Permalänk
Medlem

Bygga nas

Nu har min sketna cloudbox gått sönder. Fundera på att bygga en nas och köra med freenas. Min fråga är kan man få något bra för 4000-5000kr? Räcker med 1 tb i lagring.

Permalänk
Medlem

Kanske en:
https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...
Det finns iofs en viss charm att bygga själv, men HP kan det här med att bygga chassin.
Plus att microserver är väldigt populära, så hårdvaran är väl dokumenterad och därmed finns det hjälp att hitta om man får problem.

http://www.storagereview.com/hp_proliant_microserver_gen8_rev...

Permalänk
Medlem

Men vad behöver man om man vill köra freenas, läste något om att man måste ha freenas på ett usb minne? Och sen borde det väl vara som att bygga en vanlig dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

Men vad behöver man om man vill köra freenas, läste något om att man måste ha freenas på ett usb minne? Och sen borde det väl vara som att bygga en vanlig dator?

Jag menar inte att vara dryg, men om du tänker ge dig på FreeNAS så finns det bara en väg och det är den hårda vägen. Läs -> http://doc.freenas.org/9.3/freenas.html. Där hittar du allt du behöver veta om rekommenderad hårdvara, hur man installerar osv. Jag kör själv FreeNAS så har du frågor är du varmt välkommen att fråga (här eller i PM), men läs på lite först!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för hårdvara och chassi? Lite kul att veta då jag tittar på mini itx kort och chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

Vad kör du med för hårdvara och chassi? Lite kul att veta då jag tittar på mini itx kort och chassi.

Jag kör följande system -> http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2683808&view=o, om du vill bygga något liknande så skulle jag rekommendera dig att köpa ett chassi som stödjer ett nätagg av normal (ATX) storlek. Jag var precis nere på Webhallen och bytte in mitt andra SFX-agg. Skräp är vad de är.

Edit: BTW, citera mig nästa gång så hittar jag tillbaka snabbare!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ok nice , kommer nog köra på amd saker, blir lite billigare. Ska försöka sätta ihop ett system , gör ett inlägg innan jag beställer och ser vad du tycker.

Permalänk
Inaktiv

ECC är i princip ett krav för ZFS så, tyvärr, det enda som gäller är antigen xenon eller vissa atoms, alternativt server delar från amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som @AxMi-24 skriver så rekommenderas det varmt att använda ECC RAM när man kör ZFS (vilket FreeNAS gör). Det är inte ett måste (och ZFS är ett bra filsystem oavsett) men väääädligt starkt rekommenderat. Vad ZFS gör kan du kanske redan (annars, läs!) men man ska tänka på att det rekommenderas att man har minst 8 GB RAM som grund och sedan adderar 1 GB RAM per TB lagring. Jag har 12 GB lagring och kör 16 GB RAM, det fungerar fint tycker jag, men ZFS älskar RAM och kommer använda så mycket som bara går.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ok skiter nog i att bygga en själv . vet ni om det finns någon färdig nas som är prisvärd och klara transcode? Kollar mest filmer och ska klara läsa av srt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

Ok skiter nog i att bygga en själv . vet ni om det finns någon färdig nas som är prisvärd och klara transcode? Kollar mest filmer och ska klara läsa av srt

http://www.ixsystems.com/storage/freenas/

Jag har en Synology DS213j (tror den heter så i alla fall) som numera agerar off shore backup för mina bilder. Innan jag byggde min FreeNAS-server var den dock såväl mediaspelare som central lagrings enhet. Synology DSM (mjukvaran Synology använder) är hyffsat enkel och det mesta går att ställa in men det som fick mig att rättfärdiga 12 000 SEK på en ny server var möjligheten att bygga ut som jag vill, att ha full kontroll på hela systemet och att hårdvaran som finns i konsument-NASar (NASer, NASes?) helt enkelt inte håller måttet när man ska göra lite tyngre arbete.

Att föra över 3 TB med Rsync från min Synology till min FreeNAS-server tog flera dagar pga att processorn i Synologyn helt enkelt inte orkade med. Om du har pengar att bygga själv, så ta chansen, det lönar sig i längden om du frågar mig. Om du dock är fast besluten att köpa något färdigt skulle jag rekommendera något i stil med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685. Den verkar fet. Blir nog en runda till netonnet. Jag har köpt en wd 3tb red idag.

Hade gärna byggt en själv men som sagt jag ska bara ha den till att spara filmer och lite sånt. Komma åt den via mobilen för musik, då är transcode riktigt nice.

Tack för tipset !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685. Den verkar fet. Blir nog en runda till netonnet. Jag har köpt en wd 3tb red idag.

Hade gärna byggt en själv men som sagt jag ska bara ha den till att spara filmer och lite sånt. Komma åt den via mobilen för musik, då är transcode riktigt nice.

Tack för tipset !!

Ska du använda den till att lagra kritisk data? Alltså, dokument, foton, osv. I sådana fall skulle jag rekommender att du köper en till hårddisk (av samma sort och storlek) och installerar dem båda samtidigt, samt konfigurerar dem i Raid 1 så risken för att förlora datan minskar om en av diskarna går sönder!

Ska du bara använda den till att lagra filmer och musik eller sådant som går att rippa om eller ladda hem från iTunes/CDON igen så kan du köra på en disk, imho.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ska du använda den till att lagra kritisk data? Alltså, dokument, foton, osv. I sådana fall skulle jag rekommender att du köper en till hårddisk (av samma sort och storlek) och installerar dem båda samtidigt, samt konfigurerar dem i Raid 1 så risken för att förlora datan minskar om en av diskarna går sönder!

Ska du bara använda den till att lagra filmer och musik eller sådant som går att rippa om eller ladda hem från iTunes/CDON igen så kan du köra på en disk, imho.

Ok tack för tipset, som sagt jag sitter och velar som fan (bygga själv eller köpa färdigt). Verkar inte finns så många moderkort med ecc.

Måste cpu också ha ecc eller gäller det bara moderkort och minnen ?

Permalänk
Medlem

CPUn måste stödja ECC. Xeon och en del i3 stödjer ECC.

Permalänk
Medlem

RAID är inte backup (men såklart bättre än inget alls). Mitt förslag är istället att du skaffar en extern hårddisk dit du även kopierar den kritiska datan (dvs data både i NAS och extern hårddisk). Den hårddisken lagrar du sedan på annan plats för att gardera dig för inbrott/brand/mm. Att ha datan externt minskar även risken för att virus förstör alla filerna.

Själv kör jag NAS i RAID1 hemma, samt en extern backup i form av en annan NAS som står hos en kompis.

Edit: Samt alla filerna i min ordinarie burk med. Dvs 3 olika platser med samma filer för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

När det gäller backup så rekommenderar CrashPlan där man får obegränsad lagring av backuper i molnet för sisådär $60 om året. Jag har ungefär 4 TB lagrat där. Det utesluter inte de andra backupmetoderna men det är ett bra komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

Ok tack för tipset, som sagt jag sitter och velar som fan (bygga själv eller köpa färdigt). Verkar inte finns så många moderkort med ecc.

Måste cpu också ha ecc eller gäller det bara moderkort och minnen ?

Hela kedjan måste ha stöd för ECC. Mitt förslag är att du letar efter ett liknande kort som jag har (moderkort med integrerad CPU) och att dettta stödjer ECC om du tänker bygga själv.

Sen, som redan har nämnts ovan, så är ingen Raid i världen perfekt. Vad jag menade med lagring av kritisk data var mest att man bör köra Raid på sin lagring om det är data man öht bryr sig om. Utöver detta kör man självklart backuper, på flera platser och på olika lagringsmedium, som komplement!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Hela kedjan måste ha stöd för ECC. Mitt förslag är att du letar efter ett liknande kort som jag har (moderkort med integrerad CPU) och att dettta stödjer ECC om du tänker bygga själv.

Sen, som redan har nämnts ovan, så är ingen Raid i världen perfekt. Vad jag menade med lagring av kritisk data var mest att man bör köra Raid på sin lagring om det är data man öht bryr sig om. Utöver detta kör man självklart backuper, på flera platser och på olika lagringsmedium, som komplement!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7814465/2015-03-19

Vad tror du om detta ? Verkar inte som att inet har några minnen på lager dock.

Vet du om man kan sätta något pci kort på moderkortet som har usb 3 ? så dem där usb 3 portana på chassit funkar. Eller blir dem usb 2 om kan koppla den till moderkortet ?

Permalänk
Medlem

Gör nog så att jag ta det moderkortet du har , Men hade varit gutt att kunna använda dem där usb 3 portarna.

Permalänk
Medlem

Är atom c2750 snabb nog för att transcode då? Vad använder TS för SW för transcode, är det Plex? Stöder Plex flera trådar?

Eller snackar vi inte om transcode alls, är det bara vanliga shares så du tänker på att streama det iställe? Har sett några blandar ihop det där.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har inte själv riktigt fattat vad transcode är , då jag bara lägger över en film på nasen och streama. Kan tänka mig det är för att surfplattan/ mobilen ska kunna köra filmer som är 1080p eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem

Vid transcode kodar man om t.ex. filmen i realtime, dvs föränder bl.a. bitrate, och då normalt till en lägre bitrate(med sämre kvalite), eller ibland får man göra det för att enheten man ska spela upp det på inte stöder det filformat som filmen är i orginalt.

Laddar du bara upp filmer på ett share o spelar det upp från någon annan enhet streamer du bara, o det behöver inte mycket cpu kraft för att få till.

För att streama kommer intel atom c2750 fungera kalas bra, för transcode, gissar jag det går bra om SW som används på server för transcode stöder flera trådar, fast jag vet inte 100% säckert själv, därför tyckte jag det va en bra fråga att få svar på, från någon som har provat själv.Evt. för att få reda på vilka SW som det vill fungera på, eller inte, med SW snackar jag om program som du kör på själva serveren, då transcode alltid händer där, o inte på client sidan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nonstick:

Gör nog så att jag ta det moderkortet du har , Men hade varit gutt att kunna använda dem där usb 3 portarna.

Vad ska du med USB till öht? Om du tänker köra FreeNAS, se till att köpa ett BRA USB 2.0-minne också att ha OS på!

Skrivet av roosterx:

Är atom c2750 snabb nog för att transcode då? Vad använder TS för SW för transcode, är det Plex? Stöder Plex flera trådar?

Eller snackar vi inte om transcode alls, är det bara vanliga shares så du tänker på att streama det iställe? Har sett några blandar ihop det där.

Jag kör Plex på min server, fungerar suuperbt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕