fläktarna ger ifrån sig ett tickande ljud

Permalänk

fläktarna ger ifrån sig ett tickande ljud

Hej
Dem två medföljande fläktarna i Fractal design R4(Silent series R2 140mm?) ger ifrån sig ett irriterande tickande ljud oavsett varvtal. Vid 7V så hörs det inte mycket men tillräckligt för att det ska bli irriterande när det är tyst i rummet. Så ni som har använder er av samma chassi och fläktar, har ni samma problem? Finns det någon lösning på det eller får man köpa nya fläktar? Tips på andra tysta fläktar vore nice.
Här är ett klipp från någon som lider av samma problem: https://www.youtube.com/watch?v=25FeFPvJ8_s

Även Cpu fläkten Hyper 212 EVO tickar lite grann fast mycket lägre hörs inte på samma sätt som silent series fläktarna. Är det normalt?

Permalänk
Medlem

är du helt säker på att det är fläktarna? Hårddiskar brukar kunna ticka,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem

Varifrån får du strömmen till dem, en fläktkontroller eller direkt från nätdelen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

är du helt säker på att det är fläktarna? Hårddiskar brukar kunna ticka,

Japp, helt säker. Min hårddisk vibrerar också men den är helt avstängd eftersom jag även irriterat mig på det ljudet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varifrån får du strömmen till dem, en fläktkontroller eller direkt från nätdelen?

Vet inte, hur tar jag reda på det?

Permalänk

Jag har även coil whine på mitt nätagg, kan det påverka?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att fläktarna inte slår i någonting lite lätt? Om du stänger av datorn och snurrar dem för hand så borde du känna om de tar i någonstans.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yeahyouknow:

Vet inte, hur tar jag reda på det?

Man tittar var man kopplat in dem. PWM kan påverka hur motorerna låter för det kan ge momentpulser som gör att vingarna hamnar i resonans och ljudet hörs tydligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Är du säker på att fläktarna inte slår i någonting lite lätt? Om du stänger av datorn och snurrar dem för hand så borde du känna om de tar i någonstans.

Jag är tämligen säker på att det inte slår i något alls då jag testat det flera gånger nu. Även snabbt stoppat fläkten när datorn är igång med fingret och då försvinner ljudet och så fort den börjar jobba igen återfinns det irriterande missljudet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man tittar var man kopplat in dem. PWM kan påverka hur motorerna låter för det kan ge momentpulser som gör att vingarna hamnar i resonans och ljudet hörs tydligare.

Kollade upp det. Dem är kopplade till fläktkontrollen sedan vidare till nätdelen.

Permalänk

Här är ett annars ett klipp som bevisar ganska tydligt hur det låter om mina fläktar: https://www.youtube.com/watch?v=_yCzDAJVfTc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yeahyouknow:

Kollade upp det. Dem är kopplade till fläktkontrollen sedan vidare till nätdelen.

Och du vet hur kontrollern reglerar spänningen ? Annars bör du koppla förbi den och mata direkt från nätdelen eller något som ger ren dc och inte pulståg ut och höra om det påverkar, fläktarna kan alltså skapa oljud om de inte får dc utan pulserande dc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och du vet hur kontrollern reglerar spänningen ? Annars bör du koppla förbi den och mata direkt från nätdelen eller något som ger ren dc och inte pulståg ut och höra om det påverkar, fläktarna kan alltså skapa oljud om de inte får dc utan pulserande dc.

Får ta och kolla på det och testa mig fram och se vart det leder. Fläkten där fram är varken fäst med skruvar eller plastfästen vilket jag heller inte fått med. Vet ej om det kan påverka, troligen inte. Får återkomma.

Permalänk
Medlem

Testat om ljudet försvinner vid olika vinklar? Jag har varit med om fractalfläktar som "tickar" i takt med varvtalet. Troligtvis något vajs med lagret var det för mig. Testa att mata dem med ren DC som sagts, fungerar inte det, reklamera/köp nya.

Permalänk
Medlem

Samma med mina i mitt R4
Mina sitter i en fläktkontroller också en Fractal Design Adjust 108
Ska testa förslagen i tråden jag med

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.