Lösning för stereo mix med externt ljudkort?

Permalänk

Lösning för stereo mix med externt ljudkort?

Hej! Jag använder ett Focusrite Scarlett 2i2, vilket fungerar jättebra, men som det ser ut verkar det inte ha stöd för stereo mix (eller What U Hear). Jag har försökt alla möjliga metoder för att få det att funka, men allt jag har provat har bara skapat nya problem. Notera att jag inte kräver någon hög kvalité på stereo mixen, jag kommer inte att använda den för några seriösa inspelningar. Dock kräver jag att båda XLR-uttagen på framsidan av ljudkortet är fria.

Jag provade att koppla outputen från ljudkortet till en splitter och sedan koppla in högtalarna i ena uttaget på splittern och en sladd kopplad till mikrofon-ingången på ett usb-ljudkort från andra uttaget på splittern. Sedan använde jag usb-ljudkortet till att spela in. Detta fungerade. Nästan...
För det första var volymen otroligt hög på inspelningen (vilket borde gå att lösa med en sladd med volymkontroll (?)) och så blev det dessutom mono, det kom bara ljud i ena högtalaren.

Nu har jag klurat på det här tillräckligt länge känner jag. Gissningsvis finns det en självklar lösning som jag bara inte har tänkt på.

Hoppas att någon kan hjälpa mig! Tackar!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

uhm, om du vill höra det som går in i XLR/tele-ingångarna på framsidan i stereo använder du inspelningsmjukvaran för det, inte ett extra kort, har du verkligen läst manualen?

Permalänk
Skrivet av hoz:

uhm, om du vill höra det som går in i XLR/tele-ingångarna på framsidan i stereo använder du inspelningsmjukvaran för det, inte ett extra kort, har du verkligen läst manualen?

Nu tror jag du har missförstått mig lite. Det jag försöker göra är att spela in ljudet som spelas upp på datorn, dvs Stereo Mix eller WhatUHear. Så om jag t.ex spelar upp ett youtube-klipp kan jag använda valfritt inspelningsprogram till att spela in ljudet från klippet.

Såklart vet jag hur jag använder XLR-ingångarna! Förlåt om jag var lite otydlig!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte mjukvaran stödjer det så behöver du en vanlig mixer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om inte mjukvaran stödjer det så behöver du en vanlig mixer.

Tackar för svaret. Skulle du kunna utveckla det lite mer? Menar du att jag ska använda en mixer till att dela på output-signalen eller att jag ska använda den istället för ljudkortet och koppla högtalarna till?

Har du någon rekommendation på en hyfsad billig mixer som skulle kunna fungera?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xorophone:

Tackar för svaret. Skulle du kunna utveckla det lite mer? Menar du att jag ska använda en mixer till att dela på output-signalen eller att jag ska använda den istället för ljudkortet och koppla högtalarna till?

Har du någon rekommendation på en hyfsad billig mixer som skulle kunna fungera?

En mixer kan i sig själv inte ersätta ett ljudkort (men det finns mixer/ljudkortskombinationer i samma låda) Men en mixer ger dig möjligheten att justera nivåerna och panorera signalerna, mono blir det ju oavsett så länge du använder en monomikrofon men du kan ju få ljud i båda kanalerna.
Har inget konkret tips på mixer eftersom sånt beror på behoven i övrigt, du håller väl på med musik i nån form eftersom du valt det ljudkort du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Nu tror jag du har missförstått mig lite. Det jag försöker göra är att spela in ljudet som spelas upp på datorn, dvs Stereo Mix eller WhatUHear. Så om jag t.ex spelar upp ett youtube-klipp kan jag använda valfritt inspelningsprogram till att spela in ljudet från klippet.

Såklart vet jag hur jag använder XLR-ingångarna! Förlåt om jag var lite otydlig!

mkay, om jag förstår dig rätt så är nog den här how-to:n relevant:
http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_recording_compu...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En mixer kan i sig själv inte ersätta ett ljudkort (men det finns mixer/ljudkortskombinationer i samma låda) Men en mixer ger dig möjligheten att justera nivåerna och panorera signalerna, mono blir det ju oavsett så länge du använder en monomikrofon men du kan ju få ljud i båda kanalerna.
Har inget konkret tips på mixer eftersom sånt beror på behoven i övrigt, du håller väl på med musik i nån form eftersom du valt det ljudkort du har ?

Japp, håller på med musik. Det enda jag undrade var hur du hade tänkt att jag skulle använda mixern. Har länge funderat på en Behringer Xenyx Q802 USB, så jag gissar väl att det får bli ett köp. Provade nu att koppla outputen för hörlurar på ljudkortet till mitt lilla usb-ljudkort, eftersom man kan använda hörlurar och högtalare samtidigt. Detta fungerade faktiskt och ljudet peakade inte eftersom jag kunde ställa in volymen separat. Dock kommer jag behöva använda hörlursutgången, så jag gissar väl att en mixer är den bästa lösningen. Då kan jag ju kanske använda "Ctrl room out" på mixern på samma sätt, eller helt enkelt använda "phones" på ljudkortet, eftersom jag ändå kommer ha en till utgång för det på mixern.

Tack för svaret!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av hoz:

mkay, om jag förstår dig rätt så är nog den här how-to:n relevant:
http://manual.audacityteam.org/o/man/tutorial_recording_compu...

Det är en loopback cable jag har försökt med, men eftersom jag har ett externt ljudkort blir det lite krångligare att få det att fungera som jag vill. Som mrqaffe sa ska jag nog ta och köpa mig en mixer för att lösa det. Tack för svaret!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Det är en loopback cable jag har försökt med, men eftersom jag har ett externt ljudkort blir det lite krångligare att få det att fungera som jag vill. Som mrqaffe sa ska jag nog ta och köpa mig en mixer för att lösa det. Tack för svaret!

Läste du ens igenom how-to'n? den förklarar hur du skapar en mjukvaruloopback.
Vad är det egentligen du försöker göra?
Om du vill mixa det du matar in i ljudkortet (eller ljudet efter att effekter lagts på i datorn) tillsammans med tex ett backingtrack från youtube är din lösning varken optimal eller smidig.

rippa ljudet från youtube/whatevs via mjukvaruloopback och ge det ett eget spår i vilket program du nu använder, lägg sen till kanaler för ljudkortet och välj att enbart spela in från dom men spela upp spåret för youtubes/whatevs samtidigt så får du möjlighet att mixa spåren precis som du vill innan du komprimerar till en ljudfil.

varför skulle man vilja omvandla ljudet mellan analogt och digitalt mer än nödvändigt?
(analogt>digitalt>analogt>digitalt)

Permalänk
Skrivet av hoz:

Läste du ens igenom how-to'n? den förklarar hur du skapar en mjukvaruloopback.
Vad är det egentligen du försöker göra?
Om du vill mixa det du matar in i ljudkortet (eller ljudet efter att effekter lagts på i datorn) tillsammans med tex ett backingtrack från youtube är din lösning varken optimal eller smidig.

rippa ljudet från youtube/whatevs via mjukvaruloopback och ge det ett eget spår i vilket program du nu använder, lägg sen till kanaler för ljudkortet och välj att enbart spela in från dom men spela upp spåret för youtubes/whatevs samtidigt så får du möjlighet att mixa spåren precis som du vill innan du komprimerar till en ljudfil.

varför skulle man vilja omvandla ljudet mellan analogt och digitalt mer än nödvändigt?
(analogt>digitalt>analogt>digitalt)

Som jag har sagt i tidigare inlägg stödjer inte mitt ljudkort stereo mix, så metoden där man klickar "Show diabled devices" m.m fungerar inte. Detta fungerar dock med mitt interna ljudkort, som jag inte använder när jag har ett externt. Att använda ett alternativt program till att spela in är inte heller möjligt, eftersom det tydligt står på sidan:
"You can use other programs to record computer playback that do not rely on the computer sound device having this ability. These programs will make an audio file which can then be imported into Audacity for editing."
Jag kommer behöva använda det "live" som en mikrofon och det går alltså inte att få ljudfiler som jag sedan kan importera.

Som sagt i första inlägget behöver jag inte någon bra kvalité, eftersom jag inte kommer använda det i seriösa sammanhang, bara jag får det att funka. Behöver ändå en mixer till EQ på mikrofonen innan ljudet går in i datorn.

Kanske finns något program som gör detta jag vill åstadkomma, men jag har själv inte hittat något.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.