Aktiva högtalare (2.0) under 2000kr, beslutsångest

Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare (2.0) under 2000kr, beslutsångest

Tja! Jag ska köpa ett par högtalare och har då ett längre tag velat mellan några olika alternativ. Jag lyssnar en hel del på hiphop och house-liknande låtar vilket innebär att jag vill ha så mycket bas som möjligt för det här priset. De kommer stå vid min tv alternativt skrivbordet i mitt lilla rum som är under 10 kvm typ. Jag är långt ifrån audiofil men vill inte ha nån logitech-skit. De högtalare/studiomonitorer jag har kollat på hittills är: Audioengine A2+ , M-Audio AV40 (Förmodligen icke-intressanta men fortfarande ett alternativ, M-Audio BX5 D2 och Argon 6340a . Har säkert glömt någon nu men dessa är de mest tilltalande alternativen just nu. Är öppen för förslag runt 2k.

Axel

EDIT: Kommer mestadels ha ganska låg volym men det händer ganska ofta att jag kör på högre volym också

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med mina Presonus Eris 4.5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2901575

Permalänk
Medlem

Kör du dem som datorhögtalare eller något annat?

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Hah, jadu, Audioengine A2+ kan du nog stryka direkt om du vill ha bas. För bas krävs MINST 5", gärna större. Jag skulle nog satsa på 8".

Varför inte rekommendera de som jag själv har, M-audio BX8 D2.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Hah, jadu, Audioengine A2+ kan du nog stryka direkt om du vill ha bas. För bas krävs MINST 5", gärna större. Jag skulle nog satsa på 8".

Varför inte rekommendera de som jag själv har, M-audio BX8 D2.

Om man vill ha aktiva med mellanregister då (bara nyfiken, vad jag hitta är mesta aktiva med bas eller okänt)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hah, jadu, Audioengine A2+ kan du nog stryka direkt om du vill ha bas. För bas krävs MINST 5", gärna större. Jag skulle nog satsa på 8".

Varför inte rekommendera de som jag själv har, M-audio BX8 D2.

Jo men jag hittade bx5 d2 för 1400 typ och bx8 kostar typ dubbelt så mycket minst

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Jo men jag hittade bx5 d2 för 1400 typ och bx8 kostar typ dubbelt så mycket minst

*host* ursäkta? Nej, verkligen inte.
Här får du ett par BX8 + stativ för knappt 2300kr. Finns såklart även utan stativ, men om det är gratis, så varför inte?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tannoy Reveal 402!

Mvh Robin Gonner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

*host* ursäkta? Nej, verkligen inte.
Här får du ett par BX8 + stativ för knappt 2300kr. Finns såklart även utan stativ, men om det är gratis, så varför inte?

Aha shit hade sett dem för 1,8k högtalaren. Tack!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Föredetting

Jag är rätt svag för Simple Audio Listen. Det är ju ingen djupbas direkt, men de gräver oväntat djupt för sin storlek. Spela högt går också bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag är rätt svag för Simple Audio Listen. Det är ju ingen djupbas direkt, men de gräver oväntat djupt för sin storlek. Spela högt går också bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Går för 999:- på dustin just nu. https://www.dustinhome.se/product/5010763595/simple-audio-lis...

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

vad blev det för några? Har ungefär samma beslutsångest ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiem1:

vad blev det för några? Har ungefär samma beslutsångest ...

http://www.ljudochbild.se/test/fluid-audio-f5
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009293
Kanske är något att titta på?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

du gör inte min beslutsångest lättare.. Ogillar dock volymkontrollen i fram. Har även lite estetiska krav utöver det tekniska

som jag skrev i min tråd så lutar det åt ett par M-Audio BX8 D2. kommer det låta åt helvete med ett vanligt integrerat laptop ljudkort?

sry att jag snor tråden lite!

Permalänk

lånar tråden lite.
Jag söker också efter 2.0 högtalare till min laptop.
Prisklass runt 2000kr eller mindre.
Tänker inte skaffa en seperat dac eller amp.
Lyssnar på allt möjligt dock för det mesta jpop, kpop, vocal, ballader och piano musik.

har googlat lite och blev intresserad av dessa:

Audio pro addon t8
snygg och har bluetooth, kanske kan slippa sladdar till laptopen?
Vet dock inte hur bra ljud från bluetooth är jämnfört med kabel?
(väntar på elgiganten rea ?:P)

audioengine a2+
Snygg, har inbyggd dac, då jag ska driva från laptop, bra att ha ?:P

M-Audio Studiophile AV 40 m2k
inte så snygg, men sägs vara prisvärd

M-Audio bx5 d2
Sägs vara mer prisvärd än av40 ?
mer ljud för pengarna ?

JBL LSR305
sägs vara ännu bättre än bx5
dock är denna dyrast

kan någon kommentera? vilken passar bäst för min behov ? eller om ni kan rekommendera något annat ?

Permalänk
Skrivet av -=oopeteroo=-:

l

Audio pro addon t8
snygg och har bluetooth, kanske kan slippa sladdar till laptopen?
Vet dock inte hur bra ljud från bluetooth är jämnfört med kabel?
(väntar på elgiganten rea ?:P)

kan någon kommentera? vilken passar bäst för min behov ? eller om ni kan rekommendera något annat ?

Jag har addon t8 och är väldigt nöjd! Köpte de under rean nu i vintras och vet inte om det går att få ett bättre par än det priset jag köpte de för. Det tråkiga är att de saknar bas, man får inte direkt umpf-ljuder eller de härliga vibrationerna. T8'orna går relativt djupt i toner (ska vara 45 hz har jag för mig) men köper man en aktiv sub till så blir det mer bang for bucks och låta de agera mellanregister. Men allt annat är de riktigt bra för som t.ex akustisk musik!

Jag har denna sub till https://www.dustinhome.se/product/5010803903/yst-sw012---blac...

Tycker också dessa recensioner var givande för att bilda sig en egen uppfattning utan att lyssna på högtalarna.

http://www.ljudochbild.se/test/audio-pro-addon-t8-addon-sub

http://www.whathifi.com/audio-pro/addon-t8/review

Blåtanden låter bättre än 3,5 mm från min laptop (dock är det ett skruttet ljudkort i). Antar att "aptx bluethooth" är en inbyggd dac för just blåtandsöverföring (har ingen aning what so ever, känns bara som det enda rimliga ). Samt att det verkar som att många gnäller om hur klen mottagaren på högtalaren är men jag har inte haft några problem alls.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jag har addon t8 och är väldigt nöjd! Köpte de under rean nu i vintras och vet inte om det går att få ett bättre par än det priset jag köpte de för. Det tråkiga är att de saknar bas, man får inte direkt umpf-ljuder eller de härliga vibrationerna. T8'orna går relativt djupt i toner (ska vara 45 hz har jag för mig) men köper man en aktiv sub till så blir det mer bang for bucks och låta de agera mellanregister. Men allt annat är de riktigt bra för som t.ex akustisk musik!

Jag har denna sub till https://www.dustinhome.se/product/5010803903/yst-sw012---blac...

Tycker också dessa recensioner var givande för att bilda sig en egen uppfattning utan att lyssna på högtalarna.

http://www.ljudochbild.se/test/audio-pro-addon-t8-addon-sub

http://www.whathifi.com/audio-pro/addon-t8/review

Blåtanden låter bättre än 3,5 mm från min laptop (dock är det ett skruttet ljudkort i). Antar att "aptx bluethooth" är en inbyggd dac för just blåtandsöverföring (har ingen aning what so ever, känns bara som det enda rimliga ). Samt att det verkar som att många gnäller om hur klen mottagaren på högtalaren är men jag har inte haft några problem alls.

tack, blir lite sugen, då de ser ganska kompakt ut passar bra till skrivbordet Har du testat andra högtalare du kan jämnföra med ?

Permalänk
Skrivet av -=oopeteroo=-:

tack, blir lite sugen, då de ser ganska kompakt ut passar bra till skrivbordet Har du testat andra högtalare du kan jämnföra med ?

Inte blindtest/tätt inpå varandra har bara lyssnat hemma hos kompisar som haft dali (vet inte exakt modell), ett par Canton (vet tyvärr inte heller modell) sen min farsas Carlsson oa5or. Sen har det ju varit flera datorhögtalare. Men det enda jag kan säga är att de låter väldigt klart och kan konkurrera på så sätt med de högtalare jag nämnde "enligt mig" . Men de är ju små och de andra är betydligt mycket större så man får inte djupet (om man inte kopplar in en sub). Samt ja de är väldigt fina högtalare och står stabilt på bordet

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk

någon annan som kan kommentera på dem andra högtalare?

Permalänk
Skrivet av -=oopeteroo=-:

någon annan som kan kommentera på dem andra högtalare?

Vilka andra?

Menar du
"audioengine a2+
Snygg, har inbyggd dac, då jag ska driva från laptop, bra att ha ?

M-Audio Studiophile AV 40 m2k
inte så snygg, men sägs vara prisvärd

M-Audio bx5 d2
Sägs vara mer prisvärd än av40 ?
mer ljud för pengarna ?

JBL LSR305"

Säljs det inte i någon butik så du kan lyssna? är väldigt personligt vilka högtalare som låter bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vilka andra?

Menar du
"audioengine a2+
Snygg, har inbyggd dac, då jag ska driva från laptop, bra att ha ?

M-Audio Studiophile AV 40 m2k
inte så snygg, men sägs vara prisvärd

M-Audio bx5 d2
Sägs vara mer prisvärd än av40 ?
mer ljud för pengarna ?

JBL LSR305"

Säljs det inte i någon butik så du kan lyssna? är väldigt personligt vilka högtalare som låter bra.

har tyvärr ingen butik i närheten som har dessa

Permalänk
Skrivet av -=oopeteroo=-:

har tyvärr ingen butik i närheten som har dessa

Du har ju 14 dagars ångerrätt, dock behöver man oftast betala returfrakten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

någon som har hört Swans D1080-IV ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=oopeteroo=-:

någon som har hört Swans D1080-IV ?

Skulle precis posta och tipsa om dem då jag har dem själv sen ett par månader tillbaka.

För pengarna anser jag att de låter helt okej med bra stuns i basen. Kör dem på cirka 50 cm avstånd från min lyssningsplats, en på varje sida skärmen utan några som helst problem.
Enda negativa jag kan komma på är att en del röster kan låta lite "beslöjade" eller nasala men då får jag verkligen lyssna kritiskt vilket kanske inte är riktigt rättvist i prisklassen.

Jag har tyvärr inte jämfört dem mot det andra som föreslagits i tråden så jag kan ej ge input på vilket som är bäst i prisklassen. Själv är jag dock nöjd och rekommenderar dem verkligen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Rokit KRK i valfri storlek, om du hittar till bra pris.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

finns så många högtalare att välja mellan Alesis M1 Active 520 USB verkar också vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=oopeteroo=-:

finns så många högtalare att välja mellan Alesis M1 Active 520 USB verkar också vara bra

Annars har du KRK Rokit 5 för 179,59$ (frakten ligger på 69,60 dollar, inkluderade det i priset nu) styck.

299$ styck är listpriset annars.

Cirka 3200 kr för ett par, med frakt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag är rätt svag för Simple Audio Listen. Det är ju ingen djupbas direkt, men de gräver oväntat djupt för sin storlek. Spela högt går också bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2354660

Jag köpte faktiskt dom och jag har hört mixed feelings om dom, men jag är faktiskt super nöjda över dom, då priset bara var 1.1k och dom är något av dom bästa högtalarna jag har hört med ljudet. Visst basen är svag men du kan lägga in en sub till den och kommer fortfarande under priset.

https://www.youtube.com/watch?v=muhBuy9rHBg

håller med om vad han tycker dock så är priset nu förtiden sjukt mycket lägre än när han gjorde recensionen.

Permalänk

dustin har rea på Nocs Ab NS2 Air V2 i helg.
Någon som har testat eller hört dem och kan jämnföra med audioengine a2+ eller audio pro t8 ?

Permalänk
Skrivet av -=oopeteroo=-:

dustin har rea på Nocs Ab NS2 Air V2 i helg.
Någon som har testat eller hört dem och kan jämnföra med audioengine a2+ eller audio pro t8 ?

Har inte provlyssnat, men även dem är ju 3-tums bas vilket innebär att det inte är så mycket bas.
Är verkligen inte säker, men tror att det finns bättre högtalare för 2k som är länkade/nämnda i tråden

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD