Fem hårddiskar, en random disk försvinner varje gång jag startar om datorn [ASUS MAXIMUS VI HERO]

Permalänk
Medlem

Fem hårddiskar, en random disk försvinner varje gång jag startar om datorn [ASUS MAXIMUS VI HERO]

Hejsan!

Har ett ASUS MAXIMUS VI HERO moderkort och har haft detta problem sen jag fick det men inte fixat det ännu. Har suttit och sökt men inte funnit någon lösning.

Nästan varje gång jag startar om datorn försvinner en av mina fem hårddiskar (dock inte boot disken). Det är helt random vilken av diskarna som försvinner men oftast två av dessa (120gb samt 1tb). Nu de senaste två månaderna har det alltid varit 1tb disken som är borta, har kollat att den fungerar som den ska.

Har  120gb ssd, 1st 80gb ssd, 1st 1tb mekanisk samt 1 2tb mekanisk.

Någon som vet vad det kan vara för fel?!

Diskarna fungerar som dom ska och drivisar är installerade.

Permalänk
Avstängd

För klent nätagg kanske?

Permalänk
Medlem

Syns inte i BIOS heller? isf låter det illa, antar att alla diskar mår bra SMART error osv?

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men jag har samma problem! Fast ett annat moderkort. Ett Asrock z77 Extreme 4. Min 3tb disk försvinner oftast vid reboot. Sen vid nästa reboot är den oftast där. Mycket skumt. Verkar funka bra annars. Inga S.M.A.R.T. anmärkningar. Den är ganska ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

För klent nätagg kanske?

Gissar också på detta, eller alt om du har ett agg med flera 12V rails, så har du för mycket på en Rail, och behöver balansera om dem för jämnare last.
En disk som startar ska ha en hel del ström faktiskt, och har du 4-5 diskar som på samma lina och trådar ska dra igång så kan det ibland bli för lite effekt och spänning för att de ska starta i tid.

Du kan ser detta på smart värden, bla "spin up time". Om den är lite halvdålig så är det tydligt tecken på gammal disk/motor, eller detta (om det är nyare diskar).

Du kan också testa gå in i BIOS och lägga till en boot delay på säg 5 sek. Försvinner problemet då, så vet du vad felet är, och kan rätta till det (vilket du bör göra då, eftersom det kan skada HDD/PSU i längden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keellan:

Hejsan!

Har ett ASUS MAXIMUS VI HERO moderkort och har haft detta problem sen jag fick det men inte fixat det ännu. Har suttit och sökt men inte funnit någon lösning.

Nästan varje gång jag startar om datorn försvinner en av mina fem hårddiskar (dock inte boot disken). Det är helt random vilken av diskarna som försvinner men oftast två av dessa (120gb samt 1tb). Nu de senaste två månaderna har det alltid varit 1tb disken som är borta, har kollat att den fungerar som den ska.

Har  120gb ssd, 1st 80gb ssd, 1st 1tb mekanisk samt 1 2tb mekanisk.

Någon som vet vad det kan vara för fel?!

Diskarna fungerar som dom ska och drivisar är installerade.

Dold text

Fullständig spec behövs, för att fortsatt kunna göra annat än gissningar...

-Provat med andra (nya eller beprövade) SATA och strömkablar?
-Uppdaterat BIOS?

Senaste BIOS har följande beskrivning:

MAXIMUS VI HERO BIOS 1603
1.Fixed 4T HDD not detect in IDE mode.
2.Optimize overclocking function

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”