Permalänk

SSD formatering

Hej!
Jag har en Intel 530 SSD och vill formatera den och få den helt tömd, men det verkar inte fungera eftersom jag har windows 8.1 pro installerat på denna SSDn. Jag ska köpa windows och installera om alltihop. Men först vill jag se till att SSDn är tömd p.g.a. virus.

Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastbilshjulet:

Hej!
Jag har en Intel 530 SSD och vill formatera den och få den helt tömd, men det verkar inte fungera eftersom jag har windows 8.1 pro installerat på denna SSDn. Jag ska köpa windows och installera om alltihop. Men först vill jag se till att SSDn är tömd p.g.a. virus.

Hur ska jag göra?

Man kan formatera hårddisken under installationen av nytt Windows. Bara att välja formatera när du är på installationen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Man kan formatera hårddisken under installationen av nytt Windows.

Så då försvinner precis allt?
Vill bara dubbelkolla

Permalänk
Inaktiv

Fanns windows 8.1 med när du köpte datorn så finns det säkert en backup på disken så du kan köra recovery.

Permalänk
Skrivet av MickeMM:

Fanns windows 8.1 med när du köpte datorn så finns det säkert en backup på disken så du kan köra recovery.

Byggde den själv och installerade via usb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lastbilshjulet:

Så då försvinner precis allt?
Vill bara dubbelkolla

Ja, det gör det. Virus och sådant kommer inte vara några problem.

Däremot finns det möjlighet att efter en formatering återställa filer om man använder särskild mjukvara. Så skall datorn säljas kan man använda typ killdisk så personen som använder datorn efter omöjligt kan få ut bilder eller så.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Ja, det gör det.

Okej, tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lastbilshjulet:

Byggde den själv och installerade via usb.

Då är det som cooling23 säger. I med skiva/USB och installera om. Formatera disken under Win 8 installationen.

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa Windows om du redan har det?

Permalänk
Medlem

Om du tar bort partitionerna under windows installationen som bild 9 till bild 15 visar på denna sida så kommer allt på SSD försvinna http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-in...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastbilshjulet:

Så då försvinner precis allt?
Vill bara dubbelkolla

Formatera betyder att du tar bort all data som finns inkl virus.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man vill sälja en SSD och vill vara helt säker på att ingen skall kunna återskapa data från SSDn med något program så bör man göra en Secure Erase http://www.makeuseof.com/tag/securely-erase-ssd-without-destr...

Edit: Nästan alla tillverkare av SSD har ett program som kan göra en Secure Erase och då kan man koppla in SSDn i en dator som har windows och köra en Secure Erase.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Formatera betyder att du skriver en ny MFT - allt annat som inte skrivs över ligger kvar

Tekniskt sett på SSD, så rensar de alla sektorer om du gör format, så faktiskt... allt tas bort. Detta är typ en TRIM/GC kommando som utförs.
På HDD är det dock som du skriver.