spänn känns helt okej.

To be continued...

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Kunde ej låta bli att köpa mig en sådan sist de fanns på Netonnet för 399 kr.

Har hittills inte haft tid att klocka och testa den enligt konstens alla regler utan bara gjort det på en höft och fått följande resultat:

Sweetspoten är 4,7 Ghz med vcore på 1,27. Max 73 grader i Prime 95 v28.5 med en sketen CM TX3. Stabilt i allt verkar det som.

Vid 4,8 Ghz blir den spänningsgirig och behöver matas med runt 1,36 V för att få den stabil. Temp runt 83 grader.

2 Haswell-kärnor på 4,7 Ghz för 400 spänn känns helt okej.

To be continued...

Bättre kylning och lite mer volt lär du nog nå 5Ghz

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Bättre kylning och lite mer volt lär du nog nå 5Ghz

Kylningen är ju inte problemet. Har en uppsjö av olika cpu-kylare i alla prestandaklasser liggandes här hemma men vill inte gärna volta ihjäl stackaren. Har blivit lite småförälskad i min tappra ettriga pentium ju

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCannot:

Kylningen är ju inte problemet. Har en uppsjö av olika cpu-kylare i alla prestandaklasser liggandes här hemma men vill inte gärna volta ihjäl stackaren. Har blivit lite småförälskad i min tappra ettriga pentium ju

Hehe, det är en ettrig liten sak

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S