Permalänk
Medlem

Msata till Sata SSD

Hej

Jag har tänkt införskaffa en billig SSD till min server då min WD green gör ett otroligt trögt jobb att driva ubuntu servern.
Min fråga är följande:

Är det möjligt att köpa en Msata SSD (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1871737)
Och en av dessa adaptrar: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Eller är jag helt fel ute ?

(Varför jag väljer msata är att dom är grymt mycket billigare och jag behöver absolut inte mera än 60GB )

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Japp, det ska fungera! SATA och mSATA är samma gränssnitt, kontakten ser bara lite annorlunda ut för att kunna pressa ned måtten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag rätter mig själv..
Vetefan om det är dåligt formulerat eller om jag inte läste rätt men kabeln var helt fel.

Så köpte följande av kompisen för en hundralapp (då jag inte orkade vänta på ebay) och det funkar galant.
http://www.ebay.com/itm/Mini-pcie-mSATA-SSD-to-2-5-SATA3-adap...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tänkte säga... det finns bättre adaptrar för detta.

Notera dock att SSD styrka ligger i att "RAIDa" NAND flashet. Och Msata har ofta väldigt få kretsar att göra detta på. Så räkna inte med värsting skrivprestandan på en så liten mSata disk bara.

Sen undrar jag du du fick ihop matten att mSata skulle vara billigare...
en SSD för 500kr, + en adapter för 100kr vs en 2,5" SSD för under 500kr?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s213415274&o=lager_inkm...

Permalänk
Medlem

Felet med den första adaptern som länkas är ju den urgammla strömkontakten som borde skrotats och ersatts av den nya versionen..
men kan säkert köpa en extra adapter till adaptern ifall du nu inte har någon sådan kontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänkte säga... det finns bättre adaptrar för detta.

Notera dock att SSD styrka ligger i att "RAIDa" NAND flashet. Och Msata har ofta väldigt få kretsar att göra detta på. Så räkna inte med värsting skrivprestandan på en så liten mSata disk bara.

Sen undrar jag du du fick ihop matten att mSata skulle vara billigare...
en SSD för 500kr, + en adapter för 100kr vs en 2,5" SSD för under 500kr?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s213415274&o=lager_inkm...

Kingston SSDNow mS200 SMS200S3 60GB, 199kr ebay
adapter ett som var fel, 45kr
adapter två som passar, 100kr

344kr för en 60GB SSD, länkte gärna något med samma prestanda och pris.
http://www.kingston.com/datasheets/sms200s3_en.pdf
Samt amazon folket verkar ju vara nöjda http://www.amazon.com/Kingston-Notebooks-Ultrabooks-SMS200S3-...

Sen är det en serverdisk och inte en speldisk jag ska ha. Tystnad och FDE är ett stort plus
Kan köra en benchmark och en Smart när jag kommer hem ifrån semestern så får vi se om det verkligen var ett klipp

Skrivet av Alpha77:

Felet med den första adaptern som länkas är ju den urgammla strömkontakten som borde skrotats och ersatts av den nya versionen..
men kan säkert köpa en extra adapter till adaptern ifall du nu inte har någon sådan kontant

Jag har kliat mig i huvudet många gånger och fattar inte fortfarande vart denna skulle passa överhuvudtaget.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Kingston SSDNow mS200 SMS200S3 60GB, 199kr ebay
adapter ett som var fel, 45kr
adapter två som passar, 100kr

344kr för en 60GB SSD, länkte gärna något med samma prestanda och pris.
http://www.kingston.com/datasheets/sms200s3_en.pdf
Samt amazon folket verkar ju vara nöjda http://www.amazon.com/Kingston-Notebooks-Ultrabooks-SMS200S3-...

Sen är det en serverdisk och inte en speldisk jag ska ha. Tystnad och FDE är ett stort plus
Kan köra en benchmark och en Smart när jag kommer hem ifrån semestern så får vi se om det verkligen var ett klipp

Jag har kliat mig i huvudet många gånger och fattar inte fortfarande vart denna skulle passa överhuvudtaget.

Finns en orsak till att SSDnow är billiga, urusel prestanda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns en orsak till att SSDnow är billiga, urusel prestanda.

För priset så verkar det hålla en OK klass.
Sen är det klart att jag får bättre prestanda och storlek om jag dubblar priset.

Men målet var ju Tysthet, FDE samt att få fördelarna av en SSD med minimal kostnad.
(Notera att jag idag har en 5600 RPM WD green som är seg satan)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om man helt bortser från felköpet, som kostade 70-75:- och inte 45... Så är den här lösningen billigare än "samma" disk i Sata utförande. Grejerna ska ju trots allt fraktas hem, jag misstänker att det var frakt på åtminstone disken, om än kanske inte adaptern för det dyrare priset. Faktum är dock att jag inte hittar den där SSD'n för mindre än 600 spänn, då från England... s-ATA versionen går att plocka från en svensk återförsäljare för en 500'ing, och gör det mycket enklare med eventuella reklamationer, osv.

I sammanhanget kanske det kvittar, och man hoppas du blir lycklig med köpet. SSD, snabb eller långsam, stor eller liten, är en enorm uppgradering i från en roterande enhet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

SSD, snabb eller långsam, stor eller liten, är en enorm uppgradering i från en roterande enhet...
B!

Ska posta en Benchmarking sen för skoj skull så märker vi om jag gjorde en värdelös deal

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kingston SSDNow mS200 SMS200S3 60GB, 199kr ebay
adapter ett som var fel, 45kr
adapter två som passar, 100kr

344kr för en 60GB SSD, länkte gärna något med samma prestanda och pris.
http://www.kingston.com/datasheets/sms200s3_en.pdf
Samt amazon folket verkar ju vara nöjda http://www.amazon.com/Kingston-Notebooks-Ultrabooks-SMS200S3-...

Sen är det en serverdisk och inte en speldisk jag ska ha. Tystnad och FDE är ett stort plus
Kan köra en benchmark och en Smart när jag kommer hem ifrån semestern så får vi se om det verkligen var ett klipp

Jo om du köper den så, då är det lite bättre för pengarna
Visst duger den till så enkla saker, ingen protest mot det, kändes bara knäppt jämfört med priserna i svenska butiker.

Skrivet av hakd:

Jag har kliat mig i huvudet många gånger och fattar inte fortfarande vart denna skulle passa överhuvudtaget.

Den ursprungliga mSata, dvs miniSata, inte microSata. Dessa används i tex 1,8" enheter i en del laptops (tex visa HP vet jag har dessa).

Skrivet av Broken-arrow:

Finns en orsak till att SSDnow är billiga, urusel prestanda.

Ärligt så är inte prestandan så långt efter V300 med de sämre kretsarna
För enkelt jobb funkar den helt okej. Jag har en V200 2,5" som satt i Morsans dator sedan länge. Den är ju typ "skräp" nu, men den gav ändå 7.8 i Win 7 index och allt gick snabbt som tusan att jobba med, för henne iaf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

I sammanhanget kanske det kvittar, och man hoppas du blir lycklig med köpet. SSD, snabb eller långsam, stor eller liten, är en enorm uppgradering i från en roterande enhet...
B!

Naje... jag håller inte med helt här.
Har själv en gammal ASUS EEE PC 900 med en intern mini-PCIe SSD (mSATA, vilket egentligen är fel benämning då det inte har något med mSATA att göra överhuvudtaget. mSATA är inte samma sak som mSATA i det här fallet. De två standarderna har inget gemensamt, utöver att de skickar igenom SATA-signaler)
Den SSD var så otroligt seg, att en 1.8" 4200 rpm disk via en USB-adapter blev en rejäl uppgradering hastighetsmässigt sett.
Orsaken ligger i att dessa billiga SSD-enheterna har en så otroligt dålig prestanda att systemet drunknar i I/O-operationer vid minsta belastning.

Den datorn var extremt olidligt långsam med den SSDn. Til len grad att den var näst intill obrukbar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Den datorn var extremt olidligt långsam med den SSDn. Til len grad att den var näst intill obrukbar.

Milde tid. Är du säker på att den inte var defekt? Jag har råkat ut för en del tidiga & långsamma SSD'er, men även om de haft låg överföringshastighet har de vunnit på att de haft låg access tid. Slutresultatet har varit fördelaktigt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Milde tid. Är du säker på att den inte var defekt? Jag har råkat ut för en del tidiga & långsamma SSD'er, men även om de haft låg överföringshastighet har de vunnit på att de haft låg access tid. Slutresultatet har varit fördelaktigt.
B!

Testa V serien från crucial helst 32Gb modellen. Skojar inte trots låg access tid, så överbelastades disken vid surf 100% låg den på i korta intervaller så hela os:et lagga fram. I/O´s är viktigt med (upp till en viss gräns, där disken hinner med) Kan ta fram tråden om du vill Så ja inte bra access räknas, utan bra I/O och över 50 i läs och skriv för os:et ska kännas rappare än en HDD

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Testa V serien från crucial helst 32Gb modellen. Skojar inte trots låg access tid, så överbelastades disken vid surf 100% låg den på i korta intervaller så hela os:et lagga fram. I/O´s är viktigt med (upp till en viss gräns, där disken hinner med) Kan ta fram tråden om du vill Så ja inte bra access räknas, utan bra I/O och över 50 i läs och skriv för os:et ska kännas rappare än en HDD

Kan säga så här.
Alla SSD av vettiga tillverkare jag har testat (och de är många diskar) fungerar bättre än vilken HDD som helst. Undantaget är "kina" kopior, typ kingspec eller liknande namn. Dessa gör exakt som du beskriver, de drunknar i IOPs när disken lastas hårt med skrivningar, speciellt mSata diskar. Om du kommer upp till "vanlig sata" med iaf 4 kanaler, eller tom 8, så klarar även de sig betydligt bättre.
De brukar använda sk asynkrona minnen, då dessa är billigaste man kan få, men nackdelen är sämre IOPs och max 50MB/s skriv i teorin (inte räknat OH mm).

Gamla S200/V200 från Kingston dock är bara omodern, men på inget sätt långsammare än en HDD i normala fallet. De kanske inte kan ge 50MB/s skriv i 4k, utan endast 3-10MB/s 4k skriv, vilket med dagens mått är otroligt långsamt, men med tanke på att en mekanisk disk sällan kommer över 3MB/s är det ändå en förbättring.

Jag har i en gammal laptop en OCZ Core 128GB, och visst är den seg i 4k skriv, men allt, och då menar jag allt, annat upplevs så otroligt mycket snabbare än dens gamla 160GB HDD som tog evigheter att starta.
Som det är nu, är den snabbare än både en i5 och A8 laptops som företaget har, både i boot, WU och att göra div saker. Och då märkbart snabbare, trots sin otroligt sega ålder på en Core2Duo skit CPU och 2GB RAM.
Nyckeln är att den har fullt komplement av NAND, och har 8 kanaler, där din 32GB troligen har 2.

Sen kan ju tillverkare köpa fullständigt skräp "SSDer" och sätta in, som mer eller mindre är ett SD-kort eller liknande, som de satt adapter till på något sätt. Dessa är fullständigt skit, och tom kina SSDer har bättre chans ibland att fungera bättre. Men det "är ju en SSD" säger tillverkaren...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan säga så här.
Alla SSD av vettiga tillverkare jag har testat (och de är många diskar) fungerar bättre än vilken HDD som helst. Undantaget är "kina" kopior, typ kingspec eller liknande namn. Dessa gör exakt som du beskriver, de drunknar i IOPs när disken lastas hårt med skrivningar, speciellt mSata diskar. Om du kommer upp till "vanlig sata" med iaf 4 kanaler, eller tom 8, så klarar även de sig betydligt bättre.
De brukar använda sk asynkrona minnen, då dessa är billigaste man kan få, men nackdelen är sämre IOPs och max 50MB/s skriv i teorin (inte räknat OH mm).

Gamla S200/V200 från Kingston dock är bara omodern, men på inget sätt långsammare än en HDD i normala fallet. De kanske inte kan ge 50MB/s skriv i 4k, utan endast 3-10MB/s 4k skriv, vilket med dagens mått är otroligt långsamt, men med tanke på att en mekanisk disk sällan kommer över 3MB/s är det ändå en förbättring.

Jag har i en gammal laptop en OCZ Core 128GB, och visst är den seg i 4k skriv, men allt, och då menar jag allt, annat upplevs så otroligt mycket snabbare än dens gamla 160GB HDD som tog evigheter att starta.
Som det är nu, är den snabbare än både en i5 och A8 laptops som företaget har, både i boot, WU och att göra div saker. Och då märkbart snabbare, trots sin otroligt sega ålder på en Core2Duo skit CPU och 2GB RAM.
Nyckeln är att den har fullt komplement av NAND, och har 8 kanaler, där din 32GB troligen har 2.

Sen kan ju tillverkare köpa fullständigt skräp "SSDer" och sätta in, som mer eller mindre är ett SD-kort eller liknande, som de satt adapter till på något sätt. Dessa är fullständigt skit, och tom kina SSDer har bättre chans ibland att fungera bättre. Men det "är ju en SSD" säger tillverkaren...

Då har du inte provat en crucial v4 disk hör jag speciellt under 100Gb Där är en valfri HDD betydligt bättre, inte ens fått sådant lagg på en laptop med 5400RPM disk. Alltså tänk dig att oset små hackar fram (som i ett spel i 5 FPS), det är det jag menar, det har funnits riktigt dåliga SSD:er att köpa i svensk butik i alla fall, nu är det bra lite sämre SSD:er som finns. Men skulle inte köpa V300 från kingston dom har fulat sig med spex och sålt sämre SSD än vad står på pappret.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då har du inte provat en crucial v4 disk hör jag speciellt under 100Gb Där är en valfri HDD betydligt bättre, inte ens fått sådant lagg på en laptop med 5400RPM disk. Alltså tänk dig att oset små hackar fram (som i ett spel i 5 FPS), det är det jag menar, det har funnits riktigt dåliga SSD:er att köpa i svensk butik i alla fall, nu är det bra lite sämre SSD:er som finns. Men skulle inte köpa V300 från kingston dom har fulat sig med spex och sålt sämre SSD än vad står på pappret.

Notera att OCZ Core är den skit jmicron controllern som hade dessa problem från början
Men jag hitta en FW uppdatering på en kinesisk sida, lyckades flasha den och den funkar nu rätt bra. Visst kan den drunkna i IOPs, men den har just nu 90GB partition av de 111GB (eller vad det är), och funkar hur bra som helst.

Men nej, jag har inte haft en v4. Nog en av anledningarna varför jag skrattar när folk säger att Crucial alltid gjort bra diskar Jag vet vilket skit de har gjort...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Notera att OCZ Core är den skit jmicron controllern som hade dessa problem från början
Men jag hitta en FW uppdatering på en kinesisk sida, lyckades flasha den och den funkar nu rätt bra. Visst kan den drunkna i IOPs, men den har just nu 90GB partition av de 111GB (eller vad det är), och funkar hur bra som helst.

Men nej, jag har inte haft en v4. Nog en av anledningarna varför jag skrattar när folk säger att Crucial alltid gjort bra diskar Jag vet vilket skit de har gjort...

ja dom har gjort sin blunder med lämna tillbaks disken för den var helt obrukbar. Var som att sitta på trasig HDD eller IDE disk.

Så man bör inte köpa det billigaste SSD:n är det jag menar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ja dom har gjort sin blunder med lämna tillbaks disken för den var helt obrukbar. Var som att sitta på trasig HDD eller IDE disk.

Så man bör inte köpa det billigaste SSD:n är det jag menar.

Roliga är... denna 128GB Core SSDn kostade ca 12kkr när den kom. Jag hittade den i en trasig laptop (Nvidia GPUn hade bränt), och räddade SSDn.

Så den var ganska billig.. och den funkar som sagt bättre än enkel sata 160GB HDD som satt i den innan