Hårddisk märke Intenso, nåt att ha?

Permalänk
Medlem

Hårddisk märke Intenso, nåt att ha?

Har redan 2st SSD i datorn, men skulle nu behöva lite mer större lagring. Gärna 4TB.

Kollar på prisjakt och sätter kriterierna 4TB eller större, 7200rpm samt SATA och får då som billigaste alternativ Intenso.
Vad tusan är intenso för märke? Har inte köpt hårddisk på ett par år, men har då aldrig sett interna hårddiskar av det märket.

Skulle normala fall bara köpt något mer känt, men prisskillnaden är ganska stor till näst billigaste.

I skrivande stund kostar Intenso 4TB 1390kr och näst billigast enligt kriterierna är WD 4TB för 1749kr.
Förstår inte riktigt varför skillnaden är så stor och därför känns det som att det är nåt skumt med Intenso samt det faktum att jag inte känner till dom.
Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har faktiskt ALDRIG hört talas om intenso, men jag hade personligen lagt de 360 kronorna extra för att få en WD

Permalänk
Avstängd

det är märket på lådan, brorsan, som en helt vanlig hdd sitter i...

Trams raderat enl § 1.
Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Entusiast

Aldrig hört talas om heller om Google var inte hjälpsam. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de har egen tillverkning utan de lär köpa in någon annans bara som de säljer vidare med eget klistermärke. Frågan är bara vilka diskar de kör. Hittade en video där någon skruvar upp en av deras USB-diskar och det sitter en Samsung där. Fast det lär vara en Seagate egentligen eftersom de köpte upp Samsungs tillverkning. Står dessutom Momentus på den. Av någon anledning säljer de fortfarande vissa diskar som Samsung. Skulle gissa på kompatibilitetstrams mot företagskunder. Så frågan är om det bara är Seagate de kör eller om de plockar det som är billigast för stunden som många andra tillverkare av externa hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Intenso är väl typ Clas Ohlsons egna märke eller nåt. Bara ett namn. Hårddisken inuti kommer från någon av de få tillverkare som existerar. WD, Seagate eller Toshiba (om de finns fortfarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

det är märket på lådan, brorsan, som en helt vanlig hdd sitter i...

Tolkar det som att du tror att det handlar om en extern hårddisk, men det gör det inte.
Denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1853875

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande fick jag fram följande. Intenso verkar vara ett riktigt lågbudget märke, deras 'retail' interna hårddiskar verkar vara Toshiba OEM.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Tolkar det som att du tror att det handlar om en extern hårddisk, men det gör det inte.
Denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1853875

tänkte skämta, men det är omöjligt...
det är rebrandad, eller skämt...
idag kan du inte bara licensera alla patent å smälla upp en hdd fabrik... kostar en del faktiskt...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Efter lite googlande fick jag fram följande. Intenso verkar vara ett riktigt lågbudget märke, deras 'retail' interna hårddiskar verkar vara Toshiba OEM.

Ahh ok, kanske säkrast att hålla sig borta då. Vill ju inte ha nåt som pajjar efter ett år.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tolkar det som att du tror att det handlar om en extern hårddisk, men det gör det inte.
Denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1853875

Min egen erfarenhet med Intenso har varit i form av en extern hårddisk, då satt det en seagate disk i kabinettet, hade ingen aning om att de sålde interna diskar. Skulle satsa på ett välkänt märke om jag var du.

Permalänk
Medlem

Hårddisken i fråga verkar inte finnas i lager så är det relevant? Externa hdd, som jag såg, hade iaf någon långsam toshiba, kanske liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Hårddisken i fråga verkar inte finnas i lager så är det relevant? Externa hdd, som jag såg, hade iaf någon långsam toshiba, kanske liknande?

Är i lager hos leverantör om några dagar och jag har inte direkt bråttom, men jag skippar nog det här ändå. Låter inte bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Hittade följande info:
http://www.intenso.de/produkte_en.php?kategorie=29&&produkt=1...
Som vissa tror, så gissar även jag på att det handlar om något annat märke som man kör genom retail-kvarnen.

Enligt databladet:

Skrivet av Intenso:

Weight: 100g (varies from capacity/
manufacturer)

Det ger mig ledtråden om att tillverkaren av Intensos interna hårddiskar varierar.

Tillägg:
Misstänker att det kan vara lite desperation från andra hårddisk-tillverkare som inte lyckats sälja ut sina lager, och de försöker nu sälja ut kvarvarande lager via "retailers" i hopp om att deras skamfilade rykte inte lyser igenom.

Eller:
Intenso har köpt upp et på tok för stort lager av interna hårddiskar som skulle använts till externa hårddiskar. Efterfrågan på externa hårddiskar är inte tillräckligt stor, och Intenso försöker nu minska ner detta jättelager genom att sälja av lagret genom ommärkta/omärkta interna hårddiskar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Köpte en Intenso 3TB extern HDD, det är en Toshiba 7200rpm disk i.
Det är en extern hårddisk med Usb3, inget lull lull.
Den fungerar bra, har haft den cirka 3 månader.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Infraxtor:

Köpte en Intenso 3TB extern HDD, det är en Toshiba 7200rpm disk i.
Det är en extern hårddisk med Usb3, inget lull lull.
Den fungerar bra, har haft den cirka 3 månader.

Tråden handlar om Intensos interna hårddiskar. Inte externa.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Tråden handlar om Intensos interna hårddiskar. Inte externa.

Mitt fel, läste igenom lite snabbt

Edit: Men det borde ju vara lika som de externa? Deras märke på och någon annans under huven.

Permalänk
Medlem

Såg den där för ett par månader sedan, blev också konfunderad.. det bör väl vara att dom köper diskar från någon av dom två stora och sätter eget namn på ??

Vilka är det som tillverkar platters nu för tiden, Comag(?) och TDK ?

PDF - Intenso 3,5" Internal Hard Drive - Retail Kit
http://www.intenso.de/multimedia/produktblatt/1317278428_en.p...

PDF - Intenso 2,5" Internal Hard Drive - Retail Kit
http://www.intenso.de/multimedia/produktblatt/1317212297_en.p...

Intenso = Toshiba ?

"Toshiba/Intenso 3TB 3.5" Internal HDD 7200RPM 64MB SATA3"
"RETAIL BOX IS INTENSO - DRIVE IS TOSHIBA Retail boxed hard drive complete with 2 year warranty"
Source: http://www.aria.co.uk/Products/Storage/Hard+Drives/3.5+Inch+S...

Permalänk
Medlem

hmm, men om det nu är Toshiba, hur är deras diskar? Jag köpte ju alltid Samsung förr innan dom försvann. Innan dess WD.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bejje:

hmm, men om det nu är Toshiba, hur är deras diskar? Jag köpte ju alltid Samsung förr innan dom försvann. Innan dess WD.

Toshiba köpte Hitachis 3,5" tillverkning. Jag har 3 TB Toshiba och de skulle tydligen vara identiska med Hitachis 3 TB som fått väldigt bra omdömen. Enda källan jag såg angående Toshiba var en bild på Amazon och någon frågade om det bara var en stock-bild de slängt upp eller om den faktiskt var representativ. Sen finns det ju realistiskt inte så många alternativ. Det är ju bara WD, Seagate och Toshiba som tillverkar fortfarande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Under mina 16 år inom branschen har jag inte hört talas om Intenso som skulle tillverka egna hårddiskar. Första intrycket är att dom använder sig av bortsorterade hårddiskar från dom större tillverkarna (2:a hands sortering, dvs reparerade/refurbished eller liknande). Kanske har jag fel, men kommer tycka likadant till någon bevisat annat

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Under mina 16 år inom branschen har jag inte hört talas om Intenso som skulle tillverka egna hårddiskar. Första intrycket är att dom använder sig av bortsorterade hårddiskar från dom större tillverkarna (2:a hands sortering, dvs reparerade/refurbished eller liknande). Kanske har jag fel, men kommer tycka likadant till någon bevisat annat

Då måste det nog framgå tydligt att det är reparerade/refurbished produkter. Annars är det nog inte lagligt att sälja dom som helt nya och oanvända.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är i lager hos leverantör om några dagar och jag har inte direkt bråttom, men jag skippar nog det här ändå. Låter inte bra.

Hoppas du inte tänkt att handla ifrån Liontech bara visst dom må vara billiga men då får du hoppas på att slippa behöva ha något med deras kundservice att göra också
Deras kundservice är bedrövlig för att inte rent ut sagt säga förjävlig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Då måste det nog framgå tydligt att det är reparerade/refurbished produkter. Annars är det nog inte lagligt att sälja dom som helt nya och oanvända.

Njae... inte om de inte sålts till "kund" först. Om de fått defekta från tillverkaren och sedan anpassat dessa så att de fungerar är inget sånt krav. Den är ju tekniskt sett ny, fram till att en slutkund får den.

Jag vet att Intenso har gjort USB stickor ett tag. De funkar, men är inga monster precis. Bättre än senaste Kingston travel skit dock (som går sönder as snabbt).
Vill även minnas att jag sett en SSD med märket "Intenso".

Aldrig sett HDD dock. Endast som många sagt, externt skal med det märket, och någon budget disk i den.