Gör separat ljudkort verkligen skillnad längre?

Permalänk
Inaktiv

Gör separat ljudkort verkligen skillnad längre?

Tjosan. Var vänlig och läs innan du svarar "Ja".

Som titeln säger. Skaffade mig en ny dator för ungefär ett år sedan nu med ett integrerat Realtek ALC892 och märkte verkligen ingen skillnad från mitt gamla Audigy SE. Kanske jag är skitdålig på att höra skillnaden men jag är helt övertygad om att mycket man läser bara är trams också.

Till exempel dom som tror att Creative Crystalizer gör ljudet bättre på .flac filer; jo jag vet att tanken är att fylla i förlorad data i mp3 filer för att skapa illusionen av högre bitrate. Ser inte heller någon fördel i specifikationerna. 192kHz, vad är poängen? Finns det ens spel som kan utnyttja detta? Jag har förstått att det inte gör någon skillnad för musik och film i alla fall. 116dB Signal-To-Noise Ratio var det enda som såg någorlunda intressant ut för mig.

Utan någon som helst post-processing som Crystalizer, Bass Boost, Equalizer, CMSS-3D etc, kan ni verkligen höra skillnad och kan ni beskriva den?

Edit: Måste även tillägga att jag litar inte en sekund på "professionella" recensioner när det kommer till ljudkort/ljudsystem. Läste en där dom menade att ljudet på högre frekvenser lät kasst men det visade sig att dom hade skithög volym i Windows XP och låg volym på högtalarna som dom sedan sakta höjde. Gör du detta så skjuter ljudet "över" 0db och kommer låta kasst på vilket system som helst. Jag vet inte exakt hur Windows 7 fungerar med detta. Hur som helst så är det era upplevelser med separat ljudkort jag önskar veta mer om.

Permalänk

Är inte helt vass på detta, men ljudkvaliteten beror även på vilka hörlurar du har, samt om du lyssnar på 240p youtube videos eller högre kvalitet.

Annars är det väl bara att skaffa en extern förstärkare till datorn om ljudet nu är viktigt.

Permalänk
Inaktiv

Jo jag har märkt att ljudet på hörlurar kan variera något enormt, dock är mycket av det subjektivt om jag förstått rätt så vida det inte är billiga skräp prylar man jämför. Jag lyssnar alltid på lossless, t.ex .flac eller .ape när jag jämför. Vill dock tro att varken mitt system eller hörlurar är så dåliga att det inte skulle vara någon skillnad överhuvudtaget från integrerat till separat, om den skillnaden fortfarande existerar.

Hur exakt kan en extern förstärkare hjälpa för annat än högre volym? Jag är inte heller vass på detta, därför jag önskar lära mig mer.

Permalänk

Vad har du för hörlurar får man fråga?

Har en artikel här om förstärkare/DAC; http://lifehacker.com/5903575/unleash-your-headphones-full-po...

Permalänk
Inaktiv

Just nu kör jag med dessa. Jag har haft bättre, så föredrar att jämföra ljudet med systemet istället för säkerhets skull. Dom duger dock, finns inte mycket till bas men dom skär inte i öronen som billigare alternativ. Ljudet är "rent" helt enkelt.

"A DAC eliminates interference that your onboard sound card may experience inside your computer and ensures you're getting the best possible sound quality."

Förustom att extern DAC/Amp hjälper tungdrivna hörlurar så verkar detta vara den enda skillnaden för ljud kvalité men kan man verkligen höra dessa störningar när man lyssnar på musik och hur manifesterar dom sig isf? Enda gången jag märkt av lite lågt brus är när jag lämnat högtalarna på med skithög volym utan att spela någon musik. Allting annat var post processing som equalizer och bass boost vilket är bra men det har ju inte mycket med "kvalitén" på ljudet att göra, är ju mer av en smaksak vad du vill ha för inställningar.

Edit: Måste springa iväg men svarar senare på ytterligare inlägg!

Permalänk

Tycker det är en väldigt stor skillnad på att köra mina hörlurar i moderkortet eller på mitt jullia, blir som ett mycket klarare ljud så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Just nu kör jag med dessa. Jag har haft bättre, så föredrar att jämföra ljudet med systemet istället för säkerhets skull. Dom duger dock, finns inte mycket till bas men dom skär inte i öronen som billigare alternativ. Ljudet är "rent" helt enkelt.

"A DAC eliminates interference that your onboard sound card may experience inside your computer and ensures you're getting the best possible sound quality."

Förustom att extern DAC/Amp hjälper tungdrivna hörlurar så verkar detta vara den enda skillnaden för ljud kvalité men kan man verkligen höra dessa störningar när man lyssnar på musik och hur manifesterar dom sig isf? Enda gången jag märkt av lite lågt brus är när jag lämnat högtalarna på med skithög volym utan att spela någon musik. Allting annat var post processing som equalizer och bass boost vilket är bra men det har ju inte mycket med "kvalitén" på ljudet att göra, är ju mer av en smaksak vad du vill ha för inställningar.

Edit: Måste springa iväg men svarar senare på ytterligare inlägg!

Rent och rent tycker att hörlurarna är OK till vanlig användning samt utomhus men för längre lyssnande kan jag inte riktigt tycka att de är bra, samt att de går fort sönder vid större användning iaf av min erfarenhet. Några kvalite's lurar är de dock inte.

Angående "A DAC eliminates interference that your onboard sound card may experience inside your computer and ensures you're getting the best possible sound quality." Är något felaktigt då moderkortet också har en DAC skillnaden med interna lösningar är att dessa oftast får ström via molex eller dylikt vilket kan förhindra vissa störningar som kan komma när ljudkortet på moderkortet kan få lite tvivelaktigt spänning eller störningar via den vägen från andra komponenter på moderkortet. Dock kan man fortfarande få störningar från exempelvis nätdelen och andra komponenter som grafikkortet (EMI) vilket då är bättre att satsa på ett helt externt ljudkort

Angående Crystalizer och dylikt så återskapar den inget alls utan är en enkel effekt som läggs på så du kommer snarare längre ifrån rent ljud, likaså använding av bas boost EQ etc.

Överlag så kan vissa funktioner saknas/fattas men när det kommer till själva ljudupplevelsen kan exempelvis DAC typ och inställningar påverka ljudet positivt/negativt. Beroende på vad du tycker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Kan ju inte säga att så mycket om de hörlurarna eftersom jag aldrig använt dem. Men för 300 bör du nog inte förvänta dig att ett bättre ljudkort gör någon större skillnad. Tvivlar inte på att de är bra, för sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur du ser det, är det endast digital signal ut så borde det inte påverka alls medans tex
analogt ljud ut påverkas rejält då man kan använda mer yta på ett separat kort och köra ljudbehandling mm
samt fina opamps för förstärkning jämför detta mot en liten sketen ic som är typ 10x10mm på moderkortet
behövs nog inte sägas så mycket mer?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Output, klarhet, krisp och bas fick en helt ny mening från mitt inbyggda till Asus Xonar Essence STX.
Kommer aldrig någonsin mer använda det inbyggda så länge det finns externa, punkt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Just nu kör jag med dessa. Jag har haft bättre, så föredrar att jämföra ljudet med systemet istället för säkerhets skull. Dom duger dock, finns inte mycket till bas men dom skär inte i öronen som billigare alternativ. Ljudet är "rent" helt enkelt.

"A DAC eliminates interference that your onboard sound card may experience inside your computer and ensures you're getting the best possible sound quality."

Förustom att extern DAC/Amp hjälper tungdrivna hörlurar så verkar detta vara den enda skillnaden för ljud kvalité men kan man verkligen höra dessa störningar när man lyssnar på musik och hur manifesterar dom sig isf? Enda gången jag märkt av lite lågt brus är när jag lämnat högtalarna på med skithög volym utan att spela någon musik. Allting annat var post processing som equalizer och bass boost vilket är bra men det har ju inte mycket med "kvalitén" på ljudet att göra, är ju mer av en smaksak vad du vill ha för inställningar.

Edit: Måste springa iväg men svarar senare på ytterligare inlägg!

Med dom lurarna är det inte konstigt att du inte hör nån skillnad på ljudkort

Tycker dom är extremt dåliga faktiskt, kanske kan duga för spel eller tal i nödfall, musik funkar inte alls med dom.

Hursom med bra lurar är det inte så svårt att skilja på moderkortsludkort från riktigt bra separata ljudkort, och sen nästa snäpp som är externa DAC/hörlursförstärkare.

Använder inte Crystalizer, Bass Boost, CMSS-3D eller nått annat, sånt är bara ljudförstörande, möjligen Equalizer om det behövs, inget annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Visst kan det göra skillnad, men inte längre för ett par Porta Pro, moderkortens ljudchip har "vuxit ikapp" dom med åren, kan man säga.

Jag använder en kombinerad DAC/Hörlursförstärkare, som till skillnad från fancy ljudkort med Crystalizeroch liknande barra är så avskalad det går. Det är sådant som låter bäst, enligt mig, när man har hårdvara som duger.

Mina lurar gick från "rätt mycket bättre" än Porta pro, när jag körde dom i ett tråkigt ljudkort, till "förbannat mycket bättre" när dom fick förstärkaren dom förtjänar.

Och tja, då är det inga svindyra grejjer vi talar om.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Börja med en enkel koll. Vad är svagaste länken i kedjan när det gäller snr? Ljudkortet eller högtalarna/hörlurarna. Ex när jag kollade min setup. Inbyggt ljudkort snr 70 dB analog ut. Så jag valde digitalt ut till min förstärkare som har 100 dB i stället och sist i kedjan hörlursr samma som du har 101 dB om jsg minns rätt. Där får jag svagaste länlen 100 dB och ljudet blev mycket renare än innan.

Permalänk
Rekordmedlem

För det första bör du hålla isär dac och hörlursförstärkare för det är olika apparater med helt olika funktion och egenskaper.
Det är främst nivån på störningar som påverkas när man får ut ljudkretsarna ur datorlådan, skillnaden kan ibland vara påtaglig även om du använder samma dac, datorn är helt enkelt en dåligt plats att ha ljudkretsar oavsett om det är på moderkortet eller på ett separat ljudkort.

Skillnaden mellan dackretsar är däremot inte så stor idag, det är relativt billigt att göra en vettig dackrets men analogdelen och strömförsörjningen är desto svårare att lösa bra och ibland är det närmast omöjligt att fixa riktigt bra om det ska placeras inuti en dator.

Efter dacen ska du sedan ha en hörlursförstärkare eller nån bra utgångsbuffert för att driva en linjeingång och framförallt hörlursförstärkare kan påverka ljudkvaliten rätt mycket för de måste ju både kunna driva låga impedanser utan att förvränga ljudet och de bör även klara av att leverera höga spänningar så de kan driva lurar med hög impedans till lämpliga ljudtryck.

De största skillnaderna beror alltså oftast på var kretsen är placerad, i datorn eller externt och hur bra hörlursförstärkaren är, interna ljudkort har ofta hörlursförstärkare idag så det löser ju oftast åtminstone delvis impedansanpassningen eftersom de brukar klara av de flesta "normala lurar" medan moderkortens integrerade ljud oftast bara är avsedd att driva linjeingångar, men det bästa är oftast om man får ut ljuddelarna ur datorn helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bluray-filmer har ofta DTS-HD 7.1 ljud eller liknande. Det går väl inte att spara på en mp3-fil antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Om jag uppfattat rätt måste man alltså ha stora slutna hörlurar i högre prisklass för att kunna höra skillnaden. Kan inte påstå att jag är sugen på att skaffa klumpiga hörlurar igen men om separat ljudkort kan ha samma effekt på högtalarna så är det definitivt värt att skaffa då jag använder dom mer ändå. Måste dock åter igen påpeka att även där hörde jag ingen skillnad på Audigy SE och integrerat.

Så hur bra ljudkort behöver man i så fall för att få ut det mesta ur bättre hörlurar/högtalare? Själv har jag tittat på bland annat ASUS Xonar DX och ASUS Xonar D2X. Hur högt i pris kan man gå innan allt man får är placeboeffekt om man inte arbetar med ljud professionellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Om jag uppfattat rätt måste man alltså ha stora slutna hörlurar i högre prisklass för att kunna höra skillnaden. Kan inte påstå att jag är sugen på att skaffa klumpiga hörlurar igen men om separat ljudkort kan ha samma effekt på högtalarna så är det definitivt värt att skaffa då jag använder dom mer ändå. Måste dock åter igen påpeka att även där hörde jag ingen skillnad på Audigy SE och integrerat.

Så hur bra ljudkort behöver man i så fall för att få ut det mesta ur bättre hörlurar/högtalare? Själv har jag tittat på bland annat ASUS Xonar DX och ASUS Xonar D2X. Hur högt i pris kan man gå innan allt man får är placeboeffekt om man inte arbetar med ljud professionellt?

Asus Essence STX II skulle jag satsa på i dina kläder.

https://www.komplett.se/asus-essence-stx-ii/815854

Jag har föregångaren till det ljudkortet kopplat till min setup bestående av hörlursförstärkaren Sennheiser HDVA600 och hörlurarna Sennheiser HD800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon39067:

Om jag uppfattat rätt måste man alltså ha stora slutna hörlurar i högre prisklass för att kunna höra skillnaden. Kan inte påstå att jag är sugen på att skaffa klumpiga hörlurar igen men om separat ljudkort kan ha samma effekt på högtalarna så är det definitivt värt att skaffa då jag använder dom mer ändå. Måste dock åter igen påpeka att även där hörde jag ingen skillnad på Audigy SE och integrerat.

Så hur bra ljudkort behöver man i så fall för att få ut det mesta ur bättre hörlurar/högtalare? Själv har jag tittat på bland annat ASUS Xonar DX och ASUS Xonar D2X. Hur högt i pris kan man gå innan allt man får är placeboeffekt om man inte arbetar med ljud professionellt?

Nej man väljer inte slutna lurar om man är ute efter bästa ljud, alla riktigt bra lurar är öppna eller semiöppna, inga är slutna, däremot finns det en del slutna lurar som är bra, men ingen av dem är i absolut toppklass i ljudkvalitet.
Det viktigaste är att ha en bra hörlursförstärkare förutsatt att störnivån i datorn är acceptabelt låg, annars bör man se till att skaffa en extern lösning oavsett om det är ett ljudkort eller en dac man väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag märkte skillnad mot det inbyggda, ingen "superstor" men klart märkbar iaf

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Om man bara ska spela upp ljud så funkar nästan alltid integrerade kretsar allderless utmärkt. Undantaget skulle väll vara om man behöver balanserade uttag eller något sånt.

Om man däremot skall spela in ljud så kommer andra ljudkort/interface vara värt att köpa. I min erfarenhet har alltid integrerade kretsar ganska hög signal-noise ratio.

Permalänk
Medlem

Så här ser jag på det:

1) Det är en skillnad. Men numera är den så liten att man måste ha ett tränat öra för att höra skillnaden.

2) Det bästa sättet att få bättre ljud är att istället se till att alla delar i "kedjan" är lika bra. Dvs förbättra den sämsta saken istället för att förbätra någon som är tillräckligt bra. Har du bra ljudkort/krets ta en koll på dina högtalare, hörlurar, förstärkare istället

2b) Audiofiler de vet vad de behöver

Permalänk

Precis som mrqaffe säger så är öppna lurar att föredra. Rymden i ljudet är natt och dag jämfört med en sluten lur.
Jag personligen har ett par Hifiman HE-400 som jag driver med en Schiit Modi+Magni kombo. Inte den dyraste DACen eller högtalarförstärkaren men det är en rejäl skillnad mot de inbyggda kretsarna.
Att köra DAC och förstärkare externt är dessutom definitivt att föredra.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som kan förbättra ljudet är att koppla in headsettet i utgången på moderkortet istället för på frontpanelen. Kortare sträcka med icke-avskärmade kablar som kan fånga upp störningar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."