Permalänk
Medlem

Är 1150 att framtidssäkra?

Hej,

Vissa av er har kanske sett mitt nick tidigare där jag ställt en del frågor i forumet.

Började tänka på en sak idag, håller på och samlar ihop delar för att bygga en dator som funkar någorlunda i åren som kommer. Har tänkt en Intel processor med 1150 socket, men började tvivla lite idag. Är det framtidssäkert att tänka 1150? Har ett par ddr3 ramminnen ligger som är tänkt att användas men är framtidssäkert att istället köra med ddr4?

Mvh

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det finns inget framtidssäkert i stil med att det kommer gå att byta till en ny bättre processer i framtiden då sockel byts hela tiden. Det enda framtidssäkra är att köpa det kraftigaste man kan, då det kommer räcka längre än något sämre. Du bör dock inte vara orolig. Det bör räcka ett tag. Det idag i hårvaru-år Sandybridge är ju fortfarande väldigt dugligt för det mesta. Processorkraven går helt enkelt inte så snabbt frammåt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

framtids säker är man aldrig

Mitt 1150 moderkort fick ny bios som ska stödja Intel generation 6 och även stöd för USB 3.1

Så nog klarar man sig med ett 1150 moderkort ett tag till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar ☺

Är då Asus maximus VII Gene ett bra moderkort?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

I7 4790k ihop med en SSD kommer bli en blixtersnabb konfiguration som dessutom tål höga överklockningar, 4790k kommer förmodligen inte flaska något grafikkort på över 6år. Hade du där emot tänkt köra en tung 3-4way SLI konfig inom de närmsta året så hade s2011-3 varit något att snegla mot men det är ingen idé att köpa s2011-3 i det syftet om tanken är att uppgradera med ett grafikkort varje år, då kommer det finnas mycket mer prisvärda och bättre processorer i s2011-3.

Datorn i min sign "höll" för mig i 7-8år när det begav sig men då var upplösningen 1680 x 1050, värt att nämna är att jag uppgraderade till ett radeon hd 6970 och körde på det sista två åren.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Ett Asus maximus VII Gene är ett Micro ATX moderkort, dvs ett ganska litet ett, ska du inte bygga en kompakt dator eller HTPC så kör på ett större som har vanliga ATX standarden.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Har också funderat på detta. Har själv haft en i7 2600k i fyra år. Är lite sugen på att uppgradera. Å andra sidan funkar den bra fortfarande, så kommer nog vänta på en ny sockel standard. Det jobbiga är också att om jag uppgraderar CPU måste jag även uppgradera moderkort och RAM. Kan ju bli ganska dyrt ;/ Har redan nyligen köpt 16GB DDR3. Skulle ju kännas ganska onödigt att uppgradera till DDR4 nu.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Beror helt och hållet hur länge du tänkt använda datorn.
Sandy bridge från 2011 håller ju än idag med goda mått speciellt överklockad (och det gör väl vi alla här på sweclockers).
Vad har du för dator idag?

Anledning till att jag frågar är att skylake inte är långt ifrån att släppas nu och kommer bli rikigt intressant och se.
Jag själv uppgraderar inte till en plattform när en nyare snart ska släppas detta är mitt personliga tänk. Men som sagt med teknik så finns det alltid något nyare och spännande runt hörnet

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Ok, tack för svar ☺

Är då Asus maximus VII Gene ett bra moderkort?

Är som tidigare skriver ett micro atx kort.
Jag byggde en dator med detta kortet till min lillebror i julas.
Kortet är riktigt bra och framförallt riktigt bra när det kommer till överklockning.
Sen var det jävligt snyggt med.

Permalänk

Uppgradera när det behövs säger jag Är det något du känner att du vill kunna göra med din dator ofta som den inte klarar av? Uppgradera isåfall. Spelar du bara spel och annat som datorn klarar av så spara pengar inför nästa datorbygge och slå till på stort när du väl känner dig redo.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Enda sättet att vara så framtidssäker som möjligt är att skaffa så snabba prylar som möjligt, många brukar ju köpa lite sämre och billigare processorer men skulle nog själv säga att det är den viktigaste delen om du vill vara framtidssäker då grafikkort till exempel inte direkt får nya "socklar" på samma sätt som en cpu. Det var en av anledningarna till att jag valde 4790K och inte 4690K.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Enda sättet att vara så framtidssäker som möjligt är att skaffa så snabba prylar som möjligt, många brukar ju köpa lite sämre och billigare processorer men skulle nog själv säga att det är den viktigaste delen om du vill vara framtidssäker då grafikkort till exempel inte direkt får nya "socklar" på samma sätt som en cpu. Det var en av anledningarna till att jag valde 4790K och inte 4690K.

Handla 2 års intervall så är man i ganska bra fas. Förutsatt att man tycker om att skruva och byta moderkort osv.
Då får man ändå hyffsat på begagnatmarknaden för sina prylar. Och behöver inte lägga mycket emellan bytena.
#pcmasterrace kostar

Permalänk

Beror på vad, hade en C2D system med E6750 som höll i 7 år, jag uppgraderade nu till två Haswell baserad system för mig och tjejen. Spelade inte på PC:n förut men nu... ja, once you go PC, you won't go back. Så det lär blir uppgradering var 2-3 år.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk

Ja, köp en I7 4790k , ett bra moderkort och 16gb minne.. Det kan du med lätthet ha i 6år skulle jag tro, med ett grafikkortsbyte efter 3-4år om du ville spela nya spel hela tiden på en "normal" upplösning.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Vissa av er har kanske sett mitt nick tidigare där jag ställt en del frågor i forumet.

Började tänka på en sak idag, håller på och samlar ihop delar för att bygga en dator som funkar någorlunda i åren som kommer. Har tänkt en Intel processor med 1150 socket, men började tvivla lite idag. Är det framtidssäkert att tänka 1150? Har ett par ddr3 ramminnen ligger som är tänkt att användas men är framtidssäkert att istället köra med ddr4?

Mvh

Vad är det du vill framtidssäkra dig för?
- Datorspel
Ingen fara, det finns inget spel som får en av de nuvarnade "högpresterande" (läs 4770, 3770) CPUerna att svettas. Det är grafikkortet som jobbar.

- Kunna köpa nyare CPU om X år som skall passa i 1150
Detta är en lite större risk. Tyvärr är det så att Intel styr marknaden och de har inte haft någon orsak att göra något revolutionerande.
(jämför vad som hänt mellan i5-gen2 och i5-gen5; inte så värst mycket å CPU-delen)

Däremot...
AMD planerar att släppa sin nya CPU-arkitektur i slutet av nästa år.
Det är bra för oss konsumenter!

Sist och syvende:
Det är din uppfattning om ditt nuvarande system som spelar störst roll.
Är det långsamt? Byt ut de långsamma delarna

Tycker du att det kliar i fingrarna och du vill bygga nytt?
Gör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok, tack för svar ☺

Är då Asus maximus VII Gene ett bra moderkort?

Ja, ett mycket bra kort men ifall du ska köra SLi eller crossfire så rekommenderar jag ref kylare eller vatten kylning:***

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Ska du typ bara spela och se på film men inte köra tunga saker så som rendering och använda Photoshop etc. så skulle jag säga att det räcker och blir över med en 4690K+ bra kylare och senare fläska på med en bra överklock om det skulle behövas/viljas. Annars så ja en 4790K om du har råd till den utan att tveka, + 16GB RAM och GTX 970/980 eller R9 290X (Sapphires Tri-X). Eller kanske eventuellt vänta in 390X?

Du kommer säkert att hitta hem.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är som tidigare skriver ett micro atx kort.
Jag byggde en dator med detta kortet till min lillebror i julas.
Kortet är riktigt bra och framförallt riktigt bra när det kommer till överklockning.
Sen var det jävligt snyggt med.

Tycker också micro ATX kort är klockrena. Så skönt att kunna bygga i en mindre låda så man slipper ha det där feta datorskåpet ståendes hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tycker också micro ATX kort är klockrena. Så skönt att kunna bygga i en mindre låda så man slipper ha det där feta datorskåpet ståendes hemma.

Thank you!

Förstår inte varför ATX fortfarande är så populära.. Och sen kör nästan alla med ett enda grafikkort och ingenting annat. Vill man bara förlora utrymme? Vet ni vad en kvadratmeter kostar i Stockholm!?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Är det för spel så tror jag man kommer kunna spela på höga inställningar i bra många år framöver pga att konsolerna kommer troligtvis hålla tillbaka grafiken och vi brukar inte se speciellt många Pc-exklusiva spel med tung grafik.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, de flesta spelen är inte multicore codade och det verkar inte vara så många spel som använder mer än 2 cores ändå, förutom battlefield 4 och liknande "stora" spel. Jag tror en 6 core är det mest framtidssäkra. De som köpte en i7 3930k för 2,5-3 år sedan behöver knappast uppgradera utan bara överklocka för att få liknande prestanda som i7 5930k då de båda är 6 cores med 12 trådar.

Jag har sagt det innan, det beror helt på vilka spel man lirar om systemet är framtidssäkert eller inte. Det finns ingen given standard för hur många cores/trådar spel använder eftersom alla spel använder olika spelmotorer. T.ex. jag använder en i7 4930k eftersom jag tänkte lira bf4 och andra nya "multicorespel", men jag har inte tid att lira så mycket längre så det blir bara lite world of tanks på kvällarna och snack på skype. I detta fallet så kunde ju lika väl en i5 fungera bra (om inte bättre pga. högre ICP) och kosta mycket mindre. Däremot så kan jag ju känna mig säker eftersom jag har en 6 core ifall jag kommer börja lira bf4 igen eller något annat mmo eller mmorpg som använder mer än 4 cores eller liknande.

Jag tror inte att man kan gå fel med en i7 5820k, 16gb ddr4 och en okej bräda för överklocking och stabilitet. Visst det kommer kosta men du kommer inte behöva uppgradera på ett väldigt bra tag på cpu sidan, bara montera in nytt graffe när den nuvarande börjar bli svag.

Permalänk
Medlem

Tack för många svar, ska försöka ge några tillbaka. Anledningen till mAtx är att jag har ett Fractal design node 605 chassi står hemma och väljer jag något större får jag välja bort en optisk läsare vilket jag helst inte vill göra då slutresultatet är tänkt att vara en htpc/spelmaskin av iallafall för mig ett lite värre snitt. *Andas*

Tanken är att köra ett Asus maximus VII Gene moderkort med 16gb ram och en i7 4790k (4.0Ghz). Som grafikkort lutar det åt ett 970 i referensmodell. Detta är säkert overkill för mitt användande men som ni antagligen redan listat ut vill jag inte handla grejer nu för att sen behöva byta ut dom förrens om några år.

Att undra om det var framtidssäkert var egentligen lite klumpigt uttryckt då det enda man vet om framtiden är att den är lång ☺

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack för många svar, ska försöka ge några tillbaka. Anledningen till mAtx är att jag har ett Fractal design node 605 chassi står hemma och väljer jag något större får jag välja bort en optisk läsare vilket jag helst inte vill göra då slutresultatet är tänkt att vara en htpc/spelmaskin av iallafall för mig ett lite värre snitt. *Andas*

Tanken är att köra ett Asus maximus VII Gene moderkort med 16gb ram och en i7 4790k (4.0Ghz). Som grafikkort lutar det åt ett 970 i referensmodell. Detta är säkert overkill för mitt användande men som ni antagligen redan listat ut vill jag inte handla grejer nu för att sen behöva byta ut dom förrens om några år.

Att undra om det var framtidssäkert var egentligen lite klumpigt uttryckt då det enda man vet om framtiden är att den är lång ☺

Låter som ett bra paket som kommer hålla i många många år. Min dator i signaturen har hållit i en väldans många år och då har jag endast uppgraderat grafikkortet. Funkar lika bra som nya system (kanske något mindre FPS i ett par titlar än t.ex. 4790K)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack för många svar, ska försöka ge några tillbaka. Anledningen till mAtx är att jag har ett Fractal design node 605 chassi står hemma och väljer jag något större får jag välja bort en optisk läsare vilket jag helst inte vill göra då slutresultatet är tänkt att vara en htpc/spelmaskin av iallafall för mig ett lite värre snitt. *Andas*

Tanken är att köra ett Asus maximus VII Gene moderkort med 16gb ram och en i7 4790k (4.0Ghz). Som grafikkort lutar det åt ett 970 i referensmodell. Detta är säkert overkill för mitt användande men som ni antagligen redan listat ut vill jag inte handla grejer nu för att sen behöva byta ut dom förrens om några år.

Att undra om det var framtidssäkert var egentligen lite klumpigt uttryckt då det enda man vet om framtiden är att den är lång ☺

Gene är overkill, billigaste Z97 kommer funka lika bra då moderkortet gör väldigt lite idag. 16gb ram och en i7 4790k är riktigt stabilt men skulle inte köpa 970 referens.

Framtidssäkert säger ingenting, ligger du i framkant när det kommer till grafikintensiva spel åker du på att byta grafikkort var eller vartannat år men sitter du bara och surfar har du inte behövt byta processor sedan core2duo. 16gb ram och en i7 4790k kommer du inte behöva uppgradera på gissningsvis fem år, grafikkort beror helt på dina grafikkrav.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok, tack för svar ☺

Är då Asus maximus VII Gene ett bra moderkort?

Har ett sådant med en 4790k, det är väl vad jag skulle säga det bästa mATX för 1150 sockeln.

Nu är det väl ingen speciellt skillnad i överklockningsförmåga mellan diverse mATX inom ungefär samma prisspann. Men Gene har några bra funktioner helt klart.

Väldigt bra mjukvara för kontroll av fläktar med pwm eller spänningsstyrning på alla ingångar t.ex.

Temp in som är väldigt användbart vid vattenkylning.

Överlag väldigt bra medföljande programvara och speciellt bios som är över förväntan.

Några negativa saker

Första pci-e platsen sitter lite nära RAMen. Ett grafikkort med en rejäl backplate (t.ex. Aquacomputers passiva) gick inte ner där vilket var VÄLDIGT irriterande. Så inte mycket spel där vilket man måste tänka på.

Sista pci-e platsen är inte 16x bara 4x i 2.0 vilken är värdelöst för de som luftkyler med dubbla grafikkort (finns mATX-chassin med 5 expansionsplatser för detta), blev besviken där.

Lite konstiga allokeringar av pci-e linorna som manualen förklarar ganska bra. Sisådär på efterhand hade jag gärna sett ett plx-chipp hehe

Ingen medföljande wifi-kort vilket jag gärna hade sett på en sådan premium produkt som det ändå är.

---

Svårt att argumentera för den extra kostnaden. Hade kanske tagit en annan bräda om jag fått välja om (sparat lite pengar) men med det sagt så är det ett väldigt bra moderkort. Kolla noga på vad ASRock har att erbjuda, även Gigabyte som har gjort VÄLDIGT fina brädor som Sniper M3 som jag absolut hade tagit om det fanns en uppdaterad variant med z97, men det fanns ej då (eller nu?)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Med sökkriterier som mAtx, Z97, 1150 och M.2 på inets hemsida så blir det inte så många kvar:

ASUS MAXIMUS VII GENE
ASUS Z97M-PLUS
Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
MSI Z97M GAMING

Vill kunna utnyttja M.2 för att öka luftflödet i chassit och då jag hört att Asus är bäst på fläktstyrning vilket behövs när man ska försöka dra ihop en så tyst dator som möjligt. Sen läste jag någonstans att Gene har bättre grejer för ljud så det är därför jag hakat upp mig lite på Gene, dock är inget skrivet i sten utan om någon kan visa mig vägen till något bättre så varsågod ☺

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB