Behöver hjälp med köp av hörlursförstärkare

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med köp av hörlursförstärkare

Hej, jag kan absolut ingenting om förstärkare så har vänt mig hit för att kunna få hjälp utav er.
Jag har en Beyerdynamic 770 Pro och vill fixa en förstärkare till det, jag har mest kollat på FIIIO E09K (http://www.amazon.com/E09K-Output-Desktop-Headphone-Amplifier...) men varje gång jag kollar upp recencioner eller youtube videos så blir FIIOE17 också inkluderat.
Min fråga är då vad gör dem? Vad gör själva FIIOE09K och vad gör FIIOE17? Är båda nödvändiga?

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är E09K en förstärkare och E17 en DAC (Digital till analog konverterare) som paras ihop med E09K. Står på Amazons sida
"Creative combo, highly cost-effective desk top DAC AMP: E09K can not only be used as a headphone amplifier but it can also be combined with a FiiO DAC like the E07K or E17 to create a fully functioning desktop amp and DAC"
Så antar att om du behöver båda kan du köpa det eller satsa på en kombinerad DAC och förstärkare, t ex Fiio E10k som innehåller både en förstärkare och en DAC.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Som jag förstår det så är E09K en förstärkare och E17 en DAC (Digital till analog konverterare) som paras ihop med E09K. Står på Amazons sida
"Creative combo, highly cost-effective desk top DAC AMP: E09K can not only be used as a headphone amplifier but it can also be combined with a FiiO DAC like the E07K or E17 to create a fully functioning desktop amp and DAC"
Så antar att om du behöver båda kan du köpa det eller satsa på en kombinerad DAC och förstärkare, t ex Fiio E10k som innehåller både en förstärkare och en DAC.

Tack för svaret, vad gör en DAC?
Skulle det går att endast använda en E09K utan E17?

Permalänk
Medlem

En DAC är en digital till analog konverterare, den har till uppgift att konvertera ljudet från digital till analogt, fördelarna är att man slipper allt det ljud som skapas inuti en dator som "förstör" ljudet. Man slipper det lilla "brummandet" som man får om man bara kopplar in hörlurarna i moderkortet på datorn. Hur mycket skillnad en DAC gör för ljud är väldigt svårt att säga, vissa säger att det är mycket viktigt medan vissa säger att det knappt gör någon skillnad överhuvudtaget. E09K:en går att använda utan en E17 och kommer då bara att agera som en förstärkare för ljudet från moderkortet, så ja det skulle gå att bara köpa E09K utan E17 och på så sätt få en skjuts i ljudet.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

En DAC är en digital till analog konverterare, den har till uppgift att konvertera ljudet från digital till analogt, fördelarna är att man slipper allt det ljud som skapas inuti en dator som "förstör" ljudet. Man slipper det lilla "brummandet" som man får om man bara kopplar in hörlurarna i moderkortet på datorn. Hur mycket skillnad en DAC gör för ljud är väldigt svårt att säga, vissa säger att det är mycket viktigt medan vissa säger att det knappt gör någon skillnad överhuvudtaget. E09K:en går att använda utan en E17 och kommer då bara att agera som en förstärkare för ljudet från moderkortet, så ja det skulle gå att bara köpa E09K utan E17 och på så sätt få en skjuts i ljudet.

Okej, om du själv fick välja mellan en E17 eller en E10K vad skulle du välja?
E17 är ~700-800kr dyrare och jag vet inte riktigt varför, jag behöver inte att den ska vara portabel då denna endast kommer att användas för datorn.

Permalänk
Fyndjägare

Varför Fiio när Hegel Super inkl DAC går för halva priset 1149kr nu i Mars.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320267
http://www.ljudochbild.se/test/hegel-super

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ att ta en titt på kan vara "Schiit Fulla"

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kopierar min egen text från en annan tråd

Citat:

Om du googlar DAC så ser du vad det är för något. DAC står för Digital to Analog Converter. Alltså konverterar en digital signal till en analog. Detta måste ske någonstans mellan hårddisken och dina hörlurar. Musiken är lagrad digitalt på hårddisken men lurarna vill ha en analog signal. Vanligtvis sker detta i ljudkortet och då kopplar man med 3.5mm (eller 6.3mm) till ljudkortet. Alternativt så kan lurarna (t.ex vissa gamingheadset) ha ett inbyggt ljudkort och då kopplar man dessa lurar till datorn via USB som är ett digitalt interface.

Köper du till en DAC till dina lurar så kopplar du den med USB till datorn. En DAC gör dock bara en konvertering av signalen från digital till analog, den förstärkare inte och signalen är alltså väldigt låg. Därför behöver det finnas en hörlursförstärkare med någonstans i kedjan också. Det är en analog pryl och vanligtvis så sitter den i ljudkortet mellan DACen och hörlursutgången. Denna ta insginalen från DACen och förstärker den och skickar sedan ut till lurarna.

Ganska många av dom DACar som säljs på marknaden idag har även inbyggd hörlursförstärkare av något slag. Ett exempel på en DAC som inte har det dock är ODAC för om man kikar på den så har den bara RCA-utgångar, alltså lågnivå. Hörlurar vill ha högnivå, en förstärkt utsignal. Därför kan man koppla på t.ex en O2 efter ODACen som då förstärker signalen från DACen och skickar den förstärkta signalen till lurarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Låter intressant, ska kika mer på detta