Microsoft släpper systemkrav för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vista var ett misslyckande när det kom, efter ett par uppdateringar blev det dugligt men sög för mycket minne, något de fick bukt med när de släppte Win7, annars är i stort sett Vista och Win7 exakt samma OS, det senare lite mer finslipat bara.

Om man skulle jämföra alla konsumentversioner av windows OS sedan win 3.11 så fallerar hela konseptet varannan bra, varannan dålig. Ta tex WinXp. Det va rätt kasst vid release men ändå hyllat av många som bästa windows. Win7 va inte ens det tiptop när det lanserades.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du borde lära dig att läsa, skrev jag någonstans att det kommer till Win7? Jag skrev att det vore en önskan så vore Win7 fullkomligt, för något annat tillför inte Win10 som är av intresse. Nu har jag översatt vad jag skrev mellan raderna så gått det gick, så nu kan du vara hur glad du vill över Win10 och att det blir gratis, det skiter jag fullkomligt i.

Så du tycker att optimeringar av operativsystemet är onödiga? Nu har vi ju visserligen inte sett den färdiga versionen av Win10 men redan Win8 är bättre än Win7 på den punkten och det har varit trenden efter Vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det MS försöker göra är exakt samma som Apple gör. Inlåst system där de styr och ställer. Du som IT tekniker borde nog inte vara så kåt på att allt ska styras av MS (om inget annat för att det finns ingen behov av dig snart).

påtvingad secure boot betyder att man inte kan ha någon annan OS samtidigt så det är klart att MS kör med gamla vanliga metoder. Får väl hoppas att de blir stämda igen och får faktiskt betala lite mer realistiska böter snarare än växelpengar de fick betala senast.

Nej, secure boot betyder inte alls att man låser ner det till bara MS OS ..
Kan t ex rekommendera denna sidan för mer info:

"Enabled and switch to disable is optional" säger ju inte att du måste ha det påslaget hela tiden.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addeus:

Menar du verkligen att du inte ser fler fördelar än dx12 mellan Win10 och Win7?

Förresten så är väl Direct X 12 egentligen bara intressant för spelarna?

Alltså den uppgradering som för majoriteten är minst intressant.

Skrivet av zxhosting:

Om man kan ta bort app system då menar jag inte en app utan hela system när det gäller appar så att man inte kan installera det.

Sen hoppas jag på att dom fixar en bättre logo ser ut som en 3 åring har gjort den.

Sen så hoppas jag på att dom får fixa tillbaka dom gammal icon som det var på Windows 7.

Och ta bort så att man inte behöver ha något hotmail konto för att kunna logga in så att dom ta bort det.

Om dom inte gör det så blir det att man får lägga tid på att moda om det.

Jag har inte så höga krav för att byta men ser ingen poäng att byta till Windows 10 då jag tycker att Windows 7 är bättre.

Man är inte tvungen att använda ett "Microsoft-konto". Är inga som helst problem att skapa ett "lokalt konto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Fast det där gäller ju inte längre. Vista dåligt. 7 bra. 8 bra. 10 vi får se.

ptja, de flesta håller nog med om att metro inte har något att göra på en stationär plattform.
En novice användare kan lätt fastna i en app av det gränssnittet och sedan inte förstå hur man tar sig ut.

Men resten av operativsystemet håller nog de flesta med om som bättre än 7an.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Hej grabbs
det sägs att vi WIN 8.1 ägare får uppgradera gratis till WIN10 men i så fall vilken version om det ens är fastställt ännu?
Men om det nu är så att vi får uppgradera till Windows 10 gratis kan man då installera den win 10 på en annan dator fram i tiden säg ett nybygge?
samt har jag hört rykten att XB1 kan dra nytta av win10 och DX12?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Förresten så är väl Direct X 12 egentligen bara intressant för spelarna?

Alltså den uppgradering som för majoriteten är minst intressant.

Man är inte tvungen att använda ett "Microsoft-konto". Är inga som helst problem att skapa ett "lokalt konto".

Poängen är att Microsoft vill ha full kontroll vad du gör på Windows 10 att bara ha så att man kan logga in med ett Microsoft-konto betyder att den måste kolla vare gång någon logga in och jag tycker det är fel att den ska behöver göra det bara för att komma in i Windows.

Då menar jag bara funktion att det är fel det dom är på väg att gå åt. Jag vet om att man inte behöver ha något konto för att logga in det vet jag redan men jag prata bara om funktion.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OmegaCyrus:

Nej, secure boot betyder inte alls att man låser ner det till bara MS OS ..
Kan t ex rekommendera denna sidan för mer info:

"Enabled and switch to disable is optional" säger ju inte att du måste ha det påslaget hela tiden.

Vänta bara tills det blir påtvingat. Vi vet att MS älskar TPM och liknande tekniker så det är bara ännu ett steg mot att det är MS som bestämmer vad du gör och får göra med din egen dator.

Permalänk

Undrar om Win10 kommer till surface rt-klonerna?.

Det vore trevligt annars är det väldigt svalt intresse hos mig för Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Poängen är att Microsoft vill ha full kontroll vad du gör på Windows 10 att bara ha så att man kan logga in med ett Microsoft-konto betyder att den måste kolla vare gång någon logga in och jag tycker det är fel att den ska behöver göra det bara för att komma in i Windows.

Då menar jag bara funktion att det är fel det dom är på väg att gå åt. Jag vet om att man inte behöver ha något konto för att logga in det vet jag redan men jag prata bara om funktion.

Microsoft-kontot är valfritt... så vad är då problemet?

Hade man varit tvingad till att använda det kunde jag hålla med om det du skriver.

Permalänk
Medlem

UWP/UWA kan vara stora fördelar jämfört mot vissa typer av programvaror för appar ändrar inte ditt register och kluddar ner där, och du slipper oönskade förinstallerade appar som folk ofta glömmer trycka bort, dock saknar både UWP och UWA vissa fördelar gentemot vanliga programvaror i viss typ av sort av programvaror den har till exempel inte stöd för höger klick mus menyn kan vara fördelar för ZIP program och liknade.

Så Appar är ju en fördel när det kommer till slippa skräp och nerkluddade register ändringar under regedit.

Och Microsoft låser dig inte till Windows 10 bara, hoppar regelbundet mellan Unix, Linux, FreeBDS, och Windows 10.

Dessutom de förinstallerade apparna som finns i Windows 10 kan du ju avinstallera med hjälp av PowerShell som administratör, du kan ju så klart även ta bort Windows Store från Windows 10 datorer så du saknar store butiken om man vill.

Detta gör du simpel med kommando linje
Get-AppxPackage *windowsstore* | Remove-AppxPackage

under PowerShell.