Permalänk
Medlem

Kommer mitt modermodem brinna?

Hej!

Jag bygger ihop en liten mini-ITX burk med en extern PSU. Istället för tjocka 24-pin kabeln är det ett litet kort som jag trycker ner i honan på moderkortet, och det är farligt nära minnena. Se bild nedan.

Det är två runda prylar där på kortet som trycker emot kylflänsen på minnet. Min fråga är helt enkelt, kommer det här brinna eller kan jag starta datorn?

Om det här leder ström in i minnet... hur kan jag isolera på ett bra sätt?

Tack!

Permalänk
Medlem

toppen på kondensatorerna ska inte leda ström, gör de det är nått seriöst fel. De blir däremot ofta mycket varma. vilket inte är bra för minnena.

Du kan lösa det med en 24pin förlängnings sladd emellan, tex: http://www.inet.se/produkt/8900013/forlangning-atx-24-pins-0-...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Ja, minnena behöver inte brinna för att det ska vara skadligt! Håller med om förlängningssladden.

Permalänk

Beror på konstruktionen men höljet kan vara jordat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Ah det är kondensatorer! Ok men då ska jag fixa en förlängningskabel, undrar om jag inte har en någonstans till och med. Självklar idé som jag dock aldrig hade kommit på själv!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Ah det är kondensatorer! Ok men då ska jag fixa en förlängningskabel, undrar om jag inte har en någonstans till och med. Självklar idé som jag dock aldrig hade kommit på själv!
Tack!

Ingen som helst fara att köra så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Hej!

Jag bygger ihop en liten mini-ITX burk med en extern PSU. Istället för tjocka 24-pin kabeln är det ett litet kort som jag trycker ner i honan på moderkortet, och det är farligt nära minnena. Se bild nedan.

Det är två runda prylar där på kortet som trycker emot kylflänsen på minnet. Min fråga är helt enkelt, kommer det här brinna eller kan jag starta datorn?

Om det här leder ström in i minnet... hur kan jag isolera på ett bra sätt?

Tack!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/24914997/20150312_201758_...

Ingen som helst fara att köra så som du har det nu.