Valve erbjuder återköp på Steam i 14 dagar – Proxy-användare riskerar avstängning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är något som är inräknat i priset från början, så de förlorar fortfarande inget på själva varan.

Det var kontra digitala varor det handlade om.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja som jag ser det finns det två delar. Dels har drivkraften att piratkopiera försvagats genom att man kunnat köpa billiga spel om man använder proxy och köper i en för tillfället fördelaktig valuta. Sedan har bahnhof ju kringgått datalagringsdirektivet genom att erbjuda gratis proxy till folk. Och får man inte spela med proxy så försvinner båda fördelarna ovan. Nu är visserligen Sverige ett obetydligt skitland men liknande finns ju i andra länder. Steam kommer helt enkelt kännas ovärt och krångligt för många nu.

Kommer tjänsten att ersättas av piratkopiering, tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kommer tjänsten att ersättas av piratkopiering, tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte "ersättas" så sätt men jag tror att många av de som idag betalar för att det är billigt kommer börja köra piratkopiering igen eftersom det blir dyrare att köra lagligt. Detta kan de såklart motverka genom att sänka priserna men det tror jag inte de kommer göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej inte "ersättas" så sätt men jag tror att många av de som idag betalar för att det är billigt kommer börja köra piratkopiering igen eftersom det blir dyrare att köra lagligt. Detta kan de såklart motverka genom att sänka priserna men det tror jag inte de kommer göra.

Tror nog faktiskt det vore det mest effektiva motmedlet ifall de vill få ned piratkopieringen.

Sedan så kan man ju även dra sig lite för ett köp på grund av låsningen till STEAM-kontot. Det är väl den enda riktiga nackdelen jag ser med STEAM.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta påverkar butiker där man köper steamnycklar t.ex. gamersgate, gog, fast2play?

Permalänk
Inaktiv

En fortsatt trist utveckling ser jag detta som. Jag hoppas också att detta kanske gör det aktuellt att se över konsumenträtten i EU och äntligen ge oss konsumenter rättigheter som matchar de vi har på fysiska produkter.

Skrivet av Conana:

Någon som vet hur detta påverkar butiker där man köper steamnycklar t.ex. gamersgate, gog, fast2play?

Lär gälla alla andra butiker och nycklar. Antar att du menade GMG och inte GOG där, GOG är den enda DRM-fria butiken i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Det var kontra digitala varor det handlade om.

Ja, och med det ville du säga vad?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conana:

Någon som vet hur detta påverkar butiker där man köper steamnycklar t.ex. gamersgate, gog, fast2play?

Gamersgate och fast2play är redan idag icke-legitima, så det gör väl varken till eller från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det blir dock lite mer problematiskt om man reser eller flyttar. Steam kan ju inte rimligen förbjuda att man köper eller spelar spel när man är på resande fot i andra länder, och ej heller att man faktiskt flyttar.

Det är inte svårt att lista ut om en adress är en proxy eller en "riktig" ip-adress i ett land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är inte svårt att lista ut om en adress är en proxy eller en "riktig" ip-adress i ett land.

Jepp, men låt säga att du faktiskt befinner dig i ett land och använder en vpn-tjänst i det landet pga att du sitter på ett publikt osäkert nät? Ska Steam kräva att man inte ska få göra detta? Vore helt befängt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, nu ska du istället köpa spelen baserat på ett par screenshots och välpolerade cinematics som egentligen inte alls speglar hur spelet är vid release. Dessutom ska du göra det långt före spelet släpps.

Helst innan de börjat utveckla dessutom (Star citizen)

Skrivet av Massy:

Ni som klagar på att spel ni köpt inte fungerar, det har inte slagit er att det är i er ände det är fel? För det är ju knappast så att alla med samma grafikkortsmodell, CPU eller OS inte kan starta spelet. Fungerar det dock inte för någon med hårdvara och mjukvara listad som kompatibel är det så klart en helt annan historia.

Varför ska företag riskera att folk laddar ner spelet, spelar färdigt och sen hävdar "det funkade inte, jag vill ha pengarna tillbaka" om felet ligger hos användaren?

Så du menar spel av undermålig kvalité släpps aldrig? Farcry 2, sim city, BF4 och senaste AC creed är ett par förslag på spel jag med glädje fått pengarna åter.

Off topic
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Ni som klagar på att spel ni köpt inte fungerar, det har inte slagit er att det är i er ände det är fel? För det är ju knappast så att alla med samma grafikkortsmodell, CPU eller OS inte kan starta spelet. Fungerar det dock inte för någon med hårdvara och mjukvara listad som kompatibel är det så klart en helt annan historia.

Varför ska företag riskera att folk laddar ner spelet, spelar färdigt och sen hävdar "det funkade inte, jag vill ha pengarna tillbaka" om felet ligger hos användaren?

Förklara fallen BF4 och Assassins Creed: Unity, exempelvis.

Det krånglade rejält med kompatibel hårdvara och de själva har bett om ursäkt och åtminstone Ubisoft har haft värdigheten nog att kompensera spelarna.

Har man inte rätt att reklamera produkten då?

Skickades från m.sweclockers.com

§1/otrevligt
Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Om Steam väljer en server åt mig bara för att jag ska får den bästa ping är det för att det ska blir rättvis för dom som spelare på den server.

Du kan inte ha 100 ping och dom andra har 25 ping då bör du blir avstäng eller kicka ur server då du förstör för alla i server.

Testa fler spel så ser du att det inte alltid är möjligt ping under 50 ms -.-
i.e: server i NL och majoriteten spelare i usa...
Ännu värre när spelet kör icke-dedikerad server då det blir home-hosting...

Jag har t.ex. 80% bättre ping till köpenhamn än till stockholm - så automatiskt val enligt land fungerar inte som tänkt.

Skrivet av zxhosting:

Jag anmäler alla spelare som har för hög ping och om dom laggar då jag vet att dom hitta den server på något annat sätt än det dom ska göra.

Finns ett par sätt att får hög ping så här gör dom.

1. Sök server i ett annat land för att får hög ping i sin tur fördel i spelet.
2. Dra igång något program som ladda ner filer så att dom får upp ping ännu mer.
3. Något program som begränsar att spelat att använda internet i full hastighet eller något annat sätt.

Det jag skriver stämmer då jag har kollat upp det här när jag spelar. I visa fall så blir det olika per spel så har bara testat i tf2.

Hört talas om mobil/adsl -uppkoppling?. Där lär du inte få bra ping eller undvika lagspikes...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Testa fler spel så ser du att det inte alltid är möjligt ping under 50 ms -.-
i.e: server i NL och majoriteten spelare i usa...
Ännu värre när spelet kör icke-dedikerad server då det blir home-hosting...

Jag har t.ex. 80% bättre ping till köpenhamn än till stockholm - så automatiskt val enligt land fungerar inte som tänkt.

Hört talas om mobil/adsl -uppkoppling?. Där lär du inte få bra ping eller undvika lagspikes...

Jag vet vad adsl jag hade det för i tiden. Folk som har hög ping är inte välkommen att spela med oss andra som har låg ping.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Ja, och med det ville du säga vad?!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev att de inte förlorade pengar på DIGITALA varor.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion samt otrevligheter enligt §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Jag vet vad adsl jag hade det för i tiden. Folk som har hög ping är inte välkommen att spela med oss andra som har låg ping.

Nästan digital rasism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ni som klagar på att spel ni köpt inte fungerar, det har inte slagit er att det är i er ände det är fel? För det är ju knappast så att alla med samma grafikkortsmodell, CPU eller OS inte kan starta spelet. Fungerar det dock inte för någon med hårdvara och mjukvara listad som kompatibel är det så klart en helt annan historia.

Varför ska företag riskera att folk laddar ner spelet, spelar färdigt och sen hävdar "det funkade inte, jag vill ha pengarna tillbaka" om felet ligger hos användaren?

Nu syftar jag till att om man då har, som du säger, rekommenderad hårdvara, OS och drivrutiner, så ska detta fungera. Inga om, men eller bla. Om disken inte fungerar för att jag saknade sata kontakt, så kan jag lämna tillbaka denna, i oöppnat skick. Då är ju denna inte kompatibel, men jag har samtidigt inte använt den. Om spelet lämnas tillbaka "oöppnat" bör detta gå på samma sätt.

Om spelet i sig, kraschar, eller som roligt nog vissa program och spel gör, förstör något på datorn, ska de vara ansvariga för detta. De har ramarna för vilket spelet ska använda, dvs OS och DX version, drivrutins version osv, och allt ska ske med standarder. Visst kan en överklockning krascha ett spel, men nu syftar jag på fel som generellt sker för alla som har de specs som "tillverkaren" bestämt.

Du kan ta Panda AV som skapade kaos hos många, bla företag. Det är helt okej för Panda att göra såhär, utan att dessa företag, eller personer som blivit drabbade kan göra ett dugg. Tycker du detta är rätt? Om din nya diskmaskin totalförstör ditt golv, kök och så, och det är korrekt installerat, så har någon ett ansvar för denna skada, eller hur?

Inom elektronikvärlden så har man certifikat om att utrustningen ska tåla X,Y och Z med saker, även utanför ändamål som det var tänkt till. Detta vill jag se inom mjukvara. Ett krav att du ska isolera ditt spel, ditt program på så sätt att med den hårdvaran du skrivit som "rekommenderad" ska detta till 100% fungera, och aldrig kunna skada något annat program. De måste alltså sätta regler och krav som måste uppfyllas (tex en viss min drivrutin och hårdvaru version), och när det uppföljs ska de garantera funktionen. Annars ska kunden ha rätt att lämna tillbaka det. Det är så alla andra konsumentköpt, utom just digitala, fungerar i detta land. Varför ska de ha ursäkter, men ingen annan?

Så Nvidia skrev fel specs, folk har både stämt och fått lämna tillbaka denna hårdvara. Men tex Ubisoft och deras assassin's creed unity har inte specificerat att hästar skulle flyga, att du skulle behöva tampras med alla buggar som finns. Men du kan inget göra... och detta är inte rätt. De har ju trots allt inte levererat det du betalt för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Nästan digital rasism.

Jag är emot folk som har hacks eller andra sätt så att dom kan fuska i spelet.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skrev att de inte förlorade pengar på DIGITALA varor.

Klart de gör, om du först köper den och sedan ångrar dig så har de ju förlorat pengar eftersom de måste betala tillbaka till dig, digital eller inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Klart de gör, om du först köper den och sedan ångrar dig så har de ju förlorat pengar eftersom de måste betala tillbaka till dig, digital eller inte.

Exempel... du köper en fysisk vara som du sedan vill lämna tillbaka. Butiken kan bara sälja den till fullpris igen om du INTE brutit förpackningen.

Digitala varor förändras inte skicket på. Alltså kan butiken sälja den igen till fullpris.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Det största problemet dom har är att folk kör på Svenska server med hög ping bara för att förstöra för mig när jag spelar.

Synd att det inte finns någon Svensk Valve person som är på det här forumet så att dom kan se problemet.

Folk ska bara kunna göra i ett eget land för då blir det rättvis för dom andra med.

Se på den här bilden när jag körde tf2 för 10 minuter sen.

Nästan alla har över 100 i ping och det är ju inte okej dom förstörde när jag spelar mot dom när dom har hög ping så kan dom skjuta mot mig och då går jag bakom en väg och sen dör jag där och jag kan ju inte dör där tack vare den spelare med hög ping.

Och det står när man joina server fusk leder till ban men dom gör inget åt saken.

Så därför är det bra att dom bannad folk som kör med proxy då kanske man kan börja spela på allvar igen.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har faktiskt aldrig förstått detta.

Jag köper en hårddisk i en affär och den visar sig vara totalt koko, seg, konstiga ljud mm. Inga problem att få en ny, eller häva köpet om det inte går att laga.
Jag köper ett spel i samma affär och det visar sig vara så buggigt och ospelbart, men jag kan inte göra ett enda dugg. Och de undrar varför olagliga spelkopior är så populära...

Vi hade faktiskt behövt kvalitetskrav på mjukvara också. Där man kan ställa "tillverkaren" mot väggen om de inte levererar vad som lovas, och detta ska inte gå att avtala bort.
Gratis spel kan jag acceptera är vad de är, man får ju trots allt det utan kostnad. Men all mjukvara som säljs, där du betala för att få något, eller tillgång till något mjukvarumässigt, borde komma med krav tillbaka på utvecklaren.

Det finns redan på gog.com. Funkar inte spelet och deras support inte kan hjälpa dig så har du rätt att ångra ditt köp.

Sluta stöd onda kapitalistiska företag som valve och stöd företag som är hederliga som gog. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Jag vet vad adsl jag hade det för i tiden. Folk som har hög ping är inte välkommen att spela med oss andra som har låg ping.

Vill du hellre ha massa 5ms noobs än skillat folk med 50-100 ping?.

Känns som att du missade det mesta...

Citat:

i.e: server i NL och majoriteten spelare i usa...
Ännu värre när spelet kör icke-dedikerad server då det blir home-hosting...

Jag har t.ex. 80% bättre ping till köpenhamn än till stockholm - så automatiskt val enligt land fungerar inte som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Förklara fallen BF4 och Assassins Creed: Unity, exempelvis.

Det krånglade rejält med kompatibel hårdvara och de själva har bett om ursäkt och åtminstone Ubisoft har haft värdigheten nog att kompensera spelarna.

Har man inte rätt att reklamera produkten då?

Skickades från m.sweclockers.com

I detta fall bör det gå ja, men en del i tråden verkade tro att de ska gå att lämna tillbaka spel veckor efter man köpt dem för man är missnöjd eller inkapabel att installera rätt drivrutiner. Självklart ska man inte behöva behålla en produkt som inte fungerar någorlunda(mjukvara always gonna be mjukvara) som utlovat.

Permalänk
Inaktiv

Hur ska jag tolka detta med VPN/proxy, att de inte vill att folk använder någon asiatisk proxy och köper ett billigt spel?

Utgår från att de som använder VPN men gör sina köp i euro inte ska drabbas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Det största problemet dom har är att folk kör på Svenska server med hög ping bara för att förstöra för mig när jag spelar.

Synd att det inte finns någon Svensk Valve person som är på det här forumet så att dom kan se problemet.

Folk ska bara kunna göra i ett eget land för då blir det rättvis för dom andra med.

Se på den här bilden när jag körde tf2 för 10 minuter sen.

http://i.imgur.com/0ka7MtK.jpg

Nästan alla har över 100 i ping och det är ju inte okej dom förstörde när jag spelar mot dom när dom har hög ping så kan dom skjuta mot mig och då går jag bakom en väg och sen dör jag där och jag kan ju inte dör där tack vare den spelare med hög ping.

Och det står när man joina server fusk leder till ban men dom gör inget åt saken.

Så därför är det bra att dom bannad folk som kör med proxy då kanske man kan börja spela på allvar igen.

Pingen kan ju variera något enormt emellanåt.

4 ms enligt bredbandskollen just nu... ibland har jag 200 ms.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Origin > Valve alla dagar i veckan.
Ingen returrätt, alla dessa ofärdiga spel till fullpris och indie-spel som är fullkomligt värdelösa och gjorda på 50 minuter.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Pingen kan ju variera något enormt emellanåt.

4 ms enligt bredbandskollen just nu... ibland har jag 200 ms.

Problemet är att dom förstör när dom har så höga ms.

Därför så försöker jag kicka ut dom ur server eller får dom bannad.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Exempel... du köper en fysisk vara som du sedan vill lämna tillbaka. Butiken kan bara sälja den till fullpris igen om du INTE brutit förpackningen.

Digitala varor förändras inte skicket på. Alltså kan butiken sälja den igen till fullpris.

Det betyder inte att säljaren inte går med förlust på återlämnandet. Varan kan säljas till samma pris igen, men ytterligare kostnader uppstår. Personalen som hanterar administrationen bakom systemet ska ha lön, banker ska ha avgifter för att pengar överförs, bandbredden för nedladdningen till kunden är inte heller gratis för den sakens skull...

Varje steg i ledet tillför extra kostnader som företaget annars inte hade behövt bekosta. Visst kan produkten fortfarande säljas oavsett och visserligen finns det inga fysiska artefakter som påverkas när det kommer till digitala produkter, men det betyder inte att det inte kostar pengar för säljaren för den sakens skull.

Det finns en anledning att ångerrätten behöver vara lag, och det är att företag hade annars aldrig gått med på den, oavsett bransch.

Skickades från m.sweclockers.com