Permalänk
Medlem

NAD DAC2 problem i Linux

Tjenare.

Har problem med min externa DAC.Den är av märket NAD och kallas helt enkelt DAC2: http://nadelectronics.com/products/digital-music/DAC-2-Wireless-USB-Digital-to-Analogue-Converter

Har spelet med den i ca ett år nu och ljudet låter strålande i Windows. Kör dock samtidigt Linux Fedora 21 och här börjar problemen.
Det blir ett oregelbundet sprakande i ljudet, känns nästan som att den får dålig singnal (DAC'en använder ett eget wifi) så sprakar det till i högtalarna lite då och då, hade kanske kunnat leva med det om det var någon gång i halvtimmen men det sker mkt mer konstant ( 3 gånger per 5 min kanske).

Även om ljudet låter precis som det skall under Windows så är det problem även där. Enheterna tappar signalen mellan varndra mer ofta än sällan, och då hjälper det inte att starta om dem utan måste även använda serviceporten som finns i enheten som är på förstärkarens sida. Enheterna står ca 1 meter ifrån varandra i samma höjd så känns inte som att signalstyrka skall vara ett problem på dessa avtånd.

Har kontaktat NAD själva med dessa problemen men har inte fått något svar ännu.

Antar att det inte finns så mycket att få hjälp med här, men tänkte ändå att det skulle vara värt ett försök.

Permalänk
Rekordmedlem

Dacen är trådlös men den använder inte wifi och det kanske är en del av problemet, den kan kanske krocka med wifi eftersom den ligger på ism bandet, det är ju lite surt att den bara är trådlös så du inte kan prova via kabel men prova de olika kanalinställningarna den har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

känns nästan som att den får dålig singnal

Trådlösa mackapären ansluten med USB till datorn, DACen ansluten med analog sladd till en förstärkare eller liknande?

Citat:

så sprakar det till i högtalarna lite då och då, hade kanske kunnat leva med det om det var någon gång i halvtimmen men det sker mkt mer konstant ( 3 gånger per 5 min kanske).

Stäng tillfälligt av saker du misstänker kan störa: Trådlöst nätverk, telefon. Om möjligt: Prova att koppla DACen via en laptop som går på batteri.

Citat:

Även om ljudet låter precis som det skall under Windows så är det problem även där. Enheterna tappar signalen mellan varndra mer ofta än sällan,

Hmm, jag gissar att det är ytterligare ett symptom på störningar.

Citat:

och då hjälper det inte att starta om dem utan måste även använda serviceporten som finns i enheten som är på förstärkarens sida.

Hmm, det där låter inte som en fantastisk produkt.

Citat:

Enheterna står ca 1 meter ifrån varandra i samma höjd så känns inte som att signalstyrka skall vara ett problem på dessa avtånd.

Rättelse: Det låter som en gansla usel produkt.

EDIT: Eller vänta -- säger du att spraket ENDAST hörs under Linux samt att kontakttappet ENDAST förekommer under Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Trådlösa mackapären ansluten med USB till datorn, DACen ansluten med analog sladd till en förstärkare eller liknande?

Stäng tillfälligt av saker du misstänker kan störa: Trådlöst nätverk, telefon. Om möjligt: Prova att koppla DACen via en laptop som går på batteri.

Hmm, jag gissar att det är ytterligare ett symptom på störningar.

Hmm, det där låter inte som en fantastisk produkt.

Rättelse: Det låter som en gansla usel produkt.

EDIT: Eller vänta -- säger du att spraket ENDAST hörs under Linux samt att kontakttappet ENDAST förekommer under Windows?

Tja,

Ja precis det är bara under Linux som störningarna uppstår, i Windows är problemet att den då och då tappar kontakten helt, dock när den väl har kontakt, vilket är den största delen av tiden så låter ljudet som det skall.

Bor tyvärr i en lägenhetsbyggnad å får kontakt med ca 15 olika wifin. Har tidigre testat att stänga av i princip all elektronik ajg har där hemma som inte krävs för att köra stereon och problemet kvarstår.

Produkten i sig har fått bra betyg när det kommer till ljud, tror dock inte den sålt så bra då jag inte hittar någon med liknande problem. Skall under dagen testa med min laptop, den har dock en ubuntu dist som OS, kan ju dock avgöra om det är Fedora som ställer till problemet.

Kan inte NAD själva komma med en lösning blir det till att byta ut denna DAC. Kan ju även vara så at tjag fått en defekt enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dacen är trådlös men den använder inte wifi och det kanske är en del av problemet, den kan kanske krocka med wifi eftersom den ligger på ism bandet, det är ju lite surt att den bara är trådlös så du inte kan prova via kabel men prova de olika kanalinställningarna den har.

Den har totalt tre kanal isntällningar, har provat samtliga och problemet kvarstår. Ja det är surt som fan att det inte finns någon kabelansultning, hade lätt kunnat tänka mig att köra med kabel om tanken var att steroen skall stå där den står, den skall dock flyttas ut i vardagsrummet så fort jag har renoverat klart där. Då kommer avståndet mellan enheterna vara ca 10-15 m, tivivlar starkt på att det kommer fungera speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Hmm... har nu testat köra den med Ubuntu 13.10 dist på en annan dator, där fungerar det perfekt...
Fasen skall jag alltså sluta vara fedora fantast och byta OS? Verkar ju som att enheten fungerar som den skall under rätt förutsättningar. Måste ju gå att konfigurera detta i Fedora. Kan det vara så att pulseaudio eller liknande ställer till det, vet att jag har haft problem med det tidigare fast då i spel.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Hmm... har nu testat köra den med Ubuntu 13.10 dist på en annan dator, där fungerar det perfekt...

AHA!

Citat:

Fasen skall jag alltså sluta vara fedora fantast och byta OS? Verkar ju som att enheten fungerar som den skall under rätt förutsättningar. Måste ju gå att konfigurera detta i Fedora. Kan det vara så att pulseaudio eller liknande ställer till det, vet att jag har haft problem med det tidigare fast då i spel.

Pulseaudio är nog vår huvudmisstänkte för tillfället, men vi kan börja med att avföra ljuduppspelande applikationen från utredningen. Snickra en .wav-fil och spela upp den med 'paplay' och se om du fortfarande får sprak.

Om spraket kvarstår kan det vara intressant att testa att öka buffertstorleken

default-fragment-size-msec = 25

i den konfigurationsfil för Pulseaudio du använder (troligtvis /etc/pulse/daemon.conf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

AHA!

Pulseaudio är nog vår huvudmisstänkte för tillfället, men vi kan börja med att avföra ljuduppspelande applikationen från utredningen. Snickra en .wav-fil och spela upp den med 'paplay' och se om du fortfarande får sprak.

Om spraket kvarstår kan det vara intressant att testa att öka buffertstorleken

default-fragment-size-msec = 25

i den konfigurationsfil för Pulseaudio du använder (troligtvis /etc/pulse/daemon.conf).

Skall testa detta, får bli ikväll dock! Återkommer! TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

AHA!

Pulseaudio är nog vår huvudmisstänkte för tillfället, men vi kan börja med att avföra ljuduppspelande applikationen från utredningen. Snickra en .wav-fil och spela upp den med 'paplay' och se om du fortfarande får sprak.

Om spraket kvarstår kan det vara intressant att testa att öka buffertstorleken

default-fragment-size-msec = 25

i den konfigurationsfil för Pulseaudio du använder (troligtvis /etc/pulse/daemon.conf).

fungerade tyvärr inte

Så här ser min daemon.conf ut
http://pastebin.com/ugmLr36B

Ändrade till 25 som du skrev å startade sedan om pulseaudio.
Svårt att höra om det blev någon skillnad, helt borta är det dock inte.

Permalänk

25 är defaultvärdet. Dräm till med något stort och bra (500?) och lyssna om problemet försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

25 är defaultvärdet. Dräm till med något stort och bra (500?) och lyssna om problemet försvinner.

Ökade till 250... Markant skillnad!!! Tack för hjälpen!
NU är dock problemet att Civilization låter jäkligt konstigt när jag har buffern så högt, den måste typ ligga på 2 för att det skall fungera.
Får skriva ett script så kan jag byta mellan två olika conf filer snabbt ... borde fungera?