Problem vid boot med dubbla ssd-diskar.

Permalänk
Medlem

Problem vid boot med dubbla ssd-diskar.

Hallå!
jag fick tillbaka en ssd-disk från en återförsäljare i veckan. Jag kommer hem med disken, kopplar i den och försöker boota datorn. Det går ej då. Får upp medelande om att "bootmsg" något i den stilen fattas. Precis som om "booten" krockar med andra ssd. Vad jag vet så skall den ssd vara ny. Måste man göra något speciellt när man kopplar in en till ssd? Just nu har jag en ssd med oset på och en WD-disk för lagring. Skall tilläggas att den nya ssd kopplades in på WD-diskens portar. Jag switchade över bara snabbt. Har jag missat något? Tänkte hur ska jag göra?.

Mvh!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Hade du windows installerat på hddn innan du skaffade första ssdn? Och satt både hdd och ssd i när du installerade operativet på ssdn? I så fall ligger boots-loadern kvar på hddn och datorn kan inte starta utan hddn ansluten till moderkortet. En reparation av windows borde räcka för att lösa problemet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Denna sida visar hur man fixar windows 7 boot loader problem:

http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Permalänk
Medlem

Det är så här. Den ssd-disken som kom tillbaka skall vara utbytt mot en ny. Men det verkar skumt när datorn inte alls kan boota när jag kopplar in den. Precis som om den skulle ha Windows installerat. Min nuvarande ssd-disk har så klart Win installerat :P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Rekordmedlem

Du försöker förmodligen boota från den tomma ssdn så du får kolla bootordningen i bios och ange rätt ssd som den du ska boota från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Det är så här. Den ssd-disken som kom tillbaka skall vara utbytt mot en ny. Men det verkar skumt när datorn inte alls kan boota när jag kopplar in den. Precis som om den skulle ha Windows installerat. Min nuvarande ssd-disk har så klart Win installerat :P.

Har testat att boota datorn med bara SSD som har operativsystemet inkopplad?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du försöker förmodligen boota från den tomma ssdn så du får kolla bootordningen i bios och ange rätt ssd som den du ska boota från.

Bootordningen är ändrad till den med oset på. Gick ändå ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har testat att boota datorn med bara SSD som har operativsystemet inkopplad?

Ja. Så fort jag kopplar ur den nya ssd och väljer in bootordning på den med oset så funkar det. Det är precis som att booten "krockar". Fast jag väljer os ssd som boot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt man måste göra när man kopplar in en till ny ssd?. Jag menar med en ny hdd kopplar man ju bara in den och bootar upp. Kikar så den identifieras av Windows. Hm, är det jag som är trög?! :P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Är det något speciellt man måste göra när man kopplar in en till ny ssd?. Jag menar med en ny hdd kopplar man ju bara in den och bootar upp. Kikar så den identifieras av Windows. Hm, är det jag som är trög?! :P.

Om du syftar på som en extra disk, nope, inget extra. Vissa moderkort ändrar bootordningen dock.

Har du kollat så du verkligen har boot partitionen på rätt disk? Ibland har Windows boot partitionen hamnat på en annan disk än den som själva Windows ligger på. Då måste bootordningen ske mot boot partitionen, inte den som Windows ligger på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wasted:

Ja. Så fort jag kopplar ur den nya ssd och väljer in bootordning på den med oset så funkar det. Det är precis som att booten "krockar". Fast jag väljer os ssd som boot.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du beskriver borde inte kunna hända om du verkligen väljer rätt bootenhet och den nya verkligen är tom.
Är du verkligen säker på att du väljer rätt enhet att boota från ? det kan ju ibland kräva att man ändrar på 2 ställen, dels att man vill boota från ssd/hdd (eller rätt kontroller) och sedan i diskarnas prioriteringslista under den kontrollerna, de flesta moderkort prioriterar lägsta sataportnummret först.

Själv så har jag min normala bootenhet på sata 4 på den interna kontrollern (av lathet, jag borde flytta kablarna ) det gör att jag ibland kopplar in nått "före" den och då måste jag peka om diskordningen eftersom moderkortet prioriterar lägre portar på moderkortet automatiskt om man kopplar in nått i dem, däremot så byter det inte mellan tex usb och sata och när man väl pekat om till sata 4 i stället för sata 1-3 så går det normalt, det går även bra att ta bort enheten med lägre nummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft detta problemet innan och det brukar ha att göra med BIOS settings. Testa att stänga av UEFI mode och sedan reboota datorn med endast SSD disken. Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova era tips. Bootordningen har jag satt till min disk jag har oset på. Och jag inaktiverade allt i boot ordningen förutom då osdisken. Men jag ska prova att koppla in den igen och välja igen att boota från osdisken inne både i bioset och så fanns det en till meny att välja in det i som nämndes här uppe. Tack för alla hjälpsamma tips hörrni!. Den nya skall vara tom och det är ny ssd-disk också.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande