Permalänk
Medlem

Musikanläggning?

hej
Ska flytta hemifrån till hösten för att plugga. Börjar kolla lite på billiga musikanläggningar som skulle passa mig.

Först och främst söker jag något så billigt som möjligt men det är viktigt att det är relativt bra ljud på högtalarna och att man kan ha relativt hög volym och att basen hänger med.

Det skulle vara väldigt skönt om jag sklle kunna styra högtalarnas musik från mobilen trådlöst och självklart från datorn också. Vill tex. kunna spela upp ifrån spotify ifrån mobilen och kanske ifrån youtube osv.

Det ultimata skulle vara om jag även skulle kunna ha musik i hela lägenheten. alltså typ en/två hötgatalre i varje rum som spelar samma låt i alla. men då skulle det bli jobbigt om jag vill att det ska spelas i endast vardagsrummet men inget annat rum. En lösning på det skulle vara bra!

pris? Så lågt som möjligt! Handlar det om stora summar så får jag skippa detta

Permalänk
Medlem

*Flytta hemifrån, ska bli student, söker musikanläggning.

alltså, du är medveten om att du kommer bli fullständigt hatad av dina korridorspolare om du väljer en anläggning större än säg en boomblaster/blockrocker?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tack för en bra beskrivning av vad du vill uppnå!
Är "hela lägenheten" fler än två rum? Går det att på ett acceptabelt sätt dra sladdar för ett extra högtalarpar från två eller färre platser?
Det verkar som om möjlighet att spela ljud från olika källor samtidigt i olika delar av lägenheten inte är ett krav?
Finns det några andra källor (skivspelare, TV) du vill ansluta?
Är det ett krav att både kunna strömma musik från mobilen och använda mobilen för att styra en annan musikspelare?

Permalänk
Medlem

´

Skrivet av ksw:

*Flytta hemifrån, ska bli student, söker musikanläggning.

alltså, du är medveten om att du kommer bli fullständigt hatad av dina korridorspolare om du väljer en anläggning större än säg en boomblaster/blockrocker?

inte för att det hör hit. men ska inte bo i korridor.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Tack för en bra beskrivning av vad du vill uppnå!
Är "hela lägenheten" fler än två rum? Går det att på ett acceptabelt sätt dra sladdar för ett extra högtalarpar från två eller färre platser?
Det verkar som om möjlighet att spela ljud från olika källor samtidigt i olika delar av lägenheten inte är ett krav?
Finns det några andra källor (skivspelare, TV) du vill ansluta?
Är det ett krav att både kunna strömma musik från mobilen och använda mobilen för att styra en annan musikspelare?

Lägenheten kommer max vara 3 rum alltså kök vardagrum sovrum. Minst 2 rum.
Undviker helst sladdar men kommer kunna dra sladdar iaf till 2 högtalarpar.
Precis behöver inte kunna spela upp från flera källor samtidigt.
Vill ha TVn och datorn anslutna. Skulle vara trevligt om man även kunde ansluta en vinylspelare men antar att det kostar för mycket för mig.

vad menar du med "Är det ett krav att både kunna strömma musik från mobilen och använda mobilen för att styra en annan musikspelare?" Vill trådlöst kunna streama musik ifrån mobilen till högtalarna samtidigt som jag använder mobilen till annat obv.

Permalänk
Skrivet av sexlaxar:

vad menar du med "Är det ett krav att både kunna strömma musik från mobilen och använda mobilen för att styra en annan musikspelare?"

Jag tänkte att du kunde ha en mojäng i hemmet som kan spela Spotify (och andra musiktjänster, kanske till och med YouTube) samt musik som finns lagrad lokalt i mojängen eller i nätverket.* Om alla musiktjänster och alla musikfiler finns tillgängliga i hemmet faller behovet av att kunna spela upp från mobilen bort litegrann (och man slipper störas under musiklyssning om någon skulle ringa/messa). Om mobilen är ditt huvudsakliga lagringsställe för musik gäller det motsatta; då kanske bara stöd för streaming från mobilen behövs.

Hur ser viljan/möjligheterna att köpa begagnat ut?

* Jag förutsätter att du kommer att ha ett litet trådlöst nätverk, i alla fall. Kanske en router/accesspunkt med möjlighet att ansluta och dela ut en USB-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

*Flytta hemifrån, ska bli student, söker musikanläggning.

alltså, du är medveten om att du kommer bli fullständigt hatad av dina korridorspolare om du väljer en anläggning större än säg en boomblaster/blockrocker?

Det går att spela måttligt högt, korridorer brukar även bara duktigt isolerade för att motverka sådant. Om inte så kommer det inte vara något mot hur det är från andra korridorer på helgerna ändå

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tänkte att du kunde ha en mojäng i hemmet som kan spela Spotify (och andra musiktjänster, kanske till och med YouTube) samt musik som finns lagrad lokalt i mojängen eller i nätverket.* Om alla musiktjänster och alla musikfiler finns tillgängliga i hemmet faller behovet av att kunna spela upp från mobilen bort litegrann (och man slipper störas under musiklyssning om någon skulle ringa/messa). Om mobilen är ditt huvudsakliga lagringsställe för musik gäller det motsatta; då kanske bara stöd för streaming från mobilen behövs.

Hur ser viljan/möjligheterna att köpa begagnat ut?

* Jag förutsätter att du kommer att ha ett litet trådlöst nätverk, i alla fall. Kanske en router/accesspunkt med möjlighet att ansluta och dela ut en USB-disk.

när du säger det så behöver jag inte streama det från mobilen, tänket helt fel. Använder mestadels spotify (och youtube). Spotify på PCn kan man ju fjärrstyra från mobilen om jag nu skulle vilja det.

Så..jag behöver egentligen endast ha TVn och laptopen+stationära kopplade till högtalarna...Och vinylspealren men det är något jag köper till i efterhand..

Jag kmr ha en vanlig helig router från ISPn. är inte så haj på såntdär dock.

men vill fortfarande välja vilken/vilka högtalare jag vill ska vara på. Om jag tex kollar film så vill jag ju inte att ljudet ska komma ifrån högtalarna i köket.
Kommer jag vara tvungen att stänga av/på manuellt på baksidan av högtalarna?

EDIT:
Skulle kunna köpa begangnat men helst inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

´

inte för att det hör hit. men ska inte bo i korridor.

Lägenheten kommer max vara 3 rum alltså kök vardagrum sovrum. Minst 2 rum.
Undviker helst sladdar men kommer kunna dra sladdar iaf till 2 högtalarpar.
Precis behöver inte kunna spela upp från flera källor samtidigt.
Vill ha TVn och datorn anslutna. Skulle vara trevligt om man även kunde ansluta en vinylspelare men antar att det kostar för mycket för mig.

vad menar du med "Är det ett krav att både kunna strömma musik från mobilen och använda mobilen för att styra en annan musikspelare?" Vill trådlöst kunna streama musik ifrån mobilen till högtalarna samtidigt som jag använder mobilen till annat obv.

Ah, nevermind isf.

Det som brukas rekommenderas när man handlar på en budget är Philips SW700M eller 750M, men de är uteslutande för spotify connect. okänt för mig personligen om det går att använda spotify connect som en uppspelningsenhet i windows/osx. ska tydligen finnas men är oklart.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

*Flytta hemifrån, ska bli student, söker musikanläggning.

alltså, du är medveten om att du kommer bli fullständigt hatad av dina korridorspolare om du väljer en anläggning större än säg en boomblaster/blockrocker?

Haha va? Här lever folk rövare konstant, bor man i korridor får man väl skylla sig själv. Det är inget hus man bor i.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vad ligger din budget på?

Permalänk
Medlem

kommer man nånstans på 500-1000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

kommer man nånstans på 500-1000kr?

Nej, du kikar på saker som landar runt 1500kr som billigast, per högtalare (och rum då).

du får lösa det som man gjorde förr i tiden, med en förstärkare, samt en högtalare per rum. se bara till att alla högtalarkablar är lika långa (pga voltfall, dvs att volymen blir drastiskt olika annars). billiga hifi-förstärkare och små högtalare borde gå att komma över för det priset.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

kommer man nånstans på 500-1000kr?

Om du lyckas inhandla allt begagnat kan du väl landa på 2-3000:- kanske.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av ksw:

se bara till att alla högtalarkablar är lika långa (pga voltfall, dvs att volymen blir drastiskt olika annars).

Varför får inte volymen mellan olika högtalarpar vara olika, då?

Dessutom: Med 2,5 mm^2 högtalarkabel, 4 ohms last och en längdskillnad på 30 meter: 0,82 dB. En lika drastisk skillnad kan uppnås genom att minska avståndet från huvudet till högtalarna från 3 meter till 2,75 meter.
Kanalobalansen för en bättre sortens stereopotentiometer, t ex, ligger på 3 dB. Det blir bökigt att få bort alla "drastiska" skillnader...

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Varför får inte volymen mellan olika högtalarpar vara olika, då?

Dessutom: Med 2,5 mm^2 högtalarkabel, 4 ohms last och en längdskillnad på 30 meter: 0,82 dB. En lika drastisk skillnad kan uppnås genom att minska avståndet från huvudet till högtalarna från 3 meter till 2,75 meter.
Kanalobalansen för en bättre sortens stereopotentiometer, t ex, ligger på 3 dB. Det blir bökigt att få bort alla "drastiska" skillnader...

Det som händer är att du får en ojämnhet mellan kanalerna, det påverkar dels ljudet och vad jag har fått lära mig så är det inte bra för förstärkaren heller.

Oavsett avstånd till högtalare så ska kablarna vara lika långa eller så får man använda ett motstånd. Bunta ihop kablarna bakom förstärkaren eller högtalaren om de blir för långa till den ena?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det som händer är att du får en ojämnhet mellan kanalerna,

Ja, på 0,82dB. Vilket motsvarar att man sitter 25 cm närmre den ena högtalaren än den andra. Även om man tycker att det är ett problem som bäst åtgärdas med långa högtalarkablar (och inte med förstärkarens balanskontroll) borde det ju räcka att kablarna till varje högtalarpar är lika långa, inte att alla högtalarkablar är det.

Citat:

och vad jag har fått lära mig så är det inte bra för förstärkaren heller.

Källkritik är en döende konstform. Sparka din fysiklärare från mig.
Tänk! I mitt extrema exempel medför trettio meter extra högtalarkabel en extra resistans på 0,39 ohm. Om en sådan skillnad skulle vara ett problem för förstärkaren skulle det inte gå att använda högtalare överhuvudtaget, vars impedanskurva normalt innehåller skillnader som är hundra gånger så stora.

Citat:

Oavsett avstånd till högtalare så ska kablarna vara lika långa eller så får man använda ett motstånd.

Bull.

Citat:

Bunta ihop kablarna bakom förstärkaren eller högtalaren om de blir för långa till den ena?

Eller skit i det och anpassa längden så att kabeldragning kan göras så snyggt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ja, på 0,82dB. Vilket motsvarar att man sitter 25 cm närmre den ena högtalaren än den andra. Även om man tycker att det är ett problem som bäst åtgärdas med långa högtalarkablar (och inte med förstärkarens balanskontroll) borde det ju räcka att kablarna till varje högtalarpar är lika långa, inte att alla högtalarkablar är det.

Källkritik är en döende konstform. Sparka din fysiklärare från mig.
Tänk! I mitt extrema exempel medför trettio meter extra högtalarkabel en extra resistans på 0,39 ohm. Om en sådan skillnad skulle vara ett problem för förstärkaren skulle det inte gå att använda högtalare överhuvudtaget, vars impedanskurva normalt innehåller skillnader som är hundra gånger så stora.

Bull.

Eller skit i det och anpassa längden så att kabeldragning kan göras så snyggt som möjligt.

Jag kan inte rekommendera något som jag vet är sämre, men fine! Med din ton så får du göra som du vill! Trådlöst med batterier skulle jag rekommendera om "snygg kabeldragning" är vad du vill ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ja, på 0,82dB. Vilket motsvarar att man sitter 25 cm närmre den ena högtalaren än den andra. Även om man tycker att det är ett problem som bäst åtgärdas med långa högtalarkablar (och inte med förstärkarens balanskontroll) borde det ju räcka att kablarna till varje högtalarpar är lika långa, inte att alla högtalarkablar är det.

Källkritik är en döende konstform. Sparka din fysiklärare från mig.
Tänk! I mitt extrema exempel medför trettio meter extra högtalarkabel en extra resistans på 0,39 ohm. Om en sådan skillnad skulle vara ett problem för förstärkaren skulle det inte gå att använda högtalare överhuvudtaget, vars impedanskurva normalt innehåller skillnader som är hundra gånger så stora.

Bull.

Eller skit i det och anpassa längden så att kabeldragning kan göras så snyggt som möjligt.

Som att argumentera med en vägg, men ok, prova själv. ställ upp två högtalare på ett bord tillsammans med en förstärkare, nyttja en 4M till den vänstra och en 2m till den högra. kretslängden är då 4 respektive 8m, och du har en kanalobalans framför dig, som beroende på förstärkare, du kan ha problem med att hantera. enkel lösning: LIKA LÅNGA KABLAR; alternativ lösning: ANNAN FÖRSTÄRKARE.

om vi nu betraktar Op's fall, kommer han troligen inte ha mer än en högtalare per rum, så därav extra viktigt att inte ha utgångspunkten "volymen skiljer redan innan jag kopplar ihop allting".

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

ställ upp två högtalare på ett bord tillsammans med en förstärkare, nyttja en 4M till den vänstra och en 2m till den högra. kretslängden är då 4 respektive 8m,

OK. Jag antar 4-ohmshögtalare, och 0,75 kvadratmillimeters kopparkabel.

Citat:

och du har en kanalobalans framför dig,

Japp. Varje meter kabel har en resistans på 0,0168/0,75=0,0224 ohm.
Högtalarkabeln till den vänstra högtalaren har en resistans om 8 * 0,0224 = 0,1792 ohm.
Högtalarkabeln till den högra högtalaren har en resistans om 4 * 0,0224 = 0,0896 ohm.
Den vänstra förstärkarutgången ser en sammanlagd impedans om 0,1792 + 4 = 4,1792 ohm.
Den högra förstärkarutgången ser en sammanlagd impedans om 0,0896 + 4 = 4,0896 ohm.

Spänningsfallet mellan förstärkare och högtalare blir proportionerligt mot förhållandet mellan kretsens totala impedans och kabelns impedans.
Den vänstra kabeln kommer att orsaka ett spänningfall på 0,1792/4,1792 = 2,48%
Den högra kabeln kommer att orsaka ett spänningsfall på 0,0896/4,0896 = 2,19%

Spänningen till den vänstra högtalaren kommer att vara 2,48 - 2,19 = 0,29% lägre än till den högra. Lägre spänning ger även lägre ström genom högtalaren, vilket gör att effekten genom högtalaren minskar med kvadraten på skillnaden: 1,0029 * 1,0029 = 1,005808 = 0,58%
Vilket motsvarar 10*log10(1 - 0,05808)=0,025 dB.

Två komma fem hundradels decibel.
Andra skillnader mellan högtalarna, som tillverkningstoleranser, avstånd till lyssnare (-0,025dB är mindre än en centimeters skillnad vid ett lyssningsavstånd på 3 meter) kommer att dominera. Pengarna som sparas in genom att inte köpa onödigt lång kabel kan med säkerhet läggas på vettigare saker.