Ny lagringsdisk, 4tb. Vilket märke bör jag ta?

Permalänk

Ny lagringsdisk, 4tb. Vilket märke bör jag ta?

Det börjar bli fullt nu så tänkte slå till på en 4TB disk men kan inte riktigt bestämma mig. Disken behöver inte vara överlägset snabb, alla dagens diskar klarar av det jag använder dom till, det är främst bygg kvalité och livslängd jag vill ha. Hellre en lite långsammare disk som pallar mer för användning än en snabb disk med mer slitage.

- Just nu har jag 3 olika diskar

- WD Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB
- WD Green WD20EARX 2TB 64MB
- 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, DT01ACAxx-serien

Alla diskarna snurrar i 5400 rpm mig veterligen.

En WD har jag haft i 1,5 år, den andra i ca 3 år. Ingen av dom har strulat, mycket nöjd med det dom presterat så det lutar åt en WD Green WD40EZRX 64MB 4TB för 1465:-

Toshiban är det senaste tillskottet, inte strulat den heller men bara använd sen 6 månader tillbaka.

Vad har ni för tankar om dagens tillverkare?

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stukastini:

Det börjar bli fullt nu så tänkte slå till på en 4TB disk men kan inte riktigt bestämma mig. Disken behöver inte vara överlägset snabb, alla dagens diskar klarar av det jag använder dom till, det är främst bygg kvalité och livslängd jag vill ha. Hellre en lite långsammare disk som pallar mer för användning än en snabb disk med mer slitage.

- Just nu har jag 3 olika diskar

- WD Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB
- WD Green WD20EARX 2TB 64MB
- 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, DT01ACAxx-serien

Alla diskarna snurrar i 5400 rpm mig veterligen.

En WD har jag haft i 1,5 år, den andra i ca 3 år. Ingen av dom har strulat, mycket nöjd med det dom presterat så det lutar åt en WD Green WD40EZRX 64MB 4TB för 1465:-

Toshiban är det senaste tillskottet, inte strulat den heller men bara använd sen 6 månader tillbaka.

Vad har ni för tankar om dagens tillverkare?

Kör på WD, klassledande kvalitet och livslängd. Det kostar mer, men man får vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stukastini:

Det börjar bli fullt nu så tänkte slå till på en 4TB disk men kan inte riktigt bestämma mig. Disken behöver inte vara överlägset snabb, alla dagens diskar klarar av det jag använder dom till, det är främst bygg kvalité och livslängd jag vill ha. Hellre en lite långsammare disk som pallar mer för användning än en snabb disk med mer slitage.

- Just nu har jag 3 olika diskar

- WD Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB
- WD Green WD20EARX 2TB 64MB
- 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, DT01ACAxx-serien

Alla diskarna snurrar i 5400 rpm mig veterligen.
En WD har jag haft i 1,5 år, den andra i ca 3 år. Ingen av dom har strulat, mycket nöjd med det dom presterat så det lutar åt en WD Green WD40EZRX 64MB 4TB för 1465:-
Toshiban är det senaste tillskottet, inte strulat den heller men bara använd sen 6 månader tillbaka.
Vad har ni för tankar om dagens tillverkare?

Jag skulle säga Hitachi (HGST) diskar vilka ligger i den absoluta toppen när det gäller kvalité.
Se: http://www.sweclockers.com/nyhet/19930-backblaze-redovisar-fo...

Skrivet av kazen_90:

Kör på WD, klassledande kvalitet och livslängd. Det kostar mer, men man får vad man betalar för.
Skickades från m.sweclockers.com

Dock så är ju diskarna från Hitachi (HGST) snäppet bättre än WD diskarna. (WD äger dock Hitachi (HGST).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jo, Hitachi diskarna har börjat imponera, utan tvekan. De verkar vara de nya "Energizer Kaninen", som bara går och går. Även deras laptop diskar tål rejält mycket stryk.

WD diskarna är inte dåliga, men jag vet att green diskarnas extrema start/stop sliter rätt hårt på dem i långa loppet. Man kan tydligen ändra timeout delen via något DOS kommando-fil, men jag hade kollat det först i så fall.

Permalänk
Medlem

Kanske WD RED istället för Green?

Häromdagen gick den första av 6 stycken Seagate 2TB diskar sönder som jag köpte till filservern för 3 år sedan. De har funkat bra men jag anar att livslängden inte är den bästa. Å andra sidan har 5 av 6 diskar hållit i 3 års dygnet-runt-bruk. Kör ZFS med redundans så jag förlorade ingen data.

Permalänk
Medlem

"- 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, DT01ACAxx-serien

Alla diskarna snurrar i 5400 rpm mig veterligen."

Uppmärksamma...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.