två basar dubbla 4ohm spolar, hur koppla??

Permalänk
Medlem

två basar dubbla 4ohm spolar, hur koppla??

Tjenatjena! Tänkte höra om det finns några tips om hur jag ska koppla in mina två basar till mitt slutsteg. Jag har två stycken basar som ligger på 400w rms styck, de har dubbla talspolar med 4ohm på vardera spole.
Mitt slutsteg är ett monoblock som lastar ut 500w rms vid 4ohm, 800w rms vid 2ohm och 1200w rms vid 1ohm.
Det jag då kommit fram till är att det bästa måste vara om jag får basarna så det skickas in 2Ohm i slutsteget, då det blir 800w rms tillsammans med basarna. Nu när jag har dubbla talspolar kan jag ju välja hur många ohm jag vill att steget känna av att basarna ger.

Då till min fråga. Någon kunnig som kan berätta hur jag ska koppla basarna och hur dom ska in i steget för att få bästa effekt och inte bränna någonting. monosteget har 2+ och 2- högtalar ingångar.

Här är lite länkar till grejerna jag har, och ett exempel på inkoppling med dubbla talspolar. Jättejätte tacksam för svar!

Slutsteget: http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=9032
Basarna:http://www.earthquakesound.eu/…/tnt-subwoofe…/tnt-12dvc.aspx
Inkoppling ex: http://www.docentdecibel.se/…/basarna-naer-de-h…/prod_8.html

Permalänk
Medlem

Passiva högtalare har inte effekt, de har effekttålighet.

Dina basar tål alltså en effekt på 400W RMS från förstärkaren och all försärkareffekt över detta kan skada elementen. Om du bränner något så är det talspolarna i högtalarelementen, inte förstärkaren.
Det är ett monoslutsteg så jag skulle koppla talspolarna parallellt och elementen i serie så får du 4Ohm impedans men jag skulle överväge en förstärkare som ger max 400W @ 4Ohm.

Permalänk
Medlem

du kan inte koppla dom i 2 ohm
enda sättet att få ner dom till 2 ohm var om du hade 2 steg och drev varje bas med 1 steg
har du dubbla basar med 2x4 ohm spolar så är det 1 eller 4 Ohm som du kan välja

BTW endast slutstegslänken fungerar

länken nedan är nog mycket hjälpsam för din del
http://www.rockfordfosgate.com/Support/WiringWizard.aspx

sedan om man får fråga är det i hus/lägenhet eller bil du ska ha allt ?
men gissar på bil då de verkar så
och går du ner i 1 Ohm så är det EXTREMT VIKTIGT att du har ström så det räcker och blir över för ju lägre resistans ju ''törstigare blir steget''

och kör själv dubbla basar och matar dom med mer än peak värdet utan problem men läs specifikt hur dina basar klarar de för ha några kompisar som mata 5.5KW på basar som har peakvärde 2KW men då är de SPL som är kända för och klara sånt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Att ha för mycket effekt skadar inte elementen, så länge man ser till att basarna inte bottnar. Att ha för lite effekt däremot. För du vill man skruva upp volymen och förstärkaren börjar att dista och det skadar elementen. Sen delar basarna på effekten så har du 2 kopplade till ett steg på 800wrms så får dom 400wrms var. Jag skulle koppla basarna till 1ohm och sen se till att inte höja volymen allt för mycket.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Att ha för mycket effekt skadar inte elementen, så länge man ser till att basarna inte bottnar. Att ha för lite effekt däremot. För du vill man skruva upp volymen och förstärkaren börjar att dista och det skadar elementen. Sen delar basarna på effekten så har du 2 kopplade till ett steg på 800wrms så får dom 400wrms var. Jag skulle koppla basarna till 1ohm och sen se till att inte höja volymen allt för mycket.

det första du skrev stämmer rätt så bra

men att säga att dom delar på 800W är inte relevant då han inte kan koppla dom 2 basarna i 2 Ohm då det är 1 eller 4 ohm som gäller

antingen delar dom på 500w eller 1200ww

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Bara koppla i 1 Ohm då steget klarar det, men skulle rekommendera en konding samt kanske ett extra batteri. Speciellt om du som jag hoppas även har slutsteg till framsystem.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Seriekoppla spolarna på varje bas = 8 Ohm , sen parallelkopplar du basarna = 4 Ohm.
Då slipper du lasta grejerna onödigt hårt till en början, när du känner dig säker kan du parallelkoppla allt = 1 Ohm och prova.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv

http://www.mds.se/amfilerating/file/download/file_id/444/ kolla denna sidan man ^^
komihåg, ju mindre ohm desto mer power får dina basar.
Men tänk på att steget måste orka, annars riskerar du att bränna basen/steget.
Jag hade själv kopplat det till 1 ohm ifall steget hade orkat, men du väljer själv !
Sen om du vill ha lite mer stabil 12v, så rekommenderar jag att göra the big three.
Sök det på youtube, enkelt sagt så sätter du bara dit ny grund på vissa ställen under motorhuven m.m.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Grejerna ska sitta i en båt som har en generator på 100A och laddar upp 2st 100Ah batterier. Testar köra på 1ohm men då är min sista fråga hur parallell kopplingen ska ske in i slutsteget? Då jag har 2- och 2+ på slutsteget ska jag då koppla in allt på alla portarna eller ska jag bara använa 1- och 1+? Eller kvittar de hur jag gör?

Denna sidar visar ju att vid 1ohm ska alla högtalaringångar kopplas in på http://dls.se/econtent/files/403/subwooferinkoppling.pdf

Men denna sida visar att vid 1ohm ska alla - ihop och alla + ihop så de endast kopplas in på 1- och 1+ på slutsteget?? http://www.mds.se/amfilerating/file/download/file_id/444/

Spelar det ingen roll hur jag gör? eller är en mer rätt?

Permalänk
Medlem

monosteg bruka ha 2 + och 2 - men är internt bryggade dvs + och - är samma punkt

dvs inga att sätten är fel men skulle själv koppla 1 bas till en + och - och den andra till dom resterande 2
för om en går sönder går de fortare å byta/fixa än o du hade lagt båda på samma skruvar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom dämpfaktorn kan påverka ljudet, speciellt om du har väldigt låg impedans på högtalarna så blir tex anslutningsresistansen närmast kritiskt viktig så tycker jag att du bör prova vad som låter bäst, om prylarna verkligen går att köra i 1 Ohm med bibehållen vettig dämpfaktor så är det troligen bäst men jag är inte helt säker på att det är så enkelt att lösa det i praktiken, det beror ju på hur du ska ansluta, det behövs inte så lång kabel eller en inte perfekt anslutning innan det totalt förstör dämpfaktorn och i så fall kan 4 Ohm vara betydligt mindre svårlöst koppling vad det gäller kabeldragningen och kontakteringen, du bör dessutom se till att använda förtennade kablar om det är i en båt, de är betydligt mer tåliga mot fukt än icke förtennade kablar, Supra classic eller ply kan vara vettigt, men undvik helst oförtennande kablar i den miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av erieri02:

det första du skrev stämmer rätt så bra

men att säga att dom delar på 800W är inte relevant då han inte kan koppla dom 2 basarna i 2 Ohm då det är 1 eller 4 ohm som gäller

antingen delar dom på 500w eller 1200ww

Du har helt rätt, tänkte det som ett exempel. Dumt formulerat av mig.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning