Asrock tar Intel Haswell-E till Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Asrock tar Intel Haswell-E till Mini ITX

Ett nytt moderkort från Asrock gör det möjligt att bygga riktigt utrymmessnåla prestandadatorer med Intels flaggskepp i Core i7-5000-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant med Haswell-E på mITX, men känns ganska konstigt att inte kunna få plats med tredjepartskylare förutom den medföljande och den specifika vattenkylaren.

Permalänk
Medlem

Trevligt också med dubbla gigabit plus extern WiFi-antenn. Skulle kunna bli en bas för en löjligt överdimensionerad router...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt ju Åttakärnig i pyttechassin.

ASUS, ni sade att detta visserligen var möjligt, men svårt. ASRock har just gjort det. Your move.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Mig veterligen kryllar det inte av mITX brädor med 4 kanals minne, utan standard är väl 2?

Men intressant än då. Men att köra 2011-3 på itx känns.. Dyrt och onödigt på något sätt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Intressant med Haswell-E på mITX, men känns ganska konstigt att inte kunna få plats med tredjepartskylare förutom den medföljande och den specifika vattenkylaren.

Jo.. Men vissa entusastinriktade kylarmakare kan säkert släppa en bracket om detta blir populärt.

En adapter för asetek-kylare hade ju inneburit att en hel radda med AIO-vattenkylare skulle stödjas. Det får gärna ske.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Asrock är så fina, de gör alltid något annorlunda <3

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Intressant med Haswell-E på mITX, men känns ganska konstigt att inte kunna få plats med tredjepartskylare förutom den medföljande och den specifika vattenkylaren.

Själv är jag mest intresserad av vad det är för luftkylare, kan inte riktigt se vad det står på den.

Skrivet av Teddis:

Helt sjukt ju Åttakärnig i pyttechassin.

ASUS, ni sade att detta visserligen var möjligt, men svårt. ASRock har just gjort det. Your move.

ASRock gjorde något oväntat, de ändrade på sockeln med de konsekvenser det verkar ge angående kylning. ASUS menade väl att göra en med korrekt sockel. Det mest intressanta här är väl om detta kommer slå an en trend med "halvsocklar" och en ny standard för kylning? Sannolikt inte men någon tillverkare kanske hänger på? Går väl annars bra att hänga på lite Noctua-fläktar eller liknande på detta lilla torn. Förresten, skulle detta moderkort kunna fungera med de chassin med inbyggda flänsar etc (de är dock oftast för betydligt lägre TDP)?

EDIT: Hittade luftkylaren. Dynatron som ska klara 160W TDP.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Kan tilläggas att Noctuas NH-U12DX passar utmärkt på detta fästet. Så man kan få ihop en riktigt fin rigg med detta moderkortet

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Coolt, utan tvekan, men det är ju lite synd att de släpper fäste till bara en vätskekylare... Att det inte klarar vanliga luft är väl okej, men tänk om folk vill använda 140mm kylare för mer kylförmåga (då en 8 kärnig leksak lär putta ut värme).

Men helt klart coolt koncept

Permalänk
Medlem

helt fantastiskt spännande faktiskt, ser fram emot byggloggar med det här.

Permalänk
Medlem

Hoppas att asus gör en variant men är ie ointressant om det inte har 4 minnesplatser & sen ett dotterkort för fler pci-e platser om det skulle finnas ett så skulle jag bygga en datorlåda i 3 våningar
Våning 1: nätagg HD s Våning 2: 4 grafikkort & Våning 3: Moderkort & minnen vore kul

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fy faaaen vad coolt! 8 kärnig CPU i ett t.ex. NCase M1 tillsammans med ett Titan X hade varit ett riiiktigt underbart bygge för Dreamhack! Hoppas nu bara att ASUS kör med ett Rampage V Impact <3

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fy faaaen vad coolt! 8 kärnig CPU i ett t.ex. NCase M1 tillsammans med ett Titan X hade varit ett riiiktigt underbart bygge för Dreamhack! Hoppas nu bara att ASUS kör med ett Rampage V Impact <3

V Impact? Ska gå tillbaka från VII Impact menar du?:p

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

V Impact? Ska gå tillbaka från VII Impact menar du?:p

Rampage-serien ligger just nu på V Det är Maximus som ligger på VII!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782216
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718448

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Dayum, den sockeln ser ju enorm ut på så litet moderkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Detta med en 5960x (kyld med AIO vattenkylning 120mm), Ref Titan X och en SFX-L nätagg i ett Raijintek Metis. TA MINA FUCKING PENGAR!!!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Rampage-serien ligger just nu på V Det är Maximus som ligger på VII!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782216
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718448

Fan jag måste lära mig att läsa rätt.. Fu har så klart rätt!
Missade rampage och visste inte att de hade fler som kallades impact.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

EK har en monteringsplatta för sitt supremacy cpublock som passar detta moderkort, så vill man ha proper vattenkylning på denna så gör det.

http://www.ekwb.com/shop/mounting-plate-supremacy-lga-2011-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo.. Men vissa entusastinriktade kylarmakare kan säkert släppa en bracket om detta blir populärt.

En adapter för asetek-kylare hade ju inneburit att en hel radda med AIO-vattenkylare skulle stödjas. Det får gärna ske.

Noterade efter lite letande att åtminstone vissa Asetek är kompatibla med LGA 2011 "narrow" (56x94mm) så det borde inte vara några större problem att lösa detta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Proffsmobbare

Det som gör detta moderkort mest intressant för mig, är att det banar väg för Shuttle. Nu har AsRock visat hur man bygger X99 litet, dags för Shuttle att uppdatera sin X79-bräda så vi får dubbla x16 PCIe och 4 RAM-slots.

Permalänk
Medlem

Är inte x99 quad-channel CPUer? Att bara ha två kanaler känns lite dumt...

Men jag är annars positiv då jag är mitx fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Är inte x99 quad-channel CPUer? Att bara ha två kanaler känns lite dumt...

Men jag är annars positiv då jag är mitx fan.

Jo, och det är värre problem än vilka kylare som passar imo

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Jo, och det är värre problem än vilka kylare som passar imo

Beror på hur man ser på det. Dom som köper x99 för att spela på, vilket kan kännas onödigt, behöver verkligen inte 32+ ram eller quad channel. Fast corsair kanske har något o säga om den saken....

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Beror på hur man ser på det. Dom som köper x99 för att spela på, vilket kan kännas onödigt, behöver verkligen inte 32+ ram eller quad channel. Fast corsair kanske har något o säga om den saken....

Om man verkligen behöver åtta äkta kärnor + HT, så är chansen stor att man behöver mkt minne med. Och oavsett då kommer framtida x99 cpuer forhopppningsvis mätta dualchannel, även om de inte gör det idag.

Det borde gå att få in 4 moduler om man sätter sata portar osv på höjden som dotterkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Om man verkligen behöver åtta äkta kärnor + HT, så är chansen stor att man behöver mkt minne med. Och oavsett då kommer framtida x99 cpuer forhopppningsvis mätta dualchannel, även om de inte gör det idag.

Det borde gå att få in 4 moduler om man sätter sata portar osv på höjden som dotterkort.

Fast nu har x99 platformen andra cpuer oxå....

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Fyfan va onödigt. Men jag gillart! Gogo Asrock!

Permalänk
Medlem

Rätt säker att man kan få in två minnes platser till på ett itx kort för att kunna använda 4 minnes kanaler, det kanske kräver liknande lösningar som finns på Asus Impact serie där man sätter några komponenter på högkant, sen behövs kanske 4-6 stående M.2 fästen med PCIe 3.0 x4 för att utnyttja alla lanes som processor serien ger (Mushkin Hyperion M.2 SSD x4 i Raid 0 vore maffigt). Om inte så kul men ganska onödig idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Rätt säker att man kan få in två minnes platser till på ett itx kort för att kunna använda 4 minnes kanaler, det kanske kräver liknande lösningar som finns på Asus Impact serie där man sätter några komponenter på högkant, sen behövs kanske 4-6 stående M.2 fästen med PCIe 3.0 x4 för att utnyttja alla lanes som processor serien ger (Mushkin Hyperion M.2 SSD x4 i Raid 0 vore maffigt). Om inte så kul men ganska onödig idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Det kommer nog behövas vattenkylas (brist på plats för stora kylare) men det ska gå. Dags för 2,5D moderkort slår igenom på stort tycker jag.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

något så annorlunda som ett moderkort i Mini ITX för sockel LGA 2011 och Intel Haswell-E.

Som sagt – till och med SweClockers faller offer för förvirringen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers