Creative Soundblaster Z + modmic 4.0 ,. låter skit

Permalänk
Avstängd

Creative Soundblaster Z + modmic 4.0 ,. låter skit

Modmic 4.0 ska ju vara en Bra mic, men jag får den inte att fungera särskilt bra.
Har lyssnat på youtube reviews och tycker att de verkar ha en mkt högre och tydligare kvalite, så vad är problemet?

Har jag ingen micboost på hör man inte sin röst alls, bara ett lätt sus-noise.

Måste sätta på micboost 30+db
mic recording volume 100%
+noise reduction, visst då hörs man okej utan bakgrunds noise men med dessa mjukvaru filter så låter rösten dov och som om man pratar med en papperspåse på huvudet. Finns ingen skärpa och tydlighet som jag hade förväntat mig av en mic för 4-500kr.

Har rensat ut drivers om och om igen samt deaktiverat moderkortets interna ljudkort.
Söker desperat på google men hittar ingen lösning..

Kan det vara så att Creative Soundblaster Z hanterar mikrofoner riktigt dåligt? :/

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Skrivet av guanabana:

Kan det vara så att Creative Soundblaster Z hanterar mikrofoner riktigt dåligt? :/

ModMic är en kondensatormikrofon, så den behöver matas med likspänning (s k phantom power/fantommatning) för att fungera i närheten av OK. Soundblaster Z verkar sakna fantommatning, vilket skulle förklara dina bekymmer.

Lösningar: Köp en separat fantommatning (och lämpliga adaptrar) eller byt ut ljudkortet alternativt miken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

ModMic är en kondensatormikrofon, så den behöver matas med likspänning (s k phantom power/fantommatning) för att fungera i närheten av OK. Soundblaster Z verkar sakna fantommatning, vilket skulle förklara dina bekymmer.

Lösningar: Köp en separat fantommatning (och lämpliga adaptrar) eller byt ut ljudkortet alternativt miken.

Nej den behöver inte fantommatning och verkar fungera på massor med andra "gaming" ljudkort samt även för dem som har samma ljudkort som mig. Inga sådana ljudkort har fantommatning vad jag vet , du snackar om xlr mikrofoner för musik och studio ... fantominmatning för sådana mikrofoner skulle troligen döda denna lilla mikrofon.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Nej den behöver inte fantommatning och verkar fungera på massor med andra "gaming" ljudkort samt även för dem som har samma ljudkort som mig. Inga sådana ljudkort har fantommatning vad jag vet , du snackar om xlr mikrofoner för musik och studio ... fantominmatning för sådana mikrofoner skulle troligen döda denna lilla mikrofon.

3.0 versionen är en av de tystare som också haft problem på Realtek kort.

Jag kör Mic Boost +20db och funkar utmärkt på mitt ljudkort över Skype, TS3, Mumble med utmärkt rent ljud.

Som du säger kan det vara drivrutinerna samt ljudkortet, aldrig haft bra erfarenhet något av dom, testa med Daniel K's drivrutiner och kolla om det blir bättre om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av guanabana:

Nej den behöver inte fantommatning och verkar fungera på massor med andra "gaming" ljudkort

Jo, den behöver fantommatning, det är en elektretkondensatormikrofon. Däremot troligtvis inte 48voltsdito. Länken i mitt tidigare inlägg verkar innehålla lögner: Soundblaster Z har lika mycket fantommatning som andra Soundblasterkort - 5 volt mellan jord och den mellersta ringen på kontakten.

Om du upplever en avvikelse mellan din och andras mikrofon kan det vara intressant att mäta att biasspänningen finns där, samt naturligtvis att testa din mik i ett ljudkort som inte strular för att eliminera ev. fel på miken.

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt svar.
Jo det stämmer 5volt fantommatning verkar den behöva, det märkte jag när jag testade den i min zoom h2 .Helt tyst innan jag valde det i menyn.

I zoomen krävs högsta gain och recording level 100 , inte lika mycket bakgrunds noise som igenom creative soundblaster z ljudkortet i datorn.,
men klart hörbart ändå.

suck.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1