Video: Magic Leaps vision om förstärkt verklighet direkt på näthinnan

Permalänk
Melding Plague

Video: Magic Leaps vision om förstärkt verklighet direkt på näthinnan

Efter en tids frånvaro släpper nu det välfinansierade uppstartsföretaget Magic Leap en ny konceptvideo med både spel och gränssnitt i förstärkt verklighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror teknik för detta är fortfarande väldigt långt borta, typ 10-20 år
Det är mycket närmare med sånt som MS Hololens

Permalänk
Medlem

Det luktar Gizmondo...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

I alla tider har självpratande jojos klassificerats som sjuka i huvudet. De var istället beta-testare av förstärkta verkligheter.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det luktar Gizmondo...

Va, är Tjock-Steffe igång?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Snygg video, men det är troligtvis också allt det är...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt mycket som måste lösas innan motsvarande den här videon skulle kunna bli verklighet.

Med tanke på att Magic Leaps bärbara prototyp är monokromt grön (virtual boy!), lågupplöst och med kass FOV så tror jag det tar rätt lång tid...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Suck, de har läst "ready player one" och försöker framstå som de har kommit på nått nytt...

Permalänk
Medlem

Undrar hur säkerheten på sådana här saker kommer att vara och när och var man får använda dom. Kommer dom att kunna hackas, får man ha dom när man kör bil mm.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att Magic Leap är företaget bakom ögonlinserna? Har ej sökt och kollat upp som ni kanske förstår.

Om det inte är det så är även dessa intressanta. Kan dock bara visa några enstaka pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är inte så att Magic Leap är företaget bakom ögonlinserna? Har ej sökt och kollat upp som ni kanske förstår.

Om det inte är det så är även dessa intressanta. Kan dock bara visa några enstaka pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ögonlinser?

Magic Leap håller på med ett AR-headset som använder sig av en väldigt liten lightfield-projektor monterad framför dina ögon.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tror teknik för detta är fortfarande väldigt långt borta, typ 10-20 år
Det är mycket närmare med sånt som MS Hololens

Ja, det är många delar att knäcka innan vi är här. Att projicera bilden i ögat är en sak. Att göra det i båda ögonen för att uppnå 3D är en annan. Båda dessa kan vi nog lösa i princip idag. Men att göra detta till något som är lätt att bära med sig så att alla till vardags kan gå runt med detta och få info och annat via det är nog långt borta. Det kommer krävas en massa kraft i ett litet paket som helst inte skall dra någon ström. Om den sedan skall kunna projicera saker som skall kunna vara dolda bakom saker i den fysiska världen så kommer enheten även att i realtid scanna värden man tittar på och räkna ut djup osv.
Vi kommer nog nå hit, men innan det är tillräckligt litet, kraftfullt och energisnålt för att funka som en enhet vi alltid har igång och som är med oss så lär det dröja. Men kommer vara spännande att se när det kommer

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte skriva mina tankar om det hela. 15år+ tills vi kommer se något liknande är en förkortning av det hela

Edit: Ändrade till 15år+

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir problem med innbränning och om man ifs kan köra en whitewash.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser videor och tester av vr slår det mig hur alla plötsligt förväntas börja veva och vifta med händerna i luften framför sig. Tror att det är svårsålt.

Palmer Luckey nämnde på SXSW att bland det första alla kollar efter som testar vr är "Var är mina händer?", och på frågan "Have you nailed input?" var hans svar "I don't think anyone has nailed input". Känns som att gränsnittet hur vi fysiskt ska interagera med den virtuella världen kommer att bli den största utmaningen, inte att skapa bilderna och headtrackingen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20205-oculus-rift-kan-droja-...

Touchskärmar till pc var väl på ingång till Windows 8 och pekgränssnittet, och det blev ingen hit såvitt jag vet. Ingen ville sitta och sträcka ute händerna i luften hela tiden. Allt ska ske till minsta möjliga fysiska kostnad. Sitter man med mus och tangentbord är det små rörelser i händer och fingrar som gör jobbet, likadant med en gamepad, möjligtvis plockas det fram en ratt eller joystick. Det kommer säkert att finnas ett antal applikationer som kräver mer fysisk aktivitet för de som vill vara mer fysiska, typ Just Dance, men flertalet användare är nog soffsoldater eller varför inte kontorsarbetare som är för slöa för att engagera sig alltför fysiskt, speciellt om det ska vara hållbart att använda under en längre tid. För att inte tala om alla ev förslitnings- och belastningsskador det skulle kunna innebära att stå med händerna i luften hela tiden, vare sig du nu ska skyffla runt dokument eller skjuta robotar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Varje gång jag ser videor och tester av vr slår det mig hur alla plötsligt förväntas börja veva och vifta med händerna i luften framför sig. Tror att det är svårsålt.

Palmer Luckey nämnde på SXSW att bland det första alla kollar efter som testar vr är "Var är mina händer?", och på frågan "Have you nailed input?" var hans svar "I don't think anyone has nailed input". Känns som att gränsnittet hur vi fysiskt ska interagera med den virtuella världen kommer att bli den största utmaningen, inte att skapa bilderna och headtrackingen. http://www.sweclockers.com/nyhet/20205-oculus-rift-kan-droja-...

Touchskärmar till pc var väl på ingång till Windows 8 och pekgränssnittet, och det blev ingen hit såvitt jag vet. Ingen ville sitta och sträcka ute händerna i luften hela tiden. Allt ska ske till minsta möjliga fysiska kostnad. Sitter man med mus och tangentbord är det små rörelser i händer och fingrar som gör jobbet, likadant med en gamepad, möjligtvis plockas det fram en ratt eller joystick. Det kommer säkert att finnas ett antal applikationer som kräver mer fysisk aktivitet för de som vill vara mer fysiska, typ Just Dance, men flertalet användare är nog soffsoldater eller varför inte kontorsarbetare som är för slöa för att engagera sig alltför fysiskt, speciellt om det ska vara hållbart att använda under en längre tid. För att inte tala om alla ev förslitnings- och belastningsskador det skulle kunna innebära att stå med händerna i luften hela tiden, vare sig du nu ska skyffla runt dokument eller skjuta robotar...

Jag tror inte utmaningen ligger i tekniken utan i hur den utvecklas.
Ett par helt vanliga tunna handskar med sensorer skulle fungera alldeles ypperligt resten kan ju räknas ut vart dom ska vara. Vid tex bilspel att man då ser sina arma ochhänder på ratten.

tekniken finns redan, det ska bara utvecklas av någon med halva hjärnan på rätt ställe och andra halvan som gamer!

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna vilja sett en standalone kamera som spelar in allt det här från ett annat perspektiv.
Kan ju inte se särskilt vettigt ut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det löjliga är att människokroppen är gjord för att arbeta fysiskt. Om du inte får fysisk motion som till viss del belastar kroppen så tar du skada av det. Ta en titt på alla gamlingar på äldreboenden t.ex. som har liggsår för att dom aldrig får röra på sig. Så ut och rör på dig IRL så du bränner lite kalorier. Precis som hårddiskar som inte har använts på väldigt läge och har fått bitröta så får även människokroppen kalori-röta om man inte håller kalorierna i trim. Att däremot ständigt anstränga sig är däremot inte nyttigt, lagom är bäst som sagt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla skitvideo, säger ingeting. Påminner om alla tuffa videos på 90-talet om den dunder coola framtiden (som nu skulle ha varit här för längesedan om det hade stämt). Microsoft kunde iaf visa en produkt live med HoloLens. Skulle aldrig röra detta företaget och om jag vore investerare ring närmsta advokat.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag blir aldrig åksjuk av att spela spel eller använda ex. Rift till att traska runt i ett rum, men bara av att se den här videon vred sig magen i obehagskänslor. Om det ska 'utspela' sig i det riktiga rummet håller det kanske inte riktigt att ha en FOV som är smalt trattformad när man är van vid att ta in en 180 grader stor vy.

Permalänk
Medlem

Detta och något riktigt äckligt skräckspel. Om man inte redan är mörkrädd så kommer man bli det hur gammal och vis man än är.

Skrivet av Hulle:

Ögonlinser?

Magic Leap håller på med ett AR-headset som använder sig av en väldigt liten lightfield-projektor monterad framför dina ögon.

/hulle.

Aah, ok.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Tror mer på Microsoft Hololens, då det ligger närmare i tiden.

Permalänk
Medlem

Alltså. Varför gå omvägen via synnerven överhuvudtaget?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Alltså. Varför gå omvägen via synnerven överhuvudtaget?

När man lika gärna kan blunda och drömma?
¨
Du har rätt! Koppla upp occipitalloberna med blåtand.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Snygg video, men det är troligtvis också allt det är...

Jag tycker inte ens videon är snygg.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Mycket bullshit som pågår i den videon, ta bara den saken som ett virtuellt vapen som ger fysisk rekyl.
Visst, videon är bara för att visa en ide, vad de vill göra, men de brer på lite väl tjockt och det här ligger många år fram i tiden, om det ens kommer att gå och göra enligt deras koncept.

Permalänk
Medlem

Åh yeah, åh, haha...Woooooohhhh!! Kommer ni ihåg när ni lät så sist ni spelade själv, eller någonsin för den delen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi