Partitionen "Reserverad av systemet" På HDDn istället för SSDn! Hjälp!

Permalänk

Partitionen "Reserverad av systemet" På HDDn istället för SSDn! Hjälp!

Så, jag installerade just win 8.1 på SSDn, frid och fröjd, men det visar sig att partitionen reserverad av systemet är på HDDn! Vad göra??

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem

Om det är nyinstallerat så enklast är nog att bara ta bort SATA kabeln till HDD, och sen installera om på SSD.

Reserverade partitionen försvinner inte på HDD i och med det, men den kommer inte få sin funktion den nu har, och kan då tas bort.

Passa även på att kolla till vilka SATA portar HDD och SSD är anslutna, SSD som du vill ha som boot också ska vanligen sitta på första SATA porten tex om du har intel kontroller så brukar det vara 6 st SATA portar från 0 till 5, SSD eller den disk du vill bota på bör sitta på port 0 då.

Det är inte nödvändigt, men undviker eventuella framtida problem, samt kan nog miska boot tid nån sekund eller två

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om det är nyinstallerat så enklast är nog att bara ta bort SATA kabeln till HDD, och sen installera om på SSD.

Reserverade partitionen försvinner inte på HDD i och med det, men den kommer inte få sin funktion den nu har, och kan då tas bort.

Skulle du kunna förklara lite tydligare?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Rekordmedlem

Om du installerade på ssdn så rörs inga partitioner på någon annan lagringsenhet, de är som de tidigare var, jag förmodar att du syftar på en 100Mbyte partition ?
Du borde kunna radera 100Mbyte partitionen på hddn och sedan expandera den "större" partitionen på hddn så att den upptar de 100Mbyten som blir fria.
Hade du hddn inkopplad under installationen så kan du däremot kanske ha lagt bootsektorn på hddn men det kan du ju lätt kolla genom att koppla ur hddn och prova att starta datorn, bootar den är allt ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrosnubben:

Så, jag installerade just win 8.1 på SSDn, frid och fröjd, men det visar sig att partitionen reserverad av systemet är på HDDn! Vad göra??

INNAN installationen av Windows ser man till att SSD:n är vald som BOOT-disk i BIOS-inställningarna.

Då behöver du inte riva ur några kablar.

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

INNAN installationen av Windows ser man till att SSD:n är vald som BOOT-disk i BIOS-inställningarna.

Då behöver du inte riva ur några kablar.

Den var vald, men partitionen reserverad av systemet är på fel disk.

Funkar det att bara blåsa burken, dra ut HDDn och installera om?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Den var vald, men partitionen reserverad av systemet är på fel disk.

Funkar det att bara blåsa burken, dra ut HDDn och installera om?

Ja, det funkar. Men du får då ta bort alla partitioner på SSDn som du vill installera på.

Det finns sätt att "före över boot delarna" och trixa, men det kan blir en del komplikationer. Bästa är att bara göra om det, och då göra det rätt från början. Se då bara till att den enda disken som är inkopplad, är just den disken du ska ha Windows på, och ta bort iaf ev gammal Windows partition, så att den kan skapa boot delen på rätt disk. (Den kan nämligen inte göra det om disken är full, partitionsmässigt)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ja, det funkar. Men du får då ta bort alla partitioner på SSDn som du vill installera på.

Det finns sätt att "före över boot delarna" och trixa, men det kan blir en del komplikationer. Bästa är att bara göra om det, och då göra det rätt från början. Se då bara till att den enda disken som är inkopplad, är just den disken du ska ha Windows på, och ta bort iaf ev gammal Windows partition, så att den kan skapa boot delen på rätt disk. (Den kan nämligen inte göra det om disken är full, partitionsmässigt)

Japp! Men kommer jag kunna boota till windows cd'n om jag drar ut HDDN? Dessutom har jag inga partitioner på SSDn.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Japp! Men kommer jag kunna boota till windows cd'n om jag drar ut HDDN? Dessutom har jag inga partitioner på SSDn.

Inga problem. Windows kan partionera och formatera din SSD!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Inga problem. Windows kan partionera och formatera din SSD!

Innan jag gör det vill jag bara kolla så jag fattat rätt.

1. Stäng av.
2. Dra ut HDDn.
3. Sätt SSDn i SATA port 0
4. Starta.
5. Gå in i BIOS, kolla så SSDn är bootdisk.
6. Installera Win.
7. Stäng av.
8. Sätt i HDD.
9. Starta.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Innan jag gör det vill jag bara kolla så jag fattat rätt.

1. Stäng av.
2. Dra ut HDDn.
3. Sätt SSDn i SATA port 0
4. Starta.
5. Gå in i BIOS, kolla så SSDn är bootdisk.
6. Installera Win.
7. Stäng av.
8. Sätt i HDD.
9. Starta.

10 Se till att HDD inte blir boot enhet i BIOS
11 Ta bort gamla boot partitionen på HDDn.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

10 Se till att HDD inte blir boot enhet i BIOS
11 Ta bort gamla boot partitionen på HDDn.

OK, ska det vara allt? Bara att köra?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

OK, ska det vara allt? Bara att köra?

Jag förmodar att AHCI redan är aktiverad i BIOS och då är det bara att köra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag förmodar att AHCI redan är aktiverad i BIOS och då är det bara att köra.

AHCI är redan fixat

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på hur man gör en ny och ren Windows 8.1 installation så har Microsoft en guide på denna sida http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/clean-install

Visa signatur

janee

Permalänk

Har stött på ett litet problem, det står "enhet 0 partition 1" Ska jag radera? Det är den enda som finns.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Har stött på ett litet problem, det står "enhet 0 partition 1" Ska jag radera? Det är den enda som finns.

Ja ta bort partitionen och klicka sedan på Nästa (Next) då kommer Windows installationen formatera SSD helt automatiskt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja ta bort partitionen och klicka sedan på Nästa (Next) då kommer Windows installationen formatera SSD helt automatiskt.

Även om du inte behöver någon mer hjälp så kan denna sida vara till hjälp för andra som vill ta bort allt på SSD eller HDD och göra en ny och helt ren windows installation, bild 9 till bild 15 på denna sida visar hur man tar bort bort alla partitioner och sedan låter installationen automatiskt formatera SSD/HDD http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-in...

Visa signatur

janee

Permalänk

Jo, behöver hjälp med en sak, när jag sätter i HDDn igen, begöver jag ta bort den gamla bootpartitionen eller sköts det av sig självt?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Jo, behöver hjälp med en sak, när jag sätter i HDDn igen, begöver jag ta bort den gamla bootpartitionen eller sköts det av sig självt?

Om du har SSD som första bootenhet så kommer allt att fungera bra men om man vill vara säker på att denna lilla partition inte skapar några fler problem i framtiden så kan man ta bort den reserverade partitionen i Diskhantering.

Edit: Du kan även ladda hem MiniTool Partition Wizard Free Edition 9 som är lite kraftfullare än Diskhantering http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Jo, behöver hjälp med en sak, när jag sätter i HDDn igen, begöver jag ta bort den gamla bootpartitionen eller sköts det av sig självt?

Detta var steg 11