Få plats med Sub på förstärkare

Permalänk
Medlem

Få plats med Sub på förstärkare

Hej!

Jag köpte en Dynavoice D-amp 80 för ett tag sen som jag kör Dynavoice högtalare till. Nu är det så att jag vill köpa till en Subwoofer men jag har bara uttag till 2 högtalare på min D-amp 80.

Går det fixa så den kan driva min subwoofer eller det kanske inte behövs att koppla in subwoofern till förstärkaren?

Det är denna jag funderat på att skaffa.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-sub-8-ex-v-3-...

Permalänk
Medlem

Du kan köra med den subben. Det du då gör är att du kopplar dina vanliga högtalare via SUBBEN, alltså först från förstärkare till SUBBEN seden SUBBEN till högtalarena, det är Highlevel Input och Highlevel Utput du ska använda dig utav på subben alltså!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Subwoofern du länkar till har anslutningar för fyra högtalarkablar...
Kontrollera med butiken om dessa är In-och-Ut gångar för stereohögtalare.
I så fall kopplar du bara förstärkaren till subbasen och därifrån till stereohögtalarna.

P.S. ...som BM-Mods skriver.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Du kan köra med den subben. Det du då gör är att du kopplar dina vanliga högtalare via SUBBEN, alltså först från förstärkare till SUBBEN seden SUBBEN till högtalarena, det är Highlevel Input och Highlevel Utput du ska använda dig utav på subben alltså!

Skrivet av Waxinator:

Subwoofern du länkar till har anslutningar för fyra högtalarkablar...
Kontrollera med butiken om dessa är In-och-Ut gångar för stereohögtalare.
I så fall kopplar du bara förstärkaren till subbasen och därifrån till stereohögtalarna.

P.S. ...som BM-Mods skriver.

Tackar för informationen ni två!

Då kör jag på den!

Permalänk
Medlem

Kanske får tag på en Jamo Sub 800. Går det att koppla denna till min förstärkare?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=533774

Permalänk

Nej. Din förstärkare har inga "Line Out" till Jamo som kräver "Line In".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Nej. Din förstärkare har inga "Line Out" till Jamo som kräver "Line In".

Går det att lösa på något sätt? Typ någon konverterar kabel?

Hittade denna länken men vet inte vart jag får tag på såna kablar.

http://www.cnet.com/how-to/how-to-hook-up-a-subwoofer-to-a-st...

EDIT: Är det en sånhär jag behöver?
http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-sublink-1rca-1xlr-semib...

Permalänk

Att tänka på:

Dynavoicebasen går till 25hz enligt spec, jamon till 42.

Vad är syftet med subben?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Att tänka på:

Dynavoicebasen går till 25hz enligt spec, jamon till 42.

Vad är syftet med subben?

Okej då skippar jag den.

Jo jag vill köra den till både musik och filmtittande. Tycker inte jag får fram tillräckligt med bas i både filmer och musik. Ibland lyssnar jag på House och då tycker jag inte basen från högtalarna räcker. Och i vissa filmer så vill man ju ha lite muller.

Försöker hitta en subwoofer begagnat men det är rätt svårt känns det som.

Permalänk

Men vad var det för fel på Dynavoicebasen då?
Eller ville du komma billigare undan?

Kika lite här: http://www.hifiguru.se/subwoofers/8

Kolla hifimagasinet.com också.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny då det handlar om subbas.

Jag har ett par Monitor Audio B 4 golvhögtalare som jag tänkte att det vore roligt att komplettera en subbas till, för att få lite extra tryck helt enkelt. Högtalarnas frekvensomfång är 36 - 22000Hz.

Subben jag tittat på hos hifiklubben är den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=174908
Subbens frekvensomfång är 32 - 140Hz. Betyder det då att subben inte kommer ge så mycket extra i "djupbasen" än vad mina högtalare redan klarar av? Tänkte eftersom det inte är så stor skillnad från 36 ner till 32, eller har jag fel? Basen lät väldigt pigg och rapp när jag lyssnade på den, men det kanske är pengar i sjön? Bör man ha en bas som går djupare? Tilläggas bör att jag får subben för 3k istället för 4,5k.

Tack på förhand.

/Sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny då det handlar om subbas.

Jag har ett par Monitor Audio B 4 golvhögtalare som jag tänkte att det vore roligt att komplettera en subbas till, för att få lite extra tryck helt enkelt. Högtalarnas frekvensomfång är 36 - 22000Hz.

Subben jag tittat på hos hifiklubben är den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=174908
Subbens frekvensomfång är 32 - 140Hz. Betyder det då att subben inte kommer ge så mycket extra i "djupbasen" än vad mina högtalare redan klarar av? Tänkte eftersom det inte är så stor skillnad från 36 ner till 32, eller har jag fel? Basen lät väldigt pigg och rapp när jag lyssnade på den, men det kanske är pengar i sjön? Bör man ha en bas som går djupare? Tilläggas bör att jag får subben för 3k istället för 4,5k.

Tack på förhand.

/Sebbe

Det är ju en rätt liten sub du valt så du bör ju inte förvänta dig "åskdunder" den kan ju ändå innebära akustiska fördelar om du kan placera den optimalt men när det gäller "tryck" så ligger det först å främst i topparna och inte i en sub eftersom en sub helst inte ska arbeta så högt upp att den ger ett tillskott av de ljud där man upplever "tryck" dvs runt 100Hz.
Det finns en tumregel för basmoduler, minst 30 kilo tunga och minst 50 liters volym om de ska vara ljudmässigt bra.

Det en liten sub ofta innebär är nog främst att topparna kan låta bättre om man kan dela dem nedåt, om de inte behöver spela bas brukar disten sjunka så även om man kanske inte vinner så mycket i djupbasen med en liten sub så kan man få bättre ljud totalt sett ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju en rätt liten sub du valt så du bör ju inte förvänta dig "åskdunder" den kan ju ändå innebära akustiska fördelar om du kan placera den optimalt men när det gäller "tryck" så ligger det först å främst i topparna och inte i en sub eftersom en sub helst inte ska arbeta så högt upp att den ger ett tillskott av de ljud där man upplever "tryck" dvs runt 100Hz.
Det finns en tumregel för basmoduler, minst 30 kilo tunga och minst 50 liters volym om de ska vara ljudmässigt bra.

Det en liten sub ofta innebär är nog främst att topparna kan låta bättre om man kan dela dem nedåt, om de inte behöver spela bas brukar disten sjunka så även om man kanske inte vinner så mycket i djupbasen med en liten sub så kan man få bättre ljud totalt sett ändå.

Tror du det vore bättre att TS ser till att lätta lite på plånboken och skaffar sig en 12a istället?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju en rätt liten sub du valt så du bör ju inte förvänta dig "åskdunder" den kan ju ändå innebära akustiska fördelar om du kan placera den optimalt men när det gäller "tryck" så ligger det först å främst i topparna och inte i en sub eftersom en sub helst inte ska arbeta så högt upp att den ger ett tillskott av de ljud där man upplever "tryck" dvs runt 100Hz.
Det finns en tumregel för basmoduler, minst 30 kilo tunga och minst 50 liters volym om de ska vara ljudmässigt bra.

Det en liten sub ofta innebär är nog främst att topparna kan låta bättre om man kan dela dem nedåt, om de inte behöver spela bas brukar disten sjunka så även om man kanske inte vinner så mycket i djupbasen med en liten sub så kan man få bättre ljud totalt sett ändå.

Stort tack för svar! Har du något tips på någon bas som du tycker är prisvärd? Är inte sugen på att lägga över 5k nu när jag är student. Just därför jag tänkte att den jag länkade kunde vara något när jag får den för 3k. Har du nån tanke kring den här? http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex...
Som sagt, jag ska endast använda den till musik och inte till film och det är därför jag egentligen prioriterar en snabb bas än en större lite slöare (då jag antar att en större som också är rapp är väldigt mycket dyrare).

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Tror du det vore bättre att TS ser till att lätta lite på plånboken och skaffar sig en 12a istället?
/Lifooz

Skrivet av sebbeharry:

Stort tack för svar! Har du något tips på någon bas som du tycker är prisvärd? Är inte sugen på att lägga över 5k nu när jag är student. Just därför jag tänkte att den jag länkade kunde vara något när jag får den för 3k. Har du nån tanke kring den här? http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex...
Som sagt, jag ska endast använda den till musik och inte till film och det är därför jag egentligen prioriterar en snabb bas än en större lite slöare (då jag antar att en större som också är rapp är väldigt mycket dyrare).

Jag har lite svårt för köpebasmoduler numera eftersom de flesta helt enkelt inte är särskilt bra, modet har tyvärr tagit över och man bygger för smått och lätt för att de ska kunna låta bra. Just basmoduler är nått man verkligen bör bygga själv numera eller så ser man till att köpa nått stort så att lådan är minst 1000 ggr tyngre än elementets rörliga massa och inte flexar så den uppför sig som en slavbas. I princip är det omöjligt att få en liten lätt basmodul att inte ge en massa dist även om de går att få att klara låga frekvenser med bra nivå, desto mindre de blir desto kraftigare låda kräver de egentligen för att inte lådan ska flexa, det finns de som har metallådor men de är dyra och ska man ha en mer normal trälåda så bör de vara stora och tunga för att fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har lite svårt för köpebasmoduler numera eftersom de flesta helt enkelt inte är särskilt bra, modet har tyvärr tagit över och man bygger för smått och lätt för att de ska kunna låta bra. Just basmoduler är nått man verkligen bör bygga själv numera eller så ser man till att köpa nått stort så att lådan är minst 1000 ggr tyngre än elementets rörliga massa och inte flexar så den uppför sig som en slavbas. I princip är det omöjligt att få en liten lätt basmodul att inte ge en massa dist även om de går att få att klara låga frekvenser med bra nivå, desto mindre de blir desto kraftigare låda kräver de egentligen för att inte lådan ska flexa, det finns de som har metallådor men de är dyra och ska man ha en mer normal trälåda så bör de vara stora och tunga för att fungera bra.

Åfan, då är det alltså bygga själv som gäller. I TS fall lär det ju vara något i stil med det du nämner, även om jag själv enbart bygger PA och därmed skulle satsa på en sådan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Får nog instämma i ovanstående här.

Jag vet nu att den nya frågan rör en bas, men har du funderat över att uppgradera förstärkaren? Just om det är musik du spelar kanske helheten är mer värd?

Fast du kanske är nöjd där.
Hur som helst, jag tror att den basen blir en för liten uppgradering, även om ju dina högtalare har -6@36 och subben nog är -3@32.

Edit: är det däremot svårt att placera högtalarna så att du fpr både bra bas och fin ljudbild samtidigt så kan ju så klart en sub vara rätt lösning.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Stort tack för svar! Har du något tips på någon bas som du tycker är prisvärd? Är inte sugen på att lägga över 5k nu när jag är student. Just därför jag tänkte att den jag länkade kunde vara något när jag får den för 3k. Har du nån tanke kring den här? http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex...
Som sagt, jag ska endast använda den till musik och inte till film och det är därför jag egentligen prioriterar en snabb bas än en större lite slöare (då jag antar att en större som också är rapp är väldigt mycket dyrare).

Jag måste skryta lite på Prosons aktiva subbar, har haft en rumble r8 hemma i några år och det har varit ett stort nöje att lysna på musik och titta på film med en sådan i rummet. Rekommenderade den till en kompis som sedan tog i lite och köpte en r10 för inte så länge sen, http://www.ljudia.se/produkter/hemelektronik/hifi-hogtalare/s... ljudet var fenomenalt bra så måste rekommendera den till dig också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Åfan, då är det alltså bygga själv som gäller. I TS fall lär det ju vara något i stil med det du nämner, även om jag själv enbart bygger PA och därmed skulle satsa på en sådan.
/Lifooz

Det finns bara bra eller dåliga saker, PA eller hifi innebär inga skillnader i ljudkvalitet, utan skillnader i hur man gör med lägger på finishen, prioriterar man tålighet eller designar det "snyggare" ? Ljudmålen är samma oavsett var man ska använda sakerna. Bra ljud gäller i alla lägen som första prio och resten handlar mest om budgeten, bra PA och bra hifi låter likadant och spelar lika starkt i min värld, designen kan också vara exakt likadan men det är vanligare att man har "ömtåligare design" på hifiprylar eftersom de inte måste tåla att hanteras lika mycket, däremot så bygger man inte nått som är riktigt bra (objektivt sett) för låg budget så där kan man kanske tvingas välja lägre ljudtryck för att hålla en lägre budget.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Får nog instämma i ovanstående här.

Jag vet nu att den nya frågan rör en bas, men har du funderat över att uppgradera förstärkaren? Just om det är musik du spelar kanske helheten är mer värd?

Fast du kanske är nöjd där.
Hur som helst, jag tror att den basen blir en för liten uppgradering, även om ju dina högtalare har -6@36 och subben nog är -3@32.

Edit: är det däremot svårt att placera högtalarna så att du fpr både bra bas och fin ljudbild samtidigt så kan ju så klart en sub vara rätt lösning.

Jo förstärkaren påverkar till viss del men den kan ju inte trolla med nedre gränsfrekvens men karaktären kan ju ändras, en större/bättre förstärkare ger ju däremot oftast mindre "upplevd basmängd" än det en mindre eller sämre förstärkare ger. Bronze serien har väl dessutom lite mer "bullrig" karaktär än deras större serier men det verkar svårt att hitta mätningar på B4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra svar grabbar, tack!
Men jävlar vad svårt det här blev för mig nu.....kanske ska "låna" hem den och testa och se hur det låter helt enkelt. Jag bor ju i en liten etta så den kanske tillför något för mig ändå trots sin lilla storlek. Angående förstärkare så är jag ändå relativt nöjd men det är klart, jag hade inte tackat nej till någon med lite mer watt per kanal.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Otroligt bra svar grabbar, tack!
Men jävlar vad svårt det här blev för mig nu.....kanske ska "låna" hem den och testa och se hur det låter helt enkelt. Jag bor ju i en liten etta så den kanske tillför något för mig ändå trots sin lilla storlek. Angående förstärkare så är jag ändå relativt nöjd men det är klart, jag hade inte tackat nej till någon med lite mer watt per kanal.

En större förstärkare ger ju dessutom bättre möjligheter att använda eq utan att riskera att driva den i klipp, jag förmodar att du inte kan spela så stark objektivt sett och då kan ju ne eq också vara bra om mna kan använda den rätt, dvs inte för att öka nivå hejdlöst utan för att reducera basresonanserna i rummet, det brukar man ofta uppleva som att subbas nivå ökar, subbasen framträder helt enkelt bättre när den inte maskeras av resonanser högre upp i frekvens, hursomhelst så ökar den totala ljudkvaliten när man blir av med de värsta resonanserna och där kan en parametrisk eq göra underverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En större förstärkare ger ju dessutom bättre möjligheter att använda eq utan att riskera att driva den i klipp, jag förmodar att du inte kan spela så stark objektivt sett och då kan ju ne eq också vara bra om mna kan använda den rätt, dvs inte för att öka nivå hejdlöst utan för att reducera basresonanserna i rummet, det brukar man ofta uppleva som att subbas nivå ökar, subbasen framträder helt enkelt bättre när den inte maskeras av resonanser högre upp i frekvens, hursomhelst så ökar den totala ljudkvaliten när man blir av med de värsta resonanserna och där kan en parametrisk eq göra underverk.

Denna förstärkare är vad jag har idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=967605

Inte den största men inget skrot heller antar jag, jag är nöjd. Kanske kan titta lite mer på EQ där och se vad man kan göra, mitt rum är som sagt inte alls stort så jag har inte behövt köra förstärkaren så jättehårt heller.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Denna förstärkare är vad jag har idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=967605

Inte den största men inget skrot heller antar jag, jag är nöjd. Kanske kan titta lite mer på EQ där och se vad man kan göra, mitt rum är som sagt inte alls stort så jag har inte behövt köra förstärkaren så jättehårt heller.

Det brukar göra gott att reducera de 2-3 värsta resonanserna, att köra med en tongenerator och svepa så man får fram frekvenserna och hur breda de är och sedan reducera dem går skapligt bra med hörseln, men det finn ju även gratis mätsystem typ REW.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag själv är på jakt efter en sub som ska endast främst för filmtittande och då mina nuvarande frontar ger ifrån ett rätt bra tryck så är det ändå inte det tryck jag vill ha i de djupa tonerna, just nu så kör jag med 2st Dynavoice Definition DF8 som frontat och den bas jag kikat på just för filmer är något i stil med XTZs 3x12 sub http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757089

Skulle dock vilja låna hem den och provlyssna men tror ni att denna skulle funka för att leverera ett åskdunder när det väl krävs?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Lånar tråden lite då jag själv är på jakt efter en sub som ska endast främst för filmtittande och då mina nuvarande frontar ger ifrån ett rätt bra tryck så är det ändå inte det tryck jag vill ha i de djupa tonerna, just nu så kör jag med 2st Dynavoice Definition DF8 som frontat och den bas jag kikat på just för filmer är något i stil med XTZs 3x12 sub http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757089

Skulle dock vilja låna hem den och provlyssna men tror ni att denna skulle funka för att leverera ett åskdunder när det väl krävs?

Den var ju rätt dyr för att inte vara större så du lär ju kunna bygga billigare och bättre om du vill det, det är ju dessutom en stor akustisk fördel att ha basarna på olika ställen i rummet och ska du ha flera såna där så blir det ju oerhört dyrt i förhållande till vad du får för pengarna, du borde kunna bygga ungefär 2st skapliga 2x15 basar för den summan och det innebär akustiska fördelar för hur energispridningen i rummet ser ut, det går ju även att bygga 4 mindre basar så blir det ännu bättre energispridning i rummet osv ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den var ju rätt dyr för att inte vara större så du lär ju kunna bygga billigare och bättre om du vill det, det är ju dessutom en stor akustisk fördel att ha basarna på olika ställen i rummet och ska du ha flera såna där så blir det ju oerhört dyrt i förhållande till vad du får för pengarna, du borde kunna bygga ungefär 2st skapliga 2x15 basar för den summan och det innebär akustiska fördelar för hur energispridningen i rummet ser ut, det går ju även att bygga 4 mindre basar så blir det ännu bättre energispridning i rummet osv ...
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=384205.jpg

Saken är den att jag inte har någon koll på hur man bygger vad man behöver och jag är också född med tummen mitt i handen. Skulle kunna läsa på och lära mig men då är ju chansen att det blir en ruskigt dålig sub.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hej!

Jag köpte en Dynavoice D-amp 80 för ett tag sen som jag kör Dynavoice högtalare till. Nu är det så att jag vill köpa till en Subwoofer men jag har bara uttag till 2 högtalare på min D-amp 80.

Går det fixa så den kan driva min subwoofer eller det kanske inte behövs att koppla in subwoofern till förstärkaren?

Det är denna jag funderat på att skaffa.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-sub-8-ex-v-3-...

Skrivet av 13ers3rk:

Saken är den att jag inte har någon koll på hur man bygger vad man behöver och jag är också född med tummen mitt i handen. Skulle kunna läsa på och lära mig men då är ju chansen att det blir en ruskigt dålig sub.

Skrivet av sebbeharry:

Denna förstärkare är vad jag har idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=967605

Inte den största men inget skrot heller antar jag, jag är nöjd. Kanske kan titta lite mer på EQ där och se vad man kan göra, mitt rum är som sagt inte alls stort så jag har inte behövt köra förstärkaren så jättehårt heller.

Dold text

Ok gubbar, inga anklagelser nu. Men jag hittade ett förvånandsvärt prisvärt alternativ till dom subbar ni kollat på.

Här är den aktiv, alltså inbyggt slutsteg.
Och här är den passiv, se dock till att ha vettig förstärkare isådanafall.

Kabel till den aktiva.

Jag vet att den passiva är 18", men effekten är lika på båda.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Dold text

Ok gubbar, inga anklagelser nu. Men jag hittade ett förvånandsvärt prisvärt alternativ till dom subbar ni kollat på.

Här är den aktiv, alltså inbyggt slutsteg.
Och här är den passiv, se dock till att ha vettig förstärkare isådanafall.

Kabel till den aktiva.

Jag vet att den passiva är 18", men effekten är lika på båda.

/Lifooz

Men det där är en försäljare som kanske inte förtjänar kunder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Stort tack för svar! Har du något tips på någon bas som du tycker är prisvärd? Är inte sugen på att lägga över 5k nu när jag är student. Just därför jag tänkte att den jag länkade kunde vara något när jag får den för 3k. Har du nån tanke kring den här? http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-sw-10-ex...
Som sagt, jag ska endast använda den till musik och inte till film och det är därför jag egentligen prioriterar en snabb bas än en större lite slöare (då jag antar att en större som också är rapp är väldigt mycket dyrare).

XZT 99 W10.16

10" aktiv på 300W
3999 kr

Har en själv. Dock ej tillräckligt inspelad ännu...väldigt nöjd hittills för den pengen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

XZT 99 W10.16

10" aktiv på 300W
3999 kr

Har en själv. Dock ej tillräckligt inspelad ännu...väldigt nöjd hittills för den pengen

Skulle du säga att den är rapp? Är den musikalisk? Tänker mig att den är mer åt film men kanske är jag som har en förutfattad mening bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"