Permalänk
Medlem

Aktiv bas, kabelhjälp!!

Hej! jag sitter hemma på en sony förstärkare som har ett eget hål för subwoofer, detta betyder ju att jag behöver en aktiv bas, vilket jag nu har införskaffat mig.
Problemet just nu är att jag vet inte vad jag ska ha för kabel emellan för jag tycks inte hitta rätt, skicka gärna bilder!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ska gissa oss till vad du har för prylar och skicka bilder på dem eller?
Jag använder en vanlig RCA ljudkabel mellan min receiver och bas, men bara den ena kanalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har en Sony STR-DE475 och en Radionette alpha-12 bas

Permalänk
Medlem

Är lite glömsk, har varit en lång dag, ursäkta!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du fick svaret av mig innan då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det var inte lätt, men jag lyckades lista ut vilken slags kabel du ska ha.
https://www.google.se/search?q=active+subwoofer+cable&tbm=isc...
/s

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

vilken är det då? är ju bilder på flera olika.
och om det är en sån med 2 på ena sidan, ska man bara koppla in ena?

Permalänk
Medlem

Alla kablarna på bilden har ju samma kontakt, välj en efter din prisnivå

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem

Denna kabel kan du ta välj den längd du behöver

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem

suveränt! tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Bra kvalite till riktigt billigt pris och endast 29:- i frakt. (beroende på vikt) : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=21625&orderBy=PRICE_SORTER&sortOrder=asc&filterClause=MANUFACTURER%253DProfigold&pageSize=100

Köpte mig själv några stycken Profigold HDMI/RCA/Optisk/Koxial kablar, riktigt billigt.
Fast det du behöver är en rca-rca hane/hane.

En sån kabel med 2x phono-hane i ena änden är till för extra bas +3db och inget krav.

Viktigast är kabeln skall vara i 75 ohm. Vanliga RCA kablar brukar vara i 50 ohm, fungerar med det också, men risken kan vara att det ger ett "hummande" ljud ut från subben.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Viktigast är kabeln skall vara i 75 ohm. Vanliga RCA kablar brukar vara i 50 ohm, fungerar med det också, men risken kan vara att det ger ett "hummande" ljud ut från subben.

Det här spelar väl ingen som helst roll?
Impedansen på 75 ohm uppkommer väl endast vid höga frekvenser och behövs endast vid t.ex. bildöverföring eller liknande, inte 0-120 Hz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har köpt kabeln nu men om jag höjer volymen på basen så kommer det bara ett konstant ljud, vanlig musik ur de andra högtalarna men basen bara står där och hummar

Permalänk
Medlem

och jag fattar inte varför jag ska köpa en sladd med 3 ändar, när det bara är ett hål för sub på förstärkaren och ett input hål på basen, vart ska sista änden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liddeh:

har köpt kabeln nu men om jag höjer volymen på basen så kommer det bara ett konstant ljud, vanlig musik ur de andra högtalarna men basen bara står där och hummar

Du måste tala om för din receiver att du har en subwoofer inkopplad, borde finnas under inställningar nånstans.
Hummandet beror förmodligen på att kabeln inte är skärmad och att den ligger tillsammans med andra strömkablar.

Skrivet av Liddeh:

och jag fattar inte varför jag ska köpa en sladd med 3 ändar, när det bara är ett hål för sub på förstärkaren och ett input hål på basen, vart ska sista änden?

Vissa subwoofers har 2 ingångar, har inte din det så räcker det med en kabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

har en skärmad jag köpte på kjell och company
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

ska jag koppla in den i sub out eller sub in som är på multi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Liddeh:

har en skärmad jag köpte på kjell och company
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

ska jag koppla in den i sub out eller sub in som är på multi?

Du ska använda utgången på förstärkaren eftersom signalen ska gå ut till basmodulen, sub in är ju som namnet säger en ingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.