Permalänk
Medlem

Moderkort brunnit - hur stor är skadan?

Har ärvt en dator vars moderkort brunnit, och tänkte se med ni mer kunniga om allt är kört eller om något går att återanvända.

Från vad jag ser så antar jag att det är en kondensator som brunnit? Har ej stor kunskap om just el så jag vet inte riktigt.

Har plockat ut HDD, RAM och grafikkort som jag ska testa på min egna rigg imorgon. Hade gärna sett att processorn skulle fungera (i7 2600) då den fortfarande är bra idag och värd en slant. Vågar man testa nätagget i en annan rigg dessutom? Eller är det lika bra att slänga bort.

Komponenter:
ASUS P8H61 EVO
i7 2600
8GB 1333Mhz
GTX 550ti
HDD
Corsair CX600

Skulle gärna sälja det som fungerar men gör det inte om det riskerar att vara trasigt. Vad tror ni?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på vad du är beredd att riskera komponentvis när du prövar, skulle personligen inte ens pröva. Du kan sälja på forumet med just den beskrivningen, att det möjligtvis är defekt. Pris därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har ärvt en dator vars moderkort brunnit, och tänkte se med ni mer kunniga om allt är kört eller om något går att återanvända.... Vad tror ni?

Jag tror inte det är något större fara med övriga komponenter. Det kanske t.o.m. skulle kunna gå att få igång moderkortet om man byter konding...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle låta bli något med moderkortet och nätagget. (Var väl de tidiga cx serien som var sådär kvalitets mässigt så det kan vara orsaken till att det brann.)

Resten tror jag ska kunna säljas eller byggas iordning till någon extra burk eller en dator till någon kusin eller något som behöver en stationär burk o spela på.
(Du kan nog plocka hem något 1155 moderkort någonstans på tradera,blocket,sweclockers marknad sedan testa alla komponenterna med ditt egna nätagg (Hade inte vågat testa cx nätagget då pga tveksam kvalitet och ålder.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Moderkortet i sig tror jag är bortom räddning, för dom flesta om man inte besitter kunskapen att kunna laga kortet. Övriga komponenter borde inte vara nåt fel med, förhoppningsvis har väl datorn slagit av omedelbart då kortet fick sig sin skada.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror inte det är något större fara med övriga komponenter. Det kanske t.o.m. skulle kunna gå att få igång moderkortet om man byter konding...?

Nja det är tveksamt om det blivit sådär bränt.
fanns ett moderkort o cpu på min förra skola som hade en liten fläck som inte gick och få bort.
Den fläcken växte en hel del tillsammans med mindre rökmoln från kondensatorer när någon bestämde sig för att testa de två

Lustigaste var dock att den bootade utan problem i ungefär någon minut trots all rök lol.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Har ärvt en dator vars moderkort brunnit, och tänkte se med ni mer kunniga om allt är kört eller om något går att återanvända.

Från vad jag ser så antar jag att det är en kondensator som brunnit? Har ej stor kunskap om just el så jag vet inte riktigt.
http://i.imgur.com/zXt2YyG.jpg

http://i.imgur.com/LDVRF9K.jpg

Har plockat ut HDD, RAM och grafikkort som jag ska testa på min egna rigg imorgon. Hade gärna sett att processorn skulle fungera (i7 2600) då den fortfarande är bra idag och värd en slant. Vågar man testa nätagget i en annan rigg dessutom? Eller är det lika bra att slänga bort.

Komponenter:
ASUS P8H61 EVO
i7 2600
8GB 1333Mhz
GTX 550ti
HDD
Corsair CX600

Skulle gärna sälja det som fungerar men gör det inte om det riskerar att vara trasigt. Vad tror ni?

Släng agget och mobo.

Sälj resten utom cpu. (efter tester ofc)
Denna bör du prova innan. Men kolla först så att den inte har några gnist-skador eller liknande.. Isf släng den med.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja det är tveksamt om det blivit sådär bränt.
fanns ett moderkort o cpu på min förra skola som hade en liten fläck som inte gick och få bort.
Den fläcken växte en hel del tillsammans med mindre rökmoln från kondensatorer när någon bestämde sig för att testa de två

Lustigaste var dock att den bootade utan problem i ungefär någon minut trots all rök lol.

Har kringliggande komponenter tagit skada är det såklart kört. Tyckte bara det var svårt att avgöra utifrån den gryniga bilden om det var smuts eller bränt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan inte testa prollen, eftersom jag inte har något 1155 moderkort och ingen kompis med 1155 vill testa. Ska slänga kortet och agget, och testa det som går att testa. Får se hur det blir med prollen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Kan inte testa prollen, eftersom jag inte har något 1155 moderkort och ingen kompis med 1155 vill testa. Ska slänga kortet och agget, och testa det som går att testa. Får se hur det blir med prollen.

En trasig processor kommer i värsta fall inte kunna funka i något moderkort alls så det är inget som kommer gå sönder av att sättas in i ett annat 1155 moderkort från någon av dina kompisar.
(Någon på nuvarande skolan böjde några pins på ett moderkort utan att säga något och poff så rök den Q8300 cpu'n och inte längre funkade i någon dator alls.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag lutar nog åt att det är en halvledare som sprängts. Jag skulle inte lita på det kortet igen, även om jag mot förmodan tog mig tiden att laga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

En trasig processor kommer i värsta fall inte kunna funka i något moderkort alls så det är inget som kommer gå sönder av att sättas in i ett annat 1155 moderkort från någon av dina kompisar.
(Någon på nuvarande skolan böjde några pins på ett moderkort utan att säga något och poff så rök den Q8300 cpu'n och inte längre funkade i någon dator alls.)

De är inte rädda för skada, de vill bara inte plocka ned datorn. Inga datorentusiaster som gör sådant för skoj skull.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kan en i7 2600 utan en dramafylld bakgrund vara värd 700:- kanske?
Och med ovanstående i bagaget..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan en i7 2600 utan en dramafylld bakgrund vara värd 700:- kanske?
Och med ovanstående i bagaget..?

Går för runt/över tusenlappen. En såldes igår på tradera för 1250. Hade gärna själv använt den om jag inte redan köpt ett Z97 kort o väntar på Broadwell. :/

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Går för runt/över tusenlappen. En såldes igår på tradera för 1250. Hade gärna själv använt den om jag inte redan köpt ett Z97 kort o väntar på Broadwell. :/

OK, nu tänkte jag Sweclockerspriser. 2600K värderar jag till 1100:-, 2600 utan K är lite knepigare eftersom det inte är så stor omsättning på dom.

Det är ju pengar iaf, så hela värdet försvann ju inte när det small.

Permalänk
Medlem

Högerklickar ni på bilderna och sen väljer visa bild/view image så får ni bättre bilder.
Och jag tycker det ser ut som att en hel del andra komponenter har brunnit dom med tycker även det ser ut som att det inte började med kondingen utan den kom nog senare OM den ens är död (risken är ju stor med tanke på värmen den utsattes för även om den inte tog styrk av själva felet som brände upp annat).

Och prova nätagget?
NEJ risken att du dödar annat med det är ganska stor då det troligen är 3-4år (med tanke på när 2600 kom) och dessa nätagg är ökända för att börja dö efter redan nåt år och efter 2-3år så har väldigt många dött.
Så var glad att skiten höll så pass länge för dig och hiva det på tippen so fort du kan!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!